Advies: Regionale meerwaarde van grootschalige logistiek

Flinke vlucht grootschalige logistiek
De beschikbare ruimte in Brabant is schaars. Wonen, natuur, energie, mobiliteit, economie en sinds kort ook defensie – al deze opgaven doen een beroep op dezelfde omgeving. Als Brabant ook in de toekomst wil blijven streven naar Brede Welvaart, dan liggen scherpe keuzes voor op het gebied van ruimte én economie.

Logistiek vraagt om een zorgvuldige plek binnen het krachtenveld van ruimtelijk-economische keuzes. Met ruim 13 miljoen vierkante meter aan logistiek vastgoed is Brabant de provincie met het grootste logistieke areaal van Nederland. Ondanks het economisch belang en de consumentenwaarde van grootschalige logistieke vestigingen hebben ze een flinke impact op de Brede Welvaart in de hele omgeving: op de leefomgeving, op de arbeidsmarkt (wie willen daar werken en waar gaan die werknemers wonen?), op publieke voorzieningen waarvan werknemers gebruikmaken, op de infrastructuur en bereikbaarheid: de lijst is lang.

Motie over regionale meerwaarde
Met het oog op die grote impact legde de provincie met gemeenten en regio’s de afspraak vast dat regionale meerwaarde moet worden meegewogen in beslissingen rond planvorming, gronduitgifte en ontwikkeling van grootschalige logistiek. Provinciale Staten wil weten hoe regionale meerwaarde kan worden geborgd, en diende onder andere een motie in over het in kaart brengen van de ‘draagkracht’ van Brabant voor grootschalige logistiek.

BrabantAdvies is gevraagd te adviseren hoe provincie en gemeenten hun beleid verder kunnen aanscherpen om ruimte te bieden aan een vitale logistieke sector, zonder de balans met de omgeving te verliezen.


Lees het hele artikel op de website van Brabant Advies.

Logistiek als dekmantel voor grootschalige drugssmokkel

In 2022 hadden 12 435 bedrijfsvestigingen in Nederland een eigenaar of bestuurder die was veroordeeld voor een drugsdelict. Dat is 0,7 procent van alle bedrijfsvestigingen in Nederland, een aandeel dat sinds 2018 niet is veranderd. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het dashboard Zicht op Ondermijning van onder meer CBS. Uit die cijfers valt op te maken dat 315 bedrijven die actief zijn in wegtransport een drugsdelinquent als eigenaar hebben.

Dat klinkt echt wonderbaarlijk, maar in sommige sectoren en branches is het risico op ondermijnende criminaliteit relatief hoog, zegt CBS. Dit worden ‘kwetsbare branches’ genoemd. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die chemicaliën (kunnen) aanschaffen voor de vervaardiging van synthetische drugs. Wanneer deze bedrijfstakken met elkaar vergeleken worden, dan blijkt het aandeel bedrijfsvestigingen waarbij de eigenaar of bestuurder in 2022 veroordeeld was voor een druggerelateerd delict met 3,7 procent het hoogst in de koeriersbranche. Daarna volgen transport met 2,7 procent en afvalverwerking met 2,6 procent. Bij de sector goederenvervoer over de weg ligt het percentage op 1,9 procent. Ga je uit van ruim 16.500 NIWO vergunninghouders (cijfers 2024), dan kom je uit op circa 315 transportmanagers die drugsdelinquent zijn.


Lees het hele artikel op de website van Warehouse Totaal.

Vrachtwagenheffing start op 1 juli 2026

Gisteren heeft minister Barry Madlener op zijn laatste dag als minister van Infrastructuur en Waterstaat het besluit genomen dat de Vrachtwagenheffing op 1 juli 2026 van start gaat. Het Eurovignet stopt op 1 juli 2026 in Nederland. Tegelijkertijd wordt de motorrijtuigenbelasting tot een minimum verlaagd. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer. Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief.

De vrachtwagenheffing geldt voor alle snelwegen, een aantal N-wegen en enkele lokale wegen bij grotere steden. De heffing is verplicht voor vrachtwagens met een toegestane massa van meer dan 3,5 ton, ongeacht of ze een Nederlands of buitenlands kenteken hebben. Als gevolg van de vrachtwagenheffing zal een Eurovignet na 30 juni 2026 niet langer nodig zijn in Nederland. De motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot 12 ton volledig afgeschaft. Voor vrachtwagens boven 12 ton wordt de motorrijtuigenbelasting verlaagd tot het Europese minimumniveau.

Tarieven
Met het invoeringsbesluit zijn nu ook de tarieven definitief. Ze zijn te vinden op de website www.vrachtwagenheffing.nl. Dit betreft de tarieven met prijspeil 2025. Houd er rekening mee dat er nog een inflatiecorrectie plaatsvindt, waardoor de tarieven in 2026 iets hoger zullen uitvallen. Voor bijvoorbeeld een Euro 6 voertuig met een toegestane maximum massa van 16 ton zal het tarief 15,1 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2025). Voor hetzelfde voertuig 100% elektrisch zal het tarief 3,2 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2025). Voor bijvoorbeeld een Euro 6 voertuig met een toegestane maximum massa van meer dan 32 ton zal het tarief 19,5 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2025). Voor hetzelfde voertuig 100% elektrisch zal het tarief 3,6 eurocent per kilometer bedragen (prijspeil 2025).

Vanaf de start van de vrachtwagenheffing zijn de tarieven van de motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden weergegeven. Na de start van de vrachtwagenheffing worden deze bedragen jaarlijks bijgesteld met een inflatiecorrectie. Ook staat op de website een pdf-instructie hoe je voor je vrachtwagen de juiste technische maximum massa kan bepalen.


Lees het hele artikel op de website van TLN.

Visie TLN op effecten handelspolitiek Trump voor transport en logistiek

De recente verhoging van de Amerikaanse invoerheffingen zet de mondiale handels- en logistieke ketens onder druk. De impact daarvan reikt verder dan de trans-Atlantische handel alleen: het raakt ook bedrijven die zelf geen directe handelsrelatie met de Verenigde Staten hebben.

De verstoring van routes, de verschuiving van productie- en assemblagelocaties en de onzekerheid over oorsprongsregels leiden tot piekbelasting, vertragingen en hogere kosten in het Europese goederenvervoer. Wat zich mondiaal afspeelt, vertaalt zich razendsnel naar knelpunten en drukte op onze nationale knooppunten zoals de havens van Rotterdam en Antwerpen. Het is daarom van essentieel belang dat we deze ontwikkelingen niet alleen bezien vanuit een handels- of douaneperspectief, maar ook door de bril van het Nederlandse logistieke systeem als geheel. In onderstaand artikel zet TLN haar standpunt uiteen over deze ontwikkelingen en de gevolgen voor het Nederlandse logistieke systeem.

Noodzaak tot actie: versterk het Nederlandse logistieke systeem tegen wereldwijde handelsdruk
Voor de Nederlandse logistieke sector betekenen de aanpassingen van de invoerheffingen een acute behoefte aan aanpassingsvermogen en stabiliteit. TLN roept daarom op tot gecoördineerde actie van overheden en ketenpartners om transporteurs, expediteurs en terminals in staat te stellen met deze dynamiek om te gaan. Dit geldt voor wegvervoer, binnenvaart én spoor. Daarbij vraagt TLN nadrukkelijk aandacht voor de positie van het midden- en kleinbedrijf, dat extra kwetsbaar is voor geopolitieke schokken.

Deze schokgolven komen op een moment dat het logistieke systeem in Nederland al onder hoge druk staat. Steeds vaker kiezen rederijen voor Antwerpen en/of Hamburg (en slaan Rotterdam over) vanwege de lange wachttijden bij de terminals. Door de woningbouwopgave in de regio Rijnmond en de verwachte verdere groei van de containerstromen, zal de congestie in de Rotterdamse haven de komende jaren alleen maar meer toenemen. Dit vraagt urgent om meer capaciteit voor het logistieke systeem, zodat pieken beter op te vangen zijn.


Lees het hele artikel op de website van TLN.

TLN is blij met Rijksbijdrage aan truckparkings

Minister Barry Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft donderdag 22 mei in een brief aan de Tweede Kamer aangekondigd dat er landelijk geld vrij gemaakt wordt voor de aanleg van truckparkings. In de brief laat minister Madlener weten 150 miljoen euro beschikbaar te stellen voor ‘verbetering van de bereikbaarheid en veiligheid op korte termijn, zoals sociale veiligheid, goederenvervoer en truckparkings.’ TLN is na jaren lange lobby blij met deze toezegging en ziet dit als een belangrijke eerste stap. Het biedt kansen om nu daadwerkelijk door te pakken met de realisatie en uitbreiding van veilige en goed uitgeruste parkeerplaatsen.

Nederland kampt met een tekort van 4.400 vrachtwagenparkeerplaatsen. Op 22 mei heeft Transport en Logistiek Nederland (TLN), samen met vakbonden CNV en FNV, het Verbeterplan Parkeren aangeboden aan gedeputeerden van vijf provincies. Daarnaast heeft TLN-voorzitter Elisabeth Post het plan persoonlijk overhandigd aan minister Madlener. Uit de gesprekken met zowel de minister als de gedeputeerden blijkt dat het probleem breed wordt onderkend. De grootste belemmering blijkt echter de financiering te zijn. Hoewel het precieze bedrag nog niet bekend is, is TLN verheugd over de toezegging dat er extra middelen beschikbaar komen voor de aanleg en verbetering van truckparkings.

Extra geld nodig
Voor de ontwikkeling van een truckparking zijn financiële middelen nodig. De totale kosten kunnen oplopen tot meerdere miljoenen euro’s, onder andere door investeringen in de aankoop van grond, de inrichting en ontwikkeling van het terrein, en de aanleg van basisvoorzieningen zoals sanitaire faciliteiten, douches en eetgelegenheden. Ook zijn hoogwaardige beveiligingsmaatregelen nodig.

Voor exploitanten vormen deze kosten een te grote financiële last om zelfstandig te dragen. Daarom is aanvullende financiering noodzakelijk. Cofinanciering door overheden is hierbij van groot belang om de realisatie van veilige, goed uitgeruste en toekomstbestendige truckparkings mogelijk te maken. Alleen met gezamenlijke inspanningen van publieke en private partijen kunnen truckparking worden ontwikkeld en geëxploiteerd.


Lees het hele artikel op de website van TLN.

Val kabinet vergroot onzekerheid: sector wacht op duidelijkheid over stikstof en infrastructuur

Met het aftreden van het kabinet komt de toch al broze beleidscontinuïteit verder onder druk te staan. Juist nu beslissingen nodig zijn over stikstof, infrastructuur, financiële tekorten en ruimtelijke ontwikkelingen, dreigt opnieuw stilstand.

Voor ondernemers in transport en logistiek vergroot dit de onzekerheid. Waar het bedrijfsleven behoefte heeft aan een betrouwbare overheid die investeert in bereikbaarheid, mobiliteit en economische weerbaarheid, ontstaat opnieuw een vacuüm. Dat is zorgelijk, juist nu veel ondernemers behoefte hebben aan stabiliteit en voorspelbaar beleid.

De problemen zijn niet nieuw. Het stikstofdossier zit infrastructurele projecten nog steeds in de weg, terwijl bruggen, sluizen en wegen verder verouderen. “Zonder politieke keuzes stokt het herstel van infrastructuur en ruimtelijke ontwikkeling,” zegt Elisabeth Post, voorzitter van TLN. “Dat raakt niet alleen het transport over weg, water en spoor, maar ook de logistieke dienstverlening en het vestigingsklimaat van Nederland als geheel.”

We roepen politieke partijen op om zich bij de komende verkiezingen helder uit te spreken over hun inzet voor mobiliteit, infrastructuur, ondernemerschap en internationale handel. Maar minstens zo belangrijk is wat daarna komt: een snelle en doortastende formatie. De transport- en logistieke sector kan zich geen maandenlange politieke stilstand permitteren. Er is behoefte aan een kabinet dat durft te kiezen en de impasse rond stikstof, arbeidsmarkttekorten en onderhoud van infrastructuur weet te doorbreken. Nederland heeft nú een slagvaardig bestuur nodig dat doorpakt.


Lees het hele artikel op de website van TLN.

Mogelijk duizenden vrachtauto’s hebben nog een onjuiste CO2-emissieklasse

De C02-emissieklasse speelt een belangrijke rol in het vaststellen van het nieuwe Eurovignettarief (en later de Vrachtwagenheffing). De voor het voertuig geldende klasse (1 t/m 5) is te vinden in het kentekenregister (OVI). Ondanks een eerdere correctie-actie van de RDW zijn naar schatting mogelijk nog 16.500 vrachtauto’s in de verkeerde klasse ingedeeld.

RDW en fabrikanten/importeurs zijn druk bezig om tot de juiste gegevens te komen. De Belastingdienst heeft na meldingen van TLN besloten de handhaving voorlopig op te schorten.

In de eerdere berichten van 17 maart Eurovignet: controleer waarde CO2-emissieklasse en 28 maart Problemen rond onjuiste waardes CO2-emissieklasse nog niet opgelost hebben wij uitgebreid aandacht besteed aan de problemen rond de onjuiste CO2-emissieklassen voor vrachtauto’s. Na een correctie van de RDW waarbij de gegevens van ca. 1.200 vrachtauto’s zijn aangepast, leken de grootste problemen voorbij. Een misrekening, want uit later onderzoek blijken er mogelijk nog duizenden vrachtauto’s te zijn met een onjuiste emissieklasse.

Check de CO2-emissieklasse van je Eurovignet
Het probleem betreft voornamelijk vrachtauto’s die in de periode van 2019 tot 2025 via de versnelde regeling zijn geregistreerd. Dat zijn hoofdzakelijk trekkers die met een Europese goedkeuring zonder afzonderlijk onderzoek aan het voertuig bij de RDW een kenteken hebben gekregen. Bij het digitaal aanleveren van de hiervoor benodigde informatie door de fabrikant/importeur hoefden bepaalde gegevens voor de vaststelling van de CO2-emissieklasse nog niet verplicht meegeleverd te worden. Ontbreekt deze informatie, dan komen voertuigen automatisch in de laagste (minst schone) klasse 1. Op basis van het bij het voertuig meegeleverde certificaat van overeenstemming (CVO) is relatief eenvoudig te bepalen wat de juiste klasse is. Veel trekkers uit deze periode zijn klasse 2 of zelfs klasse 3. Dat kan voor het Eurovignet op jaarbasis zomaar €150,- (verschil klasse 1 en 2) of € 300 (verschil klasse 1 en 3) per voertuig schelen. We adviseren je daarom om na te gaan of je het Eurovignet voor de juiste CO2-emissieklasse hebt aangeschaft.


Lees het hele artikel op de website van TLN.

Helft van Europese beroepschauffeurs overweegt te stoppen

Bijna de helft (47 procent) van de Europese beroepschauffeurs overweegt ontslag te nemen. Werkgerelateerde stress als gevolg van grote werkdruk heeft een negatieve invloed heeft op hun rijgedrag wordt daarvoor genoemd door 91 procent van de chauffeurs. En ruim tweederde (70 procent) vindt dat stress een factor is die bijdraagt tot meer gevaar op de weg.

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Geotab, waaraan ruim 3.000 vrachtwagen- en bestelwagenchauffeurs meewerkten in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.

De helft van de ondervraagde chauffeurs (gemiddeld 50 procent) gaf toe dat ze zich door hoge werkdruk regelmatig genoodzaakt voelden om snelheidsbeperkingen te overtreden om hun werk op tijd af te krijgen.

Verder blijkt uit het onderzoek dat beroepschauffeurs voortdurend worden geconfronteerd met gevaarlijk rijgedrag van andere weggebruikers. Bestuurders die afgeleid zijn door het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur wordt het vaakst genoemd (42 procent). Andere vaak genoemde problemen zijn bestuurders die slecht rijgedrag vertonen (37 procent) of te snel rijden (36 procent).


Lees het hele artikel op de website van Transport & Logistiek.

5 oktober 2025: Dag Van De Logistiek 2025 Oss

Deze dag biedt een uitstekend platform voor promotie en verbinding
• Enthousiasmeer kinderen en jongeren voor de logistieke branche. Voor ons is de keuze voor de logistiek vrij logisch, maar waarom is dit voor hen interessant?
• Laat familie, vrienden en kennissen zien hoe het is om te werken in de logistiek.
• Vergroot de naamsbekendheid van jouw bedrijf, instelling of organisatie. Met andere woorden: versterk je plek op de logistieke kaart.
• Leg contact met potentiële relaties en werknemers.
• Promoot jouw producten en diensten.
• Verbeter het imago van transport en logistiek.

Activiteiten / Demoplein
• Toon jouw werkzaamheden en bedrijfsprocessen op het activiteiten/demoplein, dé plek waar logistiek tot leven komt. Betrek bezoekers hierbij. Veiligheid staat voorop.
• Laat zien hoe je samenwerkt met logistieke partners.
• Verstrek informatie over de logistieke branche.
• Bedenk ludieke acties zoals: “Raad hoeveel een lading weegt en win…”

Carrièreplein
Op het carrièreplein kun je jouw bedrijf presenteren omtrent vacatures. Op het plein is ook het onderwijs aanwezig omtrent opleidingen & omscholingen in de logistieke sector.

Truck Run
Zet wat vrachtauto’s klaar. Zodat het publiek kan ervaren hoe het is om er in mee te rijden.

Ga voor inspiratie en sfeerbeelden naar de terugblik op de Dag Van De Logistiek 2018!

Datum:
Zondag 5 oktober 2025
11:00-16:00 uur
 
Locatie:
Vorstengrafdonk
Oss
 

Meer informatie en aanmelden:
Deelnemen aan de Logistieke Dag door jouw bedrijf kan in uiteenlopende vormen: van uitgebreid tot eenvoudig. Logistiek Platform Oss stelt een aantal pakketten beschikbaar. Omdat de reden om deel te nemen voor elke ondernemer anders kan zijn, leveren we maatwerk. De wensen van de deelnemer staan hierbij, binnen de gegeven randvoorwaarden, centraal.

Ben je geïnteresseerd om mee te doen of heb je andere vragen? Neem dan contact op met Rob Hermes via info@dagvandelogistiek-oss.nl of 06-18517852, hij kan je alles vertellen over de mogelijkheden.

 
Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen via de website van Logistiek Platform Oss.

23 september 2025: Congres Zero-emissie Wegtransport-Wegwijs in vrachtwagenheffing

De vrachtwagenheffing komt eraan en roept veel vragen op binnen de transport- en logistieksector: wat betekent deze maatregel concreet voor uw bedrijf, hoe wordt het gebruik gemeten en gecontroleerd, en wat zijn de financiële gevolgen én kansen?
 
Tijdens het Congres Zero-emissie Wegtransport: Wegwijs in de Vrachtwagenheffing, krijgt u helderheid over alle aspecten van deze nieuwe heffing. Experts en ervaringsdeskundigen uit binnen- en buitenland delen inzichten over de regelgeving, praktische uitvoering, en de impact op uw bedrijfsvoering. Na afloop weet u precies wat er op u afkomt, hoe u kosten beperkt en duurzame kansen benut, en met wie u kunt samenwerken om uw organisatie klaar te stomen voor de toekomst.
 
Actuele onderwerpen
Het belang om als transportsector de stappen te zetten richting verduurzaming zijn urgenter dan ooit. De vrachtwagenheffing is hier één van. We duiken gedurende het inhoudelijke progamma in onderwerpen zoals:

• Gevolgen van de vrachtwagenheffing voor uw bedrijf
• Meten en controleren van het gebruik van vrachtwagens
• Financiële gevolgen en kansen van de vrachtwagenheffing
• Regelgeving en praktische uitvoering van de vrachtwagenheffing
• Impact op bedrijfsvoering en strategie
• Vrachtwagenheffing als stimulans voor verduurzaming
• Investeringen in laadinfrastructuur
• Samenwerking en voorbereiding op duurzame transitie

Inspirerend publiek
Het Congres Zero-emissie Wegtransport richt zich op een divers publiek met interesse duurzaam wegtransport. Typische deelnemers zijn:
Transportbedrijven
Overheidsinstanties
Leveranciers
Brancheorganisaties
Onderzoeksinstituten
Logistieke dienstverleners
Netbeheerders
Energiebedrijven

Datum:
23 september 2025
9:00-18:00 uur

26 juni 2025: Workshop: Duurzaamheid in Transport, van verplichting naar kans

De transportsector staat voor grote veranderingen op het gebied van duurzaamheid. Wet- en regelgeving, klantverwachtingen en rapportages maken duurzaamheid steeds belangrijker. De rapportageverplichting is er voor veel bedrijven (tijdelijk) af, maar verantwoord ondernemen kent geen pauzeknop. Maar hoe maak je deze ontwikkeling praktisch toepasbaar binnen je onderneming? En hoe benut je duurzaamheid als strategisch voordeel?
 
Logistics Community Brabant en Midpoint Brabant nodigen je graag uit voor een de workshop ‘Duurzaamheid in Transport, van verplichting naar kans’ waarin we samen aan de slag gaan met deze vragen. De insteek is praktisch, interactief en toegespitst op jouw rol als transportondernemer.
 
Workshop
Tijdens deze sessie gaan we in gesprek met een accountant en een verlader die nu al verplicht duurzaamheidsrapportages opstellen. Wat vragen zij van transporteurs? Welke data zijn belangrijk? En hoe kun jij je als ondernemer voorbereiden op hun wensen en eisen?
 
Wat kun je verwachten?
• Praktische inzichten in wetgeving, klantwensen en stakeholderverwachtingen
• Discussie over kansen en mogelijke verdienmodellen van duurzaamheid
• Voorbeelden van hoe duurzaamheid kan bijdragen aan personeelsbehoud en concurrentievoordeel
• Concrete tools en handvatten om duurzaamheid in je organisatie te verankeren
• Mogelijkheid tot aanvullende ondersteuning na afloop van de workshops

Of je nu net begint met duurzaamheid of al stappen hebt gezet: deze workshopreeks helpt je vooruit.

Programma:
14:00 uur: Ontvangst
14:30 uur: Welkom en statusupdate project CS-NLL (Twan van Lankveld)
14:45 uur: Accountant over kansen en rapportage (middels een use case uit hun portfolio) en ervaring met dit soort sessies over dit onderwerp.
15:45 uur: Pauze
16.00 uur: Verlader over hun aanpak rondom duurzaamheid en wat zij verwachten van transporteurs (scope 1/2/3, aanleveren informatie etc.).
17:00 uur: Netwerkborrel
18:30 uur: Afsluiting

Datum:
Donderdag 26 juni 2025
14:00-18:30 uur
 
Locatie:
Midpoint Brabant
Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB  Tilburg
 
Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van LCB.

25 juni 2025: Bijeenkomst: Inspelen op een wereld in transitie bij Van Munster

Op 25 juni is Vijfsterren Logistiek met deze zomerse bijeenkomst te gast bij Van Munster Recyclers in Oss.
De toekomst vraagt om duurzamer en slimmer werken en afvalverwerking wordt met de dag complexer. Duurzame oplossingen bevinden zich buiten de gebaande paden. Van Munster heeft ruim 85 jaar ervaring in recycling. Ze weten hoe je door behoud van grondstoffen efficiënter kunt produceren en afvalkosten kunt verlagen. Kortom, hoe je meer rendement uit afval haalt. Want afval zit vol kansen, je moet ze alleen zien!

Van Munster neemt ons deze middag mee in hun ontwikkeling: inspelen op een wereld in transitie en grillig leiderschap (geopolitiek). Naast een rondleiding door het bedrijf komen er diverse interessante onderwerpen aan bod, zoals;
• Ontwikkeling van oud papier specialist naar bredere verwerker van circulaire stromen
• Afval als mogelijk gevaar (brand en ondermijning)
• Energietransitie vanuit een ander perspectief

En natuurlijk is er ook ruim tijd om samen in gesprek te gaan, mét een lekker hapje en drankje.

Datum:
Woensdag 25 juni 2025
15:00-18:00 uur
 
Locatie:
Van Munster Recyclers
Keltenweg 40
5342 LP  Oss
 
Aanmelden:
Hier wil je bij zijn, dus meld je aan via onderstaande groene button.

Kunstmatige in­tel­li­gen­tie in de logistiek; techniek zat, maar waar blijft de mens?

AI is hot. In vrijwel elk vakblad en tijdens elk event gaat het erover. En terecht: de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie in de logistiek zijn indrukwekkend. We hebben het dan over zelfrijdende voertuigen, magazijnen vol slimme robots, systemen die razendsnel kunnen voorspellen wat er nodig is – en waar. AI laat ons processen beter plannen, goederen sneller leveren en ketens efficiënter organiseren.
 
Maar ondanks die alsmaar toenemende technologische kracht hoor je bij veel bedrijven achter de schermen een ander geluid: “Ja, mooi allemaal… maar hoe krijgen we onze mensen mee?” En daar zit precies de crux van dit verhaal.
 
AI is al verder dan veel bedrijven willen of kunnen gaan
De logistieke sector staat bol van de digitale innovatie. Realtime data, algoritmes, sensoren en integraties met 5G brengen ons op het punt waarop hele ketens bijna autonoom kunnen opereren. Voorraadbeheer op basis van live data, dynamische route-optimalisatie, voorspellende analyses die verstoringen voor zijn – het is allemaal geen toekomstmuziek meer. Sterker nog: automatische optimale planningen konden bijna 10 jaar geleden al worden gemaakt.
 
En toch zie je in de praktijk dat de implementatie vaak stokt. Niet omdat de techniek faalt, maar omdat mensen terughoudend zijn. Twijfels over controleverlies, onbekendheid met de technologie, angst voor verandering: het zijn menselijke factoren die bepalen of AI écht impact heeft.
 
De technologie is dus niet het probleem – wij zijn het strui­kel­blok
Veel logistieke organisaties willen wel, maar weten niet hoe. Managers zien de potentie van AI, maar missen draagvlak binnen hun teams. Of er is wél enthousiasme, maar geen kennis om kansen om te zetten in concrete verbeteringen. Dit is precies waar de kloof zich bevindt. We hebben de technologie. We hebben succesvolle gebruikerscases. Maar zonder begrip, vertrouwen en betrokkenheid blijven de écht waardevolle toepassingen uit.

Technologie is belangrijk – maar mensen maken het verschil. Daarom moet de sector zich niet alleen richten op tools en systemen, maar ook op bewustwording, kennisdeling en verbinding.

Opleidingen, branche- en vakverenigingen spelen hier een belangrijke rol. Liever niet (nooit) als tech-leveranciers, maar als verbinders en drempelbenoemers. Zo kunnen tijdens bijeenkomsten, bedrijfsbezoeken en kennissessies professionals bij elkaar worden gebracht om van elkaar te leren. Om samen te verkennen hoe AI wél werkt – en waar het schuurt. Want alleen dan kunnen we de kansen écht benutten. Daarvoor is het belangrijk dat niet alleen de koplopers elkaar blijven versterken, maar dat we ook de grootste cynici en critici actief bij de discussie betrekken.

AI vraagt om leiderschap en lef
De logistiek van morgen draait echt niet om technologie alleen. Het draait om mensen die bereid zijn om anders te kijken, samen te werken en door de weerstand heen te bewegen. Niet elk bedrijf hoeft voorop te lopen, maar stilzitten is geen optie meer.

En misschien is dat wel de belangrijkste boodschap. AI is geen speeltje voor de IT-afdeling. Het is een strategisch thema dat vraagt om leiderschap. En om verenigingen als Vereniging Logistiek Management (VLM), die helpen om niet alleen te snappen wat er technisch kan – maar vooral hoe je het menselijk en daarmee toepasbaar maakt.

Dit is een artikel van Logi News.

Maatschappelijke transportkosten: waarom modal shift meer is dan een milieukwestie

Het overstappen op een andere modaliteit kan vanuit kosten en planning efficiënt zijn, maar ook de maatschappelijke transportkosten kunnen een zwaarwegende reden zijn.

Steeds vaker staat duurzaamheid op de agenda van logistiek professionals. Niet alleen vanuit wet- en regelgeving, maar ook vanwege veranderende verwachtingen van klanten, medewerkers en de samenleving. Een onderwerp dat in deze discussie extra aandacht verdient, zijn de maatschappelijke transportkosten: de kosten die niet direct worden betaald door de vervoerder of verlader, maar die de maatschappij als geheel draagt. Denk aan de schade door luchtvervuiling, geluidsoverlast, verkeersongevallen, klimaatverandering en files.
Onderzoekscijfers van CE Delft laten duidelijk zien dat deze kosten sterk verschillen per vervoersmodaliteit en dat dit belangrijke consequenties heeft voor de keuzes die bedrijven maken in hun logistieke strategie.

Maatschappelijke rekening per modaliteit
Volgens het onderzoek van CE Delft bedragen de maatschappelijke kosten per tonkilometer:
• wegtransport: 4,2 cent
• binnenvaart: 1,9 cent
• spoorvervoer: 1,3 cent

“Deze cijfers maken één ding duidelijk: wegtransport, hoewel vaak het snelst en meest flexibel, legt de zwaarste last op de samenleving. Het verschil met vervoer per spoor is zelfs meer dan drie keer zo groot. Dit komt onder andere door de hogere uitstoot, de grotere kans op ongelukken en door de bijdrage aan filevorming die vrachtwagens veroorzaken. Bij spoor en binnenvaart, zijn deze externe effecten aanmerkelijk lager, mede dankzij hogere energie-efficiëntie en lagere ongevalsrisico’s”, stelt Babiche van de Loo, programmamanager Zuid-Holland bij de Joint Corridors Off Road.

Druk op wegvervoer groeit
Volgens het platform Joint Corridors Off-Road is het duidelijk dat de maatschappelijke kosten niet losstaan van bredere trends. Zo is de filezwaarte in 2024 met zes procent en zelfs tijdens de spits met achttien procent, gestegen. Tel daarbij de groeiende chauffeurstekorten (naar verwachting één miljoen in Europa in 2030), de invoering van de vrachtwagenheffing (0,17 euro/km vanaf 2026) en het intensieve wegonderhoud op en je begrijpt waarom het wegennet onder druk staat.

Kortom: ook zonder maatschappelijke kosten is de rek uit het wegvervoer. “Vooral de regio Zuid-Holland komt ook nog onder forse druk te staan vanwege de vele infrastructurele werkzaamheden die gaan plaatsvinden in de komende jaren. Bedrijven moeten zich hierop voorbereiden”, besluit Babiche.

Modal shift als structurele oplossing
De voordelen van een modal shift worden vaak besproken in het kader van CO₂-reductie, planning en kosten. Maar de maatschappelijke winst is breder. Bedrijven die inzetten op binnenvaart of spoor, dragen zowel bij aan vermindering van files en wachttijden, als aan vermindering van CO₂-uitstoot en verkeersongevallen.

Subsidie om over te stappen
De Joint Corridors Off-Road heeft inmiddels vijftig multimodale corridors in Nederland en Europa gerealiseerd, waarbij bedrijven gebruik kunnen maken van de meer dan vijfhonderd wekelijkse vertrekken via water of spoor, om hun goederen te verzenden.

Met verschillende subsidieregelingen die beschikbaar zijn, zoals de voucherregeling van de Provincie Zuid-Holland en de modal shiftregeling, die bedrijven tot twintig euro per container subsidie biedt bij verplaatsing van weg naar water of spoor.

Om bedrijven over de mogelijkheden te informeren, geeft de Joint Corridors Off Road op 21 mei in Zoetermeer, tijdens het Duurzaam Vervoer Inspiratie event, een inspiratiesessie. Tijdens de sessie wordt ingegaan op de uitgebreide mogelijkheden die modal shift bedrijven kan geven.


Dit is een artikel van evofenedex.

Rijkswaterstaat start pilot met grotere schepen op Máximakanaal

Rijkswaterstaat is in april 2025 gestart met een pilot waarbij grotere schepen worden toegelaten op het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. De proef vindt plaats tussen sluis Empel en de haven van Veghel.
 
Gedurende de pilot mogen schepen met een lengte van 110 meter, een breedte van 11,45 meter en een maximale diepgang van 2 meter varen op dit traject. Deze afmetingen gaan verder dan de standaard voor schepen van klasse IV, waarvoor het kanaal oorspronkelijk is ontworpen.
 
De wens om met grotere schepen te kunnen varen bestaat al langer bij de gebruikers van het kanaal. Uitgebreid onderzoek, waaronder simulaties, heeft geleid tot de start van deze proef. Doel is te kijken of er op termijn structureel meer volume over het water kan worden vervoerd. Dat zou bijdragen aan een modal shift van weg naar water, wat de druk op het wegennet kan verminderen en de benutting van de infrastructuur verbetert.
 
De pilot duurt één jaar. In deze periode wordt er regelmatig gemonitord, zowel nautisch als civieltechnisch. Daarbij wordt onder andere gekeken naar de impact op de oevers en de bodem van het kanaal. Na afloop van de pilot wordt beoordeeld of de grotere schepen permanent kunnen worden toegelaten.


Dit is een artikel van Transport Online.

Notitie Reikwijdte en Detailniveau N279 ter inzage

Van 22 april t/m 2 juni ligt de Notitie Reikwijdte en Detailniveau ter inzage. Hierin staat welke oplossingen (alternatieven) de provincie verder wil onderzoeken in een milieueffectrapportage en hoe deze onderzocht worden. Iedereen kan op de notitie reageren door het indienen van een zienswijze.

De verbeterde N279 is een belangrijke stap dichterbij. Met het publiceren van de zogeheten Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) liggen nu vijf alternatieven op tafel die kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van de provinciale weg. Tot en met 2 juni kan iedereen op de NRD reageren.

De provinciale weg N279 tussen Asten en Veghel loopt zeker in de ochtend- en avondspits steeds voller. Daarom werkt de provincie Noord-Brabant samen met zes gemeenten, het waterschap Aa en Maas en met Rijkswaterstaat aan de verbetering van de N279. Het eerdere Provinciaal Inpassingsplan (PIP) om te komen tot een betere N279 werd door de Raad van State vernietigd. Dit proces vraagt dan ook uitdrukkelijk om zorgvuldigheid, waarbij veel verschillende belangen en ontwikkelingen worden meegewogen.

Dit nieuwe traject startte in mei 2024 formeel met het in beeld brengen van mogelijke oplossingen voor de provinciale weg. Dat gebeurde met input vanuit de gemeenten Meierijstad, Laarbeek, Gemert-Bakel, Helmond, Deurne en Asten. Net als van dorpsraden, natuurpartijen, ondernemers, agrariërs en omwonenden. In totaal kwamen meer dan vijfhonderd reacties binnen die allemaal zijn beoordeeld. In een tweetal selecties is bepaald welke aangedragen oplossingen realistisch zijn.

Vijf alternatieven
Alle overgebleven alternatieven zijn nu opgenomen in de NRD. Het zijn vijf alternatieven, waarvan de effecten op onder meer leefbaarheid, gezondheid en milieu in de volgende fase verder onderzocht worden met een zogeheten MER-beoordeling. Zodat straks precies duidelijk is welke oplossingen inpasbaar en effectief zijn. De uiteindelijke keuze voor de N279 zou kunnen vallen op één van die alternatieven. Maar het kan evengoed een combinatie zijn die elementen bevat uit meerdere alternatieven.

Alternatief 1 legt de nadruk op het beperken van extra ruimtegebruik. Door aanpassingen te doen die minimaal nodig zijn om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid te verbeteren, met zo min mogelijk invloed op de leefbaarheid.

Alternatief 2 legt meer focus op het verbeteren van de bereikbaarheid. Over bijna het gehele tracé wordt in deze variant een middenberm toegevoegd.  Ook wordt een aantal kruisingen ongelijkvloers gemaakt.

Alternatief 3 richt zich vooral op het vergroten van de capaciteit, door het toevoegen van extra rijsroken. Bij Veghel en Helmond komt in dit alternatief een parallelstructuur waarmee doorgaand verkeer gescheiden wordt van lokaal verkeer.

Alternatief 4 onderzoekt verschillende mogelijkheden voor een omleiding rondom Veghel. Voor de rest van het tracé zal deze optie gecombineerd worden met een van de andere alternatieven. Vooralsnog is dat alternatief 1.

Alternatief 5 betreft een omleiding bij Dierdonk. Dit alternatief biedt verkeerskundige meerwaarde, maar heeft ook een grote impact op de omgeving van de weg. Door bij Helmond zowel de omleiding als aanpassingen aan het huidige tracé mee te nemen in het vervolgonderzoek, kunnen we in de volgende fase beter onderbouwd een keuze maken.

“We zetten vandaag een hele belangrijke stap”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). “Of je nou ondernemer bent in Veghel of forens in Helmond: we willen allemaal vlot en veilig over de N279 kunnen rijden, met zo min mogelijk overlast voor de omgeving. Dat betekent dat we zorgvuldig moeten zijn en de beste oplossingen moeten kiezen voor de lange termijn. De publicatie van de NRD is daarin een belangrijke mijlpaal. Intussen zitten we natuurlijk niet stil. Met kleine maatregelen maken we de N279 nu al veiliger, zoals met de sloop van De Sluis en het wegnemen van gevaarlijke oversteken. En we zetten vol in op het aantrekkelijker maken van andere vormen van vervoer. Bijvoorbeeld door beter ov en een snelfietspad tussen Gemert en Helmond”

Reageren op de NRD (indienen zienswijze)
De NRD ligt vanaf vandaag zes weken ter inzage, iedereen kan tot en met 2 juni een zienswijze indienen. Deze zienwijzen worden verwerkt in een nota die samen met de NRD wordt vastgesteld door Gedeputeerde Staten in het najaar van 2025. De informatie die de MER-beoordeling oplevert, moet leiden tot de best haalbare oplossing voor de N279: het voorkeursalternatief. De planning is op dit moment dat het voorkeursalternatief eind 2026 wordt vastgesteld.

Lees in dit artikel hoe u een zienswijze kunt indienen. Naar artikel ‘hoe reageren op de NRD’


Ga voor het hele artikel naar de website van Provincie Noord-Brabant.

Raben gaat logistiek verzorgen voor Exertis

Exertis Benelux heeft een strategische samenwerking aangekondigd met Raben Netherlands voor de logistieke afhandeling van haar distributieactiviteiten.

De samenwerking tussen Exertis en Raben, dat in 2023 een nieuw dc opende in Oss, werd op donderdag 17 april officieel bekrachtigd en markeert een belangrijke stap in de groeistrategie van Exertis in de Benelux.

Samenwerking 2026
Vanaf 1 maart 2026 zullen Exertis Benelux en haar sales-units, Exertis Amacom en Exertis AV, gebruikmaken van een nieuw, modern warehouse op de logistieke campus van Raben in Oss. Deze locatie, gelegen aan de A59, biedt directe toegang tot hoofdverkeersaders en is volledig gericht op duurzame en efficiënte logistieke dienstverlening.
De keuze voor Raben Netherlands volgt op de aankondiging van een nieuwe organisatiestructuur en de tenaamstelling van Exertis Benelux. Met deze samenwerking wil het bedrijf haar logistieke capaciteit uitbreiden en de dienstverlening aan klanten en vendoren verder optimaliseren.

“De samenwerking met Raben en de ingebruikname van het warehouse in Oss vormen een belangrijke mijlpaal,” aldus Bas Janssen, Managing Director van Exertis Benelux. “We vergroten hiermee onze wendbaarheid en kunnen sneller en betrouwbaarder leveren.”

Ook aan de kant van Raben wordt de samenwerking gezien als een logische vervolgstap binnen een bestaande relatie. Thijs van Dijk, Site Manager van Raben Oss: “De komst van Exertis naar onze zero-emissie campus onderstreept onze gezamenlijke focus op duurzaamheid en innovatie. Dit partnerschap stelt ons in staat om logistieke processen verder te optimaliseren, afgestemd op de specifieke behoeften van Exertis en haar partners.”

Met de ingebruikname van het warehouse in Oss beschikt Exertis straks over één centrale hub voor al haar logistieke activiteiten in de regio.


Dit is een artikel van Warehouse Totaal.

Dankzij deze overname met volle vaart vooruit

Met de overname van CTU Rivierenland zet Van Berkel Groep opnieuw een strategische stap in de uitbreiding van haar container logistieke activiteiten. De inland terminal in Tiel sluit naadloos aan op het bestaande netwerk van terminals in Veghel, Oss en Cuijk. Hein van Berkel, algemeen directeur van Van Berkel Groep, vertelt over de visie achter de overname, het soepele proces met de verkopende partij en de begeleiding van Adagium.

Familiebedrijf en aanpakkers in containerlogistiek
Wat in 1955 begon als een familiebedrijf in grondverzet en transport, is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende dienstverlener in landschap, infra, bouwstoffenrecycling en containerlogistiek. Met 300 medewerkers, 10 locaties en een uitgebreid machinepark is Van Berkel Groep een flexibele en veelzijdige organisatie. De 3e generatie heeft inmiddels zijn intrede gemaakt in het bedrijf. In de afgelopen decennia heeft Van Berkel zich, met de divisie Van Berkel Logistics, bewezen als een innovatieve en duurzame speler in de logistieke sector. De terminals in Veghel en Cuijk heeft Van Berkel vanaf start opgebouwd. Met de eerdere overname van de containerterminal in Oss en nu CTU Rivierenland, wordt het netwerk van terminals verder versterkt en geoptimaliseerd. “Onze drijfveer is om de servicegraad en het logistieke proces van onze containerterminals continu te verbeteren,” legt Hein van Berkel uit. “We willen klanten op hoog niveau bedienen en geloven dat een goed verbonden netwerk van terminals daarin essentieel is.”

Een strategische overname met wederzijds vertrouwen
De overname van CTU Rivierenland komt voort uit een gedeelde visie tussen Van Berkel Groep en de Theo Pouw Groep. Laatstgenoemde zag de containerterminal steeds meer als een bijproduct, terwijl de focus sterker kwam te liggen op de kernactiviteiten in circulaire bouwstoffen en grondstoffen. “We hadden al een goede samenwerking met CTU, de containerdivisie van de Theo Pouw Groep,” vertelt Hein. “Zij hebben een weloverwogen strategisch besluit genomen om hun aandacht volledig te richten op hun kernactiviteiten. Vervolgens ontstonden de gesprekken over een mogelijke overname, en we zijn blij dat we deze kans hebben gekregen. Het proces verliep van begin tot eind soepel en in goede harmonie. Deze overname is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en professionaliteit. Altijd constructief en gericht op kwaliteit. De familie Pouw heeft zorgvuldig nagedacht over de toekomst van de terminal en de medewerkers en wilde er zeker van zijn dat de continuïteit gewaarborgd bleef.”

De ligging van CTU Rivierenland aan de Waal maakt het een logische aanvulling op de bestaande terminals van Van Berkel Logistics. “Het bedieningsgebied van Tiel sluit perfect aan op dat van Oss en Cuijk. Hierdoor kunnen op specifieke tijdstippen grotere hoeveelheden containers van en naar terminals in Rotterdam worden vervoerd. Bovendien biedt dit meer mogelijkheden om de samenwerking met operators op andere vaarroutes verder te optimaliseren. De terminal in Tiel is hiervoor strategisch gelegen op het kruispunt van de Waal, het Amsterdam-Rijnkanaal en de A15. Met deze overname bouwen we duurzaam verder aan het vaarnetwerk voor de volgende generaties.”

Elkaar aanvullen en versterken
Een overname van deze omvang vraagt om een gedegen voorbereiding en expertise. Van Berkel Groep heeft binnen het eigen team veel kennis en ervaring opgebouwd, maar schakelt bij overnames Adagium in als strategische partner. “Adagium vult ons team goed aan,” stelt Hein. “We hebben zelf een goed beeld van de markt en onze strategische doelen, maar Adagium brengt de juridische en financiële expertise in die nodig is om de prijsvorming rond te krijgen en de deal solide vast te leggen. Bij elke overname komen er unieke bespreekpunten naar voren. Adagium helpt het proces te begeleiden, stelt ons de juiste vragen en zorgt ervoor dat de afspraken helder op papier komen. Het is een samenwerking waarin we elkaar aanvullen en versterken op de punten waar extra expertise gevraagd werd. Zo hielp Adagium ook het dealteam samen te stellen dat betrokken was bij dit overnametraject.”

Een zorgvuldige voorbereiding
Met de overname van CTU Rivierenland bouwt Van Berkel Groep verder aan een robuust en goed verbonden logistiek netwerk, waarbij synergievoordelen ontstaan wanneer het vaarnetwerk logisch op elkaar aansluit. De integratie van de terminal is zorgvuldig voorbereid, waardoor de transitie soepel is verlopen. “We weten uit ervaring hoe belangrijk communicatie is voor een succesvolle integratie,” zegt Hein. “Medewerkers, klanten en andere relaties willen weten wat er verandert en wat de toekomst brengt. Daarom werken we zorgvuldig een draaiboek uit en zorgen we ervoor dat zij direct bij het proces worden betrokken. Gelukkig hebben we tot op heden louter positieve reacties ontvangen van medewerkers, klanten en relaties.”

De overname van een containerterminal is te vergelijken met een productieproces waarin elk onderdeel naadloos moet aansluiten. “Containerlogistiek is een gestroomlijnde workflow, waarbij goederen zich in verschillende fasen bevinden, op zee, onderweg of al bij de klant. Om verstoringen te voorkomen, werd al maanden voor de overdracht gewerkt aan een soepele integratie. Dankzij een zorgvuldige voorbereiding draaide de terminal binnen twee weken volledig op ons systeem, zonder haperingen.”

Een toekomstbestendige strategie
De buy-and-build-strategie van Van Berkel Groep is geen doel op zich, maar een middel om de dienstverlening continu te verbeteren. “Overnames zijn geen doel op zich, maar een gevolg van goed ondernemerschap of een middel om ons bedrijf te versterken,” benadrukt Hein. “Strategische inzichten ontstaan vaak in de loop van de tijd. Wij ontwikkelen Van Berkel Logistics volgens een duidelijke visie, terwijl de Theo Pouw Groep op zijn beurt ook zijn strategie volgt. Soms leidt dit tot een samenwerking of overname die beide partijen versterkt. In de afgelopen twintig jaar hebben we deze markt leren kennen en onze dienstverlening en ons aandeel stapsgewijs uitgebouwd. Elke overname moet ons bedrijf en netwerk verbeteren. Pas als de optelsom van vele factoren klopt, zetten we de volgende stap.”

Met vertrouwen vooruit
“We willen klanten een stabiele, betrouwbare en efficiënte dienstverlening bieden. Met deze overname zetten we weer een belangrijke stap in die richting, en ik ben blij dat we dit met respect voor elkaars belangen en vanuit kracht en visie hebben gerealiseerd,” besluit Hein zijn verhaal. “Het is prettig om in Adagium een strategische partner te hebben die ons door en door kent en ons helpt onze strategische doelen te verwezenlijken. Bij Van Berkel Groep blijven we ons ontwikkelen en onze positie in de containerlogistiek versterken.”

Dit is een artikel van Adagium.

Dit bedrijf slaat stroom op in megabatterijen en laat anderen profiteren

Het Brabant elektriciteitsnet is overbelast en veel bedrijven komen daardoor in de problemen. Om dat tegen te kunnen gaan, heeft Van Acht Logistics een oplossing bedacht. Vrijdag opende het Veghelse bedrijf in koel- en vriesopslag een groot energieopslagsysteem. Daarmee kan opgewekte zonne-energie worden opgeslagen en op een later moment worden gebruikt. En anderen kunnen daar mogelijk ook van profiteren.

Het energieopslagsysteem op Veghelse bodem is een van de grootsten in Nederland. Op het terrein staan zes grote witte containers: de megabatterijen. Samen hebben die een capaciteit van 12 megawattuur. Daarmee kunnen zo’n 600 auto’s worden opgeladen.

De stroom die de duizenden zonnepanelen van Van Acht Logistics opwekken, wordt opgeslagen in die megabatterijen. Reden hiervoor is dat het elektriciteitsnet overbelast is. Als de zon schijnt, kan niet alle zonne-energie van mensen met zonnepanelen terug worden geleverd aan het net. Het kost dan juist geld om energie terug te leveren.

Directeur Paul van Acht is zo’n vijf jaar bezig geweest met de ontwikkeling van dit systeem. “De stroom die de zonnepanelen overdag opwekken, vangen we nu op in deze batterijen”, legt Van Acht uit. “Daardoor kunnen we de stroom aan het net leveren op momenten dat er een tekort is. Zo kunnen we bijvoorbeeld onze elektrische vrachtwagens ’s nachts opladen van onze eigen stroom.”

Hiermee kan het bedrijf ook elektrificeren, oftewel: investeren in onder meer elektrische vrachtwagens. “Als we dit opslagsysteem niet zouden hebben, zouden we dat niet kunnen doen.” En Veghel kan er ook van profiteren, volgens de directeur. “We willen een publiek laadplein neerzetten, zodat ook de rest van Veghel kan gaan elektrificeren.”

Van Acht Logistics is dankzij het energieopslagsysteem dus voorbereid op de toekomst. Want dat overbelaste net, dat zal niet zomaar opgelost zijn. “Er zijn bedrijven die uit Nederland vertrekken, omdat er geen capaciteit meer is. Wij blijven met dit systeem flexibel en kunnen de komende jaren weer vooruit.”

De batterijen waren een flinke investering, maar gelukkig leveren ze ook wat op. “Op momenten dat we de energie zelf niet nodig hebben, zetten we die in voor Enexis en TenneT als die in de problemen zitten. Daar krijgen we dan ook een leuke vergoeding voor.”


Bekijk het hele artikel op de website van Omroep Brabant.

24 juni 2025: Webinar: Trends in de handel en logistiek

Samen in beweging
De wereld van handel en logistiek verandert snel. Nieuwe wet- en regelgeving, strengere duurzaamheidseisen, digitalisering van processen en geopolitieke spanningen zorgen voor directe impact op je bedrijfsvoering. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor jouw bedrijf? En hoe speel je daar tijdig en effectief op in?

evofenedex helpt ondernemers vooruit. Dagelijks ondersteunen we bedrijven bij het inspelen op veranderingen in de internationale handel en logistiek. We signaleren trends, vertalen deze naar praktisch advies en brengen ondernemers met elkaar in contact. Of het nu gaat om duurzaamheidswetgeving, importheffingen, magazijninrichting of supply chain-optimalisatie – wij staan naast je met kennis, advies en een krachtig netwerk.

Maak tijdens het gratis online webinar ‘Trends in de handel en logistiek’ op 24 juni kennis met onze aanpak. In slechts één uur krijg je een helder overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen die jouw bedrijfsvoering in 2025 raken – én hoe wij leden hierbij concreet ondersteunen. Geen abstracte toekomstscenario’s, maar praktische inzichten waar je direct mee verder kunt.

Goed om te weten: het webinar is bedoeld voor organisaties die nog geen lid zijn van evofenedex en graag laagdrempelig eens kennis met ons willen maken. Ook leden van evofenedex zijn natuurlijk van harte welkom.

Datum:
24 juni 2025
10:00-11:00 uur

24 juni 2025: Masterclass: Zo ga je om met cultuurverschillen op de werkvloer

Met statushouders op de werkvloer krijg je vroeg of laat te maken met cultuurverschillen. Natuurlijk wil je voorkomen dat er miscommunicatie ontstaat. We geven je de handvaten om hiermee om te gaan! In deze masterclass vol anekdotes, achtergronden en verhalen leer je om anders om te gaan met anderstalige medewerkers.

De masterclass wordt gegeven door Fikri El Makrini, directeur van SosyTraining. Fikri en zijn collega’s verzorgen onder andere trainingen, workshops en coaching aan statushouders en werkgevers.

Programma:
9:30-9:45 uur:  Inloop
9:45-10:00 uur:  Opening
10:00-12-15 uur:  Inspiratiesessie cultuurverschillen op de werkvloer door Fikri El Makrini
12:15-12:30 uur:  Afsluiting

Datum:
Dinsdag 24 juni 2025
9:30-12:30 uur
Wegens groot succes van de vorige editie van deze masterclass, hierbij een nieuwe datum van de extra editie. Let op, er zijn slechts beperkte plekken beschikbaar.
 
Locatie:
Kantoor Werkcentrum Noordoost-Brabant
Vughterweg 47R
‘s-Hertogenbosch
 
Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Werkcentrum Noordoost-Brabant.

24 juni 2025: Belgisch-Nederlandse Havendag 2025

Tijdens de Belgisch-Nederlandse Havendag 2025 staat het centrale thema ‘weerbare haven: samen sterker tegen dreigingen’ centraal. Experts en professionals bespreken hoe uw organisatie zich effectief kan beschermen tegen fysieke én digitale dreigingen, zoals cyberaanvallen, ransomware en sabotage.

Ontdek hoe samenwerking tussen bedrijven, havens en overheden helpt bij het beveiligen van kritieke infrastructuur en het versterken van veerkracht tegen geopolitieke risico’s. Naast inspirerende sessies biedt deze dag volop ruimte om kennis uit te wisselen en te netwerken binnen het hart van de havensector.

Actuele thema’s:
Digitale veiligheid
Cyberdreigingen in de havenindustrie
• Bescherming tegen ransomware en datalekken
• Welke stappen kunnen bedrijven zetten richting een cybersecurityplan?
• Samenwerking tussen bedrijven, overheden en havens

Fysieke veiligheid
Interne en externe dreigingen voor havenoperaties
• Insider threats; hoe voorkomt je interne sabotage?
• Beveiliging van kritieke infrastructuur in havens

Samenwerken: van theorie naar actie
Veerkracht en continu
• Hoe haven zich voorbereiden op geopolitieke risico’s
• Publiek-private samenwerking

Voor wie?
Ontmoet tijdens de Belgisch-Nederlandse Havendag niet de minste professionals. Kom in contact met onder andere:
• Nederlandse en Belgische havens
• Beveiligingsorganisaties
• Distributeurs
• Transportbedrijven
• Bedrijven uit de havengebieden
• Gemeenten
• Onderzoekers

Datum:
Dinsdag 20 mei 2025
9:00-18:00 uur
 
Locatie:
HA Concerts
Kouter 29
9000 Gent 
België
 
Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van Belgisch-Nederlandse Havendag.

19 juni 2025: Werkgeversevent: Praktische AI-oplossingen voor het MKB

Van toepassen naar impact
Na een succesvolle eerste editie is het werkgeversevent ‘Praktische AI-oplossingen voor het MKB’ terug. Steeds meer mkb-bedrijven doen ervaring op met AI. De één staat aan het begin, de ander zoekt juist verdieping. Tijdens deze tweede editie van dit werkgeversevent krijg je praktische handvatten én inspiratie om AI slim toe te passen in je bedrijf.

Of je nu je eerste stappen zet, of klaar bent voor meer impact: op 19 juni 2025 bij Avans Hogeschool in Breda, locatie OpenXBreda vind je kennis, voorbeelden en mensen die je verder helpen.

Naast inspirerende voorbeelden over hoe je start met AI, krijg je ook handvatten om de volgende stap te zetten. Of je nu nieuwsgierig bent naar de eerste toepassingen, of al werkt met AI en wil verdiepen: dit event is er voor jou.

Wat kun je verwachten?
• Praktische AI-oplossingen, direct toepasbaar in jouw MKB-bedrijf
• Inspirerende plenaire sessie
• Verdiepende break-outsessies op 2 niveaus: starten met AI én meer impact maken met AI
• Studenten en experts denken met je mee
• Netwerkborrel om kennis en ervaringen te delen

Voor wie?
Directeur/eigenaren, HR-professionals en afdelingsmanagers van MKB-bedrijven in Brabant die stappen willen zetten met AI. Beginnend of gevorderd: je haalt er altijd iets uit.

Praktische AI-oplossingen voor het MKB, komt tot stand in co-creatie tussen NLWerktaanwerk en Avans Hogeschool.

Datum:
19 juni 2025
14:30-17:30 uur

18 juni 2025: Dag van Digitalisering

Aan de slag met AI in de logistiek
Wat betekent AI écht voor jouw logistieke processen? Ontdek het tijdens de Dag van Digitalisering op woensdag 18 juni 2025, met voorbeelden uit de praktijk en handvatten om zelf aan de slag te gaan.

Laat je op de Dag van Digitalisering inspireren door keynotes van Peter de Kock en Sebastian Piest over de impact van AI op innovatie en werk. Volg interactieve sessies over AI in magazijnen, de toekomst van transportplanning, voorbeelden uit de praktijk hoe je je eigen AI-assistent bouwt.
Benieuwd naar de breakoutsessies? Klik hier om ze allemaal te bekijken.

Voor wie?
Voor professionals die werken in logistiek, transport en handel

Datum:
Woensdag 18 juni 2025
9:30-15:45 uur
 
Locatie:
evofenedex
Signaalrood 60
2718 SG  Zoetermeer
 
Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van Logistiek Digitaal.

14 juni 2025: Dag van de Techniek Oss

Op zaterdag 14 juni van 10:00 tot 16:00 uur staat Dome-X in Oss volledig in het teken van techniek. Stap binnen in
Techniekland, waar ontdekken en doen centraal staan. Hier draait alles om zelf ervaren: bouw, test, programmeer en ontdek
hoe techniek in jouw dagelijks leven een rol speelt.

Bouw je eigen magische avontuur!
Meer dan 50 technische Osse bedrijven laten je zien wat techniek écht betekent. Ontmoet professionals, doe mee aan

interactieve workshops en ontdek hoe jij zelf innovatieve oplossingen kunt bedenken. Of je nu wilt experimenteren met
robots, een eigen constructie bouwt of machines tot leven brengt. Op de Dag van de Techniek kan het allemaal.

De toegang is gratis en iedereen is welkom. Kom langs en ervaar hoe leuk en veelzijdig techniek is!
Het is de perfecte afsluiter van de Week van de Techniek, vol actie, verrassingen en leuke uitdagingen voor jong en oud.

Week van de Techniek: ervaar wat je met techniek kunt!
Dinsdag 10 juni t/m vrijdag 13 juni is de Week van de Techniek. Ruim 20 bedrijven in Oss en omgeving zetten de deur open om basisschoolkinderen de magie van techniek te laten ervaren. En te ontdekken dat iedereen techniek in zijn handen heeft. Lassen, boren, bouwen, sleutelen, schaven, programmeren en nog veel meer…..

Datum:
Zaterdag 14 juni 2025
10:00-16:00 uur

Slim vooruit: verdiep je nu in duurzame brandstoffen

De energietransitie is in volle gang en raakt ook de transportsector direct. Als ondernemer wil je voorbereid zijn op strengere milieuregels én stijgende kosten voor fossiele brandstoffen. De TLN Informatiekaart ‘Overstappen op Duurzame Brandstof en Energie’ (juli 2024) biedt een helder overzicht van alle beschikbare alternatieven. Met de juiste keuzes verlaag je je CO₂-uitstoot, versterk je je concurrentiepositie en ben je klaar voor de toekomst.
 
Van diesel naar duurzaam: wat zijn de opties?
Hoewel fossiele brandstoffen voorlopig nog dominant blijven in het wagenpark, zijn er al volop alternatieven beschikbaar die direct inzetbaar zijn én aanzienlijke CO₂-winst opleveren.
Elektrisch rijden is de snelst groeiende zero-emissie oplossing, vooral geschikt voor stedelijke distributie en korte afstanden. Elektrische vrachtwagens zijn stil, emissievrij en komen in aanmerking voor subsidies. Wel is de actieradius nog beperkt, en vraagt het laden om planning en infrastructuur.
Waterstof (H2) is een interessant alternatief voor langere afstanden en zwaarder transport. Waterstoftrucks stoten alleen water uit en zijn snel te tanken. De techniek is volop in ontwikkeling, met pilots en opschaling in gang. De beschikbaarheid van tankstations is nog beperkt, maar neemt toe onder invloed van Europese regelgeving.
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is een hernieuwbare diesel die fossiele diesel één-op-één vervangt. De brandstof wordt geproduceerd uit rest- en afvalstromen en kan tot 90% CO₂-reductie opleveren. HVO100 is direct inzetbaar, zonder motoraanpassingen.
bioLNG is geschikt voor LNG-voertuigen en geproduceerd uit o.a. mest via vergisting. bioLNG biedt dezelfde CO₂-reductiepotentie als HVO, maar vereist wel aangepaste infrastructuur voor opslag en distributie.
 
Waarom je er nu in verdiepen? De wetgeving komt eraan!
De Europese en Nederlandse regelgeving beweegt steeds sneller richting verplichte verduurzaming. Enkele ontwikkelingen die je als ondernemer niet kunt negeren:
Emissiehandel breidt uit (ETS2)
Fossiele brandstoffen worden duurder, doordat ze onder een nieuw emissiehandelssysteem vallen. Hernieuwbare alternatieven blijven hiervan vrijgesteld, wat ze financieel aantrekkelijker maakt.
Infrastructuurverplichtingen (AFIR)
Overheden worden verplicht te investeren in infrastructuur voor o.a. laadstations en waterstof, zodat het aanbod en bereikbaarheid van alternatieve brandstoffen flink toeneemt.
RED III: CO₂-plafonds per modaliteit
Voor transport komt er een plafond op de toegestane CO₂-uitstoot. Dit dwingt vervoerders om werk te maken van duurzame brandstofkeuzes.
 
Wat betekent dit voor jou als ondernemer?
TLN adviseert om nú strategische keuzes te maken, samen met je opdrachtgevers. De belangrijkste aandachtspunten:
• Kijk goed naar de brandstoffen die in jouw regio beschikbaar zijn.
• Houd rekening met subsidiemogelijkheden en vermijd toekomstige kostenstijgingen van fossiele brandstoffen.
• Kies voor bewezen technologie die past bij jouw wagenpark en type transport.
 
Doe het samen!
CO₂-reductie is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Door nu al het gesprek aan te gaan met klanten en partners over het inzetten van HVO, bioLNG of andere alternatieven, zet je een stap richting duurzaam ondernemerschap én versterk je je concurrentiepositie.
 
Wil je de details per brandstof, met voor- en nadelen, CO₂-impact, beschikbaarheid en kosten?
Bekijk dan de volledige informatiekaart van TLN:


Dit is een artikel van TLN.

Vijf stappenplan diversiteit en inclusie

Het vijfstappenplan is een belangrijke stap in de richting van een meer diverse en inclusieve transport- en logistieke sector. De sector heeft de verantwoordelijkheid om een werkomgeving te creëren waar iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt, ongeacht geslacht, leeftijd, etniciteit, religie, seksuele geaardheid of handicap. Dit stappenplan doorloop je niet in één dag, maar is een proces dat je bedrijf een sterkere positie kunt geven op het gebied van diversiteit en inclusie. Het stappenplan bevat hulp en handige tools om hier mee aan de slag te gaan.
 
Stap 1. Creëer inzicht in diversiteit en inclusie binnen jouw organisatie
Het is belangrijk om te weten hoe het staat met diversiteit en inclusie in jouw organisatie. Zonder dat inzicht is het lastig om te verbeteren. Door te kijken waar kansen en uitdagingen liggen, kun je gericht werken aan een veilige en open werkomgeving. Dit zorgt ervoor dat medewerkers zich prettig voelen én dat de organisatie sterker wordt. Diverse teams bedenken meer nieuwe ideeën, nemen betere beslissingen en maken de organisatie aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers. Daarom is het belangrijk om actief met diversiteit en inclusie aan de slag te gaan.
 
Stap 2. Inclusieve werkomgeving creëren
Een sterke missie en visie op diversiteit en inclusie geven richting aan je organisatie. Ze laten zien waar je voor staat en waar je naartoe wilt. In deze stap geven we een aantal concrete tips voor het opstellen en communiceren van een succesvolle diversiteit en inclusie missie en visie.
 
Stap 3. Diversiteit in werving en selectie
Diversiteit begint bij de instroom van nieuwe medewerkers. Werven op basis van behoefte is belangrijk, maar zorg dat diversiteit geen bijzaak is. Dit betekent dat je bewust moet kijken naar hoe en waar je vacatures uitzet en welke selectiecriteria je hanteert. Een inclusief wervingsproces helpt om een breder en diverser talent aan te trekken. Denk hierbij aan het gebruik van inclusieve vacatureteksten, het inzetten van diverse wervingskanalen en het trainen van recruiters om onbewuste vooroordelen te herkennen en te vermijden. 

Door diversiteit in werving en selectie te integreren, bouw je aan een organisatie waar iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Dit draagt niet alleen bij aan een inclusieve cultuur, maar versterkt ook de innovatiekracht en het succes van de organisatie.

Stap 4. Diversiteit en onboarding: 
Diversiteit in je team is waardevol, maar om het volle potentieel te benutten, moet je ook investeren in een inclusieve onboarding-ervaring. Hier volgen enkele tips:

Stap 5. Check je voortgang op diversiteit en inclusie
Goed bezig met je plan voor meer diversiteit en inclusie! Nu is het tijd om te monitoren en evalueren: hoe gaat het ermee?

Lees het hele artikel op de website van STL.

Dé vacaturebank voor transport en logistiek

Publiceer ook jouw vacature(s) via STL!
Seizoenspiek, zwangerschapsverlof of groeit je bedrijf gewoon? Dan kun je wel wat versterking gebruiken. Wij helpen je graag. Het begint met het plaatsen van je vacature(s). Nadat je bent ingelogd, kun je gelijk aan de slag. Heb je nog geen inlog? Het is snel voor elkaar. Heb je hulp nodig bij het plaatsen van je vacature(s)? Of bij het schrijven of verbeteren van je vacaturetekst? Neem dan contact met STL op. Zij helpen je hier graag bij.

Ben jij op zoek naar leuk werk?
Bijvoorbeeld als chauffeur, planner of logistiek leidinggevende? Hier vind je alle vacatures voor een baan in transport en logistiek. Wil je eerst advies? Dat kan ook! Vind vandaag nog jouw nieuwe baan.

Dit is een artikel van STL.

Voortgang Heesch West

Maart 2025
Herstelbesluit bestemmingsplan Heesch West
Het herstelbesluit bestemmingsplan Heesch West wordt binnenkort voorgelegd aan de gemeenteraden van:
• ’s-Hertogenbosch (7 mei 2025) > Openbaar raadsvoorstel,
• Bernheze (8 mei 2025) > Stukken raadsvergadering en
• Oss (22 mei 2025) > zodra de stukken openbaar worden, komen ze op heeschwest.nl.

Aanpassingen bestemmingsplan naar aanleiding van STAB-advies
Ongeveer twee jaar geleden werd het bestemmingsplan Heesch West vastgesteld. De afdeling Bestuursrechtspraak van Raad van State bereidt de zitting voor de beroepsprocedure voor. Voor de onderdelen verkeer en geluid vroegen zij advies van de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (STAB). Dit advies is in juni 2024 beschikbaar gekomen. De gemeenteraden zijn hier medio 2024 al over geïnformeerd.

De Gemeenschappelijke Regeling Heesch West is naar aanleiding van dit STAB-advies aan de slag gegaan met het uitwerken van een herstelbesluit van het bestemmingsplan Heesch West en het facetplan Geluid Heesch West. Een herstelbesluit houdt in dat een plan wordt aangepast of gecorrigeerd voordat de Raad van State er een definitief oordeel over velt. Het herstelbesluit vindt plaats in perspectief van de lopende beroepsprocedure en zal daarom ook mee worden genomen tijdens de zitting.

In dit herstelbesluit is volgens het advies van de STAB de zonering aangepast. In een deel van het gebied in komen  grotere richtafstanden tussen woningen en bedrijfsactiviteiten. Hierdoor is er minder omgevingshinder. Ook worden verschillende onderzoeken geactualiseerd. Enerzijds door de hiervoor genoemde aanpassing van het plan en daarnaast om een langere beschouwingsperiode tot 2036 te onderzoeken vanwege de tijd die is verstreken sinds de vaststelling van het bestemmingsplan in 2022.

Deze kaart toont de zonering volgens het herstelbesluit.

_____________

Oktober 2024
Ontwerp bestemmingsplan Cereslaan-West
Cereslaan-West betreft de uitbreiding tussen A59 en het huidig bedrijventerrein / de Bosschebaan. Het Ontwerp bestemmingsplan voor deze uitbreiding ligt nu ter inzage. De totale uitbreiding betreft 5 hectare. Hiervan is ruim 3 hectare door de Gemeenschappelijke Regeling Heesch West uit te geven. Er komen kavels die variëren van 1.000 tot 5.000 vierkante meter.

Het plan
Het ontwerpbestemmingsplan voor de uitbreiding van het bedrijventerrein Cereslaan-West is gepubliceerd. De uitbreiding sluit direct aan op het bestaande bedrijventerrein. De grens aan de noordkant van het terrein wordt gevormd door de verlengde Bosschebaan (deze nieuwe wegverbinding wordt aangelegd vanwege de ontwikkeling van regionaal bedrijventerrein Heesch West). Dit is tussen de Cereslaan (ter hoogte van de afrit A59) en de bestaande Bosschebaan richting het regionaal bedrijventerrein en verder.

Met deze uitbreiding krijgt het bedrijventerrein een modern en duurzaam gezicht naar de A59. Het terrein biedt vestigingsmogelijkheden voor kleinschalige, lichte bedrijvigheid (tot maximaal milieucat. 3.2). Ook voorziet het plan in een zorgvuldige inpassing en aansluiting van bestaande verkeersroutes (ook voor langzaam verkeer als fietsers) en inritten aan de randen van het bedrijventerrein.

Waterstructuur
Met het plan wordt een toekomstbestendige waterstructuur voor zowel de voorgenomen terrein uitbreiding als voor het bestaande bedrijventerrein Cereslaan-West geborgd. Verder is er aandacht voor inpassing en deels versterking van aanwezige groenelementen.

Gemeenschappelijke Regeling Heesch West
Initiatief en realisatie van het voorliggende uitbreidingsplan voor Cereslaan-West wordt verzorgd door de Gemeenschappelijke Regeling Heesch West (het samenwerkingsverband van de gemeente Bernheze, ’s-Hertogenbosch en Oss, die ook verantwoordelijk is voor het regionaal bedrijventerrein Heesch West en hiermee samengaande ontwikkelingen).

Officiële documentatie
Het ontwerpbestemmingsplan en onderzoeken die betrekking hebben op Cereslaan-West zijn op de website ruimtelijkeplannen.nl opgenomen, zoals het beeldkwaliteitsplan voor het terrein.

Vragen
Heeft u vragen naar aanleiding van de publicatie van het bestemmingsplan dan kunt u die via info@heeschwest.nl stellen.

_____________

Oktober 2023
Beroepsprocedure bestemmingplan Heesch West
Er is helaas nog steeds geen inzicht in de planning voor de behandeling van de beroepsprocedure op het bestemmingsplan bij de Raad van State. De verwachting van onze advocaat, die ervaring heeft met deze procedures, is dat het nog zeker tot het voorjaar van 2024 zal duren voordat de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak doet.

De verkoopprocedure start pas als het bestemmingsplan onherroepelijk is en daarna is er ook nog bouwplanontwikkeling nodig. Dat betekent waarschijnlijk dat er op zijn vroegst in 2026 bedrijfsgebouwen in gebruik kunnen worden genomen. Mede door het ontbreken van vestigingsalternatieven voor bedrijven hopen we verdere vertraging zoveel mogelijk te beperken.

Voorbereidende werkzaamheden en onderzoek
De meeste gronden en gebouwen in het ontwikkelgebied zijn (meer of minder recent) aangekocht en worden zoveel mogelijk tijdelijk verder geëxploiteerd. Door de langlopende planvoorbereiding gaat de kwaliteit van de huidige gebouwen in het gebied achteruit. Als er op het gebied van openbare orde, veiligheid en/of milieu noodzaak is, kunnen sanerings- of sloopwerkzaamheden worden uitgevoerd vooruitlopend op de definitieve vaststelling van het plan. Verder zullen ook regelmatig inmetingen en onderzoeken plaatsvinden. Omdat de beroepsprocedure tegen het bestemmingsplan nog loopt, worden er nog geen grootschalige werkzaamheden uitgevoerd.

Energieconcept Heesch West
Het energienetwerk in onze regio is nog niet goed ingericht op de hoeveelheden stroom die nodig zijn als bedrijven meer elektriciteit gaan gebruiken en er meer duurzame energie wordt opgewekt. Tennet, beheerder van het hoogspanningsnet in Nederland, en de netbeheerders staan voor grote investeringen.

Heesch West zet bij de ontwikkeling van het regionale bedrijventerrein in op slimme oplossingen op het gebied van elektriciteit. Denk daarbij bijvoorbeeld aan individuele en/of collectieve optimale duurzame opwekking, opslag van energie en beheersing van de energiebehoefte. We werken toe naar een smart energy hub. Hierin worden verschillende energiestromen optimaal benut in een zoveel mogelijk decentraal netwerk. Een oplossing voor de volle elektriciteitsnetten die onder andere ontstaan zijn door de toename van de productie van duurzame energie. Door inzet van slimme energieoplossingen borgen we een innovatieve én robuuste energievoorziening. Een belangrijke opgave die goed aansluit bij de duurzame ambities van Heesch West.

_____________

April 2023
In eerdere berichtgeving is gemeld dat verschillende partijen beroep hebben ingesteld tegen het bestemmingplan Heesch West dat in 2022 door de gemeenteraden is vastgesteld. Het zal naar verwachting nog zeker tot voorjaar 2024 duren voordat de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State tot een uitspraak komt.

De verkoopprocedure start pas als het bestemmingsplan onherroepelijk is en daarna is er ook nog bouwplanontwikkeling nodig. Dat betekent waarschijnlijk dat er op zijn vroegst in 2026 bedrijfsgebouwen in gebruik kunnen worden genomen. Mede door het ontbreken van vestigingsalternatieven voor bedrijven hopen we verdere vertraging zoveel mogelijk te beperken.

Voorbereiden
De Gemeenschappelijk Regeling bereidt zich verder voor op de beoogde realisatiefase. In de afgelopen maanden zijn er bijvoorbeeld weer een aantal verwervingen gerealiseerd die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein met het oog op de infrastructuur.

Een andere belangrijke stap is dat er werk gemaakt wordt van het ontwikkelen van een robuust en duurzaam ‘slim’ energieconcept, waarmee op een passende manier kan worden omgegaan met de ook in de provincie Noord-Brabant actuele netcongestie (meer vraag naar elektriciteit dan het netwerk aan kan). Tegelijkertijd krijgen de duurzame ambities van Heesch West zo concrete invulling.

Landschapsinrichting
Verder is de Gemeenschappelijke Regeling aan de slag met het ecologisch activiteitenplan als aanvulling op doorlopende inventarisaties. Hierin wordt geregeld hoe met de voorgestelde landschapsinrichting en aanvullende ecologische maatregelen de aanwezige natuurwaarden zoveel mogelijk worden behouden, gemitigeerd en mogelijk ook kunnen worden versterkt. Het activiteitenplan beschrijft maatregelen voor de uitvoeringsaanpak en -planning en is de basis voor ontheffingen in het kader van de Wet Natuurbescherming. Naast de formele afstemming met de Omgevingsdienst als bevoegd gezag biedt het plan ook handvatten om met Heesch West en mogelijk belangstellende (landschaps-)partijen inrichting en beheer verder te bepalen.

Inzet is om in de tweede helft van het jaar zowel de omgeving als bedrijven meer inzicht te kunnen geven en te consulteren in de concrete uitvoeringsaanpak en planning van de gebiedsontwikkeling.

Planontwikkeling Cereslaan-West
De gemeente Bernheze publiceerde in januari het ontwerpbestemmingplan Cereslaan-West. Het gaat hier om een uitbreiding van het bestaande bedrijventerrein van in totaal 5 hectare. De Gemeenschappelijke Regeling Heesch West geeft hier 3 hectare van uit. De maximale milieucategorie is 3.2. Het kavelaanbod varieert van 1.000 tot 5.000 m2.

Inloopavond
Tijdens een drukbezochte inloopavond in De Pas op 31 januari kwamen veel bewoners en ondernemers uit de omgeving om zich te laten informeren over de plannen en de effecten van de uitbreiding op bijvoorbeeld het verkeer. Daarnaast waren er veel (lokale) ondernemers die concreet geïnteresseerd zijn in vestiging op het bedrijventerrein. Het betreft vaak ondernemers uit de omgeving die willen doorgroeien naar een eigen bedrijfskavel. Veelal betreft het ondernemers die nu in een krappe en soms onzekere huursituatie gevestigd zijn en perspectief zoeken op een eigen kavel. De belangstelling overstijgt het beperkte aanbod dat met het plan beschikbaar komt ruimschoots. De Gemeenschappelijke Regeling Heesch West moet prioriteren en ontwikkelt hiervoor een uitgiftstrategie die aanvullend is op de uitgiftestrategie van het regionale bedrijventerrein.  

Vervolg
Op de publicatie van het ontwerpbestemmingsplan zijn in totaal 4 zienswijzen ontvangen. De gemeente Bernheze en de Gemeenschappelijke Regeling Heesch West stemmen dit voorjaar de reacties, met mogelijke aanpassingsvoorstellen, af. Het streven is om de vaststelling van het bestemmingsplan Cereslaan-West na de zomer bij de gemeenteraad Bernheze op de agenda te hebben.

_____________

Januari 2023
Na goedkeuring van het bestemmingsplan Heesch West in de gemeenteraden Bernheze, ’s-Hertogenbosch en Oss en publicatie van het plan, volgde een beroepstermijn. Deze eindigde op 28 april van dit jaar en er zijn 30 beroepschriften ingediend. Door capaciteitsproblemen, het complexe plan en het aantal beroepschriften is er bij de Raad van State vertraging opgetreden bij de behandeling.

De Crisis- en herstelwet is van toepassing op de procedure van dit bestemmingsplan, maar de termijn van 6 maanden die hiervoor staat wordt niet gehaald. De verwachting is dat de Raad van State pas in het voorjaar van 2024 uitspraak zal doen. De betrokken gemeenten waren eind september pas op de hoogte van het aantal en de inhoud van de beroepschriften. De vertraging houdt in dat het bestemmingsplan ook pas op een later moment onherroepelijk kan worden en dus ook de verkoop van kavels wordt vertraagd.

De provincie Noord-Brabant heeft ook een beroep ingediend dat zich richt tegen de uitsluiting van een mestfabriek op het bedrijventerrein. De betrokken gemeenten zullen zich hiertegen verweren bij de Raad van State. Gezien die procedure is het nu niet wenselijk om hier inhoudelijk verder op in gegaan. Wel benadrukt de GR dat ze het betreurt dat de provincie dit beroep heeft ingediend. Dit leidt begrijpelijk tot zorgen bij omwonenden en geïnteresseerde bedrijven.

Praktisch verandert het beroep niets aan de beoogde grondverkoop voor het bedrijventerrein. De gronden zijn in het bezit van de GR en het uitgiftebeleid van de GR komt tot stand in afstemming met de gemeenten. Er wordt geen grond aangeboden aan een mestfabriek, ook niet als  het beroep van de provincie bij Raad van State zou slagen.

Belangstelling
De belangstelling voor kavels is groter dan het aanbod. Het gaat vooral om regionale bedrijven die zich op Heesch West willen vestigen. In de regio zijn verder nauwelijks alternatieven voor middelgrote en grote bedrijven.

_____________

Ontwerp bestemmingsplan Cereslaan-West
Cereslaan-West betreft de uitbreiding tussen A59 en het huidig bedrijventerrein / de Bosschebaan. Het Ontwerp bestemmingsplan voor deze uitbreiding ligt nu ter inzage. De totale uitbreiding betreft 5 hectare. Hiervan is ruim 3 hectare door de Gemeenschappelijke Regeling Heesch West uit te geven. Er komen kavels die variëren van 1.000 tot 5.000 vierkante meter.

Het plan
Het ontwerpbestemmingsplan voor de uitbreiding van het bedrijventerrein Cereslaan-West is gepubliceerd. De uitbreiding sluit direct aan op het bestaande bedrijventerrein. De grens aan de noordkant van het terrein wordt gevormd door de verlengde Bosschebaan (deze nieuwe wegverbinding wordt aangelegd vanwege de ontwikkeling van regionaal bedrijventerrein Heesch West). Dit is tussen de Cereslaan (ter hoogte van de afrit A59) en de bestaande Bosschebaan richting het regionaal bedrijventerrein en verder.

Met deze uitbreiding krijgt het bedrijventerrein een modern en duurzaam gezicht naar de A59. Het terrein biedt vestigingsmogelijkheden voor kleinschalige, lichte bedrijvigheid (tot maximaal milieucat. 3.2). Ook voorziet het plan in een zorgvuldige inpassing en aansluiting van bestaande verkeersroutes (ook voor langzaam verkeer als fietsers) en inritten aan de randen van het bedrijventerrein.

Waterstructuur
Met het plan wordt een toekomstbestendige waterstructuur voor zowel de voorgenomen terrein uitbreiding als voor het bestaande bedrijventerrein Cereslaan-West geborgd. Verder is er aandacht voor inpassing en deels versterking van aanwezige groenelementen.

Gemeenschappelijke Regeling Heesch West
Initiatief en realisatie van het voorliggende uitbreidingsplan voor Cereslaan-West wordt verzorgd door de Gemeenschappelijke Regeling Heesch West (het samenwerkingsverband van de gemeente Bernheze, ’s-Hertogenbosch en Oss, die ook verantwoordelijk is voor het regionaal bedrijventerrein Heesch West en hiermee samengaande ontwikkelingen).

Officiële documentatie
Het ontwerpbestemmingsplan en onderzoeken die betrekking hebben op Cereslaan-West zijn op de website ruimtelijkeplannen.nl opgenomen, zoals het beeldkwaliteitsplan voor het terrein.

Inloopavond 31 januari
Wilt u meer weten over de plannen en effecten van bedrijventerrein Cereslaan- West? Op 31 januari vindt een inloopavond plaats bij De Pas in Heesch. Deze start om 19.00 uur en zal duren tot 21.00 uur. Er is onder andere aandacht voor het plan, de vestigingsmogelijkheden, het proces en omgevingsthema’s zoals verkeer en geluid. Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd om hun vragen te stellen bij de verschillende informatietafels.

Vragen
Heeft u vragen naar aanleiding van de publicatie van het bestemmingsplan dan kunt u die via info@heeschwest.nl stellen.

_____________

Ontwerpbestemmingsplan Cereslaan-West in januari
De Gemeenschappelijke Regeling Heesch West bereidt, als zelfstandig plan, de uitbreiding van het bestaande bedrijventerrein Cereslaan West voor. Het betreft een uitbreiding tussen A59 en het huidig bedrijventerrein/de Bosschebaan. Voor dit plan wordt een ontwerpbestemmingsplan opgesteld, waarbij verschillende omgevingsonderzoeken worden uitgevoerd. In verschillende omgevingsonderzoeken die eerder voor Heesch West werden gehouden, is al rekening gehouden met deze ontwikkeling. Verwacht wordt dat het plan na de zomervakantie voor bestuurlijke behandeling in de gemeente Bernheze wordt aangeboden. Op basis van het planvoorstel wordt ook de nabije omgeving verder geïnformeerd en in de gelegenheid gesteld zienswijzen op het plan in te dienen.   

_____________

Anticiperen op energieschaarste
Netbeheerders Tennet (landelijk) en Enexis (regionaal) maakten in juni bekend dat er energieschaarste is in de provincies Brabant en Limburg. Met betrekking tot Heesch West is er al langere tijd afstemming met Enexis en het plan zit ook in de investeringsplannen van de regionale netbeheerder.

Deze schaarste vraagt om investeringen in het net en goede afstemming als het gaat om oplossingen als duurzame lokale opwekking. Belangrijk in verband met de duurzame ambities en mogelijkheden van Heesch West. De afstemming over de aanpak en uitwerking hiervan is in volle gang en samen met betrokken partijen wordt gewerkt aan passende oplossingen. Als het nodig is, zal de Gemeenschappelijke Regeling dit verder uitwerken in de uitgiftevoorwaarden en het parkmanagement.

Dit zijn artikelen van Heesch West.

Vrachtwagenheffing in 2026 verandert kostenstructuur in transport

Nederland voert medio 2026 een vrachtwagenheffing in voor vrachtauto’s vanaf 3500 kilogram totaalgewicht. Deze maatregel heeft directe gevolgen voor beroepsgoederenvervoerders en voor bedrijven die zelf goederen vervoeren. De invoering kan tot een initiële kostenverhoging leiden waarop ondernemers zich nu kunnen voorbereiden. 

Opbrengsten vloeien grotendeels terug en worden ingezet voor verduurzaming
De heffing is gebaseerd op het aantal gereden kilometers op vrijwel alle autosnelwegen en een aantal provinciale en gemeentelijke hoofdwegen, en het emissieniveau van het voertuig. Hiermee wordt schoner vervoer gestimuleerd: voertuigen met lagere uitstoot betalen minder. 

Doel: schoner en slimmer transport 
De invoering van de vrachtwagenheffing is onderdeel van het streven naar een duurzamer en efficiënter transportnetwerk. De opbrengsten vloeien grotendeels terug naar de sector en worden ingezet voor verduurzaming en innovatie. Dit omvat subsidies voor de aanschaf van zero-emissievrachtauto’s (AanZET), investeringen in laadinfrastructuur en waterstoftankstations en subsidies voor efficiency-verbeteringen.

Financiële impact op transportkosten 
Met de invoering van de vrachtwagenheffing verandert de kostenstructuur binnen de transportsector aanmerkelijk. De tarieven worden afhankelijk van de emissieklasse van het voertuig, waardoor ondernemers met oudere dieselvoertuigen een hoger tarief betalen. Dit heeft gevolgen voor prijsstelling, routeplanning en de inzet van materieel van eigen vervoerders en beroepsgoederenvervoerders. 

Ter illustratie: voor een Euro 5-vrachtauto met een toegestane maximum massa (tmm) van 18.000 tot en met 32.000 kg die jaarlijks 55.000 kilometer rijdt op heffingplichtige wegen is de vrachtwagenheffing 0,185*55000 = 10.175 euro per jaar. Ter vergelijking, normaliter zou een bedrijf met het eurovignet jaarlijks maximaal 811 euro (3 assen of minder) of 1352 euro (4 assen of meer) moeten betalen plus de motorrijtuigenbelasting.  

Voor een elektrische vrachtauto met een tmm van 18.000 tot en met 32.000 kg, die jaarlijks 55.000 kilometer rijdt op heffingplichtige wegen, is de vrachtwagenheffing 0,032*55000 = 1760 euro per jaar.

Bij een kilometrage van 30.000 per jaar ga je 0,185*30000 = 5550 euro betalen voor een Euro 5-vrachtauto met een tmm van 18.000 tot en met 32.000 kg en een elektrische vrachtauto met een tmm van 18.000 tot en met 32.000 kg die 30.000 km rijdt is dat 0,032*30000 = 960 euro per jaar. 

Schonere vrachtauto’s krijgen reductie
Schoner vervoer bestaat uit voertuigen met een lage CO₂-uitstoot en emissievrije aandrijftechnieken, zoals elektrische en waterstofauto’s. De hoogte van de heffing wordt bepaald door de emissieklasse. Elektrische vrachtauto’s worden niet volledig vrijgesteld, maar krijgen een forse reductie op de heffing. Daarnaast is voor zware elektrische bestelauto’s tot 4,25 ton een volledige vrijstelling opgenomen in de regeling.  

Voorbereidingen treffen 
Bedrijven doen er verstandig aan nu al actie te ondernemen. Analyseer de verwachte kostenstijging en kijk waar besparingen mogelijk zijn. Als je oudere voertuigen hebt, kan het aantrekkelijk zijn om te investeren in schoner materieel, zoals de overstap naar elektrische of waterstofvoertuigen. Er zijn diverse subsidiemogelijkheden beschikbaar. Kijk ook naar de efficiency, beladingsgraden en leegrijden. Ook een de inzet van andere modaliteiten een besparing opleveren.

Tijdspad en verdere ontwikkelingen 
Het wetsvoorstel voor de vrachtwagenheffing is inmiddels aangenomen. De voorbereidingen voor de invoering, waaronder de toelating van Europese toldienstaanbieders en de technische infrastructuur, verlopen volgens planning. De komende periode wordt verdere informatie verwacht over de exacte tarieven en praktische uitvoering. Zeker is al wel dat je over een on-boardunit (OBU) moet beschikken.

Duurzaam Vervoer Inspiratie Event 
Om bedrijven te helpen, organiseren we een informatiesessie over de vrachtwagenheffing tijdens het Duurzaam Vervoer Inspiratie Event op 21 mei. We lichten de gevolgen van de heffing toe en bespreken hoe bedrijven zich hierop kunnen voorbereiden.
Kijk ook in het dossier vrachtwagenheffing op de website.


Dit is een artikel van evofenedex.

Brabant investeert 5 miljoen euro in energyhubs op bedrijventerreinen

De provincie Noord-Brabant stimuleert ondernemers om lokaal slim samen te werken bij hun energievoorziening. De provincie trekt in totaal 5 miljoen euro uit voor het stimuleren van zogeheten energyhubs op bedrijventerreinen. Dit moet leiden tot een efficiënter gebruik van het elektriciteitsnetwerk, het terugdringen van de netcongestie en kostenbesparing voor bedrijven.

“Door de schaarste op het elektriciteitsnet kunnen veel bedrijven momenteel niet uitbreiden of verduurzamen,” licht gedeputeerde Bas Maes (Klimaat & Energie) toe. “Met een energyhub delen meerdere bedrijven samen één aansluiting op het elektriciteitsnet. Zo benutten we de beschikbare netcapaciteit beter en kunnen bedrijven toch doorgroeien.”

De provincie heeft twintig bedrijventerreinen geselecteerd waar een energyhub kansrijk lijkt. Deze terreinen, verspreid over heel Brabant, kunnen vanaf april 2025 subsidie aanvragen voor een haalbaarheidsstudie. Later dit jaar komt er steun beschikbaar voor de concrete ontwikkeling van energyhubs. De provincie stelt ook een plan vast waarin de aanpak voor de komende drie jaar wordt uitgewerkt. Brabant werkt bij het stimuleren van energyhubs naast gemeenten ook samen met partners als Enexis, BOM en Brainport Development.

Voortbouwend op eerdere successen
Het initiatief bouwt voort op de positieve ervaringen met het Grote Oogst-programma, waarbij eerder al geld voor verduurzamingsmaatregelen aan bedrijven is toegekend. “De lopende energyhub-projecten binnen Grote Oogst laten zien dat lokale samenwerking werkt,” vertelt Maes. “Deze nieuwe investering stelt ons in staat om die succesvolle aanpak verder uit te rollen in de hele provincie.”

In een energyhub werken minimaal vijf bedrijven samen aan hun energievoorziening. Ze delen niet alleen de netaansluiting, maar kijken ook naar mogelijkheden voor lokale energieopwekking via wind- en zonne-energie en -opslag in bijvoorbeeld collectieve batterijen. “Door samen te werken kunnen bedrijven bijdragen aan een duurzamer energiesysteem en kosten besparen,” aldus Maes.

De provincie krijgt voor dit programma geld van het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG). Energyhubs sluiten aan bij de ambitie van de provincie om de energietransitie te versnellen en het vestigingsklimaat voor bedrijven te versterken.

Naar de bijdrageregeling haalbaarheidsstudies energiehubs


Dit is een artikel van Provincie Noord-Brabant.

Vos Logistics versterkte financiële positie in 2024

Europees logistieke dienstverlener Vos Logistics realiseerde in 2024 een omzet van € 357,5 miljoen, een daling van 7,5 procent ten opzichte van 2023 (€ 377 miljoen). Gedurende het jaar verbeterde de financiële positie zich, waarbij de EBIT steeg tot €3,8 miljoen (2023: €0,9 miljoen) en de EBT verbeterde tot €1,4 miljoen (2023: -€1,8 miljoen). Het nettoresultaat kwam uit op break-even.

De liquiditeit bleef stabiel op €13,5 miljoen, terwijl de netto-schuld afnam tot €43 miljoen. Vos Logistics investeerde €35,5 miljoen in vlootvernieuwing, warehouse-automatisering, digitalisering en duurzaamheid. Dit ten behoeve van efficiëntie verbetering en de toekomstbestendigheid van de onderneming.

Solutions
Solutions, service provider in Benelux distributie, freight management en warehousing speelde flexibel in op marktontwikkelingen. De groeiende vraag naar opslag- en distributiediensten compenseerde grotendeels de impact van teruglopende volumes van bestaande klanten. Het afbouwen van de Home Delivery activiteit droeg bij aan de positieve ontwikkelingen van de onderneming.

De implementatie van het nieuwe Warehouse Management System (WMS) droeg bij aan verbetering van de efficiency en dienstverlening aan klanten. Tegelijkertijd breidde Vos Logistics zijn end-to-end supply chain-oplossingen uit, waarbij opslag, transport en value-added logistics steeds nauwer werden geïntegreerd onder andere door de implementatie van een Control Tower. Dit is een gecentraliseerd platform voor real-time tracking en optimalisatie van vracht- en supply chain-activiteiten.

“Het biedt onze relaties control en visibility over kosten en performance van hun orders aan klanten. In 2025 zal deze oplossing verder worden uitgerold, zodat meer bedrijven hiervan kunnen profiteren”, aldus een woordvoerder van Vos Logistics.

International Transport
Hoewel International Transport werd beïnvloed door terugvallende ontwikkelingen in de automobiel- en petrochemische sector, wist de divisie zich in de loop van 2024 te verbeteren. De instroom van nieuwe klanten droeg bij aan een verbeterde winstgevendheid.

Daarnaast werd het aantal trucks verminderd waardoor de efficiënter verbeterde met behoud van flexibiliteit door inzet van onderaannemers. Het Mega FTL-netwerk presteerde beter dan in 2023. Ondanks enige schommelingen in de markt van textiel recycling bleef de vraag goed voor High Volume transport (mobiele opslagoplossingen).

De resultaten van Bulk Network & Storage bleven stabiel, ondanks de afnemende vraag vanuit de petrochemie en bouwsector. De arbeidsmarkt voor internationale chauffeurs blijft een belangrijk aandachtspunt.

Duurzaamheid
De onderneming ondersteunde haar klanten actief bij het bereiken van hun logistieke duurzaamheidsdoelstellingen en zal dit in de komende jaren verder uitbreiden.
Vos Logistics breidde het gebruik van HVO100-biobrandstof uit, verlaagde de CO₂-uitstoot en bereidde zich voor op verdere elektrificatie van de vloot om deze ontwikkeling de komende jaren voort te zetten. Onderzoek naar hernieuwbare energie op eigen locaties werd geïntensiveerd als onderdeel van de ambitie naar zero emission.

Ter voorbereiding om te voldoen aan de CSRD-richtlijnen heeft Vos Logistics haar duurzaamheidsrapportage aangescherpt. CO₂-emissiedata werden geïntegreerd in facturen en klanten kregen gedetailleerde rapportages over hun ecologische impact. Deze inspanningen sluiten aan bij de EU-regelgeving en onderstrepen de inzet van de onderneming voor transparante, data gedreven duurzaamheidsbeleid.

Digitale transformatie en cybersecurity: slimmer en veiliger werken
Vos Logistics zette AI in om processen te automatiseren en investeerde in IT-infrastructuur en cybersecurity, wat leidde tot de ISO27001-certificering – een belangrijke mijlpaal om de organisatie en haar klanten beter te beschermen tegen cyberdreigingen. In de toekomst blijft Vos Logistics investeren in digitalisering, optimalisatie en duurzame oplossingen waarbij de onderneming zich richt op het leveren van hoogwaardige logistieke diensten, het verbeteren van de efficiëntie en het versterken van de ‘Power of a Shared Network’.

CFO Ben Vos: “In 2024 hebben we strategische stappen gezet om onze financiële positie te versterken, met aanzienlijke investeringen in digitalisering, automatisering en duurzaamheid. Onze huidige positie is nog niet in lijn met onze ambities, maar de verbeteringen in EBIT en EBT onderstrepen onze veerkracht. De flexibiliteit en betrokkenheid van ons team van medewerkers is hierin van grote waarde. We werken toe naar CSRD-compliance en blijven investeren in AI, magazijnautomatisering en cybersecurity, zodat Vos Logistics toekomstbestendig blijft.”

CEO Frank Verhoeven: “De logistieke sector verandert snel, en Vos Logistics loopt voorop in deze transformatie. Door gebruik te maken van de ‘Power of our Shared Network’, AI-gedreven innovatie te omarmen en onze zero-emissie-initiatieven uit te breiden, bieden we klanten steeds efficiëntere en duurzamere oplossingen. Onze focus blijft gericht op slimmer werken, digitale capaciteiten versterken en lange termijn waarde creëren voor klanten, medewerkers en de samenleving. Met deze solide basis hebben we het vertrouwen om in 2025 en de jaren daarna verdere groei te realiseren.”

Dit is een artikel van Transport Online.