19 juni 2019: Masterclass Material Handling-automatisering van logistieke processen

Het Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch heeft met Vijfsterren Logistiek een interessant programma uitgewerkt rond het thema Material Handling-automatisering van logistieke processen. Deze bijeenkomst werd georganiseerd in nauwe samenwerking met Reesink Logistic Solutions en vond plaats op woensdag 19 juni bij Beijer Ref/ Europe Commercial Refrigeration (ECR-Nederland), Westfields 1210 in Oirschot.

De leden van het Logistiek Platform ‘s-Hertogenbosch, Logistiek Platform Oss en het Logistiek Platform Noordoost Brabant (oftewel alle bedrijven die gezamenlijk vallen onder de paraplu van het regionale Vijfsterren Logistiek), de partners van Vijfsterren Logistiek en de bewoners van het Logistics House waren met zo’n 40 personen aanwezig.


Programma en Key-notes
Ontvangst bij ECR Oirschot; ECR is een innovatieve koude specialist, totaalconceptbouwer en groothandel voor de professionele installateur (NB. Dit pand werd in april operationeel opgeleverd, groothandel voor koeltechnische componenten, waar ook assemblage plaats vindt).


Keynote 1

Robert van Ree (werkervaring bij Vanderlande en Slimstock, spreekt nu vanuit zijn eigen bedrijf Servator Group).

Thema’s:
Welke trends zijn er in de markt die ook het MKB serieus in overweging moet nemen om de stap te zetten naar betaalbare vormen van automatisering in logistieke processen? Zijn er oplossingen die modulair kunnen worden opgebouwd? En welke financiële mogelijkheden dienen zich aan voor het MKB?

Robert trapte de middag af en lichtte zijn model Logistics Routing toe: via dit model kunnen MKB-bedrijven de stappen zetten naar toepassingen op gebied van Robotisering (stapelen/goods-to-person/item-pick) en/of Mechanisering (Conveyors/Sorters/Goods-to-person). Robert sprak over de 4 industriële revoluties: Stoom, Electra, IT en nu de meest recente: Artificial Intelligency/ Cyber-Physical. Elke revolutie gaf opnieuw een effect op de banen in de logistiek. De jongste leidt ook tot de banen van de toekomst, waar opleidingsinstituten op kunnen inspelen: Mechatronica/ Machine-learning.

De effecten van de opkomst van de E-Commerce leiden tot toename Robots in magazijnen in beide vormen: person-to-goods en goods-to-person. Door druk op de arbeidsmarkt, personeelskosten en lagere marges wordt men gedwongen te kijken naar duurzame oplossingen. Ook oplossingen op gebied van Mechanisering worden veelvuldig overwogen op basis van gemiddelde volumes; pieken die erboven liggen kunnen worden aangevuld door extra bemensing en/of Cobots.

Uitdagingen:
1. Beschikbaarheid gekwalificeerd personeel: bij Arrows in Venlo is recentelijk voor 10-tallen miljoenen €€ geautomatiseerd
2. Logistieke kosten: vaak ziet Robert dat order verzamelen 55% bedraagt van deze kosten

Voorbeelden:
• Het geautomatiseerde DC van AH in Zaandam: leidde tot 65% reductie personeelskosten.
• Montapacking: tegen einde 2019 worden er 300 Cobots operationeel ingezet
• Autostore: hierover meer in de Keynote van Reesink
• Roland Berger: tegen 2020 wordt verwacht dat de kosten inzet Robot lager zullen zijn dan de inzet mens

Welke stappen kan het MKB zetten:
• Start altijd met inrichten en op orde hebben van de interne “keuken” middels een goed beheer master-data, een geïntegreerd WMS
• Denk vervolgens na en bereken/simuleer de opties goods-to-person
• Inventariseer dan de operationele benodigde ondersteuning
• Overweeg dan de inzet van diverse oplossingen – lease is daarbij een goede mogelijkheid (een restwaarde van 30% is daarbij realistisch)
• Robert liet diverse voorbeelden zien:
– Piece-pick-robot “Chuck”
– Stack-Assist-Tool (SAT) voor case-pick: het systeem geeft de optimale belading/positionering cases op pallets aan (kosten idem als truck)
– De “Butler”: mobile robots, maar investering >1M €
– De toekomst: hierbij zijn diverse voorbeelden op You Tube te zien van Boston Dynamics (bruikbaar over 5 jaar?)


Keynote 2

Presentatie Reesink Logistic Solutions/ commercieel directeur Eric Ebbers & technisch manager Christiaan Dorval

Thema’s:
• Welke trends zien zij op basis waarvan zij van een traditionele leverancier van vorkheftrucks een ommezwaai hebben gemaakt naar leverancier van robotachtige gemechaniseerde automatische oplossingen?
• Welke oplossing is eenvoudig en betaalbaar voor MKB-bedrijven?

Middels de duo presentatie door Eric & Christiaan werden de deelnemers geïnformeerd over de trends en marktbehoeftes: de verkoop van traditionele heftrucks daalt, er is een groei van 7% van geautomatiseerde middelen (van mobiel intern transport naar geautomatiseerde oplossingen). Christiaan gaf daarbij de voorbeelden weer: automatische cranes, mini-loads, conveyors, shuttlesystemen, pick-to-belt (al of niet light), sorters en robots. Hij ging dieper in op de vormen van automatische palletopslag: met een recht rijdende kraan, een kraan die bochten rijdt of wissel rijdende kranen. Uiteraard volop aandacht voor de Autostore oplossing welke ook bij ECR in gebruik is genomen. Hierdoor daalt de te gebruiken vloeroppervlakte naar 25% in vergelijking met gangen met legborden, mits een maximale stapelhoogte van 5,4 meter voldoende is. De deelnemers in de zaal gaven te kennen interesse te hebben in deze nieuwe ontwikkelingen, ofschoon er partijen bij waren die door de grote variatie in lengte/breedte/hoogte van artikelen en daardoor gebrek aan uniformiteit qua opslagunits deze variant toch niet kunnen plaatsen.


Keynote 3

Presentatie Beijer Ref – ECR/ Erwin van Dijk – Director Logistics

Thema’s:
• Welke problemen had resp. welke kansen zag hij?
• Voor welke oplossing gekozen, waarom en hoe gefinancierd?
• Waarom gekozen voor Reesink?

Erwin hield een bevlogen toespraak: hij besprak het ontstaan van Beijer Ref/ ECR en de geschiedenis van dit bedrijf, wat inmiddels met drie bedrijven in Nederland en een in de Benelux, een markt leidende positie heeft. In de 1ste fase van haar logistieke activiteiten was er van geautomatiseerde systemen nog geen sprake. Wel diende zich door de plannen van een verregaande integratie van de diverse dochterondernemingen waar de diverse onderdelen van het concern binnen de Benelux opslaglocaties in gebruik had een Project aan: geen uitbouw van de grotere bestaande locatie in Nuenen, maar verhuizen of nieuwbouw.

De jonge logistiek hotspot in Oirschot was al snel in beeld, temeer omdat er qua light manufacturing/ assemblage de meeste mensen vanuit Nuenen aangehaakt konden blijven. Met hulp van een logistiek consultant werd de “Ist-Situation” in kaart gebracht: niet alleen voor de afdeling logistiek, maar de integratie werd voorbereid voor overige back-office functies zoals finance, inkoop, beheer masterdata. Een integrale oplossing werd al snel duidelijk, waarbij Oirschot naast haar bereikbaarheid voor het Nuenense personeel ook een centrale logistieke locatie biedt binnen de Benelux. Vervolgens werden diverse scenario’s voor de inrichting van het DC in kaart gebracht en een selectie gedaan voor leveranciers.

De oplossing (Autostore) biedt als voordeel de reductie op termijn van 30 FTE in het magazijn naar 15 en een terugverdientijd van ca. 7 jaar. Na een korte vragenronde, nam Erwin alle gasten mee voor een uitgebreide rondleiding door het DC. Via de afdeling goederenontvangst, langs de brede gangen palletopslag en via de Expeditie kwam het gezelschap aan bij de Autostore. Daar volgde een uitgebreide toelichting en werden er meerdere orders ‘live’ behandeld aan de 2 pick-stations. Ook konden de deelnemers middels trappen langs de Autostore naar boven lopen en overzag men vanuit enige hoogte deze automatische opslag volop in beweging en gaf het ‘uitzicht’ een goed overzicht over het gehele DC.

Aansluitend aan de rondleiding begaf zich het gezelschap naar een externe locatie. Hier werd onder het genot van een borrel volop na gesproken over deze Masterclass. Het afsluitende diner bood de gelegenheid te netwerken en er werden afspraken gemaakt tussen diverse deelnemers om met de opgedane kennis aan de slag te gaan.

Download de verslagen
Presentatie ECR
Presentatie Reesink Logistic Solutions
Presentatie Robottoepassingen voor logistiek MKB Servator Group



Mede mogelijk gemaakt door TKI-Dinalog.

4-6 juni 2019: Vijfsterren Logistiek op Transport Logistics beurs München

Van 4 t/m 7 juni was de regionale samenwerking Vijfsterren Logistiek goed vertegenwoordigd op de Transport Logistics beurs in München. Dit is de grootste logistieke beurs van Europa, die eens in de 2 jaar plaatsvindt en bezocht wordt door 64.000 bezoekers uit 125 landen.


Brabantdag

Op 5 juni werd de ‘Brabantdag’ georganiseerd: zo’n 35 bestuurders van Brabantse gemeenten, bedrijven en provincie kwamen bijeen in de stand van West-Brabant Connected en maakten een rondgang over de beurs langs 10 Brabantse standhouders, zoals Raben, Vos Logistics en Van den Bosch Transporten. Na de gezamenlijke lunch was de delegatie nog op diverse plaatsen op de beurs aanwezig. In de middag was er de gelegenheid om 1 van de vier seminars te bezoeken. De middag werd afgesloten met een Brabantborrel op de beurs. ‘s-Avonds nam het grootste deel van de Brabantse delegatie deel aan een diner op uitnodiging van het Nederlandse consulaat; weer een belangrijk netwerkmoment.


Holland Logistics stand

Vijfsterren Logistiek was ook vertegenwoordigd in de Holland Logistics stand van Nederland Distributie Land op de beurs. De accountmanagers van Oss, Meierijstad en ’s-Hertogenbosch legden contact met internationale logistiek dienstverleners en beleggers/ontwikkelaars gespecialiseerd in logistiek vastgoed. Verschillende contacten waren concreet gericht op vestiging in de regio Noordoost Brabant. De borrel in de Holland Logistics stand op 6 juni werd bijzonder druk bezocht door Nederlandse en internationale partijen.



17 april 2019: Vijfsterren Logistiek partner van CEO meets start-up

‘De basis leggen voor nieuwe samenwerkingen’

Als innovatieve start-up maak je alles voor het eerst mee: nieuw in de markt, nieuwe klanten aantrekken, eerste medewerkers aannemen, managen van plotseling snelle groei, de eerste stappen over de grens. CEO’s van grote bedrijven hebben deze processen meermaals doorlopen en hebben daarmee een schat aan kennis en ervaring waarvan start-ups kunnen leren. Zo ook in de logistieke groeimarkt die momenteel bol staat van de innovatieve starters. Reden voor Vijfsterren Logistiek om met partner OndernemersLift+ de bijeenkomsten van ‘CEO meets Start-up’ te organiseren. Op 17 april was alweer de vijfde editie in het Logistics House van Vijfsterren Logistiek, het logistiek clubhuis voor de regio Noordoost Brabant. Vernieuwende start-ups kregen de kans om hun bedrijf te pitchen aan een aantal CEO’s uit de sectoren food, agri en logistiek.

Start-ups: NoFoodWasted, Sentors, NGN, Pearl Cocktailparels, Meungo, Redistri, Van Namen Specialties en CargoPicker kregen tijdens ‘CEO meets Start-up’ de kans om hun bedrijf te presenteren aan negen CEO’s en senior-managers van gerenommeerde ondernemingen. Zij gaven vervolgens feedback op de presentaties. Daarnaast werd ruimschoots de gelegenheid geboden aan de start-ups en ondernemers om vragen te stellen en elkaar beter te leren kennen.

Serieuze belangstelling

Het is mooi om te zien dat al in de pauze van het event de eerste contactgegevens tussen de ondernemers en start-ups worden uitgewisseld. Luuk van der Rijt van Pearl Cocktailparels krijgt veel reacties op zijn idee. Twee aanwezige CEO’s geven aan dat ze graag een gesprek met hem willen aangaan. ‘Tot nu toe besprak ik mijn ideeën vooral met medestudenten. Het is fijn dat deze ervaren ondernemers ook eens op een andere manier naar Pearl Cocktailparels kijken’, zegt Luuk. ‘Ik ga zeker iets doen met hun adviezen. Daarnaast ben ik blij dat twee bedrijven serieuze belangstelling tonen voor mijn idee. Dat had ik van tevoren niet kunnen bedenken.’


Interesse gewekt


Sander Maas en Ton van der Poel bieden met Sentors een interessant hulpmiddel voor transportondernemingen. ‘Met Sentors kunnen bedrijven de informatie op containers en voertuigen met behulp van een camera-app razendsnel digitaliseren’, aldus Maas. ‘Zo wordt niet alleen veel tijd worden bespaard in het logistieke proces, maar kunnen vrachten ook sneller op de juiste locatie worden klaargezet.’ Met hun pitch wekken zij de interesse van Eric Nooijen van de Osse Overslag Centrale (OOC). ‘Hun idee om met een app de koppeling tussen voertuigen en data te maken klinkt erg interessant. Ik wil deze mannen daarom graag uitnodigen om hun innovatie eens uit te testen in ons bedrijf.’


Foute beslissingen voorkomen


Ook de andere aanwezige CEO’s en managers zijn overwegend positief over de pitches van de acht start-ups. ‘Ik vind zo’n middag bijzonder inspirerend en word enthousiast als ik deze jonge ondernemers hoor praten over hun ideeën’, zegt Rob Banken van Banken Champignons. Hij gaat binnenkort verder in gesprek met groente- en kruidenkweker Berjelle van Namen van Van Namen Specialties. ‘Zelf participeer ik al in een aantal start-ups en dat wil ik in de toekomst graag nog meer gaan doen. Daarnaast vind ik het leuk om jonge ondernemers te helpen. Door mijn ervaring zie ik meestal al snel wat er niet goed gaat. Het is fijn als je mensen kunt helpen om foute beslissingen te voorkomen.’


Werkgelegenheid creëren


Wim van Wanrooij, directeur van IBN-productie, is voor de tweede keer aanwezig bij ‘CEO meets Start-up’. ‘Het kost best wat tijd, maar ik heb er absoluut geen spijt van dat ik ben gekomen’, aldus Van Wanrooij. ‘Naast de goede ideeën van de start-ups, kijk ik ook met een schuin oog naar de mogelijkheden om werkgelegenheid te creëren. IBN-Groep is een sociale onderneming zonder winstoogmerk. Daarom willen en kunnen wij best investeren in start-ups. Vorige keer heb ik al contact gelegd met een start-up en ook deze keer heb ik al een afspraak gemaakt met iemand. Daar kan misschien wel een mooie samenwerking uit voort komen.’


Leren en inspireren


Deze editie van ‘CEO meets Start-up’ is een initiatief van OndernemersLift+ en Vijfsterren Logistiek. Het besloten event is vooral bedoeld om bedrijven van elkaar te laten leren en elkaar te inspireren. Huub Dormans: ‘Een start-up heeft vele uitdagingen, denk bijvoorbeeld aan het aantrekken van investeerders, het aannemen van personeel of het starten met exporteren. CEO’s hebben een schat aan kennis en ervaring, waar startups vaak veel van kunnen leren. De CEO’s kunnen aan de andere kant veel leren van de innovatieve kijk op de wereld door de start-ups. Uit eerdere edities weten we dat dit regelmatig tot nieuwe samenwerkingen, klanten en investeringen leidt.’


Vijfsterren Logistiek

Pieter Keeris, business developer Vijfsterren Logistiek: ‘Vijfsterren Logistiek is er voor zowel startende ondernemers als de gevestigde bedrijven: door het faciliteren van een bijeenkomst als deze bieden we beide partijen de kans met elkaar in gesprek te raken en gezamenlijk tot new business te komen. Per slot van rekening is dit één van de speerpunten waar ik me hard voor maak en ik ben er dus bijzonder trots op te zien dat tijdens de pauze en afsluitende borrel er direct afspraken worden gemaakt. Ook uit eerdere edities kunnen we al concrete successen optekenen.”

Wil jij als start-up ook deelnemen aan evenementen van Vijfsterren Logistiek? Meld je dan aan voor een gesprek via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl.

11 april 2019: Kansen voor XXL logistiek op bedrijventerreinen in de regio onder de loep

Binnen de regio Vijfsterren Logistiek bevinden zich drie actuele bedrijfslocaties: Foodpark II (Veghel), Laarakker (Cuijk) en Heesch West (’s-Hertogenbosch, Oss, Bernheze). Hoe zijn deze locaties duurzaam en aansluitend op de marktvraag te ontwikkelen? En hoe kunnen de locaties ook maximaal bijdragen aan het regionale logistieke ecosysteem en onze Agrofood-ambities? Deze vragen stonden donderdag 11 april centraal in de bijeenkomst ‘Bedrijfslocaties XXL (?) logistiek’ waar in het Logistics House een vijftigtal vastgoedspecialisten op af kwamen.


Kansrijke regio

De ochtend werd ingeleid door Wim Eringfeld van de Stec Groep die inging op de groeiende populariteit van logistiek vastgoed bij investeerders en de pluspunten van onze regio. “Er is een toenemende behoefte aan grote kavels terwijl de beschikbaarheid afneemt. Hier liggen op drie terreinen nog mogelijkheden. Bovendien is de regio Noordoost-Brabant sterk in Food en Pharma, is er een relatief sterke arbeidsmarkt en worden de kansen voor de nieuwe, circulaire economie meegenomen”, aldus Eringfeld. Twee ondernemers – Berend Jan Schuring namens Raben in Oss en Frans van Dongen namens Kuehne + Nagel in Veghel – leverden vanuit de praktijk het bewijs van het prettige ondernemersklimaat in de Vijfsterren-regio. William Holvoet, eigenaar van Conferm, gaf de groep nog stof tot nadenken door zijn visie op logistiek locaties van de toekomst.

Presentatie STEC Logistiek Vastgoed
Presentatie Raben Kracht van de Regio
Presentatie Kuehne Nagel
Presentatie Conferm Toekomstvisie


Diverse terreinen

Het tweede deel van de bijeenkomst stond in het teken van de drie bedrijventerreinen Foodpark II, Laarakker en Heesch West. Richard Kinderdijk, projectmanager bij de gemeente Veghel liet via een video Frits van Eerd toelichten waarom het ondernemersklimaat in Veghel zo goed is. Binnen de eerste fase van Foodpark zijn nog twee kavels van 2,6 en 2,3 ha. vrij. Hij wilde dan ook vooral naar fase 2 kijken waarvan een groot deel vraaggericht ontwikkeld gaat worden.

Pitch Foodpark II

De Laarakker ‘schijf van vijf’ werd uitgelegd door Leon Vromans, manager verkoop: “De ligging in het Nederlandse foodcluster, sterke schakels met de Agrifood-keten, toegang tot talent en technologie, excellente logistiek en interessante vestigingsmogelijkheden.”

Pitch Laarakker

En als laatste kwam Astrid Kepers, stedenbouwkundige bij de gemeente Oss, aan het woord over Heesch West. Een nieuw bedrijventerrein aan de A59, tussen ’s-Hertogenbosch en Oss met de ambitie om het meest duurzame bedrijventerrein van Brabant te worden. Er wordt ingezet op 5 thema’s: energie, klimaatadaptatie, landschap en biodiversiteit, circulariteit en mobiliteit. Naast de 80 ha bedrijventerrein wordt er ook 55 ha landschapspark gerealiseerd. In dit gebied en bij de bedrijfspanden wordt volop ingezet wordt energieopwekking.

Pitch Heesch West


Verschillende vraagstukken

Bij iedere locatie spelen andere vraagstukken. Daar werd aan afzonderlijke tafels verder over doorgepraat. Bij Foodpark II was de invulling van de vraaggerichte ontwikkeling het belangrijkste aandachtspunt: ‘hoe geef je dat het meest succesvol vorm?’. Op de tafel van Laarakker kwamen twee stellingen aan bod, namelijk wanneer is de grens van XXL logistiek bereikt en hoeveel ruimte geef je de klant? Bij Heesch West ging het over de ontsluiting, stedenbouwkundige randvoorwaarden en toekomstige prijsvorming. Een belangrijkste item was de balans tussen eisen aan duurzame, circulaire economie en wensen van de ondernemers die voor deze locatie moeten gaan kiezen.

Er ging letterlijk veel kennis en kunde over de tafels en de nuttige contacten die werden gelegd, zullen ook tot ver na deze ochtend zijn effect hebben.

Lees ook het bericht in het Brabants Dagblad over het event…
 

Samenwerking binnen Vijfsterren Logistiek: innovatief en krachtig

Met een eindklant die steeds kortere levertijden verwacht en een markt die onder druk staat, groeit de roep om meer inzicht in de logistieke keten.

Real time inzicht in de locatie van een container, waarbij ketenpartners automatisch op de hoogte worden gehouden, zou bij kunnen dragen aan meer efficiëntie en een betere dienstverlening in de branche. Het is één van de dingen waar de Innovatietafel Digitalisering & Automatisering zich mee bezig houdt. Een interview met Jelle van Hasz, Sales & Operations Manager bij Spierings Smart Logistics én lid van deze Innovatietafel.

De Innovatietafels zijn samenwerkingssessies tussen verschillende leden van de Brabant-brede Vijfsterren Logistiek. Op die manier bundelen de diverse logistieke platformen van Noord-Brabant de krachten en denken ze samen na over innovatie. Vanuit Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch zijn Spierings en Nabuurs aangesloten bij de Innovatietafel Digitalisering & Automatisering. Daarnaast zijn ook Van Berkel Logistics (Veghel en Cuijk) en transportbedrijf ETC Holland (Oss) lid van deze innovatietafel.


Waardevolle informatie-uitwisseling


“De samenwerking binnen de innovatietafels biedt een waardevolle uitwisseling van informatie”, vertelt Jelle van Hasz. “Het is interessant om de systemen die we gebruiken naast elkaar te leggen en met elkaar te toetsen waar we naartoe willen. Waar liggen knelpunten en hoe kunnen we er samen voor zorgen dat hier oplossingen voor komen?” Tijdens de bijeenkomsten bleek onder andere dat veel bedrijven behoefte hebben aan een meer proactieve informatievoorziening. Dat kan informatie zijn over de status van zeecontainers, maar voor de distributiesector ook over het last mile-transport, bijvoorbeeld op basis van GPS. Daarvoor zou een ‘universal logistics language’ (ULL) ideaal zijn: een systeem waarop alle ketenpartners ‘plug & play’ kunnen inloggen, en dat hen real time op de hoogte houdt van de vorderingen (of vertragingen) binnen de supply chain.


Een systeem waarop alle ketenpartners ‘plug & play’ kunnen inloggen, en dat hen real time op de hoogte houdt van de status binnen de supply chain, dat is de doelstelling.

“Voor ons zijn er twee belangrijke momenten,” zegt Jelle van Hasz. “Het moment waarop het schip de Rotterdamse haven binnenkomt (of de ETA) en het moment waarop de containers gelost zijn en een container gereed is voor verder vervoer. Van beide kan ik real time inzien wat de status is, maar daarvoor moet ik zelf inloggen in Portbase, of diverse website-portals bezoeken van de terminals in de haven van Rotterdam. Maar als ik zit te wachten op een schip en dat schip loopt vertraging op, dan zit ik dus bij wijze van spreken de hele dag te checken of dat schip al binnen is. Wij denken dus dat het ideaal zou zijn, wanneer we als keten proactief op de hoogte worden gehouden van de status van het schip of de container. Is het schip vertraagd? Dan wil ik graag een bericht ontvangen met de nieuwe ETA. Komt het schip eraan? Is het binnen? Is mijn container gelost? Even een berichtje, via een pop-up op je scherm of een melding op je telefoon. Op die manier ben je niet meer hele dagen bezig met het steeds checken waar je container zich op dat moment bevindt.”


Universal Logistics Language

Belangrijk daarbij is volgens Jelle van Hasz en de andere partners binnen de innovatietafel dat hiervoor een ‘ULL’ (universal logistics language) wordt ontwikkeld: iedere partner in de supply chain zou indien gewenst ‘plug & play’ in moeten kunnen loggen op het systeem. “Er zijn behoorlijk wat systemen in omloop, van allerlei verschillende leveranciers” vervolgt Jelle van Hasz. “Die doen het allemaal net anders. Het idee achter dit systeem is, dat het voor iedereen beschikbaar zou moeten kunnen zijn, uiteraard tegen betaling.” De samenwerking met andere bedrijven en met de Vijfsterren Logistiek is hierin belangrijk, vindt hij. “De ontwikkeling van zo’n ‘ULL’ kost veel geld en als kleinere speler ben je niet groot genoeg om zoiets op te tuigen. Door de samenwerking te zoeken met de Vijfsterren Logistiek, die op zijn beurt weer contacten onderhoudt met bijvoorbeeld TLN en NLIP, kunnen we mogelijkheden verkennen, leveranciers benaderen en de tarieven drukken.”


Gezamenlijke kracht


De markt is echter volgens Jelle nog niet zo ver dat een ‘ULL’ ontwikkeld kan worden. “Het zou interessant kunnen zijn om hier straks mensen met verstand van zaken bij te betrekken,” geeft hij aan. “Dat kunnen bijvoorbeeld studenten van de TU Delft of TU Eindhoven zijn. Zij zouden een uitgebreider onderzoek kunnen doen naar de haalbaarheid van deze ‘ULL’ en alles wat daarmee samenhangt.” Uiteraard blijft het Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch samen met de Vijfsterren Logistiek ook op andere manieren werken aan de optimalisatie van Noord-Brabant als logistieke provincie. “Verbinding, netwerken, informatievoorziening, samenwerking binnen de keten… dat is onze gezamenlijke kracht.”

Groot draagvlak voor continuering activiteiten Vijfsterren Logistiek

Hoe haal je maximaal rendement uit het logistiek samenwerkingsverband op de schaal van Noordoost-Brabant? En met welk programma geef je de gezamenlijke doelen de beste ondersteuning? Over die vragen ging een veertigtal vertegenwoordigers van de leden van de drie lokale logistieke platforms tijdens een ontbijtsessie in het Auditorium van Sligro op vrijdag 22 februari met elkaar in gesprek. Er bleek veel draagvlak te zijn voor de continuering van de huidige activiteiten van Vijfsterren Logistiek. Met als hoofditems om gezamenlijk op te pakken Business Improvement, Arbeidsmarkt en profilering.

Bekijk hier de presentatie van 22 februari
Bekijk hier de enquêteresultaten Vijfsterren Logistiek 

 

6 februari 2019: Rabobankmedewerkers met logistieke ambities

Op 6 februari vond in het Logistics House een bijzonder matchmaking-event plaats. Vijfsterren Logistiek en Samenwerkt! (het mobiliteitscentrum van Rabobank) organiseerden een inspiratiemiddag voor Rabobankmedewerkers. Ruim veertig medewerkers van diverse Rabobank-vestigingen kwamen naar Oss om ingelijfd te worden in de wereld van de Logistiek. Want met krimpende mogelijkheden in het bankwezen is het goed om inzicht te kijken naar mogelijkheden in andere sectoren. En de Logistiek biedt kansen te over. Zo bleek onder andere uit de tientallen logistieke bedrijven uit de regio Noordoost Brabant die hun vacatures presenteerden.


Eye-openers


Door de aantrekkende economie is het steeds lastiger om vrachtwagenchauffeurs te vinden die over de juiste papieren beschikken. Ook is er behoefte aan goed opgeleide Logistiek Planners, om te zorgen voor een efficiënte inzet van mensen en materieel. Deze functies werden door de meeste deelnemers direct geassocieerd met werken in de Logistiek. Maar minder bekend was dat door de groei in de sector ook veel backoffice functies oningevuld blijven. “Dat maakt dat er ook behoefte is aan mensen met kennis van bijvoorbeeld Marketing en Communicatie, HR en Financial control. Bovendien brengt de Brexit extra uitdagingen met zich mee, zoals een tekort aan declaranten.  De verwachting is dat het aantal banen tot 2018 met zo’n 11.000 toeneemt!”, legde Pieter Keeris, business developer Vijfsterren Logistiek uit.


Compleet programma

Tijdens het programma gaven diverse bedrijven een pitch over hun werkzaamheden en werden de deelnemers bijgepraat over de regelgeving rondom WW. Arjan van der Heijden hield een inspirerend betoog: na 20 jaar werkervaring binnen de Rabobank, maakte hij onlangs de overstap naar een functie als algemeen directeur bij van den Heuvel Logistiek. Ook HR Advisor Jordi Toonen, recentelijk begonnen in deze functie bij Raben Nederland ging uitgebreid in op de vraag ‘Waarom Logistiek?’ waarbij hij een overzicht gaf van gewenste competenties in de sector. Tessy Floris (UWV) kwam als laatste aan het woord: met een aantal meerkeuzevragen werd de kennis van de deelnemers op de proef gesteld over de vacatures in de financiële sector versus de logistiek en het recht op uitkeringen indien je bijvoorbeeld een (deeltijd) baan accepteert. Ook had zij volop tips rondom opmaak CV (zie ook www.canva.com) en tips over het gebruik van LinkedIn.


Succesvolle bijeenkomst


Daarnaast was ruimschoots tijd om elkaar nader te leren kennen. Met een kop koffie in de hand tijdens de pauze, maar ook na afloop van het programma werd bij een aangeklede borrel flink nagepraat. Michiel Heller, site manager Oss van Movianto: “Heel goed om hier aanwezig te zijn. Een persoonlijke toelichting op ons bedrijf en de vacatures werkte erg positief. Ik heb voor diverse functies zeker interessante connecties kunnen leggen.” En ook vanuit de Rabobankmedewerkers werd de bijeenkomst gewaardeerd. Helmi Hillen, Risk Analist: “Ervaringsdeskundigen en medewerkers van het UWV hebben ons geïnformeerd over hun ervaringen en de kansen die er voor ons liggen op een baan in de logistiek. Niet iets waar je zo direct aan denkt als je uit de bankwereld komt. Maar er zijn meer raakvlakken dan je denkt. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt.”

Logistieke innovatiekracht door slimme samenwerking!

Onder de vlag van Logistics Community Brabant, hebben 13 Off-RoadRunners van Breda University of Applied Sciences afgelopen maanden belangrijke innovaties gerealiseerd op het gebied van internationaal transport en mobiliteit. Dit deden zij in opdracht van en in samenwerking met verschillende verladers en vervoerders binnen het programma NewWays Noord-Brabant en Lean & Green Off-Road. Op 31 januari jl. werden tijdens de eerste LCB KENNIS NAVIGATOR resultaten en directe toepassingen voor bedrijven gepresenteerd.

In het auditorium van Tilburg University – één van de vier kennispartners van Logistics Community Brabant (LCB) – vond gisteren de LCB KENNIS NAVIGATOR plaats. Zo’n 100 geïnteresseerden van diverse logistieke georiënteerde ondernemingen, overheid en onderwijs hebben kennis genomen van innovaties op het gebied van internationaal transport. Het uitgangspunt deze middag was de succesvolle opschaling binnen NewWays Noord-Brabant van de gezamenlijke transportcorridor (Joint Corridor) Tilburg-Rzepin (Polen) door onder andere Bostik Benelux bv, H. Essers, GVT en Samsung. Daar waar tot voor kort geen trein reed, is dit traject inmiddels opgeschaald van 1 naar 3 treinen per week. De ambitie is om op korte termijn op te schalen naar 6 treinen per week. Dit betekent een jaarlijkse besparing van 30.000 vrachtwagenritten en maar liefst 23.000.000 (23 miljoen!) wegkilometers! En dat op slechts één transportroute.


Innovaties op de Joint Corridors


Deze stap vooruit is mede te danken aan de Off-RoadRunners van Breda University of Applied Sciences. Zij presenteerden 3 belangrijke innovaties die direct breed toepasbaar zijn op Joint Corridors:
1. Off-Modal: hiermee geven opdrachtgevers op een veilige en vertrouwde manier hun vervoerders meer ruimte om slimmere keuzes te kunnen maken bij de uitvoering van het transport. In de logistieke wereld wordt Off-Modal nu al als een zeer interessante sprong gezien om te komen van klassiek multimodaal naar toekomstgericht synchromodaal transport. Door Gert-Jan Rombouts van Bostik Benelux bv (voorheen Den Braven) is deze middag de eerste Off-Modal overeenkomst ondertekend.
2. e-Joint Corridor: voorbereiding en aftrap van een unieke pilot om van begin tot eind alle benodigde papieren vrachtdocumenten te digitaliseren. Dit gaat zorgen voor meer snelheid, efficiency en service in de vrachtafhandeling, onderlinge samenwerking en opschaling van Joint Corridors. Door Wannes Dockx -H.Essers, Wando Boevé -Topsector Logistiek, Martijn Leenknegt -Fresh Brains LCB, Hans Togtema -Collect + Go, Bart Timmerman – Bostik Benelux bv en Aryan van Zoest -GVT is gezamenlijk de aftrap gegeven voor de onderzoekspilot op deze unieke e-Joint Corridor.
3. Joint Corridor Promotion: tot slot is belangrijk onderzoek gedaan naar de juiste aanpak om eenvoudig en snel nieuwe verladers en vervoerders tot een Joint Corridor te laten toetreden. Met deze aanpak werd deze middag Moonen Packaging verwelkomd als nieuwe deelnemer op de Joint Corridor Tilburg-Rzepin.

Een panel met Wando Boevé – Topsector Logistiek, Albert Veenstra – Dinalog, Hanno Reeser – H. Essers en Alex Matatula – Lean & Green/Connekt, gaf nadien reflectie op de toepasbaarheid. Albert Veenstra: “Deze presentaties bewijzen dat wij de inzet van de Fresh Brains vanuit de onderzoeksinstituten moeten gebruiken om waardevolle innovaties in de logistiek te kunnen opschalen.“


Off-RoadRunners zijn alleskunners!


Het initiatief voor de ‘Off-RoadRunners’ is ontstaan uit een samenwerking tussen Lean & Green Off-Road en de KennisDC’s om studenten kennis te laten maken met Lean & Green Off-Road en de betrokken regionale actieprogramma’s waarin supply chain innovatie (Synchromodaal Transport) en sociale innovatie (gedragsverandering) met elkaar hand-in-hand gaan. De studenten helpen als Off-RoadRunners bedrijven bij het opstarten van nieuwe Joint Corridors en het opschalen van bestaande Joint Corridors, maar ook bij het naadloos integreren van Joint Corridors in de eigen bedrijfsprocessen met gebruik van tools uit het actieprogramma. Lean & Green Off-Road is landelijk actief en zorgt via een regionale aanpak voor transformatie naar meer synchromodaal vervoer van en naar Nederland. Deze Lean & Green actie creëert ruimte op de wegen voor een betere doorstroming van het personenverkeer en het binnenlandse wegvervoer.


Samenwerking ondertekend


Om dergelijke ontwikkelingen en innovaties meer ruimte te geven, hebben gisteren Logistics Community Brabant, Lean & Green Off-Road / Connekt en Topsector Logistiek hun samenwerking ondertekend in een overeenkomst. Voor de periode van één jaar zet LCB extra middelen en studenten in om te werken aan een verdergaande opschaling van innovaties met NewWays Noord-Brabant. Hiermee geeft LCB een toepasbare invulling aan haar eigen kennisthema ‘Multimodaal’.

Partnerovereenkomst met Conferm

Eind januari 2019 sloten Conferm en Vijfsterren Logistiek een partnerovereenkomst met elkaar af.
Conferm is een ontwerpende bouwer van utiliteitsgebouwen met stevige ervaring met beton-, hout- en staal- en hybride constructies. Van de bouw van kleine kantoorpanden tot grootschalig logistieke complexen met faciliteiten voor gevaarlijke stoffen: Conferm kan tijdens het gehele ontwerp- en bouwproces ontzorgen.

Raymond van Delden, Conferm: “Door partner te worden van Vijfsterren Logistiek delen wij kennis met collega professionals en bereiden wij ons voor op de logistieke toekomst.” Wij heten Conferm van harte welkom!

Meer informatie op www.conferm.nl