Vos Logistics versterkte financiële positie in 2024

Europees logistieke dienstverlener Vos Logistics realiseerde in 2024 een omzet van € 357,5 miljoen, een daling van 7,5 procent ten opzichte van 2023 (€ 377 miljoen). Gedurende het jaar verbeterde de financiële positie zich, waarbij de EBIT steeg tot €3,8 miljoen (2023: €0,9 miljoen) en de EBT verbeterde tot €1,4 miljoen (2023: -€1,8 miljoen). Het nettoresultaat kwam uit op break-even.

De liquiditeit bleef stabiel op €13,5 miljoen, terwijl de netto-schuld afnam tot €43 miljoen. Vos Logistics investeerde €35,5 miljoen in vlootvernieuwing, warehouse-automatisering, digitalisering en duurzaamheid. Dit ten behoeve van efficiëntie verbetering en de toekomstbestendigheid van de onderneming.

Solutions
Solutions, service provider in Benelux distributie, freight management en warehousing speelde flexibel in op marktontwikkelingen. De groeiende vraag naar opslag- en distributiediensten compenseerde grotendeels de impact van teruglopende volumes van bestaande klanten. Het afbouwen van de Home Delivery activiteit droeg bij aan de positieve ontwikkelingen van de onderneming.

De implementatie van het nieuwe Warehouse Management System (WMS) droeg bij aan verbetering van de efficiency en dienstverlening aan klanten. Tegelijkertijd breidde Vos Logistics zijn end-to-end supply chain-oplossingen uit, waarbij opslag, transport en value-added logistics steeds nauwer werden geïntegreerd onder andere door de implementatie van een Control Tower. Dit is een gecentraliseerd platform voor real-time tracking en optimalisatie van vracht- en supply chain-activiteiten.

“Het biedt onze relaties control en visibility over kosten en performance van hun orders aan klanten. In 2025 zal deze oplossing verder worden uitgerold, zodat meer bedrijven hiervan kunnen profiteren”, aldus een woordvoerder van Vos Logistics.

International Transport
Hoewel International Transport werd beïnvloed door terugvallende ontwikkelingen in de automobiel- en petrochemische sector, wist de divisie zich in de loop van 2024 te verbeteren. De instroom van nieuwe klanten droeg bij aan een verbeterde winstgevendheid.

Daarnaast werd het aantal trucks verminderd waardoor de efficiënter verbeterde met behoud van flexibiliteit door inzet van onderaannemers. Het Mega FTL-netwerk presteerde beter dan in 2023. Ondanks enige schommelingen in de markt van textiel recycling bleef de vraag goed voor High Volume transport (mobiele opslagoplossingen).

De resultaten van Bulk Network & Storage bleven stabiel, ondanks de afnemende vraag vanuit de petrochemie en bouwsector. De arbeidsmarkt voor internationale chauffeurs blijft een belangrijk aandachtspunt.

Duurzaamheid
De onderneming ondersteunde haar klanten actief bij het bereiken van hun logistieke duurzaamheidsdoelstellingen en zal dit in de komende jaren verder uitbreiden.
Vos Logistics breidde het gebruik van HVO100-biobrandstof uit, verlaagde de CO₂-uitstoot en bereidde zich voor op verdere elektrificatie van de vloot om deze ontwikkeling de komende jaren voort te zetten. Onderzoek naar hernieuwbare energie op eigen locaties werd geïntensiveerd als onderdeel van de ambitie naar zero emission.

Ter voorbereiding om te voldoen aan de CSRD-richtlijnen heeft Vos Logistics haar duurzaamheidsrapportage aangescherpt. CO₂-emissiedata werden geïntegreerd in facturen en klanten kregen gedetailleerde rapportages over hun ecologische impact. Deze inspanningen sluiten aan bij de EU-regelgeving en onderstrepen de inzet van de onderneming voor transparante, data gedreven duurzaamheidsbeleid.

Digitale transformatie en cybersecurity: slimmer en veiliger werken
Vos Logistics zette AI in om processen te automatiseren en investeerde in IT-infrastructuur en cybersecurity, wat leidde tot de ISO27001-certificering – een belangrijke mijlpaal om de organisatie en haar klanten beter te beschermen tegen cyberdreigingen. In de toekomst blijft Vos Logistics investeren in digitalisering, optimalisatie en duurzame oplossingen waarbij de onderneming zich richt op het leveren van hoogwaardige logistieke diensten, het verbeteren van de efficiëntie en het versterken van de ‘Power of a Shared Network’.

CFO Ben Vos: “In 2024 hebben we strategische stappen gezet om onze financiële positie te versterken, met aanzienlijke investeringen in digitalisering, automatisering en duurzaamheid. Onze huidige positie is nog niet in lijn met onze ambities, maar de verbeteringen in EBIT en EBT onderstrepen onze veerkracht. De flexibiliteit en betrokkenheid van ons team van medewerkers is hierin van grote waarde. We werken toe naar CSRD-compliance en blijven investeren in AI, magazijnautomatisering en cybersecurity, zodat Vos Logistics toekomstbestendig blijft.”

CEO Frank Verhoeven: “De logistieke sector verandert snel, en Vos Logistics loopt voorop in deze transformatie. Door gebruik te maken van de ‘Power of our Shared Network’, AI-gedreven innovatie te omarmen en onze zero-emissie-initiatieven uit te breiden, bieden we klanten steeds efficiëntere en duurzamere oplossingen. Onze focus blijft gericht op slimmer werken, digitale capaciteiten versterken en lange termijn waarde creëren voor klanten, medewerkers en de samenleving. Met deze solide basis hebben we het vertrouwen om in 2025 en de jaren daarna verdere groei te realiseren.”

Dit is een artikel van Transport Online.

Vice Versa bouwt aan nieuw pand

Vice Versa, het logistiekbedrijf dat op 3 mei 2024 getroffen werd door een rampzalige brand, bouwt aan de toekomst. De bouw van een nieuw pand is begonnen. De nieuwe vestiging komt aan de Kanaalstraat, op de plek waar eerst betonbedrijf VBI gevestigd was.

Op de bouwplaats staat een bord met een afbeelding van hoe Vice Versa eruit zal komen te zien. Het vergt enige verbeelding: de werkzaamheden zijn pas net gestart: de grond is uitgegraven en het fundament ligt. De eerste stappen zijn gezet. “Op het moment wordt er nog een archeologisch onderzoek uitgevoerd en het volledige kavel is nog niet vrijgegeven. We missen nog zo’n 30 procent”, zegt Koen van den Boogaard van Vice Versa.

Op de oude locatie mocht niet zomaar gebouwd worden. Maar de nieuwe locatie biedt alleen maar voordelen, met ruimte voor uitbreiding in de toekomst. Voor nu kijkt de familie Van den Boogaard naar de nabije toekomst: het nieuwe pand zou op 28 november gereed moeten zijn. 

“We kunnen helaas nog niet alles vertellen wat we zouden willen vertellen”, zegt Van den Boogaard. “Over een week of twee á drie kunnen we pas meer bekendmaken over de verbouwing en al onze plannen.” Houdt Regio Oss dus in de gaten voor de laatste updates!

Dit is een artikel van Klik Nieuws Regio Oss.

Eindelijk duidelijkheid over zero-emissiezones

Goed signaal voor ondernemers
Gemeenten, brancheorganisaties en ondernemersvereniging evofenedex hebben afspraken gemaakt met staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu over de uitvoering van de zero-emissiezones. Dit is een positief signaal voor ondernemers: zij weten nu eindelijk waar ze aan toe zijn en wat er van hen wordt verwacht.

Sinds 1 januari 2025 hebben de eerste 14 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd, ongeveer 15 andere gemeenten volgen later. Om de invoering soepel te laten verlopen, zijn er concrete afspraken gemaakt over: een boetevrije periode, langer uitstel voor bestelauto’s met emissieklasse 6 en landelijk geldende ontheffingen voor ondernemers die de overstap naar een elektrisch voertuig (nog) niet kunnen maken.

Op verzoek van de Tweede Kamer zijn er nu aanvullende maatregelen getroffen om ondernemers extra ruimte te geven. Zo krijgt elke gemeente een boetevrije periode van minimaal zes maanden, met de mogelijkheid om deze lokaal te verlengen. Daarnaast wordt een wetswijzigingstraject gestart om bestelauto’s met emissieklasse 6 een jaar langer uitstel te geven. Dit is gunstig voor bijna de helft van de bedrijfsbussen (ongeveer 46 procent) en biedt ondernemers meer tijd om zich voor te bereiden op de overstap naar elektrische voertuigen.

In het kort
• Euro-6 bestelauto’s hebben tot 1 januari 2029 (een jaar langer) toegang tot de zero-emissiezones
• De waarschuwingsperiode zal minimaal 6 maanden (vanaf de ingangsdatum) van toepassing zijn
• Landelijke ontheffingen in verband met netcongestie en vanwege bedrijfseconomische redenen, ook via het centraal loket.

Monitoring
Verder wordt de impact van de zero-emissiezones nauwlettend gemonitord en werkt het kabinet aan een nieuw convenant met gemeenten. Hierin wordt geregeld dat ontheffingen voor netcongestie en bedrijfseconomische redenen niet per gemeente, maar landelijk gaan gelden. Dit zorgt voor meer duidelijkheid en uniforme regelgeving, een duidelijke wens uit het hoofdlijnenakkoord en het regeerprogramma.

Evenwicht
Staatssecretaris Jansen licht toe: “Gemeenten, branche- en ondernemersorganisaties, de Tweede Kamer en het kabinet delen het standpunt dat de overgang naar zero-emissiezones soepel moet verlopen. We willen schone lucht in onze binnensteden, maar moeten voorkomen dat onze ondernemers tussen wal en schip raken. Daarom is het goed dat wij tot deze afspraken zijn gekomen.” Geert van Eijk, beleidsadviseur bij evofenedex vult aan: “De uitgangspunten van de zero-emissiezones blijven ongewijzigd. En veel ondernemers waren al gestart met de verduurzaming. Met name ondernemers die afgelopen jaren waren overgestapt naar euro-6 bestelauto’s, hebben nu wat meer tijd gekregen alvorens ze emissievrije bestelauto’s moeten rijden. Deze afspraken zorgen voor de noodzakelijke duidelijkheid en zekerheid voor ondernemers. Met deze stappen wordt een evenwicht gevonden tussen duurzaamheidsdoelstellingen en de praktische haalbaarheid voor bedrijven. evofenedex blijft ondernemers ondersteunen bij de transitie naar zero-emissievervoer.”

Zero-emissiezones
Zero-emissiezones zijn gebieden waar op termijn alleen uitstootvrije bestelauto’s en vrachtwagens mogen rijden. De invoering draagt bij aan schonere lucht, een betere leefomgeving en een vermindering van de CO2-uitstoot. Sinds 1 januari 2025 worden de meest vervuilende voertuigen al geweerd.

Ontheffingen en overgangsregeling
Er zijn diverse vrijstellingen mogelijk voor ondernemers voor wie de overstap – om diverse redenen – niet mogelijk is. Ook is er een overgangsregeling voor dieselbestelauto’s en vrachtauto’s. Meer informatie vind je op opwegnaarzes.nl. Leden die vragen hebben, kunnen contact opnemen met de ledenservice van evofenedex.

Dit is een artikel van evofenedex.

1,2 miljoen euro extra beschikbaar voor verduurzaming bedrijventerreinen

De provincie telt via de bijdrageregeling Icoonaanpak Grote Oogst € 1,2 miljoen extra beschikbaar om de verduurzaming van bedrijventerreinen te versnellen. Voor alle 12 deelnemende bedrijventerreinen is maximaal € 100.000 euro beschikbaar.

Op bedrijventerreinen komen veel van de uitdagingen van deze tijd bij elkaar. Van duurzaamheid en mobiliteit tot energiegebruik en ruimtelijke vraagstukken. Sinds begin 2023 werkt de provincie samen met gemeenten én twaalf van de grootste Brabantse bedrijventerreinen samen in de aanpak Grote Oogst om slimme en toekomstbestendige antwoorden op die vraagstukken te vinden.

Extra financiële ondersteuning
Bij de start heeft de provincie € 250.000 ter beschikking gesteld voor elk van de deelnemende terreinen. Gemeenten en de deelnemende bedrijventerreinen stelden eenzelfde bedrag ter beschikking. Toen al werd voorzien dat het gaandeweg de uitvoering zinvol zou kunnen zijn om een aantal projecten een extra ‘duwtje’ richting realisatie te geven door een extra financiële ondersteuning. Bijvoorbeeld omdat een voorinvestering moet worden gedaan, een business-case verder moet worden uitgewerkt of omdat er financiële en juridische constructies onderzocht moeten worden.

Vertraging of stilstaand van projecten voorkomen
Met de Icoonregeling wil de provincie de risico’s voor betrokken partijen verlagen en daarmee vertraging of stilstaand van projecten voorkomen. De regeling voorziet in een maximale bijdrage per terrein van € 100.000, te verdelen over minimaal één en maximaal drie projecten met een substantiële impact op de verduurzaming van het bedrijventerrein. Projecten dienen in de ontwikkel-, ontwerp- of uitvoeringsfase te zitten. Ook moet ten minste 50 procent cofinanciering voorzien zijn. Gemeenten kunnen tot 18 december 2025 een aanvraag indienen.


Dit is een artikel van Provincie Noord-Brabant.

Europese PPWR-verpakkingswet sinds 11 februari van kracht

Ondernemers krijgen te maken met duurzaamheidsverplichtingen
De nieuwe Europese wetgeving rondom verpakkingen, de zogeheten ‘Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR)’ is op 11 februari 2025 in werking getreden. De bepalingen gelden in principe vanaf 12 augustus 2026, maar veel maatregelen worden stapsgewijs ingevoerd. De wet raakt de volledige verpakkingsketen, waaronder fabrikanten, producenten, distributeurs en verstrekkers.  

Steeds meer bedrijven stellen vragen over deze nieuwe wet. In dit artikel leggen we uit wat deze wetgeving inhoudt en welke invloed deze kan hebben op de bedrijfsvoering. Daarnaast geven we een overzicht van diverse bijeenkomsten en workshops, waarin wij leden helpen om meer inzicht te krijgen in de verplichtingen die voortvloeien uit deze nieuwe wet. 

Duurzaamheid centraal in PPWR 
De PPWR is een belangrijke wet binnen de duurzaamheidsambities van de Europese Unie (EU). De verordening vervangt de Richtlijn Verpakking en Verpakkingsafval en heeft als doel het verpakkingsafval te verminderen en het gebruik van duurzame verpakkingen te stimuleren. Bedrijven krijgen te maken met diverse verplichtingen: 
• ontwerp van verpakkingen:
Vanaf 2030 moeten alle verpakkingen grotendeels recyclebaar zijn en ontworpen worden voor efficiënte inzameling en sortering. Er komen ook hergebruik- en hervuldoelstellingen, waarbij kartonnen dozen een uitzondering vormen. 
• gebruik van gerecycled materiaal:
Verpakkingen moeten een minimumpercentage gerecycled materiaal bevatten. Voor PET-verpakkingen voor voedingsmiddelen geldt vanaf 2030 bijvoorbeeld een eis van 30 procent. 
• labelling en symbolen:
Vanaf 2028 wordt het verplicht om met pictogrammen de materiaalsamenstelling van verpakkingen aan te geven. Consumenten kunnen hiermee beter hun afval sorteren. Een QR-code naar een digitaal product paspoort kan als extra informatiebron dienen.  
• overmatige verpakking:
Verpakkingen mogen vanaf 2030 maximaal 50 procent lege ruimte bevatten en moeten zodanig ontworpen zijn dat gewicht en volume geminimaliseerd worden zonder verlies van functionaliteit. 

Verbod op bepaalde verpakkingen 
Door de aangescherpte eisen verdwijnen bepaalde verpakkingen uit de markt. Vanaf 2030 worden onder meer de volgende verpakkingen verboden: 
• Single-use omverpakkingen, bijvoorbeeld de folie om een sixpack blikjes.
• Single-use plastic verpakkingen, onder andere eenmalige verpakkingen voor horeca, hygiëneproducten en groente- en fruitverpakkingen die als overbodig worden beschouwd. 

Alternatieven  
Bedrijven kunnen overstappen op duurzame alternatieven zoals: 
• Hergebruikbare en navulbare verpakkingen, bijvoorbeeld statiegeldsystemen en herbruikbare verzendverpakkingen voor e-commerce. 
• Biobased en composteerbare verpakkingen, mits goed recyclebaar binnen bestaande systemen. 
• Transparante monomateriaal verpakkingen, zoals PET-flessen van 100 procent gerecycled plastic. 

Impact op bedrijfsvoering  
De PPWR stimuleert bedrijven om circulaire verdienmodellen te omarmen en samen te werken met leveranciers en klanten om verantwoordelijkheden goed te verdelen. Rapportage over verpakkingsgebruik wordt een belangrijke factor binnen de duurzaamheidswetgeving en kan tevens van waarde zijn voor de CSRD-rapportage. 

Dit is een artikel van evofenedex.

CBS: groei internationale goederenhandel stagneert

Trendbreuk na bijna dertig jaar continue groei
De internationale goederenhandel is in 2023 en de eerste helft van 2024 afgenomen, terwijl deze in de afgelopen dertig jaar juist sterk toenam. De recentste kwartaalcijfers laten ondanks de onzekere internationale context wel een positiever beeld zien. Medio 2024 stopte de daling van de handel en is het volume van de goederenhandel in het derde kwartaal weer iets toegenomen. Dit meldt het CBS op basis van onderzoek naar de internationale handel vanaf 1917.

Nederland importeerde en exporteerde in 2023 ruim drie keer zoveel goederen als in 1995. In dezelfde periode groeide de economie met bijna drie kwart. In de afgelopen dertig jaar waren er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek drie periodes waarin de internationale handel sterk toenam. Tussen 1996 en 2001 groeiden de volumes van de goederenexport en import met meer dan 50 procent. In deze jaren groeide de economie ook sterk (opgeteld 26 procent).

Nieuwe opkomende markten
Nederland profiteerde in de tweede helft van de jaren negentig sterk van de toenemende globalisering, mede mogelijk gemaakt door technologische ontwikkelingen begin jaren negentig. Daarnaast breidde Nederland zijn handelsbetrekkingen uit naar nieuwe opkomende markten in Azië, zoals China. Ook de import uit China is vanaf die periode sterk toegenomen, zeker na de toetreding van China tot de Wereldhandelsorganisatie in 2001. In 2023 daalde de invoerwaarde van producten uit China met ruim 12 miljard euro, nadat deze in de zeven jaar daarvoor bijna verdubbeld was.

De internationale handel groeide ook door politieke ontwikkelingen in Europa. De val van de Berlijnse Muur in 1989 vormde een impuls voor verdere integratie van Europa. In 1992 werd het Verdrag van Maastricht ondertekend, waardoor de eerdere Europese Gemeenschappen uitgroeiden tot de huidige Europese Unie. De douane-unie werd omgezet in een interne markt en vanaf 1999 in een muntunie.

Dit is een artikel van evofenedex.

Uitspraak Hoge Raad: gevolgen voor inzet zzp’ers in logistiek

Meer controle op schijnzelfstandigheid
De Hoge Raad heeft op 21 februari 2025 een belangrijke uitspraak gedaan in de Uber-zaak. De kern van deze uitspraak is dat bij de beoordeling van een werkrelatie alle relevante factoren even zwaar wegen. Dit betekent dat het ondernemerschap van een zzp’er niet per se doorslaggevend is, maar gelijkwaardig is aan andere criteria zoals de aard en duur van de werkzaamheden, de beloning en inbedding in de organisatie. Dit heeft directe gevolgen voor ondernemers in de logistiek, die vaak met zelfstandigen werken. 

Door het beëindigen van het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst weer actief handhaven op schijnzelfstandigheid. Ondernemers die zzp’ers (vrachtwagenchauffeurs, magazijnmedewerkers, planners, enzovoort) inzetten, doen er verstandig aan hun werkrelaties goed onder de loep te nemen. Dit om te voorkomen dat ze achteraf naheffingen en boetes krijgen. 

Beoordeling arbeidsrelatie 
De rechtszaak tussen vakbond FNV en Uber draaide om de vraag of Uber-chauffeurs als werknemers of als zelfstandigen moeten worden beschouwd. De Hoge Raad heeft onlangs bevestigd dat er geen vaste rangorde bestaat tussen de criteria voor het vaststellen van een arbeidsovereenkomst. Dit betekent dat factoren als ondernemersrisico, commerciële activiteiten en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel niet minder belangrijk zijn bij de beoordeling, maar ook niet doorslaggevend. Andere aspecten zoals de wijze van beloning en de mate van controle door de opdrachtgever, tellen even zwaar mee. 

De uitspraak van de Hoge Raad bouwt voort op eerdere jurisprudentie. Zoals de Deliveroo-uitspraak waarin de Hoge Raad verschillende criteria vaststelde. Het belangrijkste verschil is nu dat de omstandigheid ondernemerschap – ook buiten de werkrelatie met de opdrachtgever – volwaardig meetelt voor de beoordeling. 

Deliveroo-criteria in de praktijk 
Bij de beoordeling van een arbeidsrelatie moeten alle onderstaande criteria in samenhang worden bekeken: 
• de aard en duur van de werkzaamheden 
• de wijze waarop de werkzaamheden en werktijden worden bepaald 
• de inbedding van de werkzaamheden in de organisatie 
• de verplichting om het werk persoonlijk uit te voeren 
• de wijze waarop de contractuele verhouding tot stand is gekomen 
• de wijze van beloning en de hoogte daarvan 
• de mate waarin de werkende commercieel risico loopt 
• de vraag of de werker zich als ondernemer in de markt positioneert

Dit betekent dat een ondernemer zijn zelfstandigenbeleid moet herzien. Werken jouw zzp’ers echt als ondernemers met meerdere opdrachtgevers en eigen investeringen? Of is er sprake van een situatie waarin zij feitelijk onder gezag werken? 

Impact op logistieke bedrijven  
Voor bedrijven in de logistieke sector betekent dit dat ze de inzet van zzp’ers kritisch moeten bekijken. Het is belangrijk om te beoordelen of zelfstandigen daadwerkelijk ondernemers zijn en niet in de praktijk functioneren als werknemers. De Belastingdienst gaat nu handhaven op schijnzelfstandigheid, wat kan leiden tot naheffingen en boetes. 

Daarnaast kan de recente uitspraak gevolgen hebben voor het wetsvoorstel ‘Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties’. Deze hanteert een rangorde, terwijl de Hoge Raad heeft geoordeeld dat alle factoren gelijkwaardig zijn. Dit betekent dat ondernemers hun arbeidsrelatiemodellen mogelijk opnieuw moeten inrichten. 

Lunchupdate Arbeidsrecht op 25 maart 
Wil je meer inzicht in de impact van de uitspraak van de Hoge Raad op jouw organisatie? Tijdens de online Lunchupdate Arbeidsrecht op 25 maart bespreken wij, samen met advocaat Floor Damen van Lexence, de juridische kaders en hoe de Belastingdienst handhaaft. Daarnaast behandelen we praktische stappen om te voldoen aan wet- en regelgeving en veelvoorkomende valkuilen. Ook geven we adviezen om risico’s te beperken. 

Blijf up-to-date en bereid je goed voor. Meld je aan voor de lunchupdate.


Dit is een artikel van evofenedex.

Subsidie SDE++ dit jaar maand later open

De subsidie Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie (SDE++) gaat dit jaar een maand later open dan gebruikelijk. Zo krijgen ondernemers meer tijd om een goede aanvraag in te dienen. Zij kunnen dat van 7 oktober tot en met 6 november doen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). RVO biedt ook adviesgesprekken aan om ondernemers te helpen een goede subsidieaanvraag in te dienen.

Dat staat in een kamerbrief van 21 februari. Het budget van de SDE++ 2025 is € 8 miljard.

RVO geeft eerst advies over aanvraag
De SDE++ geeft subsidie aan bedrijven en non-profitorganisaties die grootschalig hernieuwbare energie opwekken of de CO2-uitstoot verminderen. Aanvragers kunnen hun project nu eerst voorbespreken met een adviseur van RVO. Op de website van RVO staat binnenkort een formulier waarmee zij een gesprek kunnen aanvragen. RVO helpt hiermee ook om de kwaliteit van de aanvragen te verbeteren. Zo maken ondernemers meer kans om subsidie te krijgen.

 
Ga voor alle informatie naar de website van RVO.

Toekomst van logistiek: 5 trends die de Nederlandse markt in 2025 vormgeven

De logistieke sector in Nederland staat aan de vooravond van grote veranderingen. In 2025 liggen er zowel kansen als uitdagingen in het verschiet. Pim de Vrind, managing director bij Kardex, deelt zijn inzichten over de vijf belangrijkste trends die de sector zullen vormgeven.
 
Duurzaamheid in de logistiek
Er is een groeiende behoefte aan verduurzaming in Logistiek Nederland. Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van de impact van hun activiteiten op het milieu. Dit wordt enerzijds gestimuleerd door klanten, die steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid. Anderzijds stellen overheden steeds strengere milieuregels en -normen vast. “Steeds meer bedrijven proberen hun ecologische voetafdruk te verkleinen door duurzamer te opereren. In de logistiek vertaalt zich dit naar discussies over meerlaagse distributiecentra, multimodale hubs en de herontwikkeling van brownfield locaties. Allemaal oplossingen die bijdragen aan duurzaamheid, maar ook efficiënter gebruik van de kostbare ruimte die we in Nederland hebben.”
 
Nieuwbouw onder druk
De logistieke sector wordt geconfronteerd met stijgende bouwkosten, hogere financieringslasten en strengere nieuwbouweisen. Daarnaast speelt het stroomtekort in steeds meer regio’s ook een grote rol. “Veel bedrijven ervaren nieuwbouw als een enorme drempel. Ze kijken daarom naar alternatieven, zoals het optimaliseren van de huidige locatie of het uitbreiden van het bestaande pand.
 
Op het gebied van ruimtebesparing valt er nog veel winst te behalen in bestaande gebouwen, maar ook bij nieuwbouw. Veel bedrijven vertrouwen nog volledig op traditionele opslagmethodes zoals legbordstellingen. Ze nemen dit dan ook als basis bij het opzetten van een vlekkenplan. Toch zijn er tegenwoordig tal van mogelijkheden om compacter en geautomatiseerd op te slaan. Met moderne opslagoplossingen kun je tot 85% ruimte besparen. Door innovatie en automatisering vanaf het begin mee te nemen in de bouwplannen kunnen veel verhuizingen voorkomen worden.”
 
Tekort aan gekwalificeerd personeel
Het tekort aan gekwalificeerd personeel blijft een uitdaging. Bedrijven proberen nieuw talent aan te trekken, huidig personeel te behouden en tegelijkertijd efficiënter te werken, zodat er meer werk gedaan kan worden door hetzelfde aantal mensen. “De moderne werknemer geeft prioriteit aan flexibiliteit en uitdagender werk,” zegt De Vrind. “In deze veeleisende arbeidsmarkt is het cruciaal om het welzijn van werknemers en de aantrekkelijkheid van het werk te verbeteren. Innovatie en technologie kunnen hier een rol spelen door repetitieve taken te automatiseren en de ergonomie te verbeteren. Daarnaast zien we dat werknemers vaak met trots werken voor bedrijven die investeren in innovatie en automatisering.”
 
Omarmen van digitalisering en automatisering
Digitalisering en automatisering worden steeds vaker toegepast in de logistiek. Interact Analysis verwacht dat automatisering in magazijnoperaties toeneemt en doorgroeit. Volgens hun onderzoek zal in 2027 een kwart van de locaties (26%) enige vorm van automatisering zal hebben geïnstalleerd. Dit is een sterke stijging ten opzichte van slechts 18% eind 2021. Bedrijven implementeren steeds vaker automatisering, zoals conveyors, sorteermachines en geautomatiseerde opslagoplossingen, maar ook kunstmatige intelligentie (AI), Internet of Things (IoT) en robotica vinden hun weg in de logistieke magazijnen.
 
De rol van AI in de logistiek
Artificial Intelligence (AI) speelt een steeds grotere rol in de logistieke sector en biedt tal van voordelen die de efficiëntie en productiviteit verbeteren.
“AI kan in de logistiek ingezet worden voor verschillende toepassingen, zoals het optimaliseren van voorraadbeheer aan de hand van voorspellende analyses. Maar zelfs voor orderpickers kan het impact hebben. AI kan vraagvoorspellingen verbeteren door historische data te analyseren. Slimme algoritmes helpen bij het bepalen van de voorraad hoogte. Sensoren in de machine in combinatie met AI kunnen onderhoud voorspellen en stilstand minimaliseren. AI kan afwijkingen in machineprestaties detecteren en automatisch een melding hiervan maken bij onze serviceafdeling. Deze technologische innovaties zijn cruciaal om concurrerend te blijven in de snel veranderende logistieke markt.”
 

Dit is een artikel van Warehouse Totaal.

SLIM-regeling helpt mkb met leren en ontwikkelen

Werkgevers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) kunnen vanaf 3 maart 2025 opnieuw een beroep doen op de Subsidieregeling Leren en ontwikkelen In het Mkb (SLIM). Deze subsidieregeling van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid biedt financiële ondersteuning aan ondernemers die willen investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers. STL wijst je graag op deze mogelijkheid. 

Wat houdt de SLIM-subsidie in?
De SLIM-subsidie is bedoeld voor mkb-werkgevers die de leer- en ontwikkelmogelijkheden binnen hun bedrijf willen versterken. Dit kan op verschillende manieren:
• Het opstellen van een opleidings- of ontwikkelplan om de scholingsbehoeften van medewerkers inzichtelijk te maken.
• Het verkrijgen van loopbaan- of ontwikkeladviezen voor medewerkers.
• Het ontwikkelen of invoeren van een methode die bijdraagt aan leren en ontwikkelen binnen het bedrijf.

Waardevolle kans
Bij STL geloven we in een leven lang leren en ondersteunen we werkgevers bij het stimuleren van de ontwikkeling van hun medewerkers. De SLIM-subsidie biedt werkgevers een waardevolle kans om hun scholingsbeleid te versterken en bij te dragen aan een toekomstbestendige sector. 

Informatie en inspiratie
Werkgevers kunnen de subsidie aanvragen tussen 3 maart 2025, 09:00 uur en 31 maart 2025, 17:00 uur. Per aanvraag is een subsidiebedrag van maximaal € 25.000 beschikbaar, waarbij mkb-bedrijven tot 60% van de totale kosten vergoed krijgen.

Meer informatie over de SLIM-regeling en inspiratie voor een succesvolle aanvraag is te vinden op de website van Katapult, een netwerk voor publiek-private samenwerkingen tussen onderwijs en bedrijfsleven, zie https://www.wijzijnkatapult.nl/

En hier kun je de aanvraag doen: SLIM mkb 2025-2029 | Subsidie en regeling | Uitvoering van Beleid


Dit is een artikel van STL.

Regionale factsheets transport en logistiek

Werven en behouden van medewerkers? Onze regionale factsheets op een rij!
Benieuwd naar het personeelsaanbod in jouw regio? Naar de instroom en uitstroom? Of naar het werkvermogen en de leeftijdsopbouw van werknemers? Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) heeft ook in jouw regio de vinger aan de pols!

De sector in jouw regio beter leren kennen en de ontwikkelingen op de voet volgen?
We hebben alle informatie en onderzoeken voor je klaargezet. Hierin kun je per regio bekijken wat er speelt. Ook kun je relevante informatie voor jou eenvoudig selecteren.

Wat speelt er in jouw regio?
Over de volgende thema’s vind je informatie uit jouw regio:
• Aantal werkenden in beroepsgoederenvervoer en logistiek
• Ontwikkeling arbeidsvraag en personeelsaanbod
• In- en uitstroom
• Ontwikkeling leeftijdsopbouw
• Opleidingsniveau en gemiddelde omvang werkweek
• Activiteiten STL (bijvoorbeeld aantal zij-instromers en gebruik RI&E)
• Verzuim
• Werkvermogen

Bekijk hier de factsheets


Dit is een artikel van STL.

24 juni 2025: Masterclass: Zo ga je om met cultuurverschillen op de werkvloer

Met statushouders op de werkvloer krijg je vroeg of laat te maken met cultuurverschillen. Natuurlijk wil je voorkomen dat er miscommunicatie ontstaat. We geven je de handvaten om hiermee om te gaan! In deze masterclass vol anekdotes, achtergronden en verhalen leer je om anders om te gaan met anderstalige medewerkers.

De masterclass wordt gegeven door Fikri El Makrini, directeur van SosyTraining. Fikri en zijn collega’s verzorgen onder andere trainingen, workshops en coaching aan statushouders en werkgevers.

Programma:
9:30-9:45 uur:  Inloop
9:45-10:00 uur:  Opening
10:00-12-15 uur:  Inspiratiesessie cultuurverschillen op de werkvloer door Fikri El Makrini
12:15-12:30 uur:  Afsluiting

Datum:
Dinsdag 24 juni 2025
9:30-12:30 uur
Wegens groot succes van de vorige editie van deze masterclass, hierbij een nieuwe datum van de extra editie. Let op, er zijn slechts beperkte plekken beschikbaar.
 
Locatie:
Kantoor Werkcentrum Noordoost-Brabant
Vughterweg 47R
‘s-Hertogenbosch
 
Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Werkcentrum Noordoost-Brabant.

In gesprek met Trans-Imex

Vanuit Vijfsterren Logistiek gaan we in gesprek met bedrijven uit de regio Uden/Veghel, Oss en Den Bosch om te kijken wat voor hen van toegevoegde waarde is binnen ons logistieke platform Vijfsterren Logistiek. We fungeren als netwerkorganisatie en verbinder van kennis en bedrijven in de regio, met name op de onderwerpen digitalisering, verduurzaming/energie transitie en arbeidsmarkt.

We vinden het belangrijk om binnen het netwerk op te halen wat er bij de diverse bedrijven speelt en deze ontwikkelingen ook onderling te delen. We nodigen je uit om ook jouw verhaal te vertellen en daarmee collega-ondernemers te inspireren.

We waren deze keer te gast bij Trans-Imex in Veghel en spraken met Paul Versantvoort, die samen met broer Luc en vader René eigenaar is van dit mooie familiebedrijf. Trans-Imex is een logistiek dienstverlener met eigenlijk twee afzonderlijke bedrijfstakken; transport, met name voor derden op structurele basis, en warehousing. Ze werken samen met 60 collega’s en er rijden 30 vrachtwagens.

Thema’s
We hebben dit gesprek gevoerd vanuit 3 belangrijke thema’s die in de sector spelen: Duurzaamheid, arbeidsmarkt en digitalisering. Hoe is Trans-Imex hiermee bezig?

Duurzaamheid
We hebben momenteel 1 elektrische vrachtwagen. Ik vind het zelf leuk om daar mee bezig te zijn en om het uit te rollen, samen met een klant van ons, die de kar mee wil gaan trekken. Met de doordachte trajecten die we bij hen kunnen rijden met die truck, ook in de stadscentra, is in een jaar tijd het plan dat we van tevoren hadden ingezet eigenlijk al gerealiseerd.

Ik sta helemaal achter de energietransitie, maar soms word ik met belemmeringen geconfronteerd. Ik zou het liefste morgen alles kunnen omzetten, maar ben wel voorzichtiger geworden dan een jaar of twee jaar geleden. Dat komt vooral door de zwabberende overheid, we zitten nog even in de afwachtende modus tot er wat meer zaken definitief beslist worden Maar ook door de techniek van elektrische voertuigen die zich nog snel ontwikkelt, in combinatie met een business case die steeds dichter bij een diesel truck gaat komen. Daarnaast hebben wij een klantenbestand waarvan 90% van de bedrijven nauwelijks met zero-emissie zones te maken heeft, daardoor voelen zij de noodzaak van elektrificering nog wat minder.

Digitalisering
Vanaf 1 januari moeten grote bedrijven hun uitstoot registreren, wij hoeven dat nog niet, maar klanten zullen dat wel steeds meer aan ons gaan vragen. Voor een groot gedeelte van onze klanten rijden we dedicated. Aangezien voorlopig fictieve data geaccepteerd wordt, is de rekensom in dat geval relatief eenvoudig.

We zijn deze winter aan de slag gegaan met het implementeren van planningssoftware. Vanwege het handwerk vooraf en bij het factureren, geeft dat ons veel tijdwinst en er zitten handige tools in. Voor het plannen zelf winnen we er niet zoveel mee.

We hebben al jaren een zeer uitgebreid WMS-systeem, dat was best een behoorlijke digitaliseringsstap, maar daardoor zijn veel zaken geautomatiseerd. Eigenlijk helpen digitale hulpmiddelen je als organisatie dus om verder te professionaliseren en dingen van je af te organiseren.

Arbeidsmarkt
We hebben ruim 60 mensen in dienst, allemaal op contract bij Trans-Imex. We maken geen gebruik van uitzendbureaus. Het werven hiervan gaat ons goed af, maar dat lukt ons alleen met de gestage groei die we hanteren. Wij kiezen voor kwaliteit en daarbij zijn onze mensen de belangrijkste schakel. Maar tegelijkertijd is vanwege de zeer krappe arbeidsmarkt een snellere groei in transport voor ons niet mogelijk.

Ontwikkelingen
Vanwege explosieve groei in de warehousing tak, hebben we naast onze locatie op de Doornhoek, nog 2 locaties in Veghel waar we op dit moment een warehousing operatie zijn gestart. Daar staan nu ongeveer net zoveel pallets als in ons eigen pand. Luc heeft er zijn handen vol aan, maar hij doet dat geweldig. Daarnaast hebben we recentelijk een douane-entrepot geopend, om onze dienstverlening verder uit te breiden. Hiermee zijn we uniek in Veghel.

Een trend die gaande is, is dat grote bedrijven elkaar overnemen en daardoor nog groter worden. Ik vind die marktontwikkeling heel moeilijk in te schatten, kiezen verladers voor 1 grote vervoerder of juist voor de kleinere MKB-transporteurs? Wij hebben recent het transport van een nieuw DC voor een grote partij op ons genomen, iets waar in de laatste jaren met name grote vervoerders voor gevraagd zouden worden De tijd zal het leren, maar vooralsnog mogen wij enkel rechtstreeks voor grote partijen werken.

Hoe kijk je naar Vijfsterren Logistiek?
Persoonlijk vind ik Vijfsterren Logistiek een handig platform om bedrijven uit de regio te leren kennen. Zeker toen ik begon in mijn functie binnen het bedrijf en ook de logistieke platforms uit Oss en Den Bosch aangesloten waren. Die verbinding zou er wat mij betreft nog wel weer meer mogen komen en ook de samenwerking met bijvoorbeeld Logistiekelingen zou een goede aanvulling kunnen zijn.

Ik denk dat zo’n 3 à 4 events per jaar prima is. De bijeenkomsten over duurzaamheid, zoals in januari 2024 en eerder bij van Kessel, vond ik erg interessant. Dit is ook een onderwerp dat vaker op de agenda mag komen, omdat er zoveel nieuwe ontwikkelingen zijn.

Ook een specifiek topic als bijvoorbeeld de nieuwe tachograaf en de regels die daar voor gelden zou een mooi onderwerp zijn om meer over te horen. Verder heb ik niet het gevoel dat ik onderwerpen mis, maar ik blijf zelf ook goed op de hoogte van wat er speelt in de logistiek.

Bij events zou het daarnaast goed zijn als er dan onderling wat meer interactie tussen de bedrijven uit de regio gestimuleerd zou worden. Gewoontegetrouw blijven we vaak bij bekende lokale ondernemers staan bij de borrel.

Trans-Imex

24 mei 2025: Truckrun Oijen

Chauffeurs gezocht!
Ben jij vrachtwagenchauffeur en wil je een onvergetelijke dag beleven? Doe mee aan de Truckrun Oijen op zaterdag 24 mei a.s. en maak samen met ons het verschil! 🚛

Tijdens deze bijzondere dag rijden we met een prachtige colonne vrachtwagens door onze regio, waarbij we mensen met een beperking een geweldige ervaring bieden. Jij kunt met jouw truck een glimlach toveren op hun gezicht!

Wat we zoeken:
• Enthousiaste chauffeurs met een vrachtwagen (incl. stoel voor een bijrijder, de begeleider van de gast met beperking zit op het bed)
• We kunnen nog begeleiders, gasten, chauffeurs en motormuizen gebruiken voor deze dag
• Een groot hart en een beetje tijd op 24 mei
• Afstemming met je werkgever of deze hiervoor openstaan. Wij zorgen voor een collectieve inzittendenverzekering en een bewijs voor je tachograaf dat je hebt meegedaan aan een truckrun, mocht je later staande worden gehouden

Wat we bieden:
• Een unieke ervaring die je niet snel vergeet
• De kans om iets bijzonders te betekenen voor anderen
• Koffie, een broodje bal, gezelligheid en heel veel blije gezichten!

Klik hier voor een terugblik op de Truckrun van 2023!

Locatie: 
Oijen bij Oss

Meer informatie en aanmelden:
Je vindt meer informatie en aanmeldformulieren op de website van organisator Kiwanis Oss.

Samen maken we er een onvergetelijke dag van. Doe je mee? 😊

21 mei 2025: Duurzaam Vervoer Inspiratie Event

Derde editie biedt nog meer inzicht in duurzame ontwikkelingen en financiële effecten
Op woensdag 21 mei vindt de derde editie van het Duurzaam Vervoer Inspiratie Event plaats. Dit jaarlijkse evenement van evofenedex biedt logistiek professionals nieuwe inzichten en concrete oplossingen om hun goederenvervoer te verduurzamen. Met bijdragen van onder andere het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Coolblue en ING staat deze dag in het teken van strategische keuzes en lessen uit de praktijk.

Gevolgen vrachtwagenheffing 
Tijdens het evenement licht het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de gevolgen van de nieuwe vrachtwagenheffing toe. De opbrengsten van de heffing worden ingezet om verduurzaming in de sector te stimuleren. Manager kerngebied Vervoer Thomas Reitsma van evofenedex benadrukt het belang van deze sessie: “De vrachtwagenheffing die per 2026 ingaat heeft veel impact op onze leden. Het is belangrijk dat ondernemers zich goed voorbereiden op de financiële en operationele gevolgen.” 

Duurzaam Coolblue
Coolblue, koploper in duurzame bezorging, laat deze dag zien hoe het zijn logistiek verduurzaamt. Een specialist van Coolbue deelt hoe het bedrijf zijn elektrische wagenpark uitbreidt en de overstap maakt naar zero-emissietransport.

Financiering van duurzame wagenparken
De financiële component van verduurzaming krijgt ook aandacht tijdens het evenement. “Veel van onze leden willen verduurzamen, maar weten niet altijd hoe ze de benodigde investeringen rondkrijgen”, aldus Reitsma. “De sessie van ING biedt waardevolle inzichten in de beschikbare financieringsmogelijkheden.” Specialist Eric Slaaf van ING zal in de sessie delen hoe bedrijven de overstap naar elektrisch transport financieel kunnen maken via slimme financieringsmodellen en samenwerking met opdrachtgevers.

Inspiratiesessies: van CO₂-reductie tot multimodaal transport
Naast plenaire sessies biedt het evenement inspiratiesessies over praktische tools en strategieën. Zo laat BigMile zien hoe bedrijven hun CO₂-uitstoot effectief kunnen meten en verlagen, terwijl goederenvervoerder Breytner ingaat op emissievrije stadsdistributie. Ook wordt de rol van multimodaal transport besproken, met aandacht voor de voordelen van spoor- en binnenvaartvervoer.

Door een combinatie van beleidsmatige inzichten, praktijkcasussen en interactieve sessies biedt de derde editie van het Duurzaam Vervoer Inspiratie Event meer inzichten en praktische handvatten dan ooit.

Datum:
Woensdag 21 mei 2025
10:00-16:00 uur

Locatie
evofenedex
Zoetermeer

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van evofenedex.

21 mei 2025: LPO Ledenbijeenkomst Cybersecurity met BBQ bij IBN

Woensdag 21 mei zijn is LPO te gast bij IBN in Uden voor de bestuurs-/ledenvergadering en dat belooft wat te worden!
Behalve een heerlijke BBQ, wacht ons ook een spectaculaire presentatie over Cyber door Xander Koppelmans. Deze professioneel spreker heeft meerdere presentaties gegeven binnen onze sector en maakte daar de tongen goed los.

Onze collega’s van Vijfsterren Logistiek moedigen we ook aan om deze bijeenkomst bij te wonen.

‘Heb een tijd terug een presentatie van Xander mogen bijwonen en ik kan het echt iedereen aanraden hierbij te zijn. Was zelf op voorhand redelijk sceptisch waarom cybercriminelen ons als transporteur als mogelijk doelwit zouden zien. Daar komt na deze presentatie wel verandering in 😉’
Marijn van Hoeij – ETC Holland

Kortom mis het niet en meld je aan via rob.hermes@logistiekplatformoss.nl.

Agenda:
• 16:00 uur: Bestuursvergadering (alleen voor de bestuursleden)
• 17:00 uur: Inloop leden (broodje/broodje)
• 17:15 uur: Welkom bij IBN
• 17:30 uur: Presentatie over Cybersecurity door Xander Koppelmans
• 18:30 uur: Start ledenvergadering (vaste punten acties uit notulen, rondje leden, actualiteiten in de logistiek)
• 19:15 uur: Informele netwerkborrel en BBQ vergezeld van een drankje. (en evt. rondleiding bij IBN)
• 20:00 uur: Einde bijeenkomst

Datum:
Woensdag 21 mei 2025
16:00/17:00 – 20:00 uur

Locatie:
IBN
Hockeyweg 5
5405 NC Uden

Wil jij jezelf en je bedrijf ook versterken? Word lid van LPO!
Neem contact op met Rob Hermes via rob.hermes@logistiekplatformoss.nl als je uit regio Oss komt en transport en/of logistiek jouw business is.

20 mei 2025: Innovatieconferentie 2025

TKI Dinalog en Topsector Logistiek bundelen opnieuw hun krachten voor de Innovatieconferentie 2025 – dé ontmoetingsplek waar overheid, kennisinstellingen en het bedrijfsleven samenkomen om te werken aan de logistiek van de toekomst.
 
Waarom u dit niet mag missen
In de afgelopen jaren zijn talloze innovatieve onderzoeken uitgevoerd in consortia bestaande uit kennisinstellingen, beleidsmakers en bedrijven uit de logistieke sector. Tijdens deze conferentie blikken we terug op deze projecten, verkennen we hun impact en identificeren we nieuwe kansen voor de toekomst. Wat hebben we samen bereikt? Welke uitdagingen liggen nog voor ons?

We kijken niet alleen terug, maar ook vooruit.
• Op welke onderzoeksresultaten en inzichten kunnen we voortbouwen?
• Welke concrete handvatten bieden deze inzichten?
• Welke nieuwe kennis hebben we nodig om de logistieke sector veerkrachtiger, duurzamer en toekomstbestendig te maken?

Programma in vogelvlucht
• Interactieve plenaire werksessie: Inspirerende gesprekken met het logistieke werkveld.
• Netwerklunch: Ontmoet vakgenoten, deel ervaringen en leg waardevolle contacten.
• Deelsessies: Duik dieper in thema’s zoals circulaire economie, energietransitie, veerkracht bij verstoringen, demografische ontwikkelingen en het maatschappelijk verdienvermogen.
• Afsluiting & borrel: Bespreek de indrukken van de dag in een informele setting.

De Innovatieconferentie is meer dan een bijeenkomst; het is een broedplaats voor nieuwe ideeën en samenwerkingen. Meld u medio maart aan en laat u inspireren door de kracht van kennis en innovatie.

Datum:
Dinsdag 20 mei 2025
11:00-18:00 uur
 
Locatie:
Rijtuigenloods
Amersfoort
 
Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van TKI Dinalog.

24 april 2025: Nationaal Congres Mobiliteit

De mobiliteitstransitie is in volle gang: openbare ruimte is schaars, energie kostbaar, en duurzaam vervoer noodzakelijk. Hoezorgen we samen voor een groener, slimmer en duurzamer mobiliteitssysteem?

Tijdens het Nationaal Congres Mobiliteit op 24 april staat het thema ‘Transitie met impact’ centraal. Experts, beleidsmakers, wetenschappers en ondernemers komen samen om deze belangrijke verandering vorm te geven. Minder auto’s, meer fietsen, deelmobiliteit en innovatieve oplossingen staan centraal, met samenwerking als sleutel tot succes.

Ontdek tijdens het congres hoe we gezamenlijk de stap maken naar een mobiliteitssysteem dat niet alleen efficiënter, maar ook toegankelijker is voor iedereen. Met meer dan 250 branchegenoten, toonaangevende sprekers en inspirerende breakoutsessies is dit dé kans om te leren, te netwerken en mee te werken aan de mobiliteit van morgen.
 
Centrale thema’s:
• Elektrische en waterstof mobiliteit
• Slimme stedelijke vervoersoplossingen
• Autonoom rijden en connected mobility
• Verduurzaming van logistiek en transport
• Integratie van deelmobiliteit
• Actieve mobiliteit en autoluwe steden
 
Samen bouwen we aan een toekomst waarin deelmobiliteit, duurzame alternatieven en slimme technologieën de norm zijn. Laat u inspireren en beweeg mee met deze transitie met impact!
 
Datum:
24 april 2025
9:00-17:15 uur
 
Locatie:
De Eenhoorn
Barchman Wuytierslaan 2
3818 LH  Amersfoort
 
Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van Nationaal Congres Mobiliteit.

15 april 2025: Schuttevaer Expo

Schuttevaer Expo is dé plek om vakgenoten te ontmoeten en waardevolle kennis op te doen. Op de expo presenteren bedrijven uit de maritieme sector hun innovatieve producten, diensten en technologieën. Daarnaast vindt u er drie podia met een hoogwaardig inhoudelijk programma dat gericht is op actuele maritieme thema’s.

Expo
Het kloppende hart van de Schuttevaer Expo wordt gevormd door de beursvloer. Hier laten tientallen exposanten hun nieuwe producten en diensten zien. En zo’n beurs biedt natuurlijk een uitgelezen kans om op één dag bij te praten met tal van bestaande relaties én om nieuwe zakelijke contacten aan te knopen.

Studio Schuttevaer Live
In Studio Schuttevaer Live staan actuele maritieme thema’s centraal. U stelt uw eigen programma samen door één of meerdere sessies bij te wonen. Onderwerpen zijn onder andere weerbaarheid tegen cybercriminaliteit, de terugkeer van LNG, technologie ter voorkoming van aanvaringen en circulaire scheepsbouw.

Presentaties & workshops
De partners van Schuttevaer Expo presenteren hun kennis en innovaties in de workshopruimtes op de beursvloer. Ook hier kiest u zelf welke sessies u wilt bijwonen. Verdiep u bijvoorbeeld in digitale beveiliging of leer hoe u een effectieve landingszone creëert voor innovatie binnen uw bedrijf.

Datum:
Dinsdag 15 april 2025
10:00-18:00 uur

Locatie
RDM Onderzeebootloods
RDM-straat 1
3089 JS  Rotterdam

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van Schuttevaer Expo.

12 april 2025: Voorrruit Festival: beleef de toekomst van transport en logistiek!

De wereld van transport en logistiek verandert razendsnel. Nieuwe ontwikkelingen in technologie, wetgeving en veiligheid volgen elkaar snel op. Hoe zag je werk er vroeger uit? Wat speelt er nu? En wat brengt de toekomst? Ervaar het zelf met verschillende activiteiten en challenges op het Voorrruit Festival! Speciaal voor iedereen in de sector.

Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) nodigt jou, je familie en collega’s uit voor een onvergetelijke dag
Laat je verwonderen door vroeger, nu én de toekomst van transport en logistiek. Geef je partner en/of kinderen een unieke kijk in jouw wereld. Bereid je voor op wat gaat veranderen in de sector. En hoe je veilig aan de slag blijft. Jouw toekomst. Jouw veiligheid. 

Datum:
12 april 2025
10:00-16:00 uur

Locatie:
Flevonice
Biddinghuizen
 
Aanmelden:
Je kan je aanmelden voor dit webinar via de website STL.

Traumahulp: voor werkgevers

Als werkgever in de transport en logistiek kun je onverwacht te maken krijgen met ingrijpende situaties. Denk aan ernstige ongevallen of andere traumatische gebeurtenissen op de werkvloer. In zulke momenten staat het welzijn van je werknemers voorop. Traumahulp is er om te helpen.

Voor wie is traumahulp?
Traumahulp is er voor iedereen in de sector transport en logistiek. Speciaal voor bedrijven die aangesloten zijn bij SOOB is dit kosteloos. Jij en je werknemers kunnen hier direct terecht voor ondersteuning en advies, precies wanneer dat nodig is. 

Snel hulp bieden na een traumatische gebeurtenis is erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat de schade voor je werknemers en je bedrijf minder groot is. Ook helpt het om het herstel sneller te laten verlopen. 

Lees er alles over op de website van STL.

Jumbo distributiecentrum op de Zuidkade krijgt een andere invulling

Jumbo gaat het distributiecentrum langs de N279 op de Zuidkade in Veghel anders invullen. Het gebouw wordt alleen nog maar gebruikt voor de opslag van lang houdbare producten. Als het goed is, wordt het daardoor een stuk rustiger op de toegangswegen naar het distributiecentrum. 

Door de logistieke wijziging hebben veel medewerkers van de Jumbo afscheid moeten nemen van hun vertrouwde werkplek. Zij kunnen onder andere terecht bij het gemechaniseerde distributiecentrum van Jumbo in Nieuwegein. “We hebben met alle collega’s afzonderlijk gesprekken gevoerd over hun talenten en ambities. En we zijn op pad geweest om hen kennis te laten maken met mogelijke andere werkplekken binnen Jumbo. Met het mooie resultaat dat veel collega’s binnen ons familiebedrijf blijven werken”, meldt HR-medewerker Fyrena van Oorsouw.

Veghelaar Paul van den Broek, manager van het Jumbo distributiecentrum op de Zuidkade, heeft zijn pensioen een tijdje uitgesteld om er voor zijn team tot het allerlaatste moment te kunnen zijn. “Met het sluiten van deze locatie komt er een einde aan een mooie reis die we met elkaar maakten. Dat hebben we deze week op verschillende momenten gevierd. Inmiddels worden alle winkels vanuit Nieuwegein bevoorraad en heeft iedereen uit m’n team een nieuwe plek gevonden. Ik kijk met trots terug op deze succesvolle transitiefase”, aldus Van den Broek. Door de transitie zijn er minder vrachtwagens nodig, waardoor het vrachtverkeer op de N279 afneemt.

Dit is een artikel van Stadskrant Veghel.

Raben Group neemt DGO Express over

De Raben Group neemt DGO Express over. Met de overname breidt Raben haar netwerk in Nederland uit en verstevigt daarmee haar positie in contractlogistiek en groupagevervoer in de Benelux. Volgens de bedrijfswebsite bestaat het wagenpark uit circa 80 voertuigen en werken er 130 medewerkers.

DGO Express levert zowel diensten op het gebied van groupagevervoer over de weg als warehouse services. Dankzij de overname ontstaan er volgens Raben ook “meer groeimogelijkheden in Europa”.

De Raben Group is een Nederlandse logistieke dienstverlener met meer dan 12.000 medewerkers en heeft al meer dan 90 jaar ervaring in de markt. In de jaren negentig besloot het bedrijf zaken te gaan doen in Europa.

Vandaag de dag heeft Raben meer dan 160 eigen vestigingen in 15 Europese landen, beschikt het over 1.800.000 vierkante meter magazijnruimte en heeft het bedrijf een jaaromzet van meer dan 2 miljard euro. Alleen al in Nederland heeft het bedrijf vier vestigingen en het Nederlandse hoofdkantoor is gevestigd in Oss.

DGO Express, gevestigd aan de A28, vlakbij knooppunt Hoogeveen, maakte deel uit van de Sent Waninge Groep dat zich nu gaat concentreren op de logistieke activiteiten van de overgebleven transportbedrijven Sent Waninge Transport en Transpa Emmen. Financiële details over de deal maken de bedrijven niet bekend.

Dit is een artikel van Transport & Logistiek.

Arbeidsmarktrapportage beroepsgoederenvervoer over de weg en logistiek 2024

Welke ontwikkelingen zijn er op de arbeidsmarkt in transport en logistiek? En wat gebeurt er in onze sector op het gebied van veiligheid, vitaliteit, instroom, leidinggeven, opleiden en ontwikkelen? Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) zet de belangrijkste trends op een rij in de Arbeidsmarktrapportage beroepsgoederenvervoer over de weg en logistiek 2024

De belangrijkste bevindingen uit de Arbeidsmarktrapportage zijn:
1. Krappe arbeidsmarkt en teruglopende instroom
De sector staat onder druk door een hoge arbeidsmarktkrapte: er zijn meer openstaande vacatures dan werkzoekenden. De uitstroom van ervaren krachten, zoals vrachtwagenchauffeurs, overstijgt de instroom. Door de vergrijzing neemt het aantal werknemers in sector vanaf 55 jaar toe en is de pensioenuitstroom hoog. Het aantal jongeren dat vanuit het onderwijs de sector betreedt neemt vanwege de demografische veranderingen af (er zijn minder jongeren).
2. Focus op zij-instromers en scholing
Zij-instromers in de sector en uitzendkrachten vormen een belangrijk deel van de nieuwe instroom. Veel instromers komen uit de sectoren detailhandel, industrie en dienstverlening. Het opleidingsniveau in de sector stijgt: meer werknemers hebben een opleiding op minimaal mbo niveau 2 (startkwalificatie). Tegelijkertijd is er toenemende vraag naar scholing en training. Onder meer om medewerkers klaar te stomen voor technologische en logistieke veranderingen. 
3. Duurzame inzetbaarheid steeds belangrijker
Werkgevers vinden behoud van personeel belangrijk en zetten in op gezondheid, veiligheid en vitaliteit op de werkvloer. Zo vindt 30% van de werkgevers in 2024 dat zijn bedrijf de duurzame inzetbaarheid van hun werknemers in sterke mate stimuleert; 48% in enige mate. 
4. Meer vrouwen in de sector
Het aandeel vrouwen in transport en logistiek groeit gestaag, met een stijgende vertegenwoordiging in functies zoals vrachtwagenchauffeur. Deze ontwikkeling draagt bij aan een meer diverse werkomgeving. 

Aanpak voor de toekomst
Namens de sector biedt STL dienstverlening voor deze grote uitdagingen van vandaag en morgen. STL: “Werkgevers en werknemers kunnen bij ons terecht voor dienstverlening en concrete oplossingen. We helpen hen met instroom, opleiding en duurzame inzetbaarheid en dragen zo bij aan een toekomstbestendige sector. Denk hierbij aan gerichte wervingscampagnes voor BBL’ers en zij-instromers en samenwerking in de regio met partners in onderwijs en arbeidsmarkt. Maar bijvoorbeeld ook aan het ondersteunen van bedrijven met advies en hulpmiddelen om werknemers gezond en vitaal te houden.” 

Over de Arbeidsmarktrapportage
De Arbeidsmarktrapportage komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV. De uitvoering is in handen van STL en is mogelijk dankzij SOOB. In de jaarlijkse Arbeidsmarktrapportage worden arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. 

Dit is een artikel van STL.

€25 miljoen voor nieuwe Regio Deal Noordoost Brabant

Het Rijk stelt € 25 miljoen beschikbaar voor een nieuwe Regio Deal met de regio Noordoost-Brabant. Met behulp van deze Regio Deal geven Rijk en regio samen een belangrijke impuls aan nieuwe economieën, een veerkrachtige arbeidsmarkt, sociale cohesie en een duurzame inrichting van de leefomgeving in Noordoost-Brabant. Binnen de regio zullen overheden, bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en inwoners daarvoor de krachten bundelen voor ’t Goeie Leven in Noordoost-Brabant.

Het Rijk spreekt hiermee haar vertrouwen uit in een volgende Regio Deal met onze regio. Noordoost-Brabant krijgt een nieuwe deal vanwege de mooie resultaten van de vorige deal, de bereidheid om samen te werken met het Rijk en de uitvoeringskracht die onze regio zo kenmerkt.

Echt verschil maken  
“In 2019 sloten we een eerste Regio Deal met een bijdrage van € 10 miljoen van het Rijk”, zegt een trotse Jack Mikkers, voorzitter van RNOB. “Hiermee hebben wij mooie samenwerkingen en successen hebben bereikt. De nieuwe toekenning is een erkenning van het Rijk voor het belang van de samenwerking tussen Rijk en regio. Ze spreken hiermee het vertrouwen in de samenwerking uit en erkennen de noodzaak om samen verdere stappen te zetten.”

“Nu kunnen we doorgaan om het echte verschil te maken en ‘t Goeie Leven in onze regio verder te versterken voor de huidige en toekomstige generaties. Dat doen we door de mensen en bedrijven in onze regio in hun kracht te zetten. We gaan er vol energie tegenaan!” 

Benutten van de bestaande regiokracht
De aanvraag was ingediend door RNOB mede namens de regio deal partners AgriFood Capital, Noordoost Brabant Werkt en de provincie Noord-Brabant. De komende periode gaat RNOB samen met deze regiopartners én het Rijk de nieuwe Regio Deal verder uitwerken om tot een optimaal investeringsprogramma te komen. Vanuit de regio wordt minimaal hetzelfde bedrag als de bijdrage van het Rijk ingelegd. 

Het Rijk investeert € 25 miljoen in de brede welvaart in Noordoost-Brabant: samen geven we een krachtige impuls aan de ’t Goeie Leven in onze regio.

De aanvraag bestaat uit vier pijlers die samen één programma vormen onder de titel ‘Slim benutten, samen verder vooruit’:
Ondernemerskracht: stimuleren van duurzame groei met slimme oplossingen en toekomstperspectief voor startups, scale-ups, mkb’ers en agrarische ondernemers.
Menskracht: versterken van de arbeidsmarkt en de kwaliteit van de leefomgeving met en voor onze inwoners en investeren in de gezondheid en woonoplossingen voor onze jongeren.
Gebiedskracht: slim inrichten van de beschikbare ruimte met een gezonde balans tussen natuur, landbouw en wonen.
Regiokracht: versterken en bestendigen van de samenwerking binnen en buiten de regio.

De verwachting is dat de uitwerking van het programma in het najaar gereed is en dat de Regio Deal dan formeel ondertekend zal worden. “Met deze deal kan een stevig fundament worden gelegd voor de brede welvaart, ’t Goeie Leven, voor de inwoners van de regio Noordoost-Brabant”, besluit Jack Mikkers. 

Bekijk de regiodeal in ’t kort in een infographic.

Dit is een artikel van RNOB.

Brabant Ports start met een nieuwe Havenvisie voor Gemeente Land van Cuijk

De komende maanden gaat Brabant Ports, in samenwerking met de Gemeente Land van Cuijk, aan de slag met het ontwikkelen van een nieuwe Havenvisie. Deze visieontwikkeling sluit naadloos aan bij het community-werkenmodel van Brabant Ports. Het doel is om het havengebied verder te ontwikkelen tot een duurzaam en toekomstbestendig knooppunt. Eerder heeft Brabant Ports met succes vergelijkbare projecten begeleid en opgeleverd voor Gemeente Oosterhout en Gemeente Bergen op Zoom.

Land van Cuijk ligt strategisch en speelt een cruciale rol in het bevorderen van vervoer over water – een essentieel thema binnen verduurzaming. Met de nieuwe Havenvisie willen we kansen benutten voor regionale economische groei, innovatieve watergebonden bedrijvigheid en intensieve samenwerking met publieke en private partners.

Onderwerpen die in de Havenvisie aan bod komen:
• Inzichten voor Land van Cuijk in duurzame oplossingen die bijdragen aan provinciale, regionale en lokale doelstellingen.
• Hoe Land van Cuijk kan transformeren van een zand- en grindhaven naar een multifunctionele bedrijfshaven.
• Een aanpak om het potentieel van het havengebied optimaal te benutten, zoals het bevorderen van circulariteit, samenwerking tussen ander havens, digitalisering en modalshift.
• De stem van belangrijke stakeholders zoals: belangengroepen, ondernemers, overheden en omwonenden voor een breed draagvlak.

“We kijken uit naar een intensieve samenwerking met alle betrokken partijen om samen een visie te ontwikkelen die recht doet aan de unieke mogelijkheden van land van Cuijk!”
Hendrik-Jan van Engelen, CEO Brabant Ports


Dit is een artikel van Brabant Ports.

Maak gebruik van je SOOB subsidie

Wist je dat je als werkgever in de transport en logistiek subsidie kunt krijgen voor de ontwikkeling en vitaliteit van je medewerkers? Met deze subsidie kun je de vaardigheden, vitaliteit en kwalificaties van je medewerkers verbeteren, terwijl je tegelijkertijd kosten bespaart. Bij STL staan we klaar om je te begeleiden.

Waarvoor kun je subsidie krijgen?
Veiligheid en vitaliteit
In de transport en logistiek zijn er specifieke risico’s zoals aanrijdingen, valgevaar, fysieke en mentale belasting, agressie en geweld. Daarom is er subsidie op opleidingen gericht op veiligheid en de vitaliteit van medewerkers. SOOB, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor onze sector, stimuleert het volgen van opleidingen en trainingen. Via STL kun je deze dienstverlening eenvoudig aanvragen.
Werving en selectie
De vraag naar chauffeurs en kraanmachinisten blijft groeien. Wil je (nieuwe) medewerkers opleiden tot chauffeur? Dat kan met subsidie op rijopleidingen, waarmee je tussen de 60% en 75% subsidie op het lesgeld kunt ontvangen. Dit geldt tot een maximum uurprijs en duur van de opleiding.
Leren en ontwikkelen

De sector transport en logistiek beweegt. En jouw bedrijf beweegt mee. Dus is het belangrijk dat je medewerkers ook kunnen meebewegen met alle ontwikkelingen. Daarvoor kun je als werkgever terecht bij STL voor verschillende opleidingsmogelijkheden. Ook jouw medewerkers kunnen zelf aan de slag met trainingen en opleidingen. Met subsidie!
CAO en functiewaardering
Functiewaardering, afgekort fuwa, is een manier om functies in je bedrijf te wegen en te rangschikken. Wil jij je functiehuis op orde krijgen? Maak dan werk van functiewaardering. Je kunt een workshop volgen, of eens contact opnemen met de adviseurs functiewaardering van STL. Geheel kosteloos!

Hoe werkt het?
Het aanvragen van subsidie kan eenvoudig via STL.  Ga naar het overzicht van onze producten en diensten om de subsidie en je gekozen dienst aan te vragen.  

Branchekwalificerende en themagerelateerde opleidingen
Wil je in aanmerking komen voor een subsidie voor een branchekwalificerende of themagerelateerde opleiding? Zorg er dan voor dat je je aanvraag indient voordat je opleiding van start gaat. De subsidie is beschikbaar van 1 januari tot 31 december 2025. Bekijk hier de voorwaarden en bekijk welke opleidingen in aanmerking komen in het opleidingenoverzicht

Klaar om je aanvraag te doen? Dat kan eenvoudig via het portaal van Soobsubsidiepunt.

Ga voor alle informatie naar de website van STL.

Ook komende jaren 7×24-uursbediening van sluizen en bruggen op de Maas en Brabantse kanalen

De nachtelijke bediening van sluizen en bruggen op de Maas en de Brabantse kanalen is op 1 januari 2025 voor een periode van 6 jaar verlengd tot en met 2030. Dit geeft schippers en verladers meer flexibiliteit en maakt plannen van transport voor hen makkelijker en efficiënter. Zo kunnen zo’n 15 op de corridors gelegen inland terminals containerschepen op de verbinding tussen Brabant/Limburg en de Rotterdamse haven volgens vaste schema’s optimaal en continu laten varen.

Verder kunnen de bedrijven die gebruik maken van de binnenhavens in Brabant en Limburg, zoals het agrifoodcluster in Veghel en het chemiecluster Chemelot in Stein hun continue operatie efficiënt blijven uitvoeren. Bijkomend voordeel is dat vervoer via de binnenvaart zo aantrekkelijk blijft en daarmee zal blijven bijdragen aan het bestrijden van files op de weg en CO2 reductie.

“Dit is ontzettend goed nieuws voor de Brabantse bedrijven die gebruikmaken van vervoer via de binnenvaart. Zij blijven op deze manier 24 uur per dag bereikbaar over het water en dat vermindert de drukte op de weg. Zo houden we Brabant in beweging.” Stijn Smeulders, gedeputeerde mobiliteit.

Programma Topcorridors
De afspraak voor deze 24×7 bediening is gemaakt tijdens het jaarlijkse Bestuurlijke Overleg MIRT voor het programma Topcorridors van afgelopen november. Binnen dit programma werken Rijk en regionale partners samen aan het ontwikkelen van efficiënte, duurzame en leefbare Topcorridors. We ontwikkelen en investeren samen in robuuste en multimodale corridors via weg, spoor, buisleiding en binnenvaart. Voor de binnenvaart werken we binnen het programma bijvoorbeeld aan extra aanlegplekken en walstroomfaciliteiten en stimuleren we de aanleg van nieuwe overslaglocaties. Voor het spoor werken we onder andere aan een pilot zero emissie rangeren. En op de bovengemiddelde multimodale knooppunten dragen we bij aan een efficiënte ruimtelijke inrichting waarmee we de diverse modaliteiten zo goed mogelijk kunnen benutten. Meer weten over de afspraken die we hebben gemaakt en wat we verder aan projecten uitvoeren?

Dit is een artikel van Provincie Noord-Brabant.

Opleidingengids evofenedex 2025

Als medewerker in de handel en logistiek is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de meest actuele ontwikkelingen. Wij kunnen jou daarbij helpen met meer dan 100 opleidingen en trainingen: van een complete douaneleerlijn tot trainingen rond werken met gevaarlijke stoffen en een heftruckopleiding. Daarnaast hebben we opleidingen voor allerlei functieniveaus en voor de meeste opleidingen hebben we leerlijnen beschikbaar.

Een compleet overzicht van alle kennis over handel en logistiek
Als kennisorganisatie en ondernemersvereniging weten we alles van internationale handel en logistiek. We helpen bedrijven in de logistiek en handel met kennis, advies, innovatieve producten, diensten en opleidingen. En dat doen we al 80 jaar voor meer dan 10.000 leden. Hierdoor beschikken we over zeer actuele kennis over wet- en regelgeving voor bijvoorbeeld douanezaken, export binnendienst en documenten, gevaarlijke stoffen, magazijn en intern transport.

Al onze kennis vind je terug in onze opleidingen. Dankzij onze focus op digitalisering, verduurzaming en internationalisering zijn cursisten van onze opleidingen verzekerd van een toekomstgerichte opleiding die volledig aansluit op de laatste ontwikkelingen in de handel en logistiek.

In company, maatwerk of online
Onze opleidingen bieden we ook incompany aan, op locatie of digitaal. Maatwerk is ook mogelijk. Heb je zelf geen geschikte leslocatie? Dan hebben we mogelijkheden om de training op ons kantoor in Zoetermeer te volgen. Ook combinaties van opleidingen zijn mogelijk. Vraag naar de mogelijkheden, we denken graag met je mee.

Voordelen opleidingen van evofenedex
• 80 jaar kennis over internationale handel en logistiek;
• sterke verbinding met bedrijfsleven;
• unieke samenwerking met de Douane en andere vooraanstaande partners;
• docenten die werken of hebben gewerkt in hun vakgebied;
• doorgroeimogelijkheden voor cursisten dankzij onze leerlijnen;
• door focus op digitalisering, verduurzaming en internationalisering zijn onze opleidingen toekomstgericht;
• meer dan alleen een opleider: ook vraagbaak voor leden na de opleidingen.

Opleidingengids aanvragen


Dit is een artikel van evofenedex.

Greenpoint opent laadplein voor e-trucks in Veghel

Van Kessel heeft een nieuw laadplein voor elektrische trucks geopend op bedrijventerrein De Amert in Veghel. Met 7 laadpunten, waaronder 3 krachtige snelladers van 360 kW voor e-trucks, speelt deze locatie in op de groeiende behoefte aan laadfaciliteiten voor de transportsector.

Perfecte ligging langs de A50: snel opladen voor e-trucks
Het laadplein ligt bij afrit 11 van de A50 en is daarmee ideaal voor zowel lokaal vrachtverkeer als passerende e-trucks. “In Veghel zien we vooral bij food- en bouwbedrijven een toenemende vraag naar oplossingen voor elektrisch vervoer,” zegt Stan van Kessel, initiatiefnemer en de vierde generatie binnen het familiebedrijf.

De ruime opzet van het laadplein maakt het mogelijk voor vrachtwagens om eenvoudig in en uit te rijden, zelfs met trailers. Het laadplein beschikt over 3 snelladers van 360 kW en 2 snelladers van 150 kW. Hierdoor zijn niet alleen e-trucks maar ook elektrische personenauto’s welkom. “Met deze laadpalen zijn we goed voorbereid op de toekomst waarin elektrische mobiliteit de norm wordt,” aldus Stan.

Slimme energieopslag voor maximale laadcapaciteit
Om piekbelasting op het lokale elektriciteitsnet te beperken, is het laadplein gekoppeld aan een 480 kWh accupakket. Dit accupakket wordt gevoed door zonnedaken van omliggende bedrijven. “Zo zorgen we ervoor dat we altijd voldoende stroom hebben zonder dat het omliggende bedrijven beïnvloedt,” aldus Stan.

Van Kessel: pionier in duurzame mobiliteit
Van Kessel is al meer dan 100 jaar een drijvende kracht in de brandstoffenmarkt en zet zich actief in voor de energietransitie. Wat begon als een lampoliehandel, is uitgegroeid tot een toekomstgericht familiebedrijf met meer dan 100 medewerkers en 40 tankstations, waaronder 17 Greenpoint Clean Energy Hubs.

Het nieuwe laadplein in Veghel is de vierde Greenpoint met laadfaciliteiten voor elektrische trucks. Andere locaties bevinden zich in Asten, Ede en Milheeze. Met deze hubs draagt Greenpoint bij aan de energietransitie doestellingen uit het klimaatakkoord. Greenpoint biedt bedrijven, particulieren en gemeenten toegang tot fossielvrije diesel, snelladers voor elektrisch rijden en groene waterstof.

Meer informatie over Greenpoint en haar Clean Energy Hubs is te vinden op de website van Greenpointfuels.

In gesprek met Sanders|Fritom

Vanuit Vijfsterren Logistiek gaan we in gesprek met bedrijven uit de regio Uden/Veghel, Oss en Den Bosch om te kijken wat voor hen van toegevoegde waarde is binnen ons logistieke platform Vijfsterren Logistiek. We fungeren als netwerkorganisatie en verbinder van kennis en bedrijven in de regio, met name op de onderwerpen digitalisering, verduurzaming/energie transitie en arbeidsmarkt.

We vinden het belangrijk om binnen het netwerk op te halen wat er bij de diverse bedrijven speelt en deze ontwikkelingen ook onderling te delen. We nodigen je uit om ook jouw verhaal te vertellen en daarmee collega-ondernemers te inspireren.

We spraken met Ron Beekmans en Pim Hoefnagel over de huidige stand van zaken bij Sanders|Fritom. Sanders|Fritom is een zeer mensgericht bedrijf, hecht veel waarde aan respectvol met elkaar omgaan, servicegerichtheid en betrouwbaarheid. We stellen de klant bij alles wat we doen centraal en zorgen altijd voor een passende oplossing. Dankzij ons fijnmazige distributienetwerk komen we overal in de Benelux. Elke dag werken we hard aan het afleveren van alle zendingen van onze klanten. Door alle onderdelen van het logistieke traject in eigen hand te houden, is de flexibiliteit van Sanders|Fritom maximaal. Voor ons geldt: als de klant blij is, zijn wij dat ook!

Thema’s
We hebben dit gesprek vanuit 3 belangrijke thema’s die in de sector spelen: Duurzaamheid, arbeidsmarkt en digitalisering. Hoe is Sander|Fritom hiermee bezig?

Zero Emissie zones
Als je kijkt naar duurzaamheid hebben wij de uitdaging dat wij veel in zero-emissie zones moeten zijn. Wij hebben daar een tiental auto’s voor nodig, die het liefst vanuit Uden kunnen rijden, maar daar moet je als bedrijf wel klaar voor zijn en het is een uitdaging in je planning. De prijzen van elektrische voertuigen worden wel lager en de actieradius wordt groter, maar de grootste bottleneck is voldoende capaciteit krijgen op het elektriciteitsnetwerk.

Gelukkig hebben wij nog de luxe dat we 2000 zonnepanelen op het dak hebben liggen en we zouden gebruik kunnen maken van batterijen, maar we zijn nog aan het overwegen wat het juiste moment is om in te stappen. Als ik bereken dat we 9 maanden zonopbrengst hebben en 3 maanden niet. Samen met de zeer beperkt beschikbare capaciteit vanuit het elektriciteitsnet, is het voor nu een bijna onmogelijke uitdaging om iedere dag met een tiental elektrische voertuigen te rijden. We komen nu tot maximaal 2. Er moet dus nog wat veranderen om dit alles mogelijk te maken.

Voor nu hebben we ingespeeld op de situatie door in een aantal extra bakwagens te investeren om de termijn tot 2030 maximaal te benutten. En hopelijk zijn de ontwikkelingen in die tussentijd zo dat we wel kunnen voldoen aan de gestelde eisen. Anders ben ik benieuwd hoe wij, en andere bedrijven in Nederland, dat gaan doen.

Wij rijden bij Sanders|Fritom al ruime tijd met HVO100 in onze eigen voertuigen. Dit bespaart tot 90% op de CO2 uitstoot. Alternatieve brandstoffen als HVO, LNG-vrachtwagens of hybrides zijn nu echter niet geschikt voor de emissiezones. Ik denk wel dat daarin een deel van de tussentijdse oplossing zou kunnen liggen, maar er is te weinig aandacht voor de tussenperiode en er wordt te veel naar het einddoel gekeken. We zitten in een werkgroep met 6 andere bedrijven, waarin we overleggen maar vooral vanuit de lobby richting beleidsmakers zou er meer aandacht moeten komen voor de energietransitie en dan met name de tussenperiode. Ook op ons bedrijventerrein is het wel een thema om daarin samen op te trekken, maar niet iedereen heeft evenveel elektriciteit nodig, dus het probleem is niet voor iedereen even groot. Er lopen initiatieven en we zwengelen het ook wel aan, maar het gaat langzaam, het houdt ons wel dagelijks bezig.

Digitalisering en arbeidsmarkt
We zijn bezig met het inzetten en opleiden van mensen om data goed te verwerken. Het is belangrijk de data betrouwbaar te krijgen voor bv. de CSRD-rapportageplicht. Ook wij zijn geïnteresseerd in AI, wat kan je daarmee, bij welke toepassingen wordt het al gebruikt en hoe gaan anderen hiermee. Of is het nog steeds een toverwoord?

Data wordt steeds belangrijker binnen een logistiek bedrijf. Dit vraagt om medewerkers met een hoger opleidingsniveau. Het is belangrijk de juiste mensen met kennis vast te houden. Soms maakt iemand even een uitstapje naar een ander bedrijf maar gelukkig komen ze ook weer terug en zien ze hoe mooi en fijn het is om hier te werken. Mensen met kennis van IT-systemen die de projecten oppakken zijn heel belangrijk. Wij gebruiken de planningssoftware van PTV en kijken naar de tool Optiflow waarmee deels automatisch wordt geplant i.p.v. daar met 2 man 4 tot 5 uur over te doen, dat is winst.

Daarnaast willen steeds meer mensen hun tijd anders indelen en minder ’s avonds werken. Goed lopende systemen maken je minder afhankelijk van de inzet van mensen. Je moet als bedrijf dus wel blijven investeren in digitalisering.
Ook op HR-gebied kan je met digitalisering, en ook met hulp van AI, met minder mensen af.

De groep chauffeurs die parttime wil werken wordt steeds groter, plannings technisch is dit ook een uitdaging.

Het laden en lossen gebeurt nog veel handmatig, wij gebruiken nog geen robots. Dit is deels door de wisselende samenstelling van de te verwerken goederen.

We zijn aan het kijken voor de inzet van volautomatische palletwagens. Dat is wel een investering en aanpassing van je warehouse, maar het neemt veel werk uit handen. Dat scheelt arbeidsuren plus ze worden niet ziek. We hebben sinds vorig jaar een nieuw pand dat juist hiervoor geschikt is Bij het orderpicken doen we niets automatisch, behalve het scannen.

Arbeidsmarkt
Een grote uitdaging is om chauffeurs geïnteresseerd te krijgen om distributiewerk te gaan doen. Bij ons is het werk afwisselend met veel contact met klanten. De ene chauffeur vindt dit juist heel mooi. Je bent het verlengstuk van onze klant naar haar klant. Maar dat moet je als chauffeur wel leuk vinden, sommigen rijden liever 3 keer op een dag alleen van A naar B. Het past ook wel bij onze organisatie dat ook het laatste bezorgstukje klantgericht is.

Om (jonge) mensen geïnteresseerd te krijgen voor het vak, hebben we veel contacten met scholen en het UWV. We zijn zeker online goed zichtbaar en hebben daar ook een behoorlijk marketingbudget voor vrijgemaakt. We zijn blij om onlangs gekozen te zijn tot het tweede beste Leerbedrijf in Transport en Logistiek. Het aantal leerlingen dat kiest voor logistiek wordt ieder jaar kleiner, ook als bedrijven hebben we daar een rol in.
De branche moet in een positiever licht komen!

Hoe kijk je naar Vijfsterren Logistiek?
Vijfsterren Logistiek zou in samenwerking met organisaties als LCB, STL, TLN en Logistiekelingen een mooie rol kunnen spelen in het opkrikken van het imago van logistiek en dit breed trekken naar onderwijsinstellingen en overheidsorganen.

Met een platform om samenwerken en kennisdelen in de regio Uden/Veghel, Oss en Den Bosch te stimuleren. Het zou mooi zijn om daar een paar grote kartrekkers voor te hebben, zodat er ook budget is om hier een professionaliseringsslag in maken. Venlo Supply Valley is een mooi voorbeeld van goede samenwerking.

Sanders|Fritom

Training Project Management

Talent voor Logistiek start de Training Project Management op 15 januari 2025. Een traject van 6 maanden waarin het praktijkgericht managen van projecten centraal staat. Hoe identificeer je project ideeën, hoe beschrijf je deze kort zodat je kunt inschatten hoe ze bijdragen aan de organisatie doelen, hoe start je vervolgens een project op. Met welke intern en externe mensen heb je te maken en hoe stuur en plan je.
 
Daarnaast gaan we aan de slag met het veranderproces wat een project met zich meeneemt. Immers door het project veranderd er iets in de organisatie. Mensen moeten daarin worden meegenomen zodat ze dit gemakkelijk kunnen inbedden in hun dagelijkse werk. 
 
Meedoen of meer weten? Neem dan contact op met Nicolien Hendricks via nicolien@relations.work.