13 januari 2022: Inspiratiesessie: Jouw werkgeversmerk versterken?

Worstel je met hoe je jouw bedrijf op de kaart zet als aantrekkelijke werkgever? Weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je jouw ‘Employer Branding’ strategie evalueren samen met organisaties uit andere branches?

Vijfsterren Logistiek organiseert, in samenwerking met UWV en Weener XL, een kosteloze inspiratiesessie inzake ‘Employer Branding’. Wij nodigen je van harte uit om hieraan deel te nemen. Nadat een specialist vanuit UWV je meer heeft verteld over het begrip ‘Employer Branding’, gaan we op een praktische manier aan de slag met het verstevigen van jouw werkgeversmerk.

Het programma volgt hier onder, en klik op de knop aanmeldformulier om je aan te melden als deelnemer. Voor het begin van de sessie ontvang je een voorbereidende opdracht, zodat jij de opgedane kennis al tijdens de sessie direct kunt toepassen op jouw organisatie.

Programma:
• 8:30 uur: Inloop
• 9:00 uur: Start programma
– Wat is employer Branding
– Diverse opdrachten die je met diverse branches maakt en bespreekt
– Delen van kennis/ opdrachten/ uitkomsten met elkaar
– Reflecteren
• 12:30 uur: Afsluiting

Datum:
13 januari 2022
8:30-12:30 uur

Deze bijeenkomst stond eerder gepland voor 29 oktober 2020, maar is verzet wegens corona. Bij het organiseren van deze workshop hebben we met elkaar bij aanvang afgesproken dat deze meeting alleen een succes kan zijn indien we ‘live’ met elkaar in gesprek zijn. Fysiek met elkaar in gesprek en discussie is de meerwaarde van deze bijeenkomst. We gaan er van uit dat dit op 13 januari 2022 veilig mogelijk is en hopen jou dan live te mogen ontmoeten in het Logistics House.

Locatie:
Logistics House
Kanaalstraat 12b
5347 KM  Oss

Aanmelden:
Ben je geïnteresseerd? Meld je dan aan via onderstaande groene button.


Meer informatie:
Voor meer informatie over deze bijeenkomst kan je contact opnemen met Pieter Keeris via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728.
Of met Tessy Floris via tessy.floris@uwv.nl of 06-11039217.

27 november 2021: Jaarcongres Jong Logistiek Nederland 2021

Vorig jaar bestond JLN 10 jaar en stond er een groots feestelijk jaarcongres op de planning. Helaas kon dit congres niet doorgaan, maar hierdoor pakken we het dit jaar alleen maar grootser aan. Vanwege de onzekerheid over de huidige maatregelen/versoepelingen en op aanraden van de locatie organiseren we dit jaar het JLN Jaarcongres op 27 november i.p.v. het eerder gecommuniceerde 2 oktober.

Zetten jullie 27 november alvast in de agenda? Meer informatie en de mogelijkheid om je te registreren volgt snel.

Datum:
27 november 2021
12:00-20:00 uur

Locatie: Volgt nog

Meer informatie:
Ga voor meer informatie naar de website van TKI Dinalog.

18 november 2021: Workshop Duurzame Inzetbaarheid

Het tekort aan medewerkers wordt ook in onze sector steeds problematischer. Daarom wordt het binden en boeien van bestaande medewerkers relevanter dan ooit. Als logistiek bedrijf in Noordoost-Brabant kun je investeren in duurzaam inzetbare medewerkers met de regionale subsidievouchers. Je krijgt dan 80% van je investering vergoed, zonder verder administratie te hoeven bijhouden. Je kunt denken aan het updaten van je ontwikkelgesprekken, het trainen van leidinggevenden of het inzetten van een digitaal leer- en ontwikkelplatform. 

Tijdens deze bijeenkomst met Maarten Schellekens van Welder delen we kennis en ervaringen over initiatieven rond duurzaam inzetbare medewerkers. Onder andere de cases van Trans-Imex en Versteijnen komen hier voorbij.
Deelnemers aan de bijeenkomst mogen als eerste gebruik maken van de subsidievouchers. 

Voor wie:
De workshop is bedoeld voor alle werkgevers in Noordoost-Brabant

Kosten:
De workshop is gratis

Datum:
18 november 2021
10:15-11:30 uur

Locatie:
Logistics House
Kanaalstraat 12b
5347 KM  Oss

Aanmelden:
Ben je geïnteresseerd? Meld je dan aan via onderstaande groene button.


Meer informatie:

Voor meer informatie kan je contact opnemen met Pieter Keeris via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728.
Of met Maarten Schellekens via maarten.schellekens@welder.nl of 06-29003508.

In samenwerking met:



11 november 2021: Mens&werk in de logistiek

Hét kennisevent over strategisch personeelsbeleid voor logistiek en HR-professionals. Met trends, tips en tools waar je direct mee aan de slag kunt!

Krijg grip op de veranderende arbeidsmarkt
Tijdens dit unieke kennisevent bespreken we de belangrijkste trends en ontwikkelingen op de logistieke arbeidsmarkt en de impact hiervan op het strategisch personeelsbeleid van handels- en productiebedrijven. Met diverse experts en vakgenoten belichten we belangrijke thema’s als instroom & talentontwikkeling, het behouden van goede medewerkers en het creëren van een wendbare organisatie. Ook geven we praktische tips en adviezen om jouw strategisch personeelsbeleid vorm te geven.

Dit jaar vindt Mens&werk in de logistiek in een hybride vorm plaats. Dat betekent dat jij zelf bepaalt op welke manier je erbij bent, online of op locatie. Kijk mee via een livestream of laat je informeren en inspireren door vakgenoten in de ‘studio’.

Datum:
11 november 2021
9:00-13:00 uur

Locatie: 
Zoetermeer/livestream

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van Mens&werk.

10-11 november 2021: Resilient Logistics: agility and connectivity

Vakbeurs ICT & Logistiek vindt dit jaar op 10 en 11 november plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Het thema: Resilient Logistics. 
Logistica, dat gelijktijdig zou plaatsvinden, is verschoven naar 2022. 

ICT & Logistiek staat dit jaar in het teken van Resilient Logistics: hoe creëren we een veerkrachtige logistieke sector die zich snel kan aanpassen aan toekomstige ontwikkelingen? De coronapandemie heeft ook de logistieke sector voor forse uitdagingen geplaatst. Victor Ankerman van ICT & Logistiek: “Genoeg aanleiding om elkaar weer te zien en met elkaar in gesprek te gaan over wendbaarheid en aanpassingsvermogen. We hopen de sector weer te inspireren met nieuwe ontwikkelingen, expert meetings en nuttige ontmoetingen.”

Logistica keert in november 2022 terug met een vernieuwde editie. De beslissing om deze beurs pas over een jaar weer te organiseren, werd in nauw overleg genomen met de branche en met de Stichting Logistica. Jan Hommes, directeur Stichting Logistica: “Nu allebei de beurzen in november zouden plaatsvinden, hebben we besloten om ons op één te concentreren. Daarmee hebben we de tijd om met een nieuw beursconcept in 2022 onze achterban te verrassen. We gaan ervoor zorgen dat Logistica een nog mooier netwerkevenement wordt en nog meer innovaties en trends kan laten zien.”

Inschrijving ICT & Logistiek
De inschrijving voor ICT & Logistiek, voor een fysiek of digitaal bezoek aan de beurs, opent in september. Bezoekers kunnen zich gratis aanmelden via de website van ICT & Logistiek.

Datum:
10-11 november 2021

Locatie:
Jaarbeurs Utrecht

10 november 2021: Netwerkevenement Brabantse Aanpak Arbeidsmigratie

Op 10 november 2021 vindt een netwerkevenement plaats rond de Brabantse Aanpak Arbeidsmigratie. Locatie is CHV Noordkade in Veghel. Bijna 3 jaar na de 1e Brabantbrede bijeenkomst rond de Brabantse Aanpak Arbeidsmigratie komt hele netwerk weer samen. Om terug te blikken, maar vooral om vooruit te kijken.

Samenwerking
Via de ‘Regiotafels’ is afgelopen jaren het netwerk opgebouwd, is kennis uitgewisseld, en is de samenwerking op gang gekomen. Gemeenten en provincie hebben inmiddels in bijna alle regio’s gezamenlijke afspraken gemaakt. Nu komt het erop aan om die afspraken ook vorm te gaan geven. Mede samen met markt- en maatschappelijke partijen. Daarover zal het gaan deze middag.

Programma:
Naast de gelegenheid tot ontmoeting en verbinding gaat het deze middag ook om verdieping en inspiratie. Daarvoor hebben we een aantal interessante gasten uitgenodigd. Keynote-spreker is Tesseltje de Lange, professor Migratierecht aan de Radboud Universiteit. Zij spreekt over o.a. arbeidsmigratie in het Brede Welvaartsperspectief. Daarnaast komen in subsessies diverse maatschappelijke initiatieven in beeld. En zijn er sprekers over hoe je de omgeving bij ontwikkelingen betrekt en hoe netwerken werken. Zie ook de uitnodiging met het volledige programma.

Aanmelden:
Iedereen die betrokken is bij dit onderwerp is van harte welkom, maar aanmelden is verplicht. Je kan je aanmelden via het e-formulier

Datum:
10 november 2021
13:00-18:00 uur

Locatie: 
CHV Noordkade
Verlengde Noordkade 10-18
5462 EH Veghel

Meer informatie:
Ga voor meer informatie naar de website van de Provincie Noord-Brabant.

4 november 2021: Werkconferentie: Logistiek beweegt de Circulaire Economie

De transitie naar een circulaire economie is in volle gang. Voor zowel de logistieke sector als handels- en productiebedrijven biedt deze transitie grote kansen, waarbij één van de vragen is wie de rol als verbindende én regisserende partij in de keten oppakt. Welke rol speelt de functie logistiek binnen de circulaire economie en kan deze als drijvende kracht dienen? En wat vraagt de maatschappij van de logistiek? 

Deze vragen staan centraal bij de vierde werkconferentie Logistiek beweegt de Circulaire Economie op donderdag 4 november aanstaande; deze keer op locatie in Zoetermeer. Het initiatief ligt bij een brede en ambitieuze groep van organisaties: Lectorenplatform Logitimo, TKI Dinalog, Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA, Evofenedex, Stichting Het Groene Brein en Stichting Transactieland.

De conferentie zal een interessante mix zijn tussen werksessies waar concrete vragen van circulaire ondernemers en logistieke dienstverleners onder handen worden genomen, lezingen van wetenschappers en beleidsmakers, pitches over de laatste innovaties op het snijvlak logistiek en circulariteit en masterclasses over nieuwe samenwerkings- en businessmodellen.

Centrale thema’s tijdens de conferentie zijn:
• Wat kunnen startups en gevestigde organisaties van elkaar leren?
• Wat zijn de laatste innovaties op het snijvlak van logistiek en circulariteit?
• Wat kunnen we leren van de nieuwste samenwerkings- en business modellen?
• Hoe brengen we jouw case een stap dichterbij succes?

Programma:
• 09:00-09:30 uur: Inloop
• 09:30-10:30 uur: Plenair programma met keynote sprekers
• 10:30-12:30 uur: Werksessies (ronde 1) & masterclasses
• 12:30-12:45 uur: Op de zeepkist – vier pitches over zaken die u echt moet weten
• 12:45-13:30 uur: Netwerklunch
• 13:30-15:30 uur: Werksessies (ronde 2)
• 15:30 -16:15 uur: Plenair programma met conclusies van de dag
• 16:15-17:00 uur: Borrel

Datum:
4 november 2021
9:30-16:00 uur

Locatie:
Evofenedex
Signaalrood 60
2718 SG
Zoetermeer

Aanmelden:
Meld je nu aan via onderstaande groene button! En neem ook de vrijheid om deze uitnodiging naar geïnteresseerden in je eigen netwerk door te sturen.


Als je je aanmeldt, krijg je binnenkort meer informatie over de precieze locatie van de bijeenkomst, een uitgewerkt programma én meer informatie over de verschillende masterclasses, werksessies en lezingen. Als je zelf graag een actieve rol wilt spelen of als je vragen/opmerkingen hebt, laat het weten aan Ruben Kwak via ruben.kwak@transactieland.nl of Jan Heijns via jan.heijns@hetgroenebrein.nl.

NB – Vanzelfsprekend houden we alle ontwikkelingen rondom corona scherp in de gaten. We volgen de adviezen van de overheid en nemen tijdens het evenement alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen in acht.

Graag tot ziens op deze conferentie.

3 november 2021: Ledenevent: Duurzaam Transport – hoe zit dat nu?

Er is veel gaande rondom het onderwerp Duurzaam Transport en daarom organiseren de logistieke platformen LPNoB, LPO en LPsH samen met Vijfsterren Logistiek op 3 november dit event voor de leden.

We willen onze brede ledenkring graag meenemen in de ontwikkelingen, mogelijkheden en natuurlijk praktische toepassingen en praktijkvoorbeelden. Met als doel geïnspireerd en geïnformeerd te worden, en natuurlijk zelf ook aan de slag te gaan met verduurzaming. Het programma wordt afgesloten met een netwerkborrel.

Voor wie:
Dit event is bedoeld voor alle leden van de logistieke platformen LPNoB, LPO, LPsH en Vijfsterren Logistiek.

Nog geen lid? Neem contact op met Pieter Keeris via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728. Hij vertelt je graag meer over de voordelen van een lidmaatschap.

Programma:
• 16:00-16:15: Inloop met koffie/thee 
• 16:15-16:20: Opening programma
• 16:20-16:30: Beeld vanuit de provincie door Sjef de Wit – Provincie Noord Brabant
• 16:30-16:50: Intermodale opties – inzet spoor door Eric Nooijen – OOC Terminals
• 16:50-17:05: Pauze
• 17:05-17:25: Business case voor ondernemers door Perry Wens – van Kessel Olie
• 17:25-17:45: Last mile opties door Wilko Maas – Jumbo
• 17:45: Afronding en netwerkborrel

Datum:
3 november 2021
16:00-19:00 uur

Locatie:
Logistics House
Kanaalstraat 12b
5347 KM  Oss

Aanmelden:
Ben je geïnteresseerd? Meld je dan aan via onderstaande groene button.


Meer informatie:

Voor meer informatie kan je contact opnemen met Nicolien Hendrickx via nicolien@relations.work of 06-53947916.
Of met Pieter Keeris via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728.

Mede mogelijk gemaakt door:




2 november 2021: Webinar: Regio in Beeld 2021 Noordoost- en Midden Brabant

Jaarlijks publiceert UWV Regio in Beeld in de 35 arbeidsmarktregio’s. Zo ook in Noordoost- en Midden-Brabant. Dit keer staat in het teken van herstel na de coronacrisis. Wat zijn de gevolgen hiervan op de arbeidsmarkt? Hoe gaan we om met de toenemende krapte in bepaalde sectoren, beroepen en regio’s? Welke beroepen zijn nu juist kansrijk en welke competenties en vaardigheden zijn hiervoor nodig? Wat zijn de uitdagingen en hoe kunnen we die samen aangaan in deze turbulente arbeidsmarkt? Wilt u hierover worden bijgepraat door onze arbeidsmarktspecialisten en andere gesprekspartners? 

We schetsen op interactieve wijze een actueel beeld van de nieuwe situatie op de arbeidsmarkt in onze regio. Op basis van de laatste inzichten kunnen we samen met onze partners beleid en actieplannen (door)ontwikkelen in onze regio. 

Programma:
• 15:30 uur: Welkom door dagvoorzitter Gerben van Driel, presentator van o.a. Bulls & Bears op RTL 7
• 15:40 uur: Welkom door rayonmanager UWV Werkbedrijf Noordoost- en Midden Brabant Hannie van Loon
• 15:45 uur: Aan het woord: Directeur uitvoering UWV WERKbedrijf Tof Thissen en arbeidsmarktadviseur Rob Witjes
• 15:50 uur: Presentatie Regionaal arbeidsmarktadviseur Marjon van Delft: opvallende ontwikkelingen in Noordoost- en Midden Brabant
• 16:00 uur: In gesprek met wethouders, voorzitter college van bestuur van het onderwijs, werkgevers, Leerwerkloket Midden Brabant onder leiding van de dagvoorzitter en side-kick Sylvia IJpelaar.
• 16:45 uur: Conclusie en aanbevelingen
• 17:00 uur: Einde Regio in Beeld 2021

Datum:
2 november 2021
15:30-16:30 uur

Locatie:
Online

Meld u snel aan voor dit inspirerende webinar via de website van UWV.

2 november 2021: Introductie blockchain in de logistiek

Iedereen heeft de term wel eens gehoord: Blockchain. Maar slechts weinigen weten precies wat het inhoudt. En nog veel minder logistiek professionals weten wat met je met deze nieuwe technologie kunt doen. Daarom gaan we in dit webinar in op praktische toepassingen van de Blockchain-technologie in het logistieke proces. 

Praktisch gebruik van blockchain in de logistieke praktijk van alledag
Want of het nu gaat om het afhalen van een container in de haven, of het verzenden van vertrouwelijke gegevens naar de andere kant van de wereld, blockchain biedt mogelijkheden die processen in de logistiek en supply chain sneller, makkelijker en veiliger maken. In een uur vertellen experts de actuele ontwikkelingen in de markt en leer jij welke toepassingen er voor jouw logistieke operatie al mogelijk is.

Datum:
2 november 2021
10:30-11:00 uur

Locatie: 
Online

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van evofenedex.

2 november 2021: Ontmoet nieuw logistiek talent

Maak kennis met de Avans Academie Associate Degree Logistiek en haar studenten
De afgelopen drie jaar is de Avans Academie Associate Degree (AD) erin geslaagd om een succesvolle opleiding Logistiek neer te zetten. Door theorie te verbinden met praktijkgerichte vraagstukken, leidt de Associate Degree Logistiek de student op tot een logistiek professional op HBO-niveau. Zojuist zijn wij in de Nationale Studenten Enquete zelfs verkozen tot de ‘best gewaardeerde AD Logistiek opleiding van Nederland’.

Graag nodigen wij u bij ons uit op dinsdag 2 november 2021. U maakt dan kennis met de opleiding en onze studenten, die voorjaar 2022 zullen afstuderen.

De voorlopige agenda:
• Wat kunt u van onze opleiding en studenten verwachten?
• Discussie: aansluiting onderwijs en praktijk; praat met docenten en studenten over ontwikkelingen in uw bedrijf en de daaruit voortkomende behoefte aan kennis en vaardigheden van nieuwe medewerkers
• Meet & greet met onze laatstejaars studenten
• Borrel

Eind september volgen de uitnodiging en het definitieve programma.

Datum:
Dinsdag 2 november 2021
13:00-17:00 uur

Locatie:
Avans Academie Den Bosch

Over Associate degrees:
Associate degrees zijn tweejarige praktijkgerichte HBO-opleidingen. Het opleidingsniveau zit tussen MBO 4 en HBO-bachelor in. De opleidingen zijn vooral bedoeld voor MBO 4-leerlingen die willen doorstuderen en voor praktische Havisten die snel aan de slag willen. Bij onze Associate degrees is de verbinding met het bedrijfsleven erg belangrijk. Het onderwijs wordt continu afgestemd op vragen uit de praktijk. Bekijk voor meer informatie over samenwerken met onze studenten onze website en animatie.







21 oktober 2021: Workshop: Artificial Intelligence design canvas

Als vervolg en verdieping op het DALI – webinar over AI in de Logistiek en Supply Chain, nodigen wij u van harte uit voor de AI design canvas workshop onder leiding van Sebastian Piest en Marcel Wouterse.  

Wij geloven dat technologie organisaties gaat ondersteunen om winstgevend te zijn of te worden. En ieder logistiek bedrijf, klein of groot, zich zal moeten aanpassen om relevant te blijven en te kunnen blijven bestaan. 

Inhoud:
In de AI design canvas workshop staan de volgende vragen centraal:
• Hoe ga je concreet aan de slag met ideeën voor AI in de logistiek en supply chain?
• Wat zijn de belangrijkste bouwblokken?
• Hoe combineer je logistiek vakmanschap met slimme algoritmes?
• Wat is werkelijk te implementeren?

Voor wie:
In de workshop gaat u actief aan de slag met het AI design canvas. In het canvas komen technologie en praktische ervaring samen en de uitwerking geeft inzicht in de bouwblokken en vervolgstappen. Om actie te creëren en concreet te worden, biedt de workshop plaats voor een besloten groep van 5 bedrijven. Aan de workshop nemen van ieder bedrijf twee personen deel: 
• Een persoon met IT ervaring, die zicht heeft op de input en verwerking van data, en
• Een persoon van het algemeen management, die de processen en organisatorische gevolgen kan overzien

Voorbereiding en intake:
Om maximaal rendement uit de workshop te halen, vindt er ter voorbereiding een online intake plaats en bekijkt u vooraf een tutorial. Op basis van een intake gaat ieder deelnemend bedrijf in de workshop gericht 1 of meerdere ideeën uitwerken en concretiseren met het AI design canvas. 

Wij gaan voortbouwen op de kennis die we hebben gedeeld tijdens het webinar AI in de Logistiek en Supply Chain. Heb je dit webinar gemist of wil je kennis opfrissen? Kijk hier delen terug. 

Datum:
21 oktober 2021
09:00-13:30 uur

Aantal deelnemers:
2 deelnemers per bedrijf. Maximaal 5 bedrijven.

Voorwaarden:
Deze workshop wordt bewust voor een kleine groep deelnemers aangeboden zodat we gericht aan de slag kunnen gaan.
Aan deze eerste workshop zijn bij deelname geen kosten verbonden. Bij no-show brengen we € 500,- per deelnemend bedrijf in rekening.

Workshop begeleiders:
Sebastian Piest (TU Twente) en Marcel Wouterse (Breda University of Applied Sciences)

Locatie:
Breda University of Applied Sciences, Mgr. Hopmanstraat 2, Breda

Aanmelden:
Meld je aan via de website van LCB.

Vragen:
Voor vragen over deze workshop: kunt u contact opnemen met Bas Groot via groot.b@buas.nl of 06-29512513.

13 oktober 2021: Netwerkbijeenkomst: Logistiek Vastgoed – Trends & Ontwikkelingen

Terugblik:

Op 13 oktober organiseerde Vijfsterren Logistiek deze live netwerkbijeenkomst in het Logistics House in Oss. Tijdens een middagvullend programma hebben de aanwezige sprekers vanuit hun verschillende perspectieven belicht wat de trends en ontwikkelingen zijn van logistiek vastgoed, en wat deze betekenen voor de regio Noordoost-Brabant. Na de presentaties van de gastsprekers volgde er een paneldiscussie, waarbij vragen gesteld konden worden, en de bijeenkomst werd afgesloten met een netwerkborrel.

Voor aanvang was er een ontvangst met een kopje koffie/thee in de lounge, waar meteen al volop genetwerkt werd. Om 14 uur begon het programma met een welkomstwoord van Berend Jan Schuring – Voorzitter van Vijfsterren Logistiek en Managing Director van Raben Netherlands, en de introductie van dagvoorzitter Pieter Keeris – Programma Manager van Vijfsterren Logistiek.

Wim Eringfeld – Directeur van Stec Group was de eerste gastspreker over “verdozing”, de regionale meerwaarde en wat dit betekent voor Noordoost-Brabant.
Bij de marktontwikkelingen is er een stijgende lijn boven het gemiddelde te zien. De behoefte aan DC’s wordt steeds groter door toename van online business. Ook corona heeft hierbij nog eens voor een grote stijging gezorgd en het einde van de groei is nog lang niet in zicht. De vraag naar logistiek vastgoed blijft hoog, ook op de middellange termijn, maar de beschikbaarheid van XXL DC’s neemt af. Door gebrek aan ruimte en om steden beter te kunnen bedienen, wordt er steeds meer overgegaan op een fijnmazig netwerk van kleinere DC’s en distributiehubs.

Er is meer sturing door de overheid nodig op gebied van; Clustering en locatiebeleid, focus op brownfields en minder op greenfields, regionale meerwaarde, eisen ten aanzien van (landschappelijke) inpassing en energietransitie, innovatie en circulaire economie.
De sector logistiek en ontwikkelaars kunnen zich meer richten op; Verbinden (arbeid, binding, framing), meervoudig ruimtegebruik (functies stapelen) en verduurzaming, investeren in landschappelijke inpassing, werk maken van modal shift en toegevoegde waarde: innovatie, shared services en koppelingen met toeleverende bedrijven.
Om modal shift te stimuleren zou er meer gestuurd moeten worden op bewustzijn en moet er gezorgd worden dat de juiste kavels voor het juiste gebruik beschikbaar worden, bv. alleen een kavel aan het water als je gebruik maakt van water. 

Er is veel kritiek op verdozing in Nederland en het is een uitdaging voor logistieke bedrijven en ontwikkelaars om deze mindset te veranderen, om duidelijk te maken wat de maatschappelijk toegevoegde waarde is.

• Kees Verweij – Partner van Buck Consultants International besprak de trends van logistiek in relatie tot het vastgoed.
De kritiek op distributiecentra die vaak gehoord wordt, is dat het te grote blokkendozen zijn, met te weinig duurzame innovatie en teveel slecht betaalde, buitenlandse krachten met een huisvestingsprobleem. Logistiek en DC’s zijn echter wel nodig om het consumentengedrag te kunnen faciliteren, het wordt bepaald door ons eigen koopgedrag. Het imago moet veranderen; distributiecentra zorgen voor toegevoegde waarde en innovatie, en zijn het resultaat van de vraag van de samenleving. De uitdaging is hoe distributiecentra duurzaam in het landschap te passen, hier kunnen overheden veel meer op sturen. Bedrijven kunnen ook uitgedaagd worden om de huisvesting van hun medewerkers mede te realiseren, steeds meer bedrijven kijken al of ze zelf een oplossing kunnen vinden voor dit steeds groter wordende probleem.

De arbeidsplaatsen in de logistiek zijn de afgelopen 5 jaar gestegen met 62.000, waarvan 25.000 in warehouses en dit blijft nog stijgen. Met corona hebben we gezien dat de logistieke sector behoorlijk recessiebestendig is, met een breed spectrum van logistieke banen. Ook werken steeds meer bedrijven aan een flexibelere supply chain strategie.
Zolang er behoefte is van de markt, groeit het logistiek vastgoed nog. Er is ook veel geld in de wereld om dit te financieren, beter investeren dan het geld op de bank laten staan.
Noordoost-Brabant had de grootste groeicijfers qua uitgave logistieke bedrijventerreinen en er is meer groei geweest de afgelopen jaren dan gemiddeld in Nederland. De regio van Vijfsterren Logistiek is dus zeker succesvol geweest.

Hoewel duurzaamheid de norm is bij DC’s en de wil en mogelijkheden er zijn, is het niet altijd mogelijk om optimaal toegepast te worden. Zo wordt bv. installatie van zonnepanelen op daken vertraagd of afgesteld, omdat het terugleveren van opgewekte energie overbelasting kan veroorzaken aan het energienetwerk. Hier ligt ook een taak voor de overheid om dit goed te faciliteren.

BCI heeft een Kader voor Duurzame Inpassing Logistiek Vastgoed ontworpen. De uitgangspunten zijn; géén verbod op logistiek, wél richting geven aan locaties, helder onderscheid naar schaalniveaus, rol overheden (rijk, provincie, gemeenten) en de basisfilosofie BCI-kader (heldere afgewogen richtlijnen/samenwerkingsarrangementen in Voortgangsbrief NOVI, alleen nieuwe grootschalige locaties als brownfieldinvulling hard is, regelmatige monitoring).

Kort samengevat; recht doen aan economisch belang logistieke sector, helder onderscheid in schaalniveaus, zorgvuldig omgaan met ruimte, want deze is beperkt: brownfields maximaal gebruiken en zo goed mogelijke landschappelijke inpassing op greenfields, koppeling brownfields – greenfields, duidelijke taakverdeling Rijk – decentrale overheden, en snel implementeerbaar – juridisch houdbaar.

• Martijn Sleutjes – Sales & Business Development van WDP gaf zijn visie op logistiek vastgoed vanuit het perspectief van de ontwikkelaar in de logistiek.
WDP gebruikt het ESG Framework; Environmental: wat gebruik je aan energie en waar haal je het vandaan? Social: hoe is het voor de werknemers en de omgeving? Governance: hoe past het in de omgeving, wat is de ecologische waarde en hoe zit het met greenfields en brownfields?

Duurzaamheid is een moeten geworden, consumenten, gebruikers, werknemers en overheid vragen er om. We zitten nu midden in een transitie om aan de voorwaarden voor 2023 te voldoen, maar waarschijnlijk volgen er daarna weer nieuwe regels en doelstellingen.
Bij het verduurzamen van logistiek vastgoed is het vooral belangrijk dat de eigenaar en de gebruiker samen in gesprek gaan. Met metingen kom je erachter waar maatregelen nodig zijn en zoek naar flexibele oplossingen hier voor. Kijk hierbij naar wat het gebouw verbruikt én naar wat het bedrijf verbruikt. Besparen is prettig, maar moet niet het enige doel zijn, als het, binnen een acceptabel prijsniveau, mogelijk is te verbeteren, doe dat dan. Aangezien veel oplossingen voor een lange termijn zijn, is dit wel makkelijker af te spreken als gebruiker en verhuurder een langlopend contact hebben.
Investeringen die over het algemeen goed terug te verdienen zijn, zijn; energiemonitor en beheersystemen, LED verlichting/beweegsensoren/dynamische schakeling, PV/zonnepanelen, gasloze all-electric verwarmingssystemen en Tripple HR+++ glas zijn.

Er wordt qua verduurzaming ook ingespeeld op de recente ontwikkelingen van duurzaam transport. Zo komen er bij terminals steeds meer modulaire toepassingen, zoals bv. het opladen van schepen bij HUB’s, en er is in de toekomst nog veel meer mogelijk.

Er is nog veel ruimte op daken voor zonnepanelen, maar het wordt steeds lastiger voor de netbeheerders om het aan te kunnen. Netbeheerders en overheid moeten mee gaan in de ontwikkelingen, dit kost echter veel tijd en geld, plus dat je te maken hebt met veel verschillende grondeigenaren op een industrieterrein. Het is daarom ook interessant om te kijken naar opslagmogelijkheden voor opgewekte energie, veel bedrijven zijn daar al mee bezig. 

Een WKO oplossing/installatie zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar het is lastig de koude/warmte vraag van tevoren in te schatten voor een langere termijn. Dit is van diverse zaken afhankelijk, voor kantoren is de balans hierin wel makkelijker te realiseren dan voor bv. warehouses. WKO installaties zijn hierdoor wat beperkter in flexibiliteit. Lucht-warmtepomp installaties zijn wel flexibeler en worden door gebruikers vaak als positief ervaren. Er zijn meerdere losse opstellingen mogelijk, zowel binnen als buiten, en de elektriciteit hiervoor kan weer opgewekt worden met zonnepanelen op het dak.

Er ligt nog een uitdaging om meer daken te benutten voor zonnepanelen, overheid en bedrijven willen wel, maar de netbeheerders doen soms moeilijk. Het moet stap voor stap opgepakt worden.

• Na een korte pauze vertelde Diederik de Jonge – Architect bij Heembouw Architecten over logistiek vastgoed vanuit het perspectief van een bouwonderneming in de logistiek; logistiek als ontwerpopgave.
Vanuit de architecten achtergrond wordt er gekeken naar wat je kan doen met verdozing, hoe ga je er mee om en een logisiek pand hoeft geen ‘doos” te zijn. Daarbij wordt er rekening gehouden met de actuele thema’s in de logistiek; circulair werklandschap (MPG, grondstoffen, hout) en het vraagstuk verdozing (landschap, biodiversiteit).

Hoewel MPG (Milieu Prestatie Gebouw) nu alleen nog een norm is voor woningen, wordt hier alvast rekening mee gehouden bij bedrijfsgebouwen, het geeft aan wat de milieubelasting is van de toegepaste materialen. Per 1 januari 2022 hanteert Heembouw Bedrijfsgebouwen een MPG score met een max. grenswaarde van 1,0. Het doel is om de milieuprestatie voor alle nieuwe logistieke gebouwen onder de 0,6 te krijgen, een verbetering van 40%. Dit moet bereikt worden door steeds een stapje verder te gaan met slimmere constructies, bv. bedrijfshallen met constructies in hout ipv. metaal, hout is goedkoper en geeft een CO2 besparing. En door gebruik van secundaire grondstoffen, zoals bv. vloeren/funderingen van Freement (ipv. cement). 

Bij het vraagstuk verdozing wordt gekeken hoe je anders met het landschap om kan gaan, met meer biodiversiteit, meer groen en daardoor gezondere plekken creëren. Ieder stap in meer groen levert al winst op. De 4 pijlers zijn; het vergroten van de biodiversiteit, een gezondere leefomgeving, betere klimaatbuffers en als investering. Bij de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsgebouwen wordt steeds meer groen toegepast, voorbeelden hiervan zijn een boomgaard op de parkeerplaats, een daktuin, een silo als insectenhotel, beplante gevels met nestkastjes voor vogels of sedumdaken (icm. met zonnepanelen). Ook rekening houden met verlichting van het gebouw en terrein is belangrijk. Deze aanpassingen kunnen al een groot verschil maken in de omgeving, gebouwen helemaal integreren in het landschap zou nog veel mooier zijn.

De komende jaren is het een uitdaging te kijken hoeveel besparing hiermee te behalen is. Vanuit de overheid zou hier ook meer dwang voor moeten komen, maar hoewel er geen verplichting is stimuleren veel gemeenten wel steeds meer initiatieven qua duurzaamheid. Het zou al schelen om met de ondernemers in gesprek te gaan en te kijken naar de mogelijkheden voor meer groen, ieder klein stapje vooruit is waardevol.

Rowell Versleijen – Directeur Logistiek van PLUS Supermarkten was de laatste gastspreker. Hij besprak logistiek vastgoed vanuit het perspectief van een grote retailer.
Rowell vertelde over het lange traject van 4 DC’s naar 1 centraal DC. Het nieuwe distributiecentrum van PLUS op industriegebied Vorstengrafdonk in Oss, zal eind 2022 opgeleverd worden, en het zal nog tot eind 2023 duren voor alles helemaal in bedrijf is. Het DC wordt grotendeels gemechaniseerd en is daarmee een van de meest moderne distributiecentra van Nederland. Het pand of de ‘doos’ is eigenlijk het omhulsel van alle mechanisatie. Vanuit dit nieuwe distributiecentrum met kruidenierswaren zullen alle 272 PLUS supermarkten in Nederland efficiënter beleverd worden. De vers- en diepvries productinkomen nog wel van andere locaties. Modal shift is voor PLUS geen optie, maar er wordt wel gekeken naar bv. elektrische vrachtwagens.

Bij het ontwerp van het pand spelen ook de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid een belangrijke rol.
Het distributiecentrum is gebouwd volgens de BREEAM methodiek. Daarbij wordt op negen aspecten getoetst hoe duurzaam een gebouw is. Onder andere ruim 11.000 zonnepanelen zorgen ervoor dat PLUS het hoogste ontwerpcertificaat ‘Outstanding’ mag voeren. De focus op duurzaamheid komt ook tot uiting in bijna 12.000 infiltratiekratten in de bodem die zorgen voor een gelijkmatige waterafvoer, een tank voor tienduizenden liters regenwater zodat er minder leidingwater gebruikt hoeft te worden en een zware warmtepomp voor energiebesparing. In het gebouw is rekening gehouden met de toevoeging van veel daglicht om een prettige werkomgeving in ieder deel van het gebouw te creëren. Op het buitenterrein zijn er verschillende ecologische voorzieningen ter bevordering van de biodiversiteit, zoals een bijenhotel en nestkastjes voor vleermuizen.

• Na de presentaties was er een paneldiscussie mmv. alle gastsprekers, met vragen uit de zaal en eerder binnengekomen vragen;

– Hoe kijken jullie aan tegen verkoop van logistiek vastgoed aan investeerders?
Het ligt eraan wie je het vraagt, er zijn partijen die dit nodig hebben om rendabel te zijn en te kunnen concurreren met anderen. Zolang er mensen met vermogen op zoek zijn naar investeringen, kan het interessant zijn. Aangezien er meer nagedacht wordt over strategische locatie en er meer geld geïnvesteerd wordt in het pand, kan dit voor langere huurtermijnen gunstig zijn.

– Standaard bouwmaat voor logistieke gebouwen is gegaan van ±12.20 naar 14.40 m vrije hoogte, hoeveel hoger kan dit nog?
Het is mogelijk tot wel 36 meter, als dit nodig is, maar afhankelijk van de locatie. Als de grondprijzen omhoog blijven gaan en de ruimte schaarster wordt, zou het kunnen dat je op den duur wel de hoogte in moet. Denk bv. aan multilaagse DC’s.

– Het zogenaamde “natuur inclusief bouwen”, met aandacht voor flora en fauna, moet dat standaard worden?
Groen is jarenlang een sluitpost geweest, maar als je het nu integreert in je ontwerp, en zorgt voor duurzaam beheer en behoud, heeft het een grote meerwaarde. Maar je moet wel naar het grotere geheel kijken, een nestkastje in een betonnen omgeving heeft weinig zin. Zorg er ook voor een goed verlichtingsplan, zodat de omgeving en natuur daar geen last van heeft. De mindset moet veranderen. Er is een aanvraag ingediend voor een project met groen voor bedrijventerreinen, om als voorbeeld te dienen voor anderen, hier zit ook een bedrijventerrein uit de regio Noordoost-Brabant bij.

– Loopt Nederland hiermee voor op andere landen?
Ja, wij lopen voor op veel andere landen, vooral qua BREEAM certificaten, dit maakt ons aantrekkelijk als vestigingsland.

– Gaat de logistiek naar nog grotere XXL-locaties in de toekomst en zo ja is daar in Nederland nog ruimte voor?
Soms is het duurzamer om 1 groot DC te hebben. Het aanbod zal wel blijven en er blijven partijen kijken of dit te realiseren is. Het is ook mogelijk om juist meerdere kleinere DC’s te verspreiden of  4/5 panden bij elkaar op een terrein te hebben, dit zorgt ook voor risicospreiding; als er iets fout gaat in 1 pand heeft dit niet automatisch gevolgen voor het hele bedrijf. Niet alleen de grote kan veranderen, ook het gebruik, bv. in meerdere shifts werken.

• Pieter Keeris sloot het informatieve programma af met informatie over Heesch-West, waar niet alleen gericht wordt op grootschaligheid, maar ook juist kleinere kavels. Hopelijk kan er volgend jaar begonnen worden met de bouw. Verder in de regio is nog beperkt grond beschikbaar.
De complimenten dat we het als regio goed gedaan hebben afgelopen jaren zijn een mooie opsteker. 
En de vraag of we niet gezamenlijk (gebruikers, gemeentes, enz.) een afspraak moeten maken om aan het imago van logistiek vastgoed te werken.

Je kan de presentaties (nogmaals) bekijken via onderstaande groene button.


Tijdens de netwerkborrel was er ruim de tijd, om onder het genot van een lekker hapje en drankje, met elkaar in gesprek te gaan. Met een mooie opkomst belangstellenden en interessante sprekers was dit een zeer geslaagde bijeenkomst!


Informatie:
Heb je nog vragen? Neem voor meer informatie over deze bijeenkomst contact op met Pieter Keeris via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728.

 

Mede mogelijk gemaakt door:

 

 

12-14 oktober 2021: Zero Emission-Ecomobiel

Op 12, 13 & 14 oktober 2021 vindt de 12de editie plaats van de vakbeurs Zero Emission | Ecomobiel. De vakbeurs biedt ieder jaar praktische oplossingen om economischer en duurzamer om te gaan met mobiliteitsvraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan manieren om energie- en brandstofkosten te verlagen, de ideale mobiliteitsmix samen te stellen, slimme organisatie van een wagenpark of betere doorstroming van verkeer door weggebruikers tijdig te informeren.

Welke producten en diensten ziet u op de beursvloer:
• Personen & Lichte bedrijfswagens
• Twee en driewielers 
• Transport & Stadsdistributie
• Fleet & Mobiliteitsoplossingen
• Smart Mobility & ICT
• Innovatie, Gemeenten & Beleid
• Fuels, Laden & Infrastructuur
• Elektrificatie van park, stad en land

Voor wie is een bezoek interessant:
• Directeur/eigenaar/ondernemer
• Wagenparkbeheer/mobiliteitsmanager
• Facility & HR
• Finance & Control 
• Beleid & Middelenmanagement (Rijk/Provincie/Gemeente)
• Onderzoek & Innovatie
• Logistiek & Supply Chain management
• Inkoop 
• Expediteurs

Datum:
12-14 oktober 2021
10:00-17:00 uur

Locatie:
Brabanthallen
Diezekade 2
5222 AK ‘s-Hertogenbosch

Informatie:
Ga voor alle informatie naar de website van Zero Emission | Ecomobiel.

8 oktober 2021: Leerwerkprogramma: Digitale Transformatie en Data Gedreven Logistiek

Als tijd je kostbaarste bezit is
Het organiseren van data kan veel efficiënter met een digitale lopende band. Wat de fysieke lopende band heeft gedaan in fabrieken, neemt de digitale lopende band over in kantoren. Jaarlijks zitten we meer dan 2,3 miljard uur onnodig in kantoren. Met deze cursus wordt digitale – en daarmee menselijke – verspilling in kantoren tegengegaan. 

Logistieke dienstverleners worden databedrijven
In samenwerking met Weconomics Foundation biedt LCB het leerwerkprogramma Digitale Transformatie en Data Gedreven Logistiek aan. Het programma is een (niet technisch) leerwerk programma, met een focus op ontwerp en organisatieontwikkeling binnen de context van echte digitale transformatie. Het richt zich op het tegengaan van digitale verspilling door middel van blockchain, datalogistiek en de digitale lopende band.

Doel:
De cursus een (niet technisch) leerwerkprogramma dat zich richt op:
• Datagedreven organiseren.
• Digitaal leiderschap en digitale transformatie.
• Het ontwerpen en ontwikkelen ecosystemen.
• De implementatie van een digitale lopende band.

Inhoud:
Tijdens het leerwerkprogramma wordt 1 dag per week interactief onderwijs gevolgd, waarbij de cursist onder begeleiding een hoogwaardig curriculum doorloopt op het gebied van digitale transformatie, blockchain en de digitale lopende band. De cursist wordt hierin ondersteund met eigen boeken, cases, simulaties, games en andere materialen uit het Weconomics kenniscentrum. Het programma eindigt met een mondeling examen, ontwerpopdracht, presentatie tijdens een miniconferentie en bij voldoende beoordeling hiervan eindigt het programma met een diploma.

Voor wie:
De cursus is bedoeld voor voor datagedreven professionals, organisatie-ontwerpers, business developers, innovatiemanagers, consultants, IT-architecten, researchers, marketing-, finance-, legal-, fiscal, facility- en HR-professionals.

Partners:
Deze cursus wordt tevens aangeboden door Weconomics onder de naam: Weconomics Certified Program. Omdat het programma prima past binnen de projectdoelen van LCB, bieden LCB en Weconomics dit programma met korting aan voor LCB-leden. Daarnaast is het voor organisaties mogelijk om een opdracht aan te leveren. Het Certified Blockchain Professional Program is door Computable genomineerd als één van de beste opleidingen van 2019.

Locatie:
Breda University of Applied Sciences en TU/e 

Datum:
De cursus start op 8 oktober 2021.
Het programma duurt 20 weken en vindt plaats op vrijdag tussen 09:30 en 16:30 uur.

Kosten:
Volledig programma € 2.950,- excl. btw per deelnemer.
Volledig theorieprogramma: € 1475,- excl. btw per deelnemer. 
Een opdracht indienen vanaf € 2.000,- excl. btw.

LCB-Leden krijgen 10% korting

Schrijf nu in:
Geïnteresseerd in deelname aan het leerwerkprogramma Digitale Transformatie en Data Gedreven Logistiek? 
Meld je dan aan op de website van LCB via onderstaande groene button of neem contact op met Paul Bessems via bessems.p@lcb.nu of 06-20301311.

7 oktober 2021: Webinar: wat worden de kosten van het duurzame wegvervoer?

TLN en evofenedex organiseren met Panteia een bijeenkomst over kostenontwikkelingen in het wegvervoer. Tijdens dit webinar wordt het Rapport Kostenontwikkeling in het wegvervoer gepresenteerd. Dit rapport dient als dé onmisbare en betrouwbare bron van kosteninformatie voor verladers en vervoerders. Het rapport geeft voor het eerst ook inzicht in de kostenontwikkelingen van “groene voertuigen”. Deelnemers ontvangen direct na het webinar het rapport in hun mailbox.

Duurzaam vervoer
Zowel verladers als vervoerders zijn bezig met een schoner en duurzamer wegtransport. Investeren in innovatie is noodzakelijk, maar de prijs voor investeren in bijvoorbeeld zero-emissie vrachtwagens is hoog. Tijdens het webinar gaan verlader Technische Unie als vervoerder Millenaar & van Schaik Transport in op hun beweegredenen voor duurzaam transport en de uitdagingen die dit met zich meebrengt.

Datum:
7 oktober 2021
10:30-11:30 uur

Locatie:
Online

Informatie en aanmelden:
Kijk voor meer informatie en aanmelden op de website van evofenedex.

Dit webinar is exclusief voor leden van TLN en evofenedex.

5 oktober 2021: Webinar: De CMR-vrachtbrief in hoofdlijnen

Vrijwel ieder internationaal handelend bedrijf werkt met de CMR-vrachtbrief. Het is dé documentaire spil van het wegvervoer en daarbij een van de meest gestandaardiseerde en veelgebruikte documenten ooit. In de praktijk blijkt dat er vaak onduidelijkheid is over wie de CMR-vrachtbrief moet invullen en hoe je de CMR-vrachtbrief moet invullen; wat moet je precies in welke vakken noemen en wie is daarvoor verantwoordelijk? Het onjuist invullen van dit document kan verstrekkende gevolgen hebben. Aan het einde van het webinar ken je de belangrijkste (basis)zaken over dit document.

Datum:
5 oktober 2021
10:00 en 11:30 uur

Locatie:
Online

Informatie en aanmelden:
Kijk voor meer informatie en aanmelden op de website van evofenedex.

5 oktober 2021: Online Banenmarkt Noordoost-Brabant

Personeelstekort door de coronacrisis? Of al jaren moeite met het vinden van geschikt personeel? Doe mee aan de Online Banenmarkt Noordoost-Brabant. Hét coronaproof event in de regio dat werkgevers en werkzoekenden met elkaar in contact brengt. De volgende editie vindt plaats op 5 oktober 2021.

Hoe werkt het?
De Online Banenmarkt Noordoost-Brabant wordt georganiseerd via een besloten Linkedin-groep. Op dinsdag 5 oktober verzamelen werkgevers en werkzoekenden zich in deze groep. U als werkgever kunt actuele vacatures en oproepen delen en geïnteresseerden kunnen hierop reageren. Werkzoekenden presenteren zich ook via de besloten LinkedIn-groep. Je kunt hun oproepen bekijken en eventueel direct contact opnemen.

Aanmelden in 4 stappen
1. Ga naar de besloten LinkedIn-groep via deze link
2. Klik op de knop ‘Lid worden’
3. Je krijgt binnen 24 uur een melding dat je lid bent geworden van de groep
4. Gefeliciteerd! Je bent lid van de groep en kunt op 5 oktober deelnemen aan de online banenmarkt

Datum:
Dinsdag 5 oktober 2021
10.00-13.00 uur

Waar:
Online via deze LinkedIn-groep


De Online Banenmarkt Noordoost-Brabant is een initiatief van het Werkgeversservicepunt Noordoost-Brabant (WSPNOB); een samenwerkingsverband van de 16 gemeenten uit de regio, het UWV en de ontwikkelbedrijven Weener XL, WSD en IBN.

5 oktober 2021: Material Handling Dag 2021

Material Handling Dag is terug! Het meest invloedrijke event van Nederland op het gebied van warehousing keert terug als live event op 5 oktober 2021. Centraal staat deze keer de impact van robots en automatisering.

Robotisering en automatisering zijn niet meer weg te denken. Technologieën bepalen in hoog tempo onze slagkracht en productiviteit. De voordelen zijn enorm en wij kunnen niet meer zonder. Op deze inspirerende Material Handling Dag staan ze  uitgebreid stil bij de belangrijkste voordelen:  
• Productiviteit neemt toe en de concurrentievoordelen van automatisering zijn enorm;  
• Automatiseren van banen maakt het werk aantrekkelijker én het schept nieuwe banen.   

Maar is het nu allemaal rozengeur en maneschijn en hoe zit het dan met werknemers waarvan de baan overbodig wordt? Hoe complex is een implementatie en wat zijn de investeringskosten? En hoe zit het met veiligheid en betrouwbaarheid van robots?

Inspirerende sprekers van vooruitstrevende bedrijven gaan dieper in op hun gemaakte keuzes en afwegingen. Ze zorgen voor interactieve sessies die zullen boeien en zeker weten impact hebben op jouw visie en te maken afwegingen.

Datum:
5 oktober 2021
9:30-15:45 uur

Locatie:
Congrescentrum 1931
Oude Engelenseweg 1
5222AA ‘s-Hertogenbosch

Ga voor alle informatie, het programma en aanmelden naar de website van Material Handling Dag.

30 september 2021: Verbindingsfestival: De slimme stad

Op 30 september organiseren we de vierde editie van het Verbindingsfestival. Deze keer staat het evenement in het teken van de Slimme Stad. De ontwikkeling van technologie zorgt ervoor dat we onze steden steeds slimmer en efficiënter kunnen inrichten. Dit biedt kansen aan alle domeinen in de fysieke leefomgeving. Scenario’s zijn op voorhand door te rekenen, beleidskeuzes worden daardoor minder gemaakt op basis van een onderbuikgevoel, maar gebaseerd op harde data. Dat scheelt tijd en geld. Risico’s zijn er ook, met name op het gebied van privacy en veiligheid. Ook vraagt de digitalisering van onze samenleving om een schaalsprong op het gebied van kennis en vaardigheden. 

Het Verbindingsfestival de Slimme Stad is dé plek om die kennis een stap verder te brengen. Een keur aan sprekers, verdiepingssessies en discussies komt voorbij, gemixt met een fijne portie fun. Zoals je van ons gewend bent natuurlijk. 

Bij alle sessies staat de gebruiker centraal. Een slimme stad maak je immers voor de mensen die er wonen. Slim is geen doel op zich, het is een middel om tot een prettige, leefbare en gezonde leefomgeving te komen. Verder zoeken we naar een mooie balans in onderwerpen voor beleidsmakers, beheerders en ontwerpers.  

Er zijn ontzettend veel gave ontwikkelingen, onderzoeken en projecten gaande rond de slimme stad. En die geven we graag het podium op 30 september. Wil jij een bijdrage leveren? Ken jij een interessante spreker? Laat het ons weten. 


Onze Festival belofte aan jou
Het Verbindingsfestival biedt je een middag die je energie geeft met onder meer:

– inspirerende keynotes op het hoofdpodium
– interactieve workshops en rondetafelgesprekken
– innovaties en inspiratie op de Festivalmarkt
– verrassende ontmoetingen met andere festivalgangers
– a
f en toe lekker ontspannen met heerlijke muziek en heel veel FUN!

Graag tot op het slimste festival van het jaar!

Datum:
Donderdag 30 september 2021
11:30-16:00 uur

Locatie:
Online

Kosten:
Gratis, bemachtig hier je ticket

Ga voor alle informatie en het programma naar de website van het Verbindings Festival.

30 september 2021: Bijeenkomst: Doelen bereiken voor een Leefbare Stad

Hoe blijft jouw stadskern economisch bereikbaar? Hoe beperkt jouw gemeente de impact op het milieu in de kernen? Hoe verhoogt jouw stad de leefbaarheid en veiligheid voor inwoners, werknemers en bezoekers? Vraagstukken en uitdagingen voor alle Brabantse gemeenten, maar die niet eenvoudig op te lossen zijn. Er is dus werk aan de winkel!

We starten direct met tastbare resultaten!
In een ochtendprogramma met Logistics Community Brabant, REWIN en Midpoint Brabant, waarin ‘ontmoeten en verbeelding’ een centrale plek hebben, nodigen wij je uit om de eerste stappen te zetten richting een Leefbare Stad.

Programma:
Deel 1: samenwerken voor een leefbare stad
• Welkom met korte introductie LCB en het LCB-thema Leefbare stad (Ruud Weijmans, LCB-themamanager).
• Samenwerking tussen Brabantse regio’s, gemeenten en LCB (Stefan van Seeters (REWIN) en Twan van Lankveld (Midpoint Brabant).
• Blik op economische ontwikkelingen, lokale uitdagingen, zero emissie, mobiliteit en bereikbaarheid van de Brabantse steden (Robin van der Helm, ex-wethouder gemeente Oosterhout).

Deel 2: ontmoeting, koffie en Brabantse gezelligheid
 
Deel 3: eerste aansprekende resultaten
• Bedrijventerreinen in de provincie Noord-Brabant; historie én trends & ontwikkelingen in een dashboard (Daniel de Lint, Bachelor EindProduct-student TUé).
• Betekenis van huidige verkeersstromen voor Brabantse binnensteden gepresenteerd via de 3D-Atlas Leefbare Stad (Jeroen Steenbakkers van Argaleo).
• Hoe nu verder? Uitleg over RegioDeal Leefbare Stad en mogelijkheid om hierin te participeren (Joost de Kruijf, LCB-themaleider). 
 
Datum:
30 september 2021
9:30 uur: inloop
10:00 uur: start programma
12:30 uur afsluiting programma
13:00 uur: einde 
 
Locatie:
Brouwerij Frontaal
Liniestraat 31,
4816 BG  Breda
De brouwerij is op enkele wandelminuten te vinden aan de noordkant van het NS-station Breda. Voor de deur zijn een paar parkeerplaatsen. Indien deze vol zijn, dan kunt u ook parkeren bij Q-park P&R station.  
 
Kosten:
Aan deze bijeenkomst zijn geen kosten verbonden.
 
Registreren:
Je kunt je tot 29 september inschrijven via de website van LCB
Heb je nog vragen, neem dan contact op met Ruud Weijmans via weijmans.r@lcb.nu of Joost de Kruijf via kruijf.j@lcb.nu
 

30 September 2021: CEO meets Start-up

Terugblik:

Innovatieve Start-ups maken alles voor het eerst mee: nieuw in de markt, nieuwe klanten aantrekken, eerste medewerkers aannemen, managen van plotseling snelle groei, de eerste stappen over de grens. CEO’s van grote bedrijven hebben deze processen meermaals doorlopen en hebben daarmee een schat aan kennis en ervaring waarvan start-ups kunnen leren. Als CEO heb je alles al meegemaakt en heb je behoefte aan innovatie, frisse ideeën en een andere kijk op de business. Start-ups brengen dingen mee waar CEO’s van kunnen leren.

Daarom organiseerde OndernemersLift+ in samenwerking met Vijfsterren Logistiek op 30 september 2021 in Dome-X in Oss al weer de achtste editie van ‘CEO meets Start-up’. Een mooie manier om van elkaar te leren, te inspireren, te verbinden of misschien nog wel meer. Terugkoppeling uit eerdere edities leert dat de CEO’s inspiratie opdoen door de pitches en de discussies met de Start-ups. De Start-ups vertrekken met nieuwe inzichten, nieuwe connecties en soms ook met een nieuwe klant, mentor of investeerder.

Het programma werd geleid door Ad Crommentuijn van OndernemersLift+ en na een korte inleiding van Pieter Keeris over Vijfsterren Logistiek en Huub Dormans over OndernemersLift+, waren de Start-ups aan de beurt.

De Start-ups hadden vier minuten de tijd om hun idee/onderneming te pitchen en gingen daarna in gesprek met de CEO’s/Experts. Over welke stappen ze nu kunnen zetten, wat zijn hun sterke punten, waar kan nog wat verbeterd worden, met wie moeten ze contact leggen en andere waardevolle tips. Het belangrijkste is steeds dat je als Start-up snapt welk probleem je op wilt lossen, niet alleen vanuit jezelf gedacht, maar vooral vanuit jouw klant gezien.

Ook tijdens de pauze en borrel achteraf hadden zij ruim tijd om met de CEO’s/Experts én elkaar te sparren.

De Start-up’s die dit jaar hun plannen presenteerden zijn:

Bas Koning – Techwolves/Chef du Web
Instructies en productinformaties zijn vaak niet gebruiksvriendelijk of flexibel aan te passen. Techwolves levert Augmented Reality (AR) toepassingen, waarmee op een laagdrempelige manier instructies en kennis gedeeld kunnen worden. Door een digitale informatielaag te leggen op een fysiek product. Of simpel uitgelegd; er wordt een code op een product geplaatst, met een app op je telefoon kan je deze code scannen en je krijgt direct de instructies of kennis die je nodig hebt. Bijvoorbeeld interessant voor verhuurbedrijven van elektrische fietsen/scooters, auto’s, campers/caravans/boten of gereedschap, maar deze techniek is natuurlijk veel breder inzetbaar.

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Bas via www.chefduweb.nl.

• Morvann van Eyk – AgriPER
Door steeds drogere zomers is het beregenen van gewassen voor agrariërs een must geworden. Met de huidige aggregaten op diesel worden de kosten daardoor steeds hoger en het is niet milieuvriendelijk. AgriPER heeft het eerste mobiele opvouwbare zonne-aggregaat ter wereld gebouwd. Deze levert voldoende stroom voor een professionele pomp en is ook inzetbaar voor andere doelen, zoals het opladen van een elektrisch voertuig of terugleveren van stroom aan het net. Én het werkt stil, gemakkelijk en vooral schoon, de uitstoot van CO2 en rookgassen is 0%. AgriPER zoekt nog bedrijven die het zonne-aggregaat in de praktijk willen testen.

Wil je hier meer over weten? Ga dan voor meer informatie en contact naar www.agriper.nl.

• Kiran Doerga – Mama Su
Steeds meer mensen willen een gezonde, smakelijke en voedzame maaltijd, maar door een drukke levensstijl komt het er niet altijd van deze zelf te koken. In de supermarkten liggen te weinig authentieke exotische maaltijden. MamaSu staat voor lekkere, authentieke, kwalitatieve Surinaamse gerechten of producten die zijn ontstaan in de keuken van de Surinaamse moeders. Op dit moment zijn de dagverse maaltijden online/lokaal te bestellen en daarnaast wordt er gewerkt aan een eigen productlijn met oa. sambals, kruiden, specerijen, sauzen en snacks. Maar het doel is door te groeien zodat heel Nederland kan genieten van de authentieke Surinaamse keuken.

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Kiran via www.mamasu.nl.

• Jos de Jonge – HelloContainer
Containerschepen zijn erg milieuvervuilend, ze stoten oa. CO2 en stikstofoxide uit, met water- en luchtvervuiling als gevolg. Het boeken van containers wordt beheerst door partijen die niet gedreven worden door innovatie; zij zien verduurzaming en automatisering als grote bedreigingen, het gevolg hiervan is dat er geen transparantie en innovatie is. De oplossing van HelloContainer hiervoor is een digitaal platform voor exporteurs van containers, waar alles zelf te beheren is, en dat inzicht en controle geeft. Niet alleen voorzien ze de klanten van een compleet overzicht met betrekking tot prijzen, vaarschema’s en kwaliteit, maar ook de hoeveelheid CO2 uitstoot wordt in beeld gebracht. Door verschillende opties op een rij te zetten, sporen ze hun klanten aan tot het maken van duurzamere keuzes. Daarnaast digitaliseert HelloContainer administratieve handelingen, zoals het opmaken van offertes, exportdocumenten en communicatie met vervoerders en havens. Uit de ervaringen tot nu toe blijkt dat er zo schoner, voordeliger, sneller én efficiënter gewerkt kan worden. Hun doelgroep is exporteurs die voorop lopen en CO2 willen besparen, daarnaast zoeken ze IT-professionals voor hun team met goed gemotiveerde specialisten.

Wil je hier meer over weten? Ga dan voor meer informatie en contact naar www.hellocontainer.com.

• Bas Kuntz – Izipack
Er worden zo’n miljard pakketjes besteld per jaar en bezorgers rijden af en aan, dat is niet heel efficiënt. Daarnaast stoten bestelbussen in de woonwijk CO2 en stikstof uit en vormen ze een groot risico voor de verkeersveiligheid. Izipack werkt daarom aan een korte logistieke keten waarbij slimme pakketkluizen aan de randen van de stad worden gevuld en geleegd door een lokale hubpartner, er zijn hubs verspreid door het hele land. Daarnaast heb je zelf controle wanneer jouw pakketje geleverd wordt en kan je meerdere pakketjes tegelijk laten bezorgen. Er rijden dan minder bestelbussen door de wijk of er kan gebruik gemaakt worden van nog duurzamere fietskoeriers.

Wil je hier meer over weten? Ga dan voor meer informatie en contact naar www.izipack.nl.

• Marloes Weerepas en Janneke Bergholtz – Maasheggen Kruiden/De Meerstoel
Marloes en Janneke zien 2 problemen; het natuurlandschap in UNESCO Maasheggen is sterk achteruit gegaan, en goed en gezond koken is lastig, want je weet vaak niet wat er achter een product schuilgaat. De Maasheggen Kruidenthee bestaat uit drie alledaagse, krachtige en gezonde kruiden. De meidoorn, vlierbloesem en rode klaver, zomaar te vinden in het UNESCO biosfeergebied de Maasheggen. Niet alleen lekker maar ook gezond. Deze kruiden dragen bij aan de biodiversiteit van de Maasheggen. Het is hun doel om de kruiden en planten die ze oogsten het jaar erop extra te zaaien. Er wordt veel samengewerkt met boeren, vrijwilligers, landschapsbeheer en dagbesteding uit de omgeving. Deze thee wordt op dit moment kleinschalig geproduceerd en is te verkrijgen via De Meerstoel, maar ze zijn nog op zoek naar meer verkooppunten en andere manieren om uit te breiden.

Wil je hier meer over weten? Ga dan voor meer informatie en contact naar www.meerstoel.nl/maasheggenthee.

• Lars Heemskerk – Augmex (was helaas verhinderd)
Wil je hier meer over weten? Ga dan voor meer informatie en contact naar www.augmex.com.


OndernemersLift+ en Vijfsterren Logistiek willen CEO’s/Experts Koen Manders (Manders BV), Martin Smits (SPS BV), Theo van Kempen (Trouw Nutrition), Damian van Essen (Vidox Media) en Nick Tulling (Werk en Vakmanschap Oss) hartelijk danken voor hun deelname aan deze inspirerende bijeenkomst.

Informatie:
Voor meer informatie over dit jaarlijkse event kan je contact opnemen met Pieter Keeris via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728.

23 september 2021: Bijeenkomst: Uw import- en exportgoederen van weg naar water

23 september 2021: Workshop: Artificial Intelligence design canvas

Als vervolg en verdieping op het DALI – webinar over AI in de Logistiek en Supply Chain, nodigen wij u van harte uit voor de AI design canvas workshop onder leiding van Sebastian Piest en Marcel Wouterse.  

Wij geloven dat technologie organisaties gaat ondersteunen om winstgevend te zijn of te worden. En ieder logistiek bedrijf, klein of groot, zich zal moeten aanpassen om relevant te blijven en te kunnen blijven bestaan. 

Inhoud:
In de AI design canvas workshop staan de volgende vragen centraal:
• Hoe ga je concreet aan de slag met ideeën voor AI in de logistiek en supply chain?
• Wat zijn de belangrijkste bouwblokken?
• Hoe combineer je logistiek vakmanschap met slimme algoritmes?
• Wat is werkelijk te implementeren?

Voor wie:
In de workshop gaat u actief aan de slag met het AI design canvas. In het canvas komen technologie en praktische ervaring samen en de uitwerking geeft inzicht in de bouwblokken en vervolgstappen. Om actie te creëren en concreet te worden, biedt de workshop plaats voor een besloten groep van 5 bedrijven. Aan de workshop nemen van ieder bedrijf twee personen deel: 
• Een persoon met IT ervaring, die zicht heeft op de input en verwerking van data, en
• Een persoon van het algemeen management, die de processen en organisatorische gevolgen kan overzien

Voorbereiding en intake:
Om maximaal rendement uit de workshop te halen, vindt er ter voorbereiding een online intake plaats en bekijkt u vooraf een tutorial. Op basis van een intake gaat ieder deelnemend bedrijf in de workshop gericht 1 of meerdere ideeën uitwerken en concretiseren met het AI design canvas. 

Wij gaan voortbouwen op de kennis die we hebben gedeeld tijdens het webinar AI in de Logistiek en Supply Chain. Heb je dit webinar gemist of wil je kennis opfrissen? Kijk hier delen terug. 

Datum:
23 september 2021 (of 14 juli )
09:00-13:00 uur (inclusief lunch)

Aantal deelnemers:
2 deelnemers per bedrijf. Maximaal 5 bedrijven.

Voorwaarden:
Deze workshop wordt bewust voor een kleine groep deelnemers aangeboden zodat we gericht aan de slag kunnen gaan.
Aan deze eerste workshop zijn bij deelname geen kosten verbonden. Bij no-show brengen we € 500,- per deelnemend bedrijf in rekening.

Workshop begeleiders:
Sebastian Piest (TU Twente) en Marcel Wouterse (Breda University of Applied Sciences)

Locatie:
Breda University of Applied Sciences, Mgr. Hopmanstraat 2, Breda

Aanmelden:
Meld je aan via de website van LCB.

Vragen:
Voor vragen over deze workshop: kunt u contact opnemen met Bas Groot via groot.b@buas.nl of 06-29512513.

21 september 2021: Bijeenkomst: Kick off Digital Data Square Zuid-Nederland

Projectdoelstelling: 
We verhogen de digitaliseringsgraad van het Supply Chain werkveld in Zuid-Nederland, middels vier proeftuinen rondom de data- en digitaliseringstechnieken: AVS (Augmented reality – Virtual reality – Serious gaming), SSCC (Smart Supply Chain Contracts), robotisering en Digital Twin, waardoor de impact van de Supply Chains op het klimaat afneemt.
• Meer doen met dezelfde middelen door slimme oplossingen en toepassingen: proces- en ketenoptimalisatie;
• Realiseren van een kennisintensief Supply Chain werkveld met maatschappelijke impact: Smart Social Logistics;
• Creëren van meer toegevoegde waarde van data om het Supply Chain werkveld toekomstbestendig te maken, met een focus op zowel specialisten op het gebied van data- en digitaliseringstechnieken als het bestaand bedrijfsleven;
• Ontwikkelen van generieke tools en oplossingen voor het Supply Chain werkveld.
 
Resultaten:
Kwalitatieve outcome: 
• Verduurzaming van het Supply Chain werkveld door processen op informatie uit data te baseren. Met datatechnieken wordt een slimmere bezetting van capaciteit gerealiseerd en worden onnodige handelingen voorkomen. Reductie van CO2-uitstoot draagt bij aan klimaattransitie;
• Door afname van repeterende uitvoering stijgt de productiviteit, zelforganisatie en creativiteit. Dit draagt bij aan het opvangen van schaarste op de arbeidsmarkt;
• Frictieloos werken in de keten doordat het manueel controleren van informatie niet meer nodig is. Machtsverhoudingen in de keten worden hierdoor kleiner; 
• Versterking innovatievermogen bedrijfsleven;
• Uitbouwen van het open innovatiesysteem, met learning communities;
• Ontwikkelen van toekomstbestendige werknemers;
• Vergroten van schaalbaarheid en aanpassingsvermogen bij bedrijven. Een bedrijf kan sneller en makkelijker nieuwe medewerkers aanhaken of robots inzetten die repeterend of zwaar werk kunnen doen.
Kwantitatieve output: 
• DDSZ zorgt voor CO2-reductie door het terugdringen van wegtransport. Het gaat om een totale reductie van 3.000.000 wegkilometers en circa 2.000 ton CO2-reductie;
• Met de prognose dat er buiten de 16 cases nog 100 bedrijven aan de slag gaan met DDSZ oplossingen, dan betekent dit circa 12.500 ton CO2-reductie;
• Het realiseren van 16 bedrijfscases waar 5 tot 10 sectorbrede tools uitkomen;
• Het opstarten van 3 onderzoekstrajecten op basis van de uitkomsten van pilots;
• Het verspreiden van resultaten bij minimaal 250 andere bedrijven in de logistiek;
• Het koppelen van 50 extra leden aan LCB.
 
Projectperiode:
1 april 2021 t/m 31 december 2023.
 
Breda University of Applied Sciences, Midpoint Brabant, REWIN en Vijfsterren Logistiek vormen samen de ‘koepel’ in het DDSZ-consortium. BUas is de penvoerder. De koepel ondersteunt de bedrijfscases, zorgt ervoor dat de opgedane kennis uit de cases leidt tot generieke oplossingen en innovaties voor de sector en faciliteert dat deze actief verspreid worden. De private partners in het consortium (MKB en grote bedrijven) voeren de cases uit. DDSZ wordt uitgevoerd onder de vlag van Logistics Community Brabant (LCB). 
 

DDSZ is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling in het kader van OP-Zuid.

Datum bijeenkomst:
21 september 2021
14:00-19:00 uur

Locatie:
Breda University of applied sciences
Mgr. Hopmansstraat 2
4817 JS  Breda

Deze bijeenkomst was besloten en enkel toegankelijk voor deelnemers en genodigden van het programma Digital Data Square Zuid- Nederland. Ga voor meer informatie naar de website van LCB.

9 september 2021: Workshop: Datagedreven logistiek voor MKB

Logistiek staat of valt met inzicht, transparantie en juistheid van informatie. 
Met Big Data (en Small Data) van vandaag, is het mogelijk om betere beslissingen te nemen en winst te behalen. Data verzamelen, analyseren en delen. Hoe kun je hier meer uithalen? Met bestaande of nieuwe ICT-tools? Hoe ga je om met data van binnen, en hoe gebruik je data van buiten de eigen organisatie? 
De workshop geeft je inzicht in de mogelijkheden voor jouw onderneming. We onderzoeken welke efficiency je kunt behalen door het koppelen van data aan jouw bedrijfsprocessen. Daarnaast helpen we je mee om jouw idee om te zetten naar de praktijk. Na de workshop beschik je over een goed beeld van de data-volwassenheid van jouw organisatie. Daarnaast heb je concrete vervolgstappen of een eerste data-project gedefinieerd. 

4 stappen:
Data Maturity Scan: waar staat mijn bedrijf op het gebied van data?
Data Project Canvas: wat is de data context van mijn bedrijf?
Data Check: is mijn data goed genoeg om een data vraagstuk op te lossen?
Projectbeschrijving: hoe stel ik een data-vraagstuk op waar mijn bedrijf mee aan de slag kan?

Doel:
Deze workshop is een bestaand programma van Jheronimus Academy of Data Science (JADS). Omdat de workshop uitstekend past binnen de doelen van LCB data gedreven logistiek en aansluit op de trend van dataficering – digitalisering in de supply chain wordt deze workshop door JADS en LCB met bijzondere focus op het supply chain werkveld aangeboden.”

Inhoud:
Samen met JADS Master studenten ga je onder begeleiding van de ervaren data scientists van het JADS MKB Datalab aan de slag. We nemen je mee in de mogelijkheden van data science, helpen je bepalen waar je staat en wat er mogelijk is met de data die je hebt (of wilt verzamelen). Tijdens de workshop verdiepen de studenten zich in jouw bedrijf, om zo een zo scherp mogelijke vervolgstap te definiëren. 

Voor wie:
De workshop is gericht op het midden- en kleinbedrijf dat actief is binnen de supply chain. Heb jij het gevoel dat er meer waarde te halen valt uit jouw data, maar weet je niet goed waar je het beste kan beginnen? Dan is deze workshop iets voor jou.

Locatie:
Online. Tijdens de workshop maken we gebruik van 2 tools die het online werken makkelijker maken. Zo gebruiken we Zoom als communicatiekanaal en Miro als een online brainstormtool.

Datum:
9 september 2021
10:00 – 18:00 uur


Kosten:

De workshop kost €750,- excl. BTW per deelnemend (MKB) bedrijf. Hiervoor mogen 3 deelnemers per onderneming aansluiten. Per workshop is er plaats voor maximaal 5 MKB supply chain ondernemingen.

Aanbieding: de eerste 5 aanmeldingen aan de workshop mogen gratis deelnemen, mits zij zich aanmelden als premium LCB-lid

Meer inhoudelijke informatie:
Klik door naar de website van JADS MKB Datalab.

Meer informatie en aanmelden:
Wil je meer informatie neem dan contact op met Pieter Keeris via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728.
Je kan je ook direct aanmelden via onderstaande groene button.

8 juli 2021: Themabijeenkomst: Verduurzaming logistiek vastgoed

Terugblik:

Er is binnen de logistiek veel gaande rondom het thema verduurzaming. In samenwerking met Vijfsterren Logistiek willen de drie logistieke platforms in Meierijstad/Cuijk (LPNoB), Oss (LPO) en ‘s-Hertogenbosch (LPsH) daar dit jaar gericht invulling aan geven.
In de uitvraag naar interessante onderwerpen begin dit jaar scoorde het onderwerp verduurzamen van vastgoed in combinatie met opwekking van duurzame energie zeer hoog. Om die reden hebben we een inspirerend en informatief programma opgesteld voor een digitale bijeenkomst voor de leden van deze platforms, gepresenteerd door Leo Sedee – Programma Manager LPsH.

De sprekers zijn, net als wij, van mening dat samenwerking tussen huurder en gebouweigenaar om samen duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren zeer goed mogelijk is, maar het is geen appeltje-eitje. Er kunnen ook zaken vrij eenvoudig mis gaan. De sprekers waren daar zeer openhartig over en presenteerden niet alleen succesverhalen. Er was ook gelegenheid voor het stellen van vragen, voor en tijdens de bijeenkomst, en daar werd goed gebruik van gemaakt.

Programma:

Martijn Sleutjes – Sales & Business Development – WDP
WDP is Benelux ’s grootste beursgenoteerde logistiek- en semi industrieelvastgoedbelegger & ontwikkelaar. WDP heeft enkel al binnen de regio Vijfsterren Logistiek ongeveer 48ha aan terreinen, 290.000m² gebouwoppervlakte en ruim €300 miljoen geïnvesteerd vermogen. Hiervan zijn momenteel ca. 16ha in aanbouw. Diverse van de WDP locaties zijn voorzien van WKO installaties, veelal in combinatie met zonnepanelen op de daken. Ze deelden graag hun eigen ‘lessons learned’, waarbij zowel de successen als de tegenvallers aan bod kwamen.


Onder meer werd ingegaan op onderstaande vragen:

• Hoe kunnen de eigenaar en de gebruiker van een logistiek pand samen de verduurzaming van het vastgoed het beste oppakken?
– Ten eerste is het vooral belangrijk dat je samen in gesprek gaat. Met metingen kom je erachter waar maatregelen nodig zijn, en zoek naar flexibele oplossingen hier voor. Kijk hierbij naar wat het gebouw verbruikt én naar wat het bedrijf verbruikt. Besparen is prettig, maar moet niet het enige doel zijn, als het – binnen een acceptabel prijsniveau – mogelijk is te verbeteren, doe dat dan. Aangezien veel oplossingen voor een lange termijn zijn, is dit wel makkelijker af te spreken als gebruiker en verhuurder een langlopend contact hebben.

• Welke investeringen zijn goed terug te verdienen?
– Investeringen op het gebied van bv. energiemonitor en beheersystemen, LED verlichting/beweegsensoren/dynamische schakeling, PV/zonnepanelen, gasloze all-electric verwarmingssystemen en Tripple HR+++ glas zijn over het algemeen goed terug te verdienen. 

• Hoe kan er ten behoeve van verduurzaming het beste worden ingespeeld op recente ontwikkelingen van duurzaam transport?
– Bij terminals komen steeds meer modulaire toepassingen. We zijn al goed bezig, maar er is in de toekomst nog veel meer mogelijk, zoals bv. het opladen van schepen bij HUB’s.

• Welke subsidiemogelijkheden zijn er beschikbaar?
– Er zijn diverse fiscale en niet-fiscale subsidies mogelijk. Het is van belang goed te kijken waar iets onder valt. Passieve verhuur van vastgoed bv. wordt door de belastingdienst gezien als beleggen en valt onder het 0-tarief.

• Hoe om te gaan met aspecten zoals de aan te leggen e-infrastructuur en de aansluiting op het netwerk en de dienstverlening van netbeheerders zoals Enexis? Kan de netbeheerder in onze regio het nog aan?
– Het wordt steeds lastiger voor de netbeheerders om het aan te kunnen. Met slimme meters zou het gebruik en wat er nodig is in kaart gebracht kunnen worden. Uitbreiding kost echter veel tijd en geld, plus dat je te maken hebt met veel verschillende grondeigenaren op een industrieterrein. Het is daarom ook interessant om te kijken naar opslagmogelijkheden voor opgewekte energie, veel bedrijven zijn daar al mee bezig.

• Kan vooraf wel voldoende de vraag maar ook de balans in koude/warmte worden ingeschat? Is daarbij verschil tussen verduurzaming van het bestaande logistiek pand respectievelijk de nieuwbouw? Biedt een WKO oplossing/installatie of een lucht-warmtepomp wel voldoende flexibiliteit? 
– Het is lastig de koude/warmte vraag van tevoren in te schatten voor een langere termijn, dit is van diverse zaken afhankelijk, voor kantoren is de balans hierin wel makkelijker te realiseren dan voor bv. warehouses.
WKO installaties zijn hierbij wat beperkter in flexibiliteit, lucht-warmtepomp installaties zijn flexibeler en worden door gebruikers vaak als positief ervaren.

• Hoe kan een overschot aan opgewekte energie gebuikt worden als de netbeheerder de terugopslag niet meer aan kan?
– Het is mogelijk om deze energie weer terug te gebruiken binnen het bedrijf, maar let daarbij op het risico van overbelasting. Een andere mogelijkheid is om het op te slaan in een batterijcontainer die flexibel ingezet kan worden om schepen op te laden bij een Energy HUB, zoals waar men in ‘s-Hertogenbosch nu aan werkt.
Dat netwerkbeheerders het niet aankunnen is een nieuwe situatie, ze gaan nu pas op zoek naar oplossingen hiervoor, er komen ook steeds meer mogelijkheden voor oa. opslag.


Jered Heesters – Commercieel manager B2B – KiesZon
KiesZon is gespecialiseerd in het turnkey aanbrengen van zonnedaken op onder andere warehouses. Zij ontwerpen en realiseren, regelen desgewenst SDE subsidie en financiering, beheer, e.d. Sinds 2009 geven zij de solar revolutie in Nederland vorm. Werkend vanuit de kernwaarden Daadkracht, Vakmanschap en Partnership. Zo zorgen zij ervoor dat de vrije zonne-energie die voor handen is ten volle wordt benut.

Onder meer werd ingegaan op onderstaande vragen en aspecten:
• Welke risico’s zijn er verbonden aan verduurzaming, zoals brandgevaar en extra verzekeringseisen bij zonnepanelen?
– Het is belangrijk om uit te gaan van de eisen van de verzekering. Eerder keek de verzekering alleen mee met de plannen, nu zijn ze leidend, het is verstandig al te laten inspecteren bij de bouwtekeningen van nieuwbouw- of verbouwplannen. In Nederland is Scope 12 de inspectie van zonnepanelen, in het buitenland ligt dat anders, daarbij kan gebruik gemaakt worden van inzet van een gespecialiseerde tussenpersoon.

• Wat zijn de voor- en nadelen van van een PV systeem voor de eigenaar/huurder?
– Er zijn 2 opties;
1. Rechtstreeks van het dak: voordeel hiervan is dat het de puurste vorm van energie is en besparing oplevert door vermeden stroomlasten, omdat opgewekte stroom direct gebruikt wordt.
Nadeel hiervan is dat het voordeel voor de eigenaar afhankelijk is het percentage van de gelijktijdigheid van het eigen gebruik, anders is er geen besparing op energie. Ook wordt de eigenaar verkoper van het overschot aan opgewekte energie.
2. Op maar gemaakt van het net: voordelen hiervan zijn dat dit technisch gezien de meest praktische oplossing is. 100% van de energievraag van het gebouw is gedekt met duurzame energie en GVO’s. Het is zeer voorspelbaar en de eigenaar hoeft geen zonnestroom aan het net te leveren. Besparingen op variabele transportkosten van de netbeheerder.
Nadeel is dat het iets minder besparing geeft ten opzichte van optie 1, en het lijkt een minder duurzame oplossing, hoewel dit niet het geval is.

• Wat is de waarde propositie van deze energie? Is de duurzaam opgewekte energie ook in zetten als ‘batterij’/energieopslag voorziening, opladen van elektrische voertuigen / equipment?
– Vroeger was energie een kostenpost, met slimme afstemming tussen vraag en aanbod kan het nu waarde geven.
Het is aan te raden vooraf goed over je energieplan na te denken, hoe is het energiegebruik op het hele terrein, en wat doe je met het overschot aan opgewekte energie bv. opslaan in accu’s of laadpalen op parkeerterrein.

• De toekomst…
– Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van duurzame energie en dit is volop in beweging; zonnepanelen, smart buildings, laadpalen, energieopslag, decentraal energienetwerk en energietrading. We gaan uiteindelijk toe naar het inzetten van je zonnesysteem als onderdeel van je bedrijf. Het terug- of doorverkopen van je overschot aan opgewekte energie levert jou dan voordeel op.

• De SDE++ subsidie…
– De SDE++ is bedoeld voor bedrijven en (non-)profitinstellingen in sectoren als de industrie, mobiliteit, elektriciteit, landbouw en de gebouwde omgeving. De regeling stimuleert naast duurzame energieproductie ook CO2-reductie. Zo wil de overheid ervoor zorgen dat de energietransitie in Nederland haalbaar en betaalbaar blijft.De SDE++ 2021 is open van 5 oktober tot en met 11 november 2021. Er is een budget van € 5 miljard beschikbaar. Op dit moment ligt nog maar 12% van de potentiële daken vol met zonnepanelen, er is dus nog voldoende ruimte. Het is nu het moment om plannen voor nieuwbouw of duurzaamheid aan te pakken, deze subsidie maakt het zeker interessant. 
Ook Jan-Willem Vogels, Sustainable Business Manager Energietransitie bij Rabobank, noemt dit een goede investering, zonde om deze SDE++ subsidie niet te gebruiken.

Op 14 juli 2021 is er een webinar van KiesZon over deze subsidie.

Bij het plaatsen van zonnepanelen moet natuurlijk rekening gehouden worden met het extra gewicht op de (dak)constructie. Er worden nu ook lichtere zonnepanelen ontwikkeld voor gebruik op lichtere constructies, nog wel duurder, maar met deze groeiende ontwikkeling kan er straks lichter gebouwd worden voor een lagere prijs.
Het einde van de ontwikkeling van zonnepanelen is nog lang niet in zicht en er is nog veel opbrengst te behalen. 

Pitch best practice: Guus van den Boogaard – Directielid – Vice Versa
Vice Versa in Oss is een familiebedrijf in de koel & vries logistiek.
Als logistieke dienstverlener leveren zij toegevoegde waarde op drie vlakken: koel- en vriestransport in de gehele Benelux en grensstreken Duitsland, een modern koel- vrieshuis met een capaciteit van ruim 33.000 palletplaatsen en een krattenwasserij, waar wij dagelijks zo’n 40.000 kratten reinigen.


Onder meer werd ingegaan op onderstaande vragen en aspecten:

• Hoe kunnen koel vries bedrijven het energieverbruik beheersbaar maken?
– Vice Versa heeft zo’n 10.000 zonnepanelen, verdeeld over de daken van de bedrijfsgebouwen, waarmee zij voorzien worden van energie. Ze zijn voortdurend bezig met duurzamer worden en kosten besparen. Naast zonnepanelen is er geïnvesteerd in goede isolatie, luchtgordijnen bij de koelhuizen en een deurbeleid. Bij uitbreiding is als compromis met de gemeente Oss gekozen voor een grote groene muur beplant met hedera, ivm. Co2 verlaging. Het was helaas niet mogelijk om een eigen windmolen te realiseren. Het bedrijf is verdeeld in 15 componenten, zodat er ook alleen bepaalde gedeelten gebruikt  kunnen worden.

• Hoe kan de koel/vriesruimte vanuit sociaal optiek voor de medewerkers beter worden ingericht?
– In de koel/vriesruimte is vooral de kleding van de medewerkers belangrijk, en daarnaast worden er reachtrucks met verwarmde cabine gebruikt.

• Waar liggen de quick wins in het gebruik en de optimalisering van het gebouw
– Met de zonnepanelen icm. isolatie en deurbeleid wordt de meeste winst behaald.

• Hoe kan in de praktijk een te grote onbalans in warmte/koude vraag worden voorkomen?
– Als het erg warm is worden de daken van het vrieshuis met gerecycled water bespoten, daarnaast zijn de daken ook helmaal wit (onder de zonnepanelen), om de warmte binnen te reduceren.

Tevens was Jan-Willem Vogels – Sustainable Business Manager Energietransitie – Rabobank aanwezig voor het beantwoorden van vragen en het aanreiken van andere oplossingsrichtingen en ervaringen.

Met als voorbeeld de groene muur bij Vice Versa werd er verder gesproken over het klimaatadaptatie en biodiversiteit op bedrijventerreinen. Meer groen is van belang voor de leefbaarheid, de mensen die er werken en de uitstraling. Zowel de aanwezige WDP als de Rabobank zien dit belang en zijn hier al actief mee bezig. Een overheidsverplichting voor meer groen zou het veel bedrijven makkelijker maken dit ook te gaan doen, het wordt nu vaak uit budgettaire overwegingen niet gedaan.

Dit zou ook een mooi onderwerp kunnen zijn voor de Netwerkbijeenkomst Logistiek Vastgoed op 13 oktober 2021, vulde Pieter Keeris van Vijfsterren Logistiek aan.

Marielle Derksen van ROC de Leijgraaf haakt hier op in met de vraag hoe ook de jongeren die nu hun opleiding in de logistiek doen hiervoor geïnteresseerd kunnen worden. Vanaf januari 2022 gaan ROC de Leijgraaf en Koning Willem 1 College samen verder, en zij kijken hoe de opleidingen nog beter aansluiten op het bedrijfsleven, daarom is er nog meer samenwerking met de bedrijven gewenst.

Voor meer informatie zijn de presentaties van de sprekers hieronder toegevoegd.

Mede mogelijk gemaakt door:

23 juni 2021: Case Closed – Fieldlab Evenementen

Terugblik:

Onderwijs in de praktijk; wat heeft deelname aan de Fieldlab Evenementen opgeleverd en wat nemen we mee naar toekomstige projecten?
De resultaten van Fieldlab Evenementen zijn onlangs gepresenteerd en aangeboden aan de Overheid. Diverse Nederlandse universiteiten, waaronder Breda University of Applied Sciences / Logistics Community Brabant hebben hier een significante bijdrage aan geleverd.
In deze bijeenkomst blikken we kort terug op de verschillende onderzoeken en resultaten van dit enorme project. Daarnaast kijken we vooral naar de valorisatie voor Onderwijs en Onderzoek in Nederland. Wat heeft het ons nu eigenlijk opgeleverd en wat kunnen wij hier in de toekomst mee? 

BUas en LCB leveren significante bijdrage aan Fieldlab Evenementen; vertrouwen in elkaar is belangrijke sleutel naar succes!
Deskundigen en studenten hebben een belangrijke rol gespeeld bij de grootschalige testevenementen. “Zonder BUas was er geen Fieldlab geweest”, zei hoofdonderzoeker Andreas Voss tijdens een afsluitende bijeenkomst die Logistics Community Brabant (LCB) samen met Breda University of Applied Sciences (BUas) hield op 23 juni jl. “Daarvoor was vertrouwen in elkaar onontbeerlijk”, aldus LCB-directeur Leo Kemps. In deze bijeenkomst werd er teruggekeken naar het onderzoek en resultaten van de Fieldlab Evenementen, maar bovenal was er aandacht voor de valorisatie van deze nieuwe kennis voor Onderwijs en Onderzoek in Nederland.

Tijdens de online sessie werd er teruggekeken op de afgelopen roerige periode. Tussen februari en mei 2021 werd bij 24 verschillende grootschalige activiteiten onderzocht welke richtlijnen het beste gevolgd kunnen worden ten tijde van een pandemie zoals COVID-19. Onder de paraplu van Fieldlab Evenementen werkte de evenementenbranche samen met vier ministeries, onderzoekers én universitair en hoger onderwijs in Nederland. Andreas Voss, hoofonderzoeker van Radboud UMC: “Het is leuk om als onderzoeker met het werkveld samen te werken en de betrokkenheid van de studenten hierbij te ervaren”. 
 
Fieldlab Evenementen is met BUas in aanraking gekomen via contacten uit het werkveld. Merit Clocquet, programmateam Fieldlab Evenementen: “Om onze recent ontwikkelde Sport Innovatie Formule inhoudelijk te verstevigen, hebben wij gepoogd denkkracht met daadkrachtsessies hier aan toe te voegen. BUas en LCB zijn hiermee aan de slag gegaan; zij hebben onderzoeksvragen vastgesteld en de uitvoering daarvan verzorgd. Binnen de Fieldlab Evenementen werd dit opgepakt binnen de bouwblokken ‘tracking & tracing’ en ‘groepsdynamiek’.  
 
Naast deze 2 bouwblokken, werden ook andere onderzoeksmethoden toegepast door verschillende kennisinstellingen en bedrijven. Want behalve BUas en LCB waren ook TU Delft, the Close App, DCM en Kinexon betrokken. De Close App, een app waar vóór aanvang, maar ook tijdens en na afloop van een evenement met een bezoeker gecommuniceerd kan worden, bleek een goede tool te zijn om bezoekers te informeren. Door alle communicatie via één kanaal te laten verlopen, ontstond er een hoge conversie van zo’n 95% en volgden bezoekers de meeste aanwijzingen naadloos op. Tijdens de evenementen zelf werd met name onderzoek gedaan door middel van video analyse en contact tracking. De combinatie van deze twee meetmethodes werkte goed omdat ongewenste situaties tijdig konden worden bijgesteld.
 
De verschillende onderzoeksresulaten en verzamelde (anonieme) data, is door TU Delft samengevat in een risicomodel. Bas Kolen, risicoanalist TU Delft: “Bij dit model is steeds gekeken naar het risico dat gelopen wordt als alternatief wanneer men thuis blijft. Actoren die hierbij gebruikt worden zijn o.a.: toegang, groepsindeling, 
aantal contacten, ventilatie en beschermingsmaatregelen”. Het risicomodel is als advies aan het OMT aangeboden, die op haar beurt de overheid adviseerde. 
Andreas Voss: “We hebben steeds gezocht naar zaken die wél kunnen. Het is dan fijn om gehoord te worden door de politiek”.  
 
Het universitair en hoger onderwijs in Nederland heeft een significante bijdrage geleverd aan de onderzoeken van Fieldlab Evenementen. Daarom werd tijdens deze bijeenkomst ook nadrukkelijk stil gestaan bij de leercurve voor de universiteiten zelf. Wat hebben zij er van geleerd en welke nieuwe kennis nemen ze mee? Leo Kemps, directeur LCB: “Dit project is exemplarisch voor hoe het altijd zou moeten. We zijn begonnen op basis van vertrouwen en niet op basis van goedgekeurd papierwerk en cijfers”.
 
Bart Ashman, managing director ClickNL: “Alle verzamelde data is een gigantische bron van informatie. Het is goed om iets te meten maar het is ook goed om het écht te weten. Op basis van deze informatie kan zoveel meer onderzocht worden, maar je ziet dat er niet alleen behoefte is aan technologische innovatie. Je dient ook stil te staan bij sociale innovatie. Betrek de burgers erbij!” “ 
 
Het slotwoord was voor Maarten van Rijn, themamanager LCB Evenementenlogistiek: “We hebben in een korte tijd onder grote maatschappelijke druk iets geweldig gepresteerd. Dat kan alleen op basis van wederzijds vertrouwen. Privaat/publieke samenwerking (PPS) zouden wij in de toekomst ook beter PS-constructies kunnen noemen: PS, we vertrouwen elkaar!”.  
 
De gehele bijeenkomst is hieronder terug te kijken.
Onderzoeksprtocollen en resultaten: https://fieldlabevenementen.nl/resultaten-fase-1/

 

Fieldlab Evenementen is een initiatief van de gehele evenementensector, van zakelijke tot publieksevenementen en van cultuur tot sport. Het programma is opgestart naar aanleiding van de gesprekken die de evenementenbranche heeft gevoerd met diverse ministeries en heeft als gezamenlijke ambitie om, binnen de kaders van veiligheid en gezondheid, verschillende elementen te toetsen die inzicht kunnen bieden om te komen tot versoepelingen.

Deze activiteit is (mede) gefinancierd met de PPS-toeslag van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat vanuit CLICKNL. CLICKNL is het topconsortium voor Kennis en Innovatie (TKI) van de Creatieve Industrie.

 

11 juni 2021: Webinar: Duurzame binnenvaart

Terugblik:

Is de binnenvaart klaar voor een duurzame toekomst? Wat zijn oplossingen én uitdagingen op dit vlak? Zijn ook verladers bereid hun steentje bij te dragen? Of liggen alle risico’s bij de binnenvaartondernemers? En welke rol kan ketensamenwerking spelen?

Hierover gaat Bart Pals – Hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport tijdens dit webinar in gesprek met:
• Femke Brenninkmeijer, NPRC
• Willy Kreusch, Koninklijke BLN-Schuttevaer
• Bart Banning, ABN Amro

Kijk in onderstaande video het webinar terug…


Dit webinar over duurzame binnenvaart wordt georganiseerd door Nieuwsblad Transport in samenwerking met ABN Amro.

18 mei 2021: Online bijeenkomst ondernemers Heesch West

Het verstevigen en verder ontwikkelen van de regionale economie is een belangrijk doel van bedrijventerrein Heesch West. Om kansen voor regionale ondernemers uit te breiden is onder andere het besluit genomen in februari om kavels vanaf 5.000 vierkante meter in plaats van 1 hectare aan te bieden. Over deze en andere kansen en ontwikkelingen willen we u graag een update geven.

Vanwege de huidige maatregelen is dit een online bijeenkomst met een presentatie over Heesch West en de uitbreiding Cereslaan-West/Vismeerstraat. Daarna is er tijd voor het beantwoorden van vragen. Vragen kunnen tijdens de bijeenkomst gesteld worden via een bericht in WhatsApp naar het telefoonnummer dat in beeld komt. De bijeenkomst is op dinsdag 18 mei om 20.00 uur bij te wonen via deze pagina: https://heeschwest.nl/online-bijeenkomst-ondernemers.

Locatie:
Online

Datum:
18 mei 2021
20:00 uur

Onderstaande video gaat in op het aanpassen van het profiel van Heesch West en de kansen voor de regionale economie.


Meer informatie:

Meer informatie en actueel nieuws is te vinden op de website www.heeschwest.nl.

De gemeenschappelijke regeling (GR) Heesch West is een samenwerkingsverband van de gemeenten Bernheze, Oss en ’s-Hertogenbosch. De GR ontwikkelt het bedrijventerrein Heesch West.

20 april 2021: Webinar: Artificial Intelligence in logistiek en supply chain:een hype of realiteit

Terugblik:

Het belang van data voor bedrijven in de logistiek & supply chain staat buiten kijf. Er komt steeds meer interne en externe data beschikbaar. En het gebruik wordt als cruciaal gezien om de concurrentie voor te blijven. Conventionele werkwijzen om deze data te gebruiken schieten tekort. Bieden Artificial Intelligence, algoritmes, machine learning en de toenemende rekenkracht van computers oplossingen en hoe kan jouw organisatie hier gebruik van maken?

In dit webinar creërden we duidelijkheid over Artificial Intelligence, over toepassingen van Artificial Intelligence voor MKB-bedrijven in de logistiek & supply chain en de mogelijkheden van Artificial Intelligence in het intermodaal vervoer. Hiermee bieden we overzicht, inzicht en inspiratie om op zoek te gaan naar toepassingsmogelijkheden van Artificial Intelligence in jouw organisatie.

Introductie in Artificial Intelligence
Wat is Artificial Intelligence? Wat is het niet? Hoe slim is het eigenlijk? En hoe creëer je het? Aan de hand van voorbeelden geven we je antwoorden op deze vragen en doen we een voorzet voor de stappen die jij kunt zetten om kunstmatige intelligentie in jouw logistieke bedrijfsprocessen toe te passen. Een presentatie van Christian van Ommeren – Software engineer & Logistics Consultant bij TNO.


Toepassing van Artificial Intelligence in Logistiek, Food & Retail
Wat kan Artificial Intelligence betekenen voor MKB-bedrijven in de Logistiek & Supply Chain? Vanuit de Topsector Logistiek worden toepassingen van kunstmatige intelligentie onderzocht én ontwikkeld. Ook met de focus op het MKB. Inzichten uit recent onderzoek en praktijkvoorbeelden uit o.a. de food en retail. Een presentatie door Sebastian Piest – onderzoeker binnen de vakgroep Industrial Engineering & Business Information Systems bij University of Twente.


Artificial Intelligence en het intermodaal vervoer van containers
Om één container te vervoeren tussen de zeehavens van Antwerpen, Rotterdam en klanten in het achterland zijn ca. 300 datavelden nodig. Data komt uit vele bronnen en op verschillende momenten bij elkaar en creëert voor elke container zijn eigen DNA. Om Artifical Intelligence in het intermodaal vervoer toe te passen, moeten we deze DNA-structuur ontrafelen en afgeleid gedrag gaan herkennen. En hoe ziet dat eruit in de praktijk? Een presentatie van Michel van Dijk – Directeur Logistics bij Van Berkel Logistics.


Meer informatie:

Voor vragen over dit webinar kan je contact opnemen met Bas Groot via groot.b@buas.nl of 06-29512513.

Het project Data science voor Logistieke Innovatie (DALI) draagt bij aan het vergroten van kennis en inzicht in datatoepassingen voor de logistiek en supply chain. Met behulp van een financiële projectondersteuning vanuit de Regiodeal, OP-Zuid en provincie Noord-Brabant werken 18 bedrijven aan pilots om met data operationele processen en besluitvorming te verbeteren. Daarnaast worden generieke instrumenten ontwikkeld die beschikbaar komen voor de logistieke sector en het onderwijs. DALI is ook de eerste stap tot het bouwen van een community van data- en supply chain specialisten en geïnteresseerden om onder de vlag van Logistics Community Brabant gezamenlijk nieuwe toepassingen te bouwen, testen en implementeren.  Meer informatie over DALI op www.dali.lcb.nu.

31 maart 2021: Webinar: Ontdek de wereld van dataplatforms voor transport & logistiek

• Wat zijn de functies van de verschillende dataplatforms? 
• Welke use-cases bestaan er al en welke komen eraan? 
• Hoe wordt de veiligheid en privacy bij data-uitwisseling geborgd?

Het belang van data voor bedrijven in de transport en logistiek staat buiten kijf en er komt steeds meer data beschikbaar. Dataplatforms van publieke en private partijen spelen een rol in de ontsluiting en uitwisseling van data. Wie zijn deze partijen en wat zijn belangrijke ontwikkelingen in de wereld van dataplatforms, beschikbare data en data-uitwisseling? Inzicht hierin is van groot belang om studenten en bedrijven wegwijs te kunnen maken in de toepassingsmogelijkheden die data kan bieden.

Ontdek de wereld van de dataplatforms voor Transport & Logistiek tijdens het webinar op 31 maart, met bijdragen van Paul Potters van Monotch over UDAP en Janneke Nijsing van SmartwayZ.NL over DEFLog.

UDAP opent nieuwe mogelijkheden voor de logistiek
Vanaf 1 januari jl. is UDAP (Urban Data Access Platform) operationeel. UDAP is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor een landelijk dekkend platform dat de data-uitwisseling verzorgt tussen weggebruikers (voertuigen) en wegkantsystemen zoals intelligente verkeersregelinstallaties, slagbomen en vele sensoren. Het UDAP platform zal een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersdoorstroming, verkeersveiligheid en duurzaamheid in Nederland. 
Een presentatie over UDAP en de meerwaarde voor de logistieke sector door Paul Potters van Monotch, leverancier van het softwareplatform UDAP.

DEFLog als singe point of communication
Deflog (Data Exchange Facility voor de Logistiek) is een digitale voorziening voor de logistieke sector, waarmee data uitgewisseld kan worden tussen bedrijven en overheden en tussen bedrijven onderling. Een stekkerdoos (ook wel Hub of Data Rotonde genoemd) waarmee voor betrokken partijen een single point of communication mogelijk is. DEFlog voorkomt dat partijen vele eigen connecties moeten maken en beheren.
Een presentatie door Janneke Nijsing, projectleider Smart Logistics bij SmartwayZ.NL en samen met het ministerie van I&W trekker van de ontwikkeling van DEFLog.

Het DALI-project draagt bij aan het vergroten van de kennis en inzicht in datatoepassingen voor de Transport & Logistiek. Dit webinar is specifiek gericht op docenten van logistieke opleidingen in het hoger onderwijs en de business developers van de regionale samenwerkingsorganisaties en ontwikkelingsmaatschappijen.

Het hele webinar kan je hieronder terug kijken, Daarnaast zijn de video en de presentaties ook op de website van Dali te vinden.


Meer weten?
Voor vragen over dit webinar kan je contact opnemen met Bas Groot via groot.b@buas.nl.