8-10 november 2022: Logistica Next 2022

Logistica is al vele decennia de vakbeurs in Nederland op het gebied van material handling en intern transport. Naast een groot en volledig exposantenaanbod, heeft Logistica ook een uitgebreid programma met onder andere seminars, live demonstraties op de scala’s en informatieve tours.

In 2022 komt Logistica met een nieuw beursconcept om de achterban te verrassen. Hiermee wordt Logistica een nog mooier netwerkevenement met plek voor nog meer innovaties en trends.

Tegelijkertijd vindt ook ICT & Logistiek plaats, het jaarlijkse event waar u de (ICT-)oplossingen vindt die nodig zijn om uw logistieke processen efficiënt in te richten en effectief uit te voeren. Een bezoek aan ICT & Logistiek biedt professionals in de logistiek een actueel overzicht van toepassingen diensten voor de complete supply chain.

We staan als sector voor ambitieuze klimaatdoelen. Tegen 2030 moet de CO2- uitstoot in de logistiek met circa 30% zijn verminderd. Maar toekomstbestendige logistiek gaat verder dan CO2-reductie. Voor een florerende sector moeten
we ook slim leren omgaan met uitdagingen als personeelstekorten, groeiende consumentenverwachtingen, schommelingen in vraag en aanbod en verstoringen in de supply chain (door bijvoorbeeld een pandemie). En dat allemaal op een manier die de leefomgeving zo min mogelijk belast.

Innovatie, ketensamenwerking, (digitale) veiligheid, flexibiliteit en schaalbaarheid zijn nodig voor een sector die waarde toevoegt en de klant optimaal bedient.

Op Logistica delen we kennis en ervaring en tonen we de nieuwe innovatie oplossingen die nodig zijn om logistieke processen steeds efficiënter in te richten en effectiever uit te voeren
Met welke kennis en innovaties help jij de sector vooruit?

Datum:
8-10 november 2022

Locatie:
Jaarbeurs
Utrecht

Meer informatie:
Ga voor alle informatie naar de website van Logistiek Profs.

22 september 2022: Instap-event: Uw import- en exportgoederen van weg naar water

Bent u die MKB-er in de regio Den Bosch die regelmatig of zo nu en dan import- of exportcontainers heeft van of naar de havens in Rotterdam, Moerdijk en/of Antwerpen? Maar ook voor import of export van of naar de UK en Spanje (Bilbao, Zaragoza, Barcelona, Madrid of Valencia)?
Dan kunt u probleemloos instappen in Den Bosch.

Kom op donderdagmiddag 12 mei 2022 naar de SMART HUB op Rietveldenkade 15 in Den Bosch. Daar laten wij u kennismaken met de mogelijkheden en voordelen van transport via het water i.p.v. over de weg. Niet door ellenlange presentaties, maar met een uniek kijkje in de logistieke keuken van overslagterminal BCTN in combinatie met de snelle en slimme logistieke afwikkeling via Spierings Smart Logistics.

Programma:
• 15:00-15:15 uur: inloop
• 15:15-15:30 uur: welkom en korte uitleg
• 15:30-16:30 uur: rondleiding terminal + warehouse, met demonstratie van de logistieke operatie
• 16:30-18:00 uur: naborrelen, met volop gelegenheid tot het stellen van uw bedrijfsspecifieke vragen.

Datum: 
Donderdag 22 september 2022
15:00-18:00 uur

Kosten:
Aan deze eerste MKB-middag zijn geen kosten verbonden. 

Inschrijven:
U kunt zich tot 15 september 2022 inschrijven voor deze leuke, informele en informatieve middag via de website van Go-Off-Road.

Locatie:
Spierings Smart Logistics en Overslagterminal BCTN
Rietveldenkade 15
5222 AJ  Den Bosch

Meer informatie:
Ga voor alle informatie naar de website van Go-Off-Road.

Deze middag wordt ondersteund door LCB Multimodaal, Joint Corridors Off-Road, Topsector Logistiek en MCA Brabant.

5 juli 2022: Fietstocht: Tour LCB

LCB Leefbare Stad en LCB Multimodaal organiseren een sportieve fietstocht langs, op en over een aantal Brabantse hotspots voor de overslag van vracht-van-de-weg naar spoor en water. Na de fietstocht wordt je bijgepraat over de ontwikkelingen rond de Digtiale Atlas voor de Leefbare Stad én Multimodaal.

Sportieve netwerkbijeenkomst: VRACHT-VAN-DE-WEG = KOERS-OP-DE-WEG
Een fietstocht door West-Brabant met exclusieve plekken waar nog nooit eerder is gekoerst. We sluiten af met een netwerkbijeenkomst. 

Voor wie:
Verladers, vervoerders, expediteurs en andere stakeholders uit de multimodale supply chain

Organisatie:
LCB Leefbare Stad, LCB Multimodaal en Brabant Cycling Network

Datum:
5 juli 2022
15:00-21:00 uur

Locatie:
West-Brabant

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van LCB.

30 juni 2022: Vlaams-Nederlandse Havendag

Er is een grote gezamenlijke opgave voor alle bedrijven in de havens: de Energietransitie. De technologieën zijn beschikbaar, maar om de energietransitie mogelijk te maken is samenwerking noodzaak. Hoe kunnen de havens toewerken naar een gezamenlijk waterstof-ecosysteem? Op donderdag 30 juni gaan we tijdens de Vlaams-Nederlandse Havendag op zoek naar een antwoord op deze vraag. En dat allemaal vanaf een fantastische locatie: het Nieuwe Luxor in Rotterdam.
 
Topics:
• Waar loopt de industrie tegenaan?
• Welke uitdagingen zijn er voor transporteurs?
• Op welke manier worden ondernemers door de havens en overheden gefaciliteerd om te kunnen voldoen aan de klimaatdoelstellingen van Europa?
 
Energievoorzieningszekerheid
De crisis in Oekraïne laat zien dat de energievoorzieningszekerheid voor Noordwest-Europa een thema is dat urgent om nieuwe oplossingen vraagt. De noodzaak om onze energie afhankelijkheid van Rusland af te bouwen noopt tot het openen van nieuwe toevoerkanalen en zelfs een versnelde decarbonisatie van onze energiebehoeftes. Vlaamse en Nederlandse havens spelen een cruciale rol in dit transformatieproces, waarbij het ook duidelijk is dat de oplossing niet door één enkele haven kan worden geboden.
 
Organisatie:
NT en Flows organiseren de Vlaams-Nederlandse Havendag in samenwerking met het Nederlandse Consulaat-Generaal te Antwerpen. Port of Rotterdam is de gastheer van de 2e editie van de Vlaams-Nederlandse Havendag.
 
Datum:
30 juni 2022
10:00-18:00 uur
 
Locatie:
Nieuwe Luxor Theater
Posthumalaan 1
3072 AG  Rotterdam
 
Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Nieuwsblad Transport.

28 juni 2022: Bijeenkomst: Systeemkoppelingen in de logistiek

In de logistieke sector komen steeds meer software systemen beschikbaar om efficiënter te werken. Maar het koppelen van deze verschillende systemen, zodat ook efficiënt data kan worden uitgewisseld en verrijkt, is vaak een flinke uitdaging. Er bestaan niet alleen verschillen tussen software systemen, data en technieken. Vaak is er ook sprake van tegengestelde belangen bij verschillende afdelingen, ketenpartners en softwareleveranciers. Kortom, als je niet oppast dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Het LCB event ‘Systeemkoppelingen in de Logistiek’ geeft in een paar uur praktisch inzicht in technieken, standaarden, integratieplatformen (specialisten op het gebied van systeemkoppelingen) en praktijkcases. Zo krijg je op een laagdrempelige wijze meer inzicht in koppelingen waardoor je ook de uitdagingen in jouw eigen organisatie beter kunt oppakken.

Programma:
• 14:30-14:45: Ontvangst 
• 14:45-15:00: LCB | Wegwijs in de technieken voor systeemkoppelen
• 15:00-15:30: TLN – Wout van den Heuvel | Standaardisatie voor systeemkoppelingen in de transport

Demo’s integratieplatformen (platformen voor systeem koppelingen)
• 15:30-16:00: Adabt – Menno Lambooy
• 16:00-16:30: Logistic Planet – Joost Hoeve

Cases uit de praktijk
• 16:35-16:55: Adapt – Johan Kerstens | Kennis transport 
• 16:55-17:15: Logistic Planet – Eelke Hallmann | Snel 
• 17:15-17:30: Vragen – afsluiting
• 17:30-18:30: Netwerkborrel 

Datum:
28 juni 2022
14:00-17:30 uur

Locatie:
Breda University of applied Sciences
Mgr. Hopmansstraat 2
4817 JS  Breda
Frontier gebouw: Fe1.040

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van LCB.

28 juni 2022: Preparing for the next crisis

Logistieke ketens worden meer en meer geconfronteerd met verstoringen. Was het enkele jaren geleden de kredietcrisis, werd het daarna een periode van onzekerheid in de pandemie en worden op dit moment onder meer door de oorlog in Oekraïne levering van grondstoffen en onderdelen onderbroken. De wens naar robuuste en flexibele ketens is niet nieuw, maar wordt wel als urgenter ervaren in het bedrijfsleven.

Hoe bereid je je voor op een crisis en verstoringen in de keten?
Hoe kan je als ondernemer je keten inrichten zodat je zicht hebt op risico’s en deze ook tot oplossingen kan komen? Wat hebben we eigenlijk geleerd in de periode van de pandemie? Dat soort vragen willen we met u delen.

Op dinsdag 28 juni van 14:00 tot 17:30 uur gaan we hierover in gesprek. We delen bevindingen en ontwikkelingen vanuit het project “Ready for the Next Crisis” (onder leiding van Windesheim). Daarnaast benoemen we best practices hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden om beter om te gaan met verstoringen in de keten en zal er gelegenheid zijn om in breakout sessies mee te discussiëren aan hoe gemeten kan worden hoe veerkrachtig (resilient) uw keten is.

We nodigen u van harte uit om 28 juni alvast vast te leggen in uw agenda. Wilt u zich al direct inschrijven dan kan dat hier. Dit event wordt mede georganiseerd door Christelijke Hogeschool Windesheim.

Datum:
Dinsdag 28 juni2022
14:00 tot 17:30 uur

Locatie:
Volgt asap, centraal in Nederland

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van TKI Dinalog.

23 juni 2022: Netwerkbijeenkomst: Regio in Bedrijf Connect

De netwerkbijeenkomst Regio in Bedrijf Connect brengt directies en eindbeslissers, uit zowel het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen als overheid, doelgericht en persoonlijk met elkaar in contact. De bijeenkomsten zorgen dankzij de zorgvuldig geselecteerde doelgroep voor effectief netwerken, waarbij kennisdeling en verbinding centraal staan.

Algemeen programma
Het dagprogramma van Regio in Bedrijf Connect valt uiteen in drie delen:
Kennisdeling – Paneldiscussie
Actuele thema’s worden binnen een interactieve paneldiscussie besproken, zowel door de panelleden als met het publiek.
Interactie – Thematafels & Masterclass
Naast een interactieve masterclass, worden verschillende thematafels gevuld met relevante partijen, die met elkaar het gesprek aan gaan over actuele vraagstukken.
Connectie  – Walking dinner & Netwerken
Aansluitend wordt alle aanwezigen een walking dinner aangeboden. Dankzij de informele sfeer is het dé ideale gelegenheid om met interessante partijen te netwerken.

Datum:
23 juni 2022
15:00-20:00 uur

Locatie:
Kasteel Heeze
Kapelstraat 25
5591 HC  Heeze

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Regio in Bedrijf..

22 juni 2022: Bijeenkomst: De supply chain rondom Covid vaccinaties

In het belang van de volksgezondheid en beheersings van de gezondheidszorg-capaciteit is een snel op te schalen distributie cruciaal voor een succesvol  verlopen van de vaccinatiecampagne. Het  kan lockdownmaatregelen beperken of zelfs voorkomen. 

In het kader van ‘pandemic preparedness’ onderzoekt Albert Mandemakers voor zijn promotiestudie op Tilburg University de distributie van COVID-19 vaccins. Wat is er geleerd van voorgaande campagnes en hoe kan dat worden doorvertaald naar verbeteringen in de toekomst?

Op 22 juni presenteert Albert Mandemakers zijn voorlopige resultaten. Keynote speakers gaan in op de acuele stand van zaken rondom COVID-19 supply chain. De bijeenkomst wordt afgelsoten met een forumdiscussie. 

Voorlopig programma
• 14:30-15:00 uur: Inloop 
• 15:00-17:00 uur: Inhoudelijk event met presentatie door Albert Mandemakers, keynote speakers en forumdiscussie. 
• 17:00-18:30 uur: Borrel

Exacte invulling programma volgt op korte termijn. 

Datum:
22 juni 2022
14:30-18:30 uur

Locatie:
Breda University of applied Sciences
Mgr. Hopmansstraat 2
4817 JS  Breda

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van LCB.

18 juni 2022: Sanders|Fritom Banenfestival

Ben jij geïnteresseerd in een baan, bijbaan, BBL leer/werkplek of stageplaats in de logistiek?
Kom dan de familiaire sfeer proeven tijdens het Sanders|Fritom Banenfestival.
We zoeken onder andere kandidaten voor de functie van;
• Medewerker crossdock
• Chauffeur (in opleiding) 
• Warehouse medewerker
• Medewerker customer service

Op 18 juni hangen wij de slingers voor je op en staan onze deuren wagenwijd voor je open! 
Kom langs! Zijn wij een match? Dan maak je kans op festivaltickets! 

Hoe ziet het banenfestival eruit?
Maak kennis met onze collega’s en afdelingen onder het genot van een hapje en drankje
• Heb je vragen over het opleidingstraject tot chauffeur? Dan staat STLwerkt voor je klaar
• Rijd vervolgens zelf een rondje in een leswagen van Het Vertrouwen
• Laat ons zien hoe goed je écht kan rijden in een trucksimulator
• Klets nog even na en ga met een lach & goodiebag naar huis 

Datum:
Zaterdag 18 juni 2022
10:00-14:00 uur

Locatie:
Sanders|Fritom
Jagersveld 14
5404BW  Uden

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Sanders|Fritom.

Sanders|Fritom groeit enorm. De laatste jaren met bijna 20% per jaar. Dit zorgt ook voor de nodige ‘logistieke uitdagingen’.  Zo zijn we in 2020 verhuisd naar een geheel nieuwe pand. SandersIFritom maakt onderdeel uit van de Fritomgroep en behoren we tot de top 25 van logistieke dienstverleners.

16 juni 2022: Spark! Living Lab: Conferentie Blockchain als ketenregisseur?

Uw organisatie zit midden in de digitale transitie en denkt na over nieuwe manieren van werken die hierdoor ontstaan. Technologie biedt enorme kansen, bijv. rondom volledige transparantie in supply chains en (geautomatiseerde) sturing en afhandeling. Voor zowel handels- en productiebedrijven als de logistieke sector biedt dit grote kansen, waarbij het nu belangrijk is een goed beeld te vormen van de nabije toekomst. Vooral aan blockchain en Internet of Things (IoT) worden grote veranderingen toegeschreven, mede richting verduurzaming, al zijn er nog veel vragen. Wat biedt deze technologie aan voordelen en waarmee dient rekening gehouden te worden? Welke toepassingen zijn er reeds? En hoe kan een organisatie en haar keten hier mee starten? 

Donderdag 16 juni 2022 organiseert Spark! Living Lab haar conferentie Blockchain als ketenregisseur? Initiatiefnemers zijn Hogeschool Windesheim, TNO, TU Delft, Blocklab, TKI Dinalog, evofenedex en de SCF Community. De conferentie brengt verladers en logistieke ondernemers, marktpartijen, onderzoekers en consortiumleden bij elkaar vanuit concrete vragen én toepassingen uit de praktijk. In verschillende presentaties en demonstraties maken zij blockchain en IoT-toepassingen zichtbaar en voordelen duidelijk.

Centrale thema’s tijdens de conferentie zijn:
• Wat is blockchain en welke rol speelt het in de digitale transformatie?
• Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op nationaal en Europees niveau?
• Demonstraties van blockchain-toepassingen in supply chain en logistiek.
• Wat kan u als bedrijf doen en hoe vliegt u dit aan?
• Hoe brengen we uw case een stap dichterbij succes?

We nemen u mee in de snel veranderende wereld en laten zien hoe samenwerken, informatiedeling en innoveren u helpen succesvol te zijn, én blijven. Korte, interactieve demonstraties van toepassingen geven een beeld wat nu reeds kan. Aangevuld met belangrijke lokale en internationale ontwikkelingen bent u in staat uw eigen visie te ontwikkelen, voorzien van acties waarmee u direct kunt beginnen.

Datum:
16 juni 2022
13:00-17:00 uur (inloop vanaf 12:30 uur, na afloop borrel)

Locatie:
evofenedex
Signaalrood 60
2718 SG  Zoetermeer

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Spark! Living Lab.

16 juni 2022: Jaarevent 5 jaar LCB

Terugblik:

Met bedrijfsbezoeken aan zes vooruitstrevende en innovatieve bedrijven in de regio heeft Logistics Community Brabant (LCB) op 16 juni in het Ketelhuis in Eindhoven op feestelijke wijze haar 5-jarig jubileum gevierd. De ruim 150 deelnemers kregen deze middag een kijkje in de keuken bij ASML, DPD, Verkeerscentrale Helmond, Enversed, Vanderlande en Lightyear.

Noord-Brabant telt diverse sterke economische sectoren, zoals hightech, agrofood, pharma en lifescience. Om deze sectoren te kunnen laten floreren, is een goede supply chain noodzakelijk. Ook op het gebied van transport en logistiek behoort de provincie Noord-Brabant tot de top. Er is bovendien enorm veel logistieke bedrijvigheid. LCB is in 2018 opgericht om de innovatiekracht van logistieke partijen in Brabant te versterken en heeft zich in de afgelopen vijf jaar ontwikkeld tot een betrouwbare partner in de logistieke netwerken in Brabant.
 
‘Er gebeurt in Noord-Brabant ontzettend veel op logistiek gebied en tegelijkertijd snakken bedrijven naar vernieuwingen en logistieke oplossingen’, zegt directeur Leo Kemps van LCB. ‘Met name digitalisering en verduurzaming worden steeds belangrijker. Ons doel is om partijen bij elkaar te brengen en samen toe te werken naar nieuwe innovaties op logistiek gebied. Dat doen wij vanuit zes thema’s: Data Gedreven Logistiek, Zorglogistiek, Multimodaal, De Leefbare Stad, Evenementenlogistiek en Smart Industry. Vanuit deze thema’s werken wij samen met studenten, ondernemers, kennisinstellingen en overheden continu aan nieuwe logistieke ontwikkelingen en innovaties.’
 
De aanwezigen bij het jubileumfeest van LCB werden letterlijk naar de innovaties toegebracht door met fiets of bus een bezoek te brengen aan één van de zes deelnemende vooruitstrevende en innovatieve bedrijven in de omgeving van Eindhoven. ‘Zelf ben ik bijvoorbeeld mee naar pakketbezorger DPD gegaan. Daar kregen we uitleg over waar zij mee bezig zijn op het gebied van innovatie. Verder kregen we een kijkje in hun hypermoderne distributiecentrum, waar 25.000 pakketten per uur worden verwerkt’, blikt Leo Kemps terug. ‘Het idee was om onze gasten een innovatie beleving mee te geven en de bedrijven te laten vertellen hoe dit operationeel in zijn werk gaat. Afgaand op de enthousiaste reacties die ik van iedereen hoor, zijn wij daar goed in geslaagd. Ook logistiek gezien verliep alles op rolletjes. Daarnaast ben ik trots op wat het team van LCB in de afgelopen vijf jaar neergezet heeft en zie ik het als een mooie uitdaging om dit alles in de komende jaren met eenzelfde passie en bevlogenheid voor te zetten.’


Meer informatie:

Ga voor alle informatie naar de website van LCB.

14 juni 2022: Inspiratiesessie: Intelligente Forecasting

Goed plannen is complex, maar erg belangrijk. Gelukkig nemen de mogelijkheden om goed te plannen ook sterk toe. In een serie van 4 inspiratiesessies – rondom Digital Twins, Transparantie, Forecasting, en Circulaire Economie – neemt LCB Smart Industry je graag mee in de mogelijkheden.    

Op 14 juni vindt de inspiratiesessie plaats met het onderwerp ‘Intelligente Forecasting’. Forecasting is het zo goed en nauwkeurig mogelijk voorspellen van de toekomstige vraag, levertijd, omzet, etc. Dit wordt vaak gedaan op basis van gebeurtenissen uit het verleden, data en logisch nadenken. Een goede forecast maakt het mogelijk om je planning te optimaliseren. Maar wat kan je allemaal met een goede forecast? En hoe maak je deze forecast eigenlijk? Welke middelen en gegevens heb je hiervoor nodig? Maar ook, hoe kan je je forecast inzetten om je planning te maken? Schuif op 14 juni online aan bij Logistics Community Brabant om samen de mogelijkheden en uitdagingen van een intelligente forecast te ontdekken. Het doel van de bijeenkomst is om je te inspireren en om te identificeren waar behoefte aan is op dit gebied.  

Datum:

14 juni 2022
12:00-13:00 uur

Locatie:
Online via Microsoft Teams 

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van LCB.

13 juni 2022: Webinar: Digitaal leiderschap in de logistiek

Terugblik:

Heb je het webinar over digitaal leiderschap in de logistiek gemist? Kijk het dan hier terug. Tweederde van de logistieke bedrijven heeft de digitale organisatie nog niet op orde, zo heeft de Topsector Logistiek onlangs onderzocht. Wat zijn de uitdagingen en best practices als het gaat om versnelling van een digitale strategie bij logistieke mkb-bedrijven?
 

Sprekers:
• Tom Ulehake, CFO Willems Logistics
• Tony Faro, directeur Braanker Logistics
• Wout van den Heuvel, Beleidsadviseur Digitalisering en Innovatie – TLN
• Bart Banning, Sector Banker Transport en Logistiek ABN Amro

Presentatie:
Bart Pals, NT

Topics:
• Waarom is digitalisering een strategisch thema?
• Hoe bepaal je een digitale strategie?
• Hoe wordt jouw organisatie een digitale leider?
• Digitaal inzicht optimaliseert logistieke processen en efficiency
• Digitalisering als oplossing van hoge energieprijzen en arbeidsmarktkrapte
• Welke grenzen heeft een digitale infrastructuur?
• Vragen van kijkers

 

Meer informatie:
Ga voor alle informatie naar de website van Nieuwsblad Transport.

8 juni 2022: Dag van de Duurzame verpakking

Terugblik:

Samen (ver)pakken we de toekomst!
Op donderdag 8 juni vond bij Dome-X in Oss de derde editie van de landelijke Dag van de Duurzame Verpakking plaats. Deze dag stond in het teken van het thema ‘Samen (ver)pakken we de toekomst’. HAS Hogeschool studenten Kayleigh Lucassen, Bibi van der Wiel, Joya Mafficioli del Casteletto en Joes Rengers organiseerden dit event in opdracht van de gemeente Oss.

Wereldwijd duurzaam verpakken
Honderd studenten, young professionals en experts uit de food-verpakkingsbranche bezochten de Dag van de Duurzame Verpakking. Sprekers Dirk Groot van Zwerfinator, student/ondernemer Eline Bobbe van Tricup, Vivian Selen van KTBA en inspirator Leo Klapwijk deelden hun visie op duurzaam verpakken en een duurzame wereld. Bezoekers deden nieuwe ideeën op en maakten contact met bedrijven en inspirators. Op een vacaturewand wierven bedrijven studenten voor een stage, afstudeeropdracht of baan. Na de bijeenkomst was er een drukbezochte netwerkborrel met hapjes van Mr. Long en Doggybag Streetfoods&Drinks.

Dirk Groot van Zwerfinator (vecht tegen zwerfafval en plastic soep): ‘Het meest vervuilend in de openbare ruimte zijn verpakkingen van alles wat je buiten kan eten. Neem de zwerfafvalfactor mee bij het ontwerp van deze verpakkingen!’

Innovatieprogramma circulaire verpakkingen
Oss is al jaren een koploper binnen de food-verpakkingsindustrie. De gemeente, verpakkingsindustrie en foodbedrijven werken samen om de Osse verpakkingsindustrie toekomstbestendig te maken. Dit doen ze met het Innovatieprogramma Circulaire Verpakkingen Oss van de Regio Deal Noordoost-Brabant. De Dag van de Duurzame Verpakking is hier een onderdeel van.

Frank den Brok, wethouder Economie Oss: ‘De rode draad van vanmiddag is Samen (ver)verpakken we de toekomst. Dat sluit goed aan bij ons coalitieprogramma Samen duurzaam vooruit. We houden blijkbaar allebei niet van stilstaan.’

Met de Dag van de Duurzame Verpakking werkt de gemeente Oss aan twee ambities van de Strategienota Economie Oss 2021-2025: Toekomstige arbeidsmarkt en talent en Duurzaam en toekomstbestendig ondernemen. De Dag van de Duurzame Verpakkingen levert ook een bijdrage aan vier Global Goals; kwaliteitsonderwijs, fatsoenlijk werk & gezonde economie, verantwoorde consumptie & productie en partnerschappen om doelen te bereiken.

Meer informatie:
Ga naar de website van Dag van de Duurzame Verpakking voor alle informatie.

7 juni 2022: Online Banenmarkt Noordoost-Brabant

Personeelstekort door de coronacrisis? Of al jaren moeite met het vinden van geschikt personeel? Doe op 7 juni mee aan de Online Banenmarkt Noordoost-Brabant. Hét online event in de regio dat werkgevers en werkzoekenden met elkaar in contact brengt.

Hoe werkt het?
De Online Banenmarkt Noordoost-Brabant wordt georganiseerd via een besloten Linkedin-groep. Op dinsdag 7 juni verzamelen werkgevers en werkzoekenden zich in deze groep. Als werkgever kun je actuele vacatures en oproepen delen en geïnteresseerden kunnen hierop reageren. Werkzoekenden presenteren zich ook via de besloten LinkedIn-groep. Je kunt hun oproepen bekijken en eventueel direct contact opnemen.

Aanmelden in 4 stappen
1. Ga naar de besloten LinkedIn-groep via deze link
2. Klik op de knop ‘Lid worden’
3. Je krijgt binnen 24 uur een melding dat je lid bent geworden van de groep
4. Gefeliciteerd! Je bent lid van de groep en kunt op 7 juni deelnemen aan de online banenmarkt

Praktische informatie
Datum: Dinsdag 7 juni 2022
Tijd: 10.00 – 13.00 uur
Waar: Online via deze LinkedIn-groep

Naast de banenmarkt van 7 juni, vinden er in 2022 nog meer banenmarkten plaats. Elke eerste dinsdag van de even maanden, om precies te zijn. Specifiek gaat het om: 1 februari, 5 april, 7 juni, 4 oktober en 6 december 2022. Zien we je daar?!

De Online Banenmarkt Noordoost-Brabant is een initiatief van het Werkgeversservicepunt Noordoost-Brabant (WSPNOB); een samenwerkingsverband van de 15 gemeenten uit de regio, het UWV en de ontwikkelbedrijven Weener XL, WSD en IBN.

Lees ook op de website van WSP Noordoost-Brabant.

2 juni 2022: Service Leadership Summit

Onder de naam Service Leadership Summit presenteert het SLF jaarlijks een dag in het teken van innovaties en ontwikkelingen op het gebied van serviceketen management. Vooruitstrevende ‘leiders’ gidsen ons langs succesvolle programma’s en implementaties. In 2022 vindt de 25e editie plaats. 

Technologie geeft serviceketens energie
Technologie is een belangrijke drijver van innovatie. Daarom staan technologische ontwikkelingen dit jaar centraal in de Service Leadership Summit.

Niemand minder dan Jos Dirkx leidt deze gevarieerde dag. “Energiek, meeslepend en in staat om het publiek te raken met boeiende, datagedreven verhalen.” Zo wordt deze dagvoorzitter omschreven. Een echt power-vrouw die ons op 2 juni leidt en inspireert. 

In de middag trakteren we u op een compleet nieuw onderdeel: de inspiratiecarrousel. In de carrousel draait het om innovatie, inspiratie en interactie. Als we uitgedraaid zijn heeft u praktische input opgedaan voor uw situatie. Bekijk het programma en detailinformatie over de verschillende programma-onderdelen hier.

De SLF afstudeerprijs, dé competitie voor uitmuntend onderzoek op ons vakgebied, is een vertrouwd onderdeel. Tijdens het plenaire deel betreden de beste 2 studenten de ‘pitch-arena’ en bepaalt het publiek mede welke finalist met de hoofdprijs naar huis gaat. Kijk hier voor meer info over de SLF Afstudeerprijs 2021-2022.

25 jaar Service Logistiek, dat heeft een prominente plek in het programma gekregen. We vieren deze Summit namelijk ook dat het SLF jubileert. Kijk hier voor meer info.

Niet onbelangrijk is het speciale Young Talent Program dat deels samenvalt en deels parallel loopt met het Summit programma. Jonge talenten die de service keten management uitdagingen van vandaag en morgen willen aanpakken krijgen hier de kans hun kennis en vaardigheden uit te breiden. Gratis!

De Summit biedt ook gelegenheid aan iedereen om afscheid te nemen van Ben Gräve. Jarenlang heeft hij als voorzitter kleur en inhoud gegeven aan het netwerk. Aan die periode is een einde gekomen.

Datum:
Donderdag 2 juni 2022
10:00-17:00 uur met aansluitend borrel & bites

Locatie:
Willem II
Boschdijkstraat 100
5211 VD  ‘s Hertogenbosch

Programma:
Kijk hier voor gedetailleerd programma

Kosten:
Bekijk hier of er voor u kosten verbonden zijn aan deelname

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Service Logistics Forum.

1 juni 2022: Van den Bosch opent deuren voor nieuw talent

Aansluitend op de lancering van het nieuwe carrièreplatform career.vandenbosch.com organiseert Van den Bosch op woensdag 1 juni 2022 een eerste career event in de Van den Bosch Academy in Erp. Om zowel nieuw als ervaren talent kennis te laten maken met de logistiek dienstverlener en de wereld van de bulklogistiek, worden voor de eerste keer de deuren van het in-house trainingscentrum geopend.

 “Op deze manier willen we potentiële medewerkers op een laagdrempelige manier een kijkje laten nemen bij Van den Bosch”, vertelt Michiel van Kessel, Director Staff Services. “We werken niet met tijdsblokken, een vast programma of inschrijving. Tussen 17.00 en 19.00 is iedereen die geïnteresseerd is in Van den Bosch welkom om binnen te lopen. Het biedt de kans om vrijblijvend kennis met ons te maken. Ook als er op dit moment geen geschikte vacature openstaat, maar de bezoeker wel geïnteresseerd is in de carrièremogelijkheden.”

Van ICT-specialist tot afstudeerstage
Van den Bosch wordt tijdens het evenement in de volle breedte uitgelicht, van management tot operatie. “Ieder talent is welkom, van ICT-specialist tot aan planners en chauffeurs. Ook als je op zoek bent naar een (afstudeer)stage of een leer-werkplek”, vertelt Van Kessel. “Daarom wordt iedere afdeling op het event vertegenwoordigd door diverse medewerkers. Zij delen hun verhaal, gaan het inhoudelijke gesprek aan of beantwoorden eventuele vragen.”

Binnenkijken bij de Academy
Het is de eerste keer dat de Academy toegankelijk is voor publiek sinds het in-house trainingscentrum geopend werd in maart 2021. Van Kessel: “Ik kijk ernaar uit om weer mensen te ontmoeten. Het is fijn om iets van onze organisatie te kunnen laten zien, zeker als het gaat om een decor van ruim vijfhonderd vierkante meter waar theorie en praktijk samenkomen. In de huidige arbeidsmarkt ben ik ervan overtuigd dat zulke ontmoetingen belangrijk zijn. Dat je dan mensen kunt verwelkomen op zo’n speciale plek als de Academy is extra bijzonder.”

Datum:
woensdag 1 juni 2022
17:00-19:00 uur

Locatie:
Van den Bosch Academy
Bussele 30
5469 DT  Erp

Meer informatie:
Kijk voor informatie over het evenement of werken bij Van den Bosch op career.vandenbosch.com.

23 mei 2022: Bijeenkomst: De wereld van Augmented, Virtual en Mixed Reality

De projecten Digital Data Square Zuid-Nederland (DDSZ) en Data Science voor Logistieke Innovatie (DALI) organiseren op 23 mei een themabijeenkomst rondom het onderwerp Augmented, Virtual & Mixed Reality. Het doel is om kennis, trends, ontwikkelingen en actuele projecten te presenten aan deelnemers van DDSZ, DALI en overige geinteresseerden.

Met de inzet van digitale technologieën kunnen processen en werkzaamheden vereenvoudigd en efficiënter uitgevoerd worden. Een deel van die technologieën wordt ingezet om de werkelijkheid te verrijken of te simuleren en staan bekend als augmented reality,  virtual reality en mixed reality. Voor het bedrijfsleven bieden deze technologieën interessante mogelijkheden. Zo worden ze al ingezet voor trainingsdoeleinden, het instrueren van medewerkers in operationele processen en het uitvoeren van en ondersteunen bij inspecties op afstand.  Ondanks succesvolle voorbeelden, zijn er ook nog veel vragen over deze moderne technologieën zoals:  

• Wat is de zin en onzin van Augmented, Virtual en Mixed Reality?
• Welke technologieën worden reeds succesvol toegepast in de logistiek en supply chain? 
• Welke toegevoegde waarde kunnen augmented, virtual en/of mixed reality hebben voor onze organisatie?

Programma:
• 14:00 uur: Inloop overige genodigden
• 14:30 uur: Opening Bas Groot
• 14:40: Enversed: Wat is er allemaal al mogelijk?
• 15:00 uur: Break out sessie 1
• 15:35 uur: Drinks & Wissel
• 15:50 uur: Break out sessie 2
• 16:20 uur: Ophalen vragen / opmerkingen
• 16:30 uur: Discussie olv Nicolien Hendrickx
• 17:00 uur: Netwerkborrel en Demo’s
• 18:00 uur: Einde

Demo’s:
XR – Toepassing in training en commercieel proces: visueel maken van abstracte activiteiten.
B&V: training bedijfshulpverlening
Cofano: toepassing in operationeel proces: Stacken van container
Autosimulator van BUas: leren en training / complexe situatie behapbaar maken

Datum:
23 mei 2022
14:00-18:00 uur

Locatie:
Enversed – Veemgebouw – Etage 7
Torenallee 100-02 
5617 BE  Eindhoven

Meer informatie over de bereikbaarheid per auto, openbaar vervoer en parkeren, vind je hier.

Aanmelden:
Klik voor aanmelden tot 20 mei op onderstaande groene button.

 



19 mei 2022: Ontbijtsessie: Hoe behoud ik mijn personeel?

In tijden van arbeidskrapte richten we ons voornamelijk op het aantrekken van nieuw personeel. Toch is het investeren in het behoud van je huidige medewerkers een must als het gaat om het creëren van een duurzaam personeelsbestand. Maar hoe doe je dat? Om jou te ondersteunen bij het behouden van je personeel, organiseert het WSP Noordoost-Brabant in samenwerking met Noordoost-Brabant Werkt op 19 mei een ontbijtsessie voor werkgevers en HR-managers uit de regio.

Laat je inspireren door werkgevers uit de regio
Persoonlijke ontwikkeling, flexibele arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden: zaken die doorslaggevend zijn om de nieuwe generatie werkenden aan je organisatie te binden. Hoe speel je hier als werkgever op in? Wat is er nodig om tegemoet te komen aan de wensen van jouw medewerkers? Welke mogelijkheden heb je allemaal? Je komt erachter op 19 mei tijdens de ontbijtsessie voor werkgevers en HR-functionarissen uit de regio. Een moment om van elkaar te leren, geïnspireerd te worden en met elkaar te netwerken. Eindelijk weer live!

Tijdens de ontbijtsessie word jij aan het denken gezet door HR-professional, schrijver, spreker en bovenal aansteker Judith Webber. Ook leren we van drie inspirerende werkgevers uit de regio en krijg je een update over de stand van zaken van de (regionale) arbeidsmarkt. Dagvoorzitter Peter van Aar begeleidt de dag.
Uiteraard verzorgen we een vers ontbijt en is er tijd om te netwerken en jullie bevindingen uit te wisselen!

Deze ontbijtsessie is gratis toegankelijk voor werkgevers en HR-medewerkers/managers uit de regio Noordoost-Brabant.

Datum:
19 mei 2022
7:30 uur: inloop met ontbijt
8:00 – 10:30 uur: programma

Locatie:
Gemeentehuis Oss (Raadszaal)
Raadhuislaan 2
5341 GM  Oss

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van WSP Noordoost-Brabant of klik hier door naar de flyer.

18 mei 2022: Webinar: Optimaliseer eerst, dan pas digitaal

Voor veel internationaal ondernemende bedrijven is het belangrijk import- en exportprocessen te digitaliseren om mee te kunnen in een snel veranderende wereld. Maar procesdigitalisering is niet iets wat je zomaar even doet. Het is belangrijk eerst alle processen goed in kaart te brengen en deze te optimaliseren, voordat je overgaat tot digitalisering.

Maar hoe doe je dat op een zo efficiënt mogelijke manier?
Tijdens het webinar ‘Optimaal eerst, dan pas digitaal’, geeft Audrey Root, supply chain excellence manager EMEA bij het Amerikaanse Apex Tool Group, je inzicht in de stappen die je kunt zetten bij het optimaal inrichten van je processen, voordat je start met het digitaliseren van jouw import en export. Audrey, binnen Apex Tool Group verantwoordelijk voor douanezaken, customer service en logistiek, is binnen haar organisatie betrokken geweest bij de implementatie van softwaresystemen en weet precies waarop je moet letten bij de aanschaf van een softwaretool. Ook weet ze hoe je van geautomatiseerde systemen gebruik kunt maken, voor bijvoorbeeld het naleven van de sanctiewetgeving.

Naast Audrey Root spreekt tijdens dit webinar ook Wiemela Mangroo, bij evofenedex verantwoordelijk voor het ondersteunen van bedrijven, managers en teams bij de aanpak van hun exportactiviteiten.

Ben jij binnen je bedrijf verantwoordelijk voor import en/of export en wil je binnenkort starten met de digitale transformatie? Neem deel aan dit webinar en je bent hierop goed voorbereid.

Webinarserie ‘Digitalisering in de handel en logistiek’  
Dit webinar is onderdeel van de serie ‘Digitalisering in de handel en logistiek’ waarin we het mkb meenemen in de mogelijkheden die data en digitalisering biedt voor een soepele handel en logistieke operatie. Ook besteden we aandacht aan de juiste voorbereiding zodat je goed beslagen ten ijs komt. We behandelen praktijkvoorbeelden maar geven ook tips en handvatten om deze mogelijkheden ook in jouw organisatie toe te passen. Zo blijf je nu, maar ook in de toekomst, wendbaar, efficiënt en succesvol. 

Datum:
18 mei 2022
11:00-12:00 uur

Locatie:
Online

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van evofenedex.

17 mei 2022: Inspiratiesessie: Planning met Digital Twins

Goed plannen is complex, maar erg belangrijk. Gelukkig nemen de mogelijkheden om goed te plannen ook sterk toe. In een serie van 4 inspiratiesessies – rondom Digital Twins, Transparantie, Forecasting, en Circulaire economie – neemt LCB Smart Industry je graag mee in de mogelijkheden.   

Op 17 mei vindt de eerste inspiratiesessie plaats met als onderwerp ‘Digital Twins’. Met een Digital Twin boots je de werkelijkheid na in een digitale variant. Dit brengt verschillende voordelen met zich mee. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om: 
• tijdens de ontwerpfase van een systeem alvast te testen of het gaat functioneren; 
• te monitoren of het systeem zich nog gedraagt zoals verwacht (anomaly detection) zodat er proactief ingegrepen kan worden;  
• te testen of het systeem nog beter functioneert met een bepaalde wijziging (die in de praktijk niet eenvoudig te implementeren is);  
• te testen onder welke omstandigheden het systeem goed blijft functioneren (stress-test). 

Maar hoe kan je nu het beste gebruik maken van Digital Twins? Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat een Digital Twin daadwerkelijk waarde toevoegt aan jouw processen of bedrijf? En, hoe zien de 11 categorieën aan toepassingen er uit die geïdentificeerd voor Digital Twins? 

Schuif op 17 mei online aan bij Logistics Community Brabant om samen de mogelijkheden van Digital Twins te ontdekken. Het doel van de bijeenkomst is om je te inspireren en om te identificeren waar behoefte aan is op dit gebied.  

Programma:
11:50 – 12:00 uur: Online Inloop 
12:00 – 12:05 uur: Welkom 
12:05 – 12:25 uur: Introductie van Digital Twins : Jeroen Broekhuijsen, TNO 
12:25 – 12:45 uur: Case over Digital Twins: Guido van Gageldonk, Prespective 
12:45 – 12:55 uur: Case over Digital Twins: Roland van de Kerkhof, LCB Smart Industry
12:55 – 13:00 uur: Afsluiting 

Datum:
Dinsdag 17 mei 2022
12:00 tot 13:00 uur

Volgende inspiratiesessies:
31 mei 2022: transparantie
14 juni 2022: forecasting
28 juni 2022: circulaire economie

Locatie:
Online via Microsoft Teams. Op een later tijdstip ontvang je hiervoor link.

Kosten:
Gratis

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van LCB.
Stuur deze uitnodiging gerust door naar geïnteresseerden. 

Organisatie:
Logistics Community Brabant
Thema Smart Industry
www.lcb.nu 

14 mei 2022: Jaarcongres Jong Logistiek Nederland

In 2020 bestond Jong Logistiek Nederland 10 jaar en deze mijlpaal staat centraal en willen we vieren tijdens het JLN Jaarcongres op 14 mei 2022. 

Down Logistics Memory Lane!
Het zal een bijzondere editie worden waarbij we zowel terugblikken als vooruit kijken op 10 jaar Jong Logistiek Nederland.
Uiteraard blijft het daar niet bij! Het programma zal gevuld worden met interessante sprekers uit het bedrijfsleven, break-out sessies / workshops en voldoende mogelijkheden om te netwerken.

Meer informatie volgt binnenkort!

Datum:
14 mei 2022
10:00-18:30 uur

Locatie:
Spoorwegmuseum
Utrecht

Meer informatie:
Ga voor meer informatie naar de website van Jong Logistiek Nederland.

13 mei 2022: Training: Business Intelligence voor logistiek en supply chain

Van onderbuik naar onderbouwd
Wat is het rendement per klant, rit of bestemming?
Voldoen we aan de overeengekomen service levels?
Wat zijn voor ons de optimale voorraadhoogten? 

Het zijn de dagelijkse uitdagingen voor bedrijven in logistiek en supply chain. Natuurlijk kun je sturen op onderbuikgevoel en ervaring, beter is het om te beslissen op basis van data. Maar met het verzamelen van gegevens ben je er nog niet; het risico dat je vastloopt in de getallenberg is groot. 

Door data slim en structureel te analyseren en te visualiseren:
• beslis je op basis van inzicht en overzicht;
• kun je beter voorspellen;
• overtuig je interne en externe stakeholders;
• creëer je structurele procesverbeteringen; 
• realiseer je een blijvend hoger rendement. 

Business Intelligence software helpt hierbij. Je krijgt meer inzicht door data uit verschillende eigen bronnen als TMS, WMS, CRM en ERP te integreren. Met BI-software kun je bovendien eigen data eenvoudig verrijken met data uit externe bronnen. Denk aan geo-coördinaten voor postcodes, gegevens over weersinvloeden, de verkeersdrukte op de verschillende weekdagen of aan afvaarttijden in Azië. 

Samen met vakgenoten aan de slag met Business Intelligence
Breda University of applied sciences (BUas) organiseert samen met Logistics Community Brabant (LCB) de training Business intelligence voor logistiek en supply chain.
Trainer Mark Nettenbreijers is al lange tijd actief in de logistiek en supply chain en heeft veel ervaring met het opzetten van business intelligence toepassingen. Als zelfstandig adviseur helpt hij hier nu andere bedrijven mee.

Tijdens deze training ga je samen met vakgenoten aan de slag met business intelligence. Het verzamelen, combineren en integreren van data uit verschillende bronnen, datamanagement, data-analyse en het omzetten van data naar heldere visualisaties en dashboards, komen uitgebreid aan bod. Je leert werken met Microsoft Power BI, een krachtige tool die uitblinkt in visualisaties en dashboards. 

Dit levert het op:
• Je weet de theorie van business intelligence te vertalen naar concrete toepassingen binnen jouw organisatie. 
• Je hebt uitgebreide kennis over het verzamelen van hoogwaardige data en datamanagement.
• Je kunt goed overweg met Microsoft Power BI om data te analyseren en deze te visualiseren in krachtige dashboards.
• Een projectplan, zodat je in je organisatie direct verder kunt met business intelligence. 
• Hoger rendement door structurele verbetering van je bedrijfsprocessen.

Voor wie:
De training is speciaal ontwikkeld voor logistiek engineers, business controllers, data engineers, managers en andere professionals in de logistiek en supply chain.

Locatie:
BUas Campus / Innovation Square
Mgr. Hopmansstraat 2
4817 JS  Breda

Wanneer:
De training start op 13 mei 2022 en bestaat uit 6 bijeenkomsten van 13.00 tot 17.00 uur. 
Trainingsdata: 13 mei, 20 mei, 3 juni, 10 juni, 17 juni en 24 juni. 

Groepsgrootte:
Er kunnen maximaal 14 cursisten aan de training deelnemen. 

Jouw investering: 
€ 1.395,- exclusief BTW per deelnemer / LCB-leden krijgen korting en betalen slechts € 1.255,- exclusief BTW per deelnemer.

Benodigdheden:
Deelnemers hebben bij deze training een eigen Windows laptop nodig waarop de gratis desktopversie Microsoft Power BI is geïnstalleerd. Informatie volgt bij inschrijving.

Dit vonden de deelnemers:
Ik vond de opbouw van de training goed. Voordat we daadwerkelijk aan de slag gingen met Power BI, lag de nadruk vooral op de data, wat eigenlijk het belangrijkste is voor je rapport. Het maken van de grafiekjes kost maar 5% van de tijd. Het grootste deel van de tijd zit ‘m in het verzamelen van data en modeleren (80%) en het opstellen van je datamodel (15%).
Tycho de Carpentier, Data Engineer – DSV Solutions Nederland B.V.

Trots op de gemaakte rapportages: Wekelijkse vendor performance gesprekken, op basis van een rapportage volledig in Power BI. Verder hebben we een ketenteam-dashboard opgezet waarbij voor elke stap in het proces de doorlooptijd en het on-time % getoond wordt.
Niels Korevaar, Logistics Services Specialist – Medical Export Group.

Aanmelden:
Meld je aan via de website van LCB
 
Meer weten:
Meer informatie over de training? Bel of mail naar Bas Groot: groot.b@buas.nl of 06-29512513.

12 mei 2022: Instap-event: Uw import- en exportgoederen van weg naar water

Bent u die MKB-er in de regio Den Bosch die regelmatig of zo nu en dan import- of exportcontainers heeft van of naar de havens in Rotterdam, Moerdijk en/of Antwerpen? Maar ook voor import of export van of naar de UK en Spanje (Bilbao, Zaragoza, Barcelona, Madrid of Valencia)?
Dan kunt u probleemloos instappen in Den Bosch.

Kom op donderdagmiddag 12 mei 2022 naar de SMART HUB op Rietveldenkade 15 in Den Bosch. Daar laten wij u kennismaken met de mogelijkheden en voordelen van transport via het water i.p.v. over de weg. Niet door ellenlange presentaties, maar met een uniek kijkje in de logistieke keuken van overslagterminal BCTN in combinatie met de snelle en slimme logistieke afwikkeling via Spierings Smart Logistics.

Programma:
• 15:00-15:15 uur: inloop
• 15:15-15:30 uur: welkom en korte uitleg
• 15:30-16:30 uur: rondleiding terminal + warehouse, met demonstratie van de logistieke operatie
• 16:30-18:00 uur: naborrelen, met volop gelegenheid tot het stellen van uw bedrijfsspecifieke vragen.

Datum: 
Donderdag 12 mei 2022
15:00-18:00 uur

Kosten:
Aan deze eerste MKB-middag zijn geen kosten verbonden. 

Inschrijven:
U kunt zich tot 5 mei 2022  inschrijven voor deze leuke, informele en informatieve middag via de website van Go-Off-Road.

Locatie:
Spierings Smart Logistics en Overslagterminal BCTN
Rietveldenkade 15
5222 AJ  Den Bosch

Meer informatie:
Ga voor alle informatie naar de website van Go-Off-Road.

Deze middag wordt ondersteund door LCB Multimodaal, Joint Corridors Off-Road, Topsector Logistiek en MCA Brabant.

10 mei 2022: Online check-in Digitalisering

Terugblik:

Digitalisering is een breed begrip en omvat verschillende onderwerpen. In de basis staat het voor: 
Het digitaal maken van analoge en handmatige processen. Door nieuwe technologieën en innovaties kunnen we informatie en bestaande processen op een betere en efficiëntere manier verwerken.

Afgelopen maanden hebben de Logistieke Platforms (LPNoB, LPO en LPsH) ism. Vijfsterren Logistiek inzichtelijk proberen te maken waar de behoeften rond digitalisering liggen van de leden. Er zijn aardig wat reacties gekomen op onze mails, en op 3 vragen kon al een concreet antwoord gegeven worden;

1. Digitale rapportages & beslisinformatie (Business Intelligence met Microsoft Power BI of anderszins).
Op dit punt kunnen we al direct verwijzen, naar de website van LCB waar jullie direct op kunnen aanhaken/inschrijven.
2. Voorrang krijgen bij intelligente verkeersregelinstallaties voor vrachtverkeer in NL (er zijn er inmiddels meer dan 850 geplaatst). Hierop hebben we ook antwoorden, zie deze presentatie.
3. Gebruik van subsidies i.r.t. digitalisering (denk aan RVO en TKI Dinalog).
Ga naar deze presentatie met een verzameling van informatie rondom subsidies.

Om op de overige vragen terug te komen organiseerden we op dinsdag 10 mei een digitale check-in. Om zo een contact moment en dialoog te faciliteren voor de leden. Er is immers ook al veel kennis in de groep aanwezig. Er was volop ruimte voor het stellen van vragen aan de deskundigen en daarover met elkaar in gesprek te gaan.

Deze online ochtendsessie werd geleid door Nicolien Hendrickx – Programma Manager van Vijfsterren Logistiek en LPNoB.

Na een korte inleiding gaf zij het woord aan Hans Togtema Collect+Go, die de aanwezigen meenam in de recente ontwikkelingen van e-CMR. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en ingaand op vragen van de aanwezigen besprak hij de voordelen voor logistieke bedrijven. De mogelijkheden worden steeds groter en al in 31 landen is het e-CMR toepasbaar.
De ontwikkeling van deze systemen doen zij niet in isolatie, maar in samenwerking met oa. LCB en Topsector Logistiek.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van e-CMR in jouw bedrijf? Neem dan contact op met Hans via hans.togtema@collectgo.eu of 073-6892727.

Bekijk de presentatie van Hans via onderstaande groene button.


Vervolgens was het de beurt aan Pedro PoppelaarsIT Adviseur/Data Coach om te vertellen over de trends en toekomst van BI & Reporting. In MKB is men veel bezig met datagedreven werken, zo wordt er bv. steeds meer gebruik gemaakt van TMS/WMS.
Het belangrijkste hierbij is het ontsluiten van de juiste databronnen en een goede datakwaliteit. Van hieruit kan je gaan modelleren en analyseren, om meer inzicht te krijgen. Hierna kan je gaan ‘spelen’ met dashboards, om zo de data te visualiseren, en eenvoudig en overzichtelijk de informatie intern en extern te kunnen delen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden hiervan in jouw bedrijf? Neem dan contact op met Pedro via pedro@1005.nu.

Bekijk de presentatie van Pedro via onderstaande groene button.


Een andere mogelijkheid om MKB’ers op gang te helpen met digitalisering is het JADS MKB Datalab. Zij voeren projecten uit met Data Science studenten. Daarnaast bieden ze verschillende tools om je te helpen een Data Science project met impact te definiëren. Alle informatie hierover vind je op hun website.

LCB organiseert regelmatig interessante bijeenkomsten/cursussen/workshops op het gebied van digitalisering. Houd de agenda van LCB in de gaten. We delen deze agenda-items ook op onze website.

Ben je op zoek naar financieringsmogelijkheden voor jouw (digitalisering)projecten? MIT-Innovatiemakelaar is een subsidie van max. €10.000 per MKB-ondernemer. Lees er hier alles over.

Mocht je nog vragen hebben over deze bijeenkomst of aandacht willen voor andere onderwerpen op het gebied van digitalisering?
Neem dan contact op met Nicolien Hendrickx (LPNoB/VSL) via nicolien@relations.work, Eric Oomen (LPO) via eric.oomen@logistiekplatformoss.nl of Leo Sedee (LPsH) via l.sedee@s-hertogenbosch.nl.

 

Deze bijeenkomst is mede mogelijk gemaakt door DDSZ.

10 mei 2022: Warehouse Insights

Warehouse Insights is hét vernieuwde event voor professionals in logistiek. Met een enorme voorraad inspirerende sprekers en leerzame kennissessies staan we stil bij de laatste ontwikkelingen en uitdagingen. Het programma wordt gebouwd rondom drie thema’s:
• Future Proof Logistics
• Digitale Innovaties
• Material Handling

En belangrijker: we verbinden honderden professionals en specialisten met elkaar, die samen een enorme bak aan kennis, inzicht en innovatie bezitten. En of je daar bij wil zijn!

Waarom Warehouse Insights?
De logistieke sector staat voor grote uitdagingen. De razendsnelle opkomst van e-commerce, een sterk globaliserende wereld, de noodzaak om te verduurzamen, en – natuurlijk – een pandemie die het internationale transport onder grote druk zet. En dat is allemaal direct voelbaar in warehouses, die daardoor onder grote druk staan om te innoveren. De markt vraagt om slimme oplossingen. Meer automatisering, meer digitalisering, meer innovatieve technologie. En daar hebben we elkaar keihard voor nodig. Daarom organiseren we Warehouse Insights.

Datum:
10 mei 2022
8:30-17:00 uur

Locatie:
Midden Nederland Hallen
Thorbeckelaan 123 
3771 ED  Barneveld

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Warehouse Insights.

21 april 2022: Mobility Meet-Up: E-trucks in de praktijk

Elektrische vrachtwagens hebben de toekomst. Ze zijn uitstootvrij, goedkoop in onderhoud, stil en goed voor het imago. Wel zijn ze nog duur in aanschaf.  

Vanaf 1 juni kunnen bedrijven bij aanschaf echter de subsidie AanZET aanvragen. Daarmee wordt de totale kostprijs van een e-truck definitief lager dan die van een diesel.

Nieuwsgierig als wij zijn, gaan wij in aanloop naar deze nieuwe situatie met ervaringsdeskundigen in gesprek. We vragen hen onder meer:
• Hoe rijdt een e-truck?
• Wat is de stand van zaken m.b.t. het laden van een e-truck?
• Wat is de actieradius van een e-truck?
• Gaat het beladen van een e-truck anders dan die van een vrachtwagen ‘op fossiel’?
• Hoe verloopt het onderhoud van een e-truck?
• Wat is de kostprijs per kilometer van een e-truck?

De tafelheer is Rogier Elshout. Breek LIVE in met vragen en suggesties!

Datum:
21 april 2022
15:00-16:00 uur

Locatie:
Online

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Ecomobiel.

21 april 2022: Agri en Food Logistiek Congres 2022

‘Vaker, verser, vlugger?’
Tijdens de eerste editie van het Agri en Food Logistiek Congres heeft Vers de hoofdfocus. Het Agri en Food Logistiek Congres vindt plaats op 21 april. We gaan aan de slag met een aantal actuele vraagstukken binnen de agri, food en logistieke sector:
• Tegen welke problemen in de supply chain loopt de sector aan?
• Hoe voldoen we aan de vraag van de klant waarin alles vaker, verser en vlugger moet, maar waarin de doelstelling tegelijkertijd is om zo duurzaam mogelijk te verpakken, bewaren en te transporteren?

Programma:
• 12:00-13:00 uur: Opening en lunch
• 13:00-14:45 uur: Vaker, verser, vlugger: Wat zijn de uitdagingen?
• 14:45-15:15 uur: Koffiepauze
• 15:15-16:45 uur: Vaker, verser, vlugger: Wat zijn de oplossingen?
• 16:45-18:00 uur: Netwerkborrel op beursvloer Multimodaal Transport Expo

Datum:
21 april 2022
12:00-18:00 uur

Locatie:
Breepark Breda
Bavelseparklaan
4817 ZX Breda

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van Agri en Food Logistiek Congres.

21 april 2022: Multimodaal Transport Expo

Multimodaal heeft zich de afgelopen jaren weten te onderscheiden met het inhoudelijke programma. Daar wijken we daarom ook dit jaar niet van af. Alle inhoudelijke sessies vinden plaats vanuit vijf open zalen op de beursvloer zodat ontmoeten en kennis naadloos in elkaar overgaan.

Op 4.000 vierkante meter beursvloer presenteren verschillende bedrijven uit de Nederlandse en Vlaamse logistieke sector zich. Maak kennis met hun bedrijf én met de nieuwste ontwikkelingen en innovaties uit de sector. De beursbezoeker krijgt een inkijkje in de nieuwste technologische ontwikkelingen. Binnenkort presenteren we alle standhouders en wat je van hen kunt verwachten op de beurs.

Mainstage
Er komt één groot podium waar we de hele dag grote namen uit de transportsector (transporteurs, verladers, terminals, expediteurs etc.) presenteren. In een huiskamer setting worden deze voor de sector relevante professionals door onze journalisten aan de tand gevoeld.
Met onder meer:
• Cuno Vat (Managing director: Neele-Vat Logistics)
• Elisabeth Post (voorzitter: TLN)
• René Buck (directeur: Buck Consultancy International)
• Leo Kemps (directeur: LCB)
• Wando Boevé (Wando Boevé Consultancy)

 

Kennispaviljoen
In het kennispaviljoen vinden de bezoekers elkaar tijdens inhoudelijke presentaties en inspirerende paneldiscussies.
Denk aan de thema’s:
• Congestie in de haven
• Multimodale Digitalisering
• Zero emissie stadsdistributie
• Joint corridors
• Bouwlogistiek
• Chauffeurstekort
• Waterstof
• Containers in het achterland
• Spoor                                        
 
Workshopruimtes
Er zijn drie workshopruimtes op de beursvloer. Deze ruimtes hebben net als de mainstage een open karakter om bezoekers op de beursvloer te laten zien wat er zich afspeelt. De workshopruimtes gebruiken we enerzijds om partners de ruimte te geven zichzelf te presenteren en anderzijds om in gesprek te gaan met de beursbezoeker.
Onderwerpen van workshops die gegeven worden zijn:
• Data gedreven logistiek (LCB)
• De rol van waterstof in verduurzaming logistiek (Buck)
• AI Supply Chain (TKI)
• Kansen Binnenvaart (Port of Antwerp)
• Carbon Footprinting (TKI)
• Theemswegtracé (Port of Rotterdam)
• Logistiek van de Toekomst (TKI)
 
Datum:
21 april 2022
9:00-18:00 uur
 
Locatie:
Breepark Breda
Bavelseparklaan
4817 ZX Breda
 
Deelnamekosten:
U kunt kosteloos deelnemen aan de Multimodaal Transport Expo 2022!
 
Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van Multimodaal Transport Expo.

12 april 2022: Verander de interactie

Volgens Karin Karis is er niets zo concreet als de wijsheid van je lichaam en is het hoogste tijd die de plek op de werkvloer te geven die het verdient. “Je gedrag en de keuzes die je maakt worden grotendeels bepaald door je lichaam. Toch denken we nog steeds dat ons hoofd, met haar rationele, abstraherende kennis, de waarheid in pacht heeft als het gaat om zaken doen en samenwerken. De waarheid is dat je hoofd en je lijf onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en elkaar beïnvloeden. Het erkennen en kunnen gebruiken van die verbinding vergroot je mogelijkheden en flexibiliteit.”

In haar presentatie neemt Karin je mee in haar fascinatie voor het lichaam op ons gedrag en laat ze je de samenwerking tussen hoofd en lijf ervaren. Ze daagt je uit te onderzoeken wat het toepassen daarvan zou betekenen voor het vormgeven van acties die aansluiten bij wat je belangrijk vindt in de interactie met jezelf en de samenwerking met anderen. Hoe kun je door je houding en bewegen te veranderen en bewust te worden van je intentie, de interactie met jezelf en de wereld om je heen veranderen?

Karin Karis
Al meer dan 20 jaar begeleidt zij mensen in het vinden van hun persoonlijke kracht. Begonnen als fysiotherapeut, leerde ze de houding en manier van bewegen van mensen te observeren en interpreteren. Het heeft haar veel geleerd over de relatie tussen lichaam en geest. In de vele jaren daarna heeft ze als ergotherapeut in de neurorevalidatie gewerkt. Ze begeleidde daar mensen met een beroerte. Het was haar taak om hen terug te brengen naar hun kern en kracht. Om zo weer een zinvol leven op te bouwen. Ze zag dat mensen die verantwoordelijkheid nemen voor hun keuzes, verder komen in de revalidatie en een ander, krachtiger mens worden. Het leerde haar veel over drijfveren en ongekende kracht die we als mens allemaal in ons hebben.

Aikido is al jaren een grote inspiratiebron en de onderliggende filosofie is de basis voor hoe Karin in het leven staat. Het geeft inzicht in eigen reactiepatronen en hoe je die kunt veranderen en trainen. De laatste jaren zet ze mensen in hun kracht als personal coach en (team)trainer waarbij ze gebruik maakt van haar 25 jaar ervaring in verschillende vak- en interesse gebieden. Ze heeft zich gespecialiseerd in embodied leadership ofwel leiderschap door fysiek bewustzijn: kitochange.nl

Datum:
12 april 2022
18:00 – 21:30 uur

Locatie:
Chain Logistics
Jagersveld 6a
5405 BW  Uden

Aanmelden:
Aanmelden kan op de website van Chain Logistics.

7 april 2022: Trends in Export

Al jaren hét event voor ondernemers die internationaal zakendoen!
Het Trends in Export evenement staat dit jaar in het teken van het thema digitalisering. Een logische keuze want digitalisering en internationaal ondernemen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En dat gaat verder dan een goede digitale infrastructuur om digitaal vergaderen en e-commerce te faciliteren. Er zijn namelijk nog de nodige stappen te zetten als het gaat om het digitaliseren van de internationale supply chain. De adoptie van nieuwe technologie speelt hierin een belangrijke rol. Verder neemt Danny Mekić u mee in de wereld van morgen tijdens zijn keynote.

Nieuwsgierig naar het volledige programma?

Naast de laatste stand van zaken rondom export en het thema digitalisering ontvangt u uit de eerste hand de uitkomsten van het onderzoek Trends in Export. De visie en verwachtingen van honderden exporteurs worden overzichtelijk aan u gepresenteerd en uiteraard krijgt u het rapport na afloop mee naar huis. Daarnaast kunt u aan diverse tafelsessies deelnemen waarin diverse actuele onderwerpen besproken worden.

Kortom: Trends in Export heeft dit jaar ook weer veel moois te bieden en is onmisbaar voor iedereen die in de export werkt.

Datum:
7 april 2022

Locatie:
Johan Cruijff ArenA
1 Johan Cruijff Boulevard
1100 DL  Amsterdam

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie naar de website van Trends in Export of meld je hier direct aan.

6 april 2022: Bijeenkomst: De wereld van AVS

De projecten Digital Data Square Zuid-Nederland (DDSZ) en Data Science voor Logistieke Innovatie (DALI) organiseren op 6 april een themabijeenkomst rondom het onderwerp AVS (augmented & virtual reality, serious gaming) / Mixed reality. Het doel is om kennis, trends, ontwikkelingen en actuele projecten te presenten aan deelnemers van DDSZ, DALI en overige geinteresseerden.

Er is een voorlopig programma met inhoud vastgesteld. Het definitieve programma wordt binnenkort bekend gemaakt. 

Geplande projecten/demo’s:
• Fontys met Broekman en Herbalife 
• TU Delft met Situational awareness & serious gaming 
• Midpoint Brabant met Trainingskit 

Voorlopig programma:
• 13:00-14:00 uur: consortium meeting DDSZ/DALI inclusief lunch (ongeveer 50 personen)
• 14:00-14:30 uur: inloop andere genodigden (totaal tot 100 personen)
• 14:30-15:15 uur: plenaire spreker/inspiratie 
• 15:15-16:00 uur: breakouts inhoudelijk programma + demo’s
• 16:00-16:15 uur: koffie break 
• 16:15-17:30 uur: breakouts inhoudelijk programma + demo’s
• 17:30-19:00 uur: netwerk borrel (demo’s kunnen doorlopen tijdens de borrel)

Datum:
6 april 2022
13:00-19:00 uur

Locatie:
Breda University of applied Sciences
Mgr. Hopmansstraat 2
4817 JS  Breda

Meer informatie en aanmelden:
Klik voor meer informatie en aanmelden op onderstaande groene button.