Terugblik:
“De elektronische vrachtbrief, wordt het tijd dat we actie nemen?”
Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van de elektronische/digitale vrachtbrief als vervanging van de oude papieren versie, en dit gebruik zal in de toekomst alleen maar toenemen. Afzenders, logistieke dienstverleners en geadresseerden kunnen met één interface een vrachtbrief inbrengen, uitwisselen en ondertekenen. De informatie uit het hele ketenproces is voor alle betrokkenen direct inzichtelijk. Dit maakt de administratieve processen goedkoper, efficiënter en duurzamer, en kan dus een behoorlijke kostenbesparing opleveren. De kans op fouten wordt kleiner, de klantenservice verbetert en de hele supply chain zal uiteindelijk soepeler verlopen.
Tijdens deze inspiratiebijeenkomst werden de ontwikkelingen van deze technologieën vanuit verschillende perspectieven, en hoe deze in de praktijk gebruikt worden, besproken. Daarnaast was er interactie met het publiek, om te horen waar men staat en hulp bij nodig heeft. De interessante bijeenkomst werd afgesloten met een smakelijke netwerk-lunch.
Programma:
Pieter Keeris van Vijfsterren Logistiek opende de bijeenkomst met een hartelijk welkomstwoord en een uitleg over de structuur en doelstellingen van Vijfsterren Logistiek.
Henry Steenbergen – Sectormanager Transport & Mobiliteit bij Rabobank was de eerste spreker. Aan de hand van een tijdslijn, lichtte hij de 5 transities die geleid hebben tot de “huidige” economie toe. Het ging redelijk goed met de economie, en toen kwam corona, waardoor alles veranderd is. Hoewel de impact hiervan op de verschillende branches en regio’s anders is, wordt iedereen geraakt door deze crisis. En het is verstandig om nu na te gaan denken over hoe je in de toekomst minder geraakt kan worden door een crisis als dit. Er wordt ook niet meer alleen naar geld gekeken, maar vooral de brede welvaart is belangrijk; hoe ervaren mensen de economie.
Het ondernemersklimaat in de regio Noordoost-Brabant is best goed, door familiebedrijven, samenwerking en de gunstige ligging, maar het kan altijd nog beter.
De voorspelling voor de transportsector is dat het vanaf Q2 2021 kan verbeteren, maar dat verschilt per modaliteit, en is afhankelijk van het verloop van corona. Over het algemeen doet de transportwereld het wel goed, al wordt er minder geïnvesteerd op het moment. We mogen trots zijn op de Nederlandse logistieke sector.
Vervolgens schetste Robert Timmermans – Inside Sales Digitale Vrachtbrief bij Beurtvaartadres, de geschiedenis / achtergrond ontwikkelingen van de elektronische vrachtbrief en partijen die inmiddels aangesloten zijn bij oplossingen van TransFollow. Met TransFollow werken verladers, vervoerders, expediteurs en ontvangers samen in één uniforme en veilige interface. Via het platform TransFollow kunnen alle partijen de zending real time volgen en daarom vlot met elkaar communiceren. Zo worden tijd en kosten bespaard en werkt de hele keten efficiënter.
De eCMR is volop in ontwikkeling, de elektronische vrachtbrief wordt in steeds meer EU landen toegestaan, al is het nog zoeken naar een oplossing om alle systemen goed samen te laten werken.
Menno Lambooij – Specialist in Transport en ICT bij Lambooij Logistiek, sprak over de elektronische vrachtbrief in een breder perspectief. Het begin, vanaf de eerste CMR in 1958 tot de eCMR anno 2020. Voor welke modaliteiten deze nu beschikbaar zijn, wat hun uitdagingen zijn en door wie ze worden aangeboden, hoeveel aanbieders er zijn en hoe groot hun aandeel in de markt is, problemen met standaardisaties, het laatste nieuws uit de EU, en de rol van digitaliseringsplatforms. Hoewel de uitrol van de eCMR langzaam verloopt, en dé oplossing er nog niet is, is de ambitie om tot een papierloos transport te komen er zeker.
Na een korte pauze was het woord aan Lorenzo Bas – CEO Bas Group BV. Lorenzo vertelde over de voor- en nadelen van eCMR- implementatie vanuit ondernemersperspectief. In een traject van ± 5 jaar, is zijn bedrijf steeds meer digitaal gaan werken. Belangrijk daarbij was het ontzorgen van de klant, efficiëntie, realtime en transparante informatie in de keten en internationale rechtsgeldigheid. Hoewel starten met eCMR het best een behoorlijke investering is, levert het uiteindelijk een flinke besparing op werkuren, en dus kosten op.
Als laatste sprak Aron Vermeulen – Logistics Engineer Bas Group BV. Aron leidde het implementatietraject en ging dus in op praktische zaken: zoals impact/belasting organisatie in brede zin, impact/belasting voor de planners, en voor- en nadelen in de praktijk.
De hoofdonderzoeksvraag was daarbij; Hoe kunnen we ondanks de beperkingen van onze logistieke infrastructuur onze transportorders rechtsgeldig digitaal ondertekenen zonder daarbij risico op meer claims? Uiteindelijk is de winst die behaald wordt met eCMR veel groter dan de eventuele enkele claim per jaar als er iets fout gaat.
Pieter Keeris had het slotwoord en nodigde belangstellenden uit tot opstart van een Kennistafel Digitalisering; de elektronische vrachtbrief. Bedoeld voor bedrijven om samen te oriënteren en eerste of vervolg stappen te zetten op het gebied van eCMR.
Heb je interesse om deel te nemen aan een Kennistafel Digitalisering; de elektronische vrachtbrief of heb je vragen over het nemen van stappen in dit thema? Neem dan contact met ons op via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728
Locatie: Logistics House in Dome-X, Kanaalstraat 12b, 5347 KM Oss
Natuurlijk hebben we in het Logistics House maatregelen genomen volgens de richtlijnen van het RIVM voor een veilige bijeenkomst. Naast looproutes en registraties, werd er ook gebruik gemaakt van de grote zaal. Normaal passen daar 120 personen in, nu werden de stoelen op 1,5 meter afstand van elkaar opgesteld en was er plaats voor maximaal 35 deelnemers. Kijk hier hoe Dome-X omgaat met de nieuwe maatregelen.