30 november 2022: Kennisevent: Arbeidsmarkt-Duurzame Inzetbaarheid

Terugblik:

In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het noodzakelijk voor veel bedrijven om creatiever om te gaan met het werven van nieuwe werknemers en het behouden van het huidige personeel. Daarom organiseerde Vijfsterren Logistiek dit kennisevent op 30 november en gingen we deze ochtend met elkaar in gesprek, om te kijken waar de uitdagingen liggen én wat mogelijke oplossingen zijn voor de korte en langere termijn.

Er werd ingegaan op vragen als;
• Hoe ziet de arbeidsmarkt er nu en in de nabije toekomst uit?
• Hoe werf je nieuw, enthousiast talent?
• Hoe houd je je huidige personeel geïnteresseerd, betrokken en goed opgeleid?
• Wat zijn de mogelijkheden met het inzetten van arbeidsmigranten en hoe zit het dan met huisvesting?

Om breed te kunnen informeren waren er sprekers uitgenodigd die de uitdagingen van diverse kanten toelichtten. Daarnaast was er uitleg over de diverse subsidievouchers die beschikbaar zijn om het investeren in duurzame inzetbaarheid van werknemers aantrekkelijk te maken.

arbeidsmarkt en duurzame inzetbaarheid 1 Vijfsterren Logistiek
arbeidsmarkt en duurzame inzetbaarheid 2 Vijfsterren Logistiek

We werden ontvangen in het nieuwe pand van Vos Logistics in Oss, in een zaal met uitzicht over een van de warehouses. Een mooie plek om zo dicht bij de praktijk samen te komen. Met een ontbijt en verse koffie was dit een goed begin van deze ochtendsessie.

Het kennisevent startte met een korte opening door Nicolien Hendrickx – Programma manager van Vijfsterren Logistiek. Na het bedanken voor de gastvrijheid gaf ze het woord aan Vos Logistics.

Marcel van Etten – Manager Business Development bij Vos Logistics nam ons mee in de ontstaansgeschiedenis van Vos Logistics en hoe het uitgegroeid is van enkele voertuigen naar een zeer groot internationaal transportbedrijf. Door allerlei omstandigheden heeft de organisatie grote koerswijzigingen moeten maken en met een nieuw management was dat het startpunt om Vos Logistics uit te bouwen naar het bedrijf zoals we dat vandaag de dag kennen. Een logistiek dienstverlener met internationaal transport en logistics solutions, dat stevig verankerd is in de logistieke top 10 van Nederland. En de ambitie is om weer een stevige groei door te maken en verder in te zetten op verduurzaming en digitalisering.

Paul van de Brink – HR directeur bij Vos Logistics, nam het stokje van Marcel over en ging in op de uitdagingen op de arbeidsmarkt en hoe Vos Logistics hierop inspeelt. Hoe onderscheid je je als logistiek dienstverlener? Wat kan je extra bieden ten opzichte van andere bedrijven in de regio, maar ook internationaal. Zij-instroom is een belangrijke manier om goede mensen aan Vos Logistics te verbinden. Daarbij hebben ze ook een inhouse opleiding, die samen met het ROC is opgezet. Dit werkt goed en is voor Vos Logistics een fijne manier van werken en werven.

Tessy Floris stelde zichzelf en UWV kort voor. Binnen UWV is zij samen met collega’s het aanspreekpunt voor bedrijven actief in de logistiek. Daarnaast zijn er andere expertises voor bedrijven beschikbaar zoals juridisch advies, allemaal op het gebied van werk en arbeid. Het in kaart brengen van de arbeidsmarkt en dat blijven monitoren is ook een activiteit vanuit UWV.

Marion van Delft nam ons vervolgens mee in de huidige situatie in Noordoost-Brabant. De conclusie is dat er krapte is en blijft. Daarnaast zijn er echt nog mogelijkheden om het arbeidspotentieel verder te benutten en de arbeidsproductiviteit te verhogen. De presentatie werd afgesloten met 27 mogelijke oplossingen voor personeelstekorten.

Maarten SchellekensNoordoost Brabant Werkt nam de verschillende subsidie mogelijkheden door die er zijn om te investeren in duurzame inzetbaarheid.
Neem voor meer informatie over deze subsidies contact op via info@duurzaaminzetbaar-nob.nl.

Na de presentatie van Maarten was het tijd voor een koffiebreak, waar verder werd gesproken over de krapte, de subsidiemogelijkheden en er werden ervaringen uitgewisseld.

Paul van DieperbeekHOBIJ ging in op de uitdagingen van de flexibele schil van bedrijven en arbeidsmigranten. Zeer interessant te zien hoe HOBIJ hun medewerkers echt onderdeel van het bedrijf maakt, welkom laat voelen en met veel aandacht begeleidt om goed te landen bij hun klanten. Het zoekgebied voor nieuwe krachten begint te verschuiven van Oost-Europa naar Zuid-Europa en landen rondom de middellandse zee. Dit vraagt weer een heel andere aanpak, ‘recruitment journey’ en begeleiding. Het eerlijke verhaal vertellen, goede filmpjes over de organisatie en aansprekende vacature teksten zijn hier belangrijke elementen in. Daar komt bij dat het vinden van goede huisvesting steeds uitdagender wordt, iets waar HOBIJ zich ook volop voor inzet.

Peter Cortenbach en Tom van Herpen zijn Logistiekelingen gestart om logistiek meer en positiever op de kaart te zetten. Ze willen laten zien dat het leuk is om in de logistiek te werken en hebben een mooi netwerk aan bedrijven verzameld om dit samen mee te doen. Samen met dit netwerk organiseren zij events, stamtafels, bedrijfsbezoeken en trekken ze gezamenlijk op richting scholen en onderwijs. Het zijn ambassadeurs in logistiek!

Samen met Vijfsterren Logistiek wordt er nu vorm gegeven aan een goede storytelling zodat het leuke en goede verhaal over werken in de logistiek beter overgebracht kan worden aan onder andere scholieren, maar ook jong volwassenen en de ouders van scholieren.

Tot slot heeft Nicolien Hendrickx vanuit de programma management rol binnen LPNOB het traineeship “Talent voor Logistiek” toegelicht. Dit ontwikkelprogramma is in samenwerking met Boostlogix opgezet en is bedoeld voor medewerkers met HBO+ denk- en werkniveau, die bij (groot) MKB aan de slag gaan in een functie en daarnaast volop bezig zijn met hun eigen ontwikkeling én de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Ze worden opgeleid om de veranderingen die gaande zijn (professionalisering, digitalisering & verduurzaming) vanuit de eigen organisatie vorm te geven. Daarbij leren ze samenwerken met andere organisaties en ketens en zien ze daarbinnen ook hoe het er bij andere bedrijven aan toe gaat.
Het traineeship is op 23 november 2022 van start gegaan en de groep heeft een instroom mogelijkheid tot eind januari.

Hierna bedankte Nicolien de aanwezigen voor hun aanwezigheid en aandacht en eindigde dit kennisevent.

Meer informatie:
Mocht je nog vragen hebben over dit kennisevent, neem dan contact op met Nicolien Hendrickx via nicolienhendrickx@vijfsterrenlogistiek.nl.