Terugblik:
Op 4 december organiseerde Vijfsterren Logistiek samen met Van Berkel Logistics, provincie Noord-Brabant en het nationale programma Clean Energy Hubs een bitterballensessie met de thema’s waar we allemaal mee te maken hebben; CSRD en CO2-reductie.
We waren te gast in de nieuwe pop-up experience locatie bij Van Berkel Logistics in Veghel, met een prachtig uitzicht aan de ene kant op het warehouse en aan de andere kant op de terminal. Een mooie groep deelnemers liet zich deze middag informeren en inspireren door de sprekers over het verduurzamen van transport. Met daarbij een lekker drankje en hapje.
Roel Megens – Voorzitter van Vijfsterren Logistiek opende de bijeenkomst met een hartelijk welkomstwoord. Programma Manager Nicolien Hendrickx nam het woord van hem over met een korte indroductie over de doelstellingen van Vijfsterren Logistiek en de plannen qua events voor komend jaar. De bedrijven in de regio staan hierbij centraal, wil jij laten zien hoe het er aan toe gaat bij jouw bedrijf? Mail ons dan. Wij komen graag op bezoek voor een volgend event of voor onze rubriek ‘In gesprek met…’, waarbij we een bedrijf in the spotlight zetten.
Michel van Dijk – Director Logistics bij Van Berkel Logistics vertelde enthousiast hoe zij binnen het bedrijf omgaan met verduurzaming. Van Berkel Logistics is 20 jaar geleden begonnen met de terminal in Veghel en na Cuijk en Oss, is onlangs de 4de terminal in Tiel overgenomen. Het vervoer van containers over water maakt hen eigenlijk al kampioen verduurzaming, maar het is nog niet altijd eenvoudig dat verhaal te verkopen. Ze zijn al jaren bezig met de vraag ‘hoe kan je gecertificeerd CO2 besparen tegen de laagst mogelijke kosten’. Er zijn al veel studies en onderzoeken geweest hoe dat het beste op te pakken. Met Activity Based Exhaust is de carbon footprinting van een container redelijk te voorspellen, maar er zijn nog wel wat uitdagingen met de werkelijke cijfers.
Ook de voorbereiding voor de CSRD registratie is al maanden bezig. Het is daarbij belangrijk dat de data op orde is, en zij hebben ervoor gekozen zelf het systeem hiervoor te bouwen. Deels uit interesse, maar het bleek ook gewoon praktischer dan andere systemen. “We willen zelf kunnen verantwoorden én aantonen wat we doen”, aldus Michel.
Isa Obdeijn gaf uitleg over Routescanner, een routeplanner voor containertransport, dat niet alleen de snelste containerroutes laat zien, maar ook de meest duurzame. Het platform is 3,5 jaar geleden gestart en heeft ondertussen een wereldwijd netwerk met zo’n 6000 havens, hubs en terminals geplot. Het laat de ‘optimale route’ zien via spoor, water en weg, ook de first en last mile. Routescanner kan je zo helpen duurzamere keuzes te maken. Ze werken samen met de markt, qua data, maar ook qua koppelingen en samenwerkingen.
Bij CSRD kunnen ze ook certificeren en meekijken met de klant voor de juist rapportages. Het platform werkt een beetje als Google Maps, je kiest een route van A naar B en filtert dit dan tot optimaal. Er zijn verschillende abonnementen mogelijk en je kan gratis al 15 keer inloggen per maand, om de mogelijkheden uit te proberen.
Na een korte pauze was het woord aan Rutger Thielen – Docent BUas.
Ze hebben 3de jaars studenten logistiek de opdracht gegeven om op verschillende manieren naar de aanpak van CSRD te kijken. Bij BUas zijn ze voorstander van Challenge Based Onderwijs, dus er waren meerdere projecten waar de studenten aan werkten; Challenge 1: CSRD for organizations en Challenge 2: CSRD Future Proof for supply chains. Door te kijken waar behoefte aan is en hoe het te implementeren is in de praktijk, werden 3 ideeën ontwikkeld; CSRD Lightverse, CSRD Sharedledger en E-cmr Assistentie. Vanaf februari 2025 gaan 70 studenten aan het werk met nieuwe challenges binnen de thema’s; Last Mile Logistics, Supply Chain Resilience en Physical Internet.
Theo Heinink – Business Developer Clean Energy Hubs vertelde hoe er wordt samengewerkt met 12 provincies in het project Clean Energy Hubs (CEH). Om een landelijk dekkend netwerk van centrale punten met verschillende schone energie/brandstoffen voor transport en binnenvaart op te zetten. Bij deze hubs zouden veel meer faciliteiten gecombineerd kunnen worden, denk daarbij bv. aan truckparking, horeca en een chauffeurshotel. Een goede plek hiervoor is tussen de afslag van een snelweg en een industrieterrein. En er is een regisseur binnenvaart aangetrokken om kansrijke locaties voor binnenvaartschepen in kaart te brengen. Met het project willen ze gemeenten en regio helpen te kijken naar de mogelijkheden en behoeftes om dit te realiseren.
Samenwerking, onderzoek, kennisdeling, visie en strategie is belangrijk. Niet alleen de regels van het Rijk en de EU opvolgen, maar juist ook samenwerken met het bedrijfsleven. Vanuit het Rijk in het Ondersteuning programma 2025-2030 is geld beschikbaar; €2 miljoen voor corridor provincies en €1,3 miljoen voor niet-corridor provincies, hiervan is 50% voor de weg en 50% voor het water.
Brecht den Otter – Bedrijfsadviseur Duurzaamheid bij De Ondernemingswaarde was de laatste spreker van vandaag. De Ondernemingswaarde helpt familie- en MKB-bedrijven met oa.bedrijfsoverdracht, bedrijfsgroei (overnames) en continuïteit. Hierbij zijn ze ook graag de sparringpartner voor het MT. Daarnaast kunnen ze ondersteunen op het gebied van financiële rapportages en inzicht, Duurzaamheid, HR-management en het invullen van vacatures. Hierbij bieden ze een snelle en kwalitatieve invulling met een interim professional.
Duurzaamheid is heel breed en de 3 elementen zijn environment, social en governance. Voor CSRD in Nederland is er nog geen officiële wetgeving voor wat je moet registreren, maar het kan je wel bv. boetes opleveren of problemen met de aanvraag van subsidies/leningen. Vanuit ervaringen en rekening houdend met de uitdagingen kan De Ondernemingswaarde jou helpen met CSRD op het gebied van; voorbereidingen en implementatie, ISO 14083 vereisten, duurzaamheidsscan, aanvragen duurzaamheidssubsidies en andere specifieke duurzaamheidsuitdagingen.
En we sloten de bijeenkomst af met (natuurlijk) bitterballen, een drankje en voldoende tijd om met elkaar verder te praten.
Mocht je nog vragen hebben over deze bijeenkomst of dit onderwerp, of wil je een thema voor een volgend event aandragen, neem dan contact op met Nicolien Hendrickx via nicolienhendrickx@vijfsterrenlogistiek.nl.
In samenwerking met: