Vanuit het DDSZ-programma werken we aan smart social logistics middels digitalisering. Daarbinnen is verduurzaming een van de speerpunten als resultaat van digitalisering. Oftewel, hoe kan digitalisering een bijdrage leveren aan een verbeterde duurzaamheid. Dat kan enerzijds via slimmere plansystemen om bijvoorbeeld de beladingsgraad te verbeteren, maar ook door routes, modaliteiten en workforce optimaal in te zetten. Om aan verduurzaming te werken moet er wel een ijkpunt zijn (0-meting); hoe doe ik het met mijn bedrijf nu en waar zit het potentieel voor mij en waar kan ik mee aan de slag. Dit gaat dan niet alleen over ‘carbon footprinting’ en CO2 uitstoot, maar ook over het energieverbruik van de gebouwen en equipment, en bijvoorbeeld het gebruik van verpakkingen en reststromen.
Natuurlijk zijn er al diverse tools beschikbaar die hier deels inzicht in geven en eventueel een advies aanreiken om te verbeteren.
Met de inventarisatie duurzaamheidsscan wordt een eerste overzicht gemaakt van bestaande tooling. Daarnaast wordt er gekeken welke vragen gesteld worden om deze inzichten te verkrijgen en waar eventueel witte vlekken zitten die de logistieke sector aan beter inzicht en een actieprogramma helpen.
Boostlogix is de geselecteerde partij die dit onder elkaar gaat zetten. Op basis van dit overzicht gaan we dus kijken welke behoefte er al wordt ingevuld en wat er nog ontbreekt. Hiervoor gaan we graag in gesprek met bedrijven die dit interessant vinden en/of het leuk vinden om mee te denken. Uiteindelijk willen we toewerken naar een gemakkelijke manier voor bedrijven om inzicht te krijgen in hun verduurzamingspotentieel en een keuzehulp bieden in de bestaande tooling om dit te kunnen doen.
Heb je interesse, input of vragen, neem contact op met Nicolien Hendrickx via nicolienhendrickx@vijfsterrenlogistiek.nl.