8-10 november 2022: Logistica Next 2022

Logistica is al vele decennia de vakbeurs in Nederland op het gebied van material handling en intern transport. Naast een groot en volledig exposantenaanbod, heeft Logistica ook een uitgebreid programma met onder andere seminars, live demonstraties op de scala’s en informatieve tours.

In 2022 komt Logistica met een nieuw beursconcept om de achterban te verrassen. Hiermee wordt Logistica een nog mooier netwerkevenement met plek voor nog meer innovaties en trends.

Tegelijkertijd vindt ook ICT & Logistiek plaats, het jaarlijkse event waar u de (ICT-)oplossingen vindt die nodig zijn om uw logistieke processen efficiënt in te richten en effectief uit te voeren. Een bezoek aan ICT & Logistiek biedt professionals in de logistiek een actueel overzicht van toepassingen diensten voor de complete supply chain.

We staan als sector voor ambitieuze klimaatdoelen. Tegen 2030 moet de CO2- uitstoot in de logistiek met circa 30% zijn verminderd. Maar toekomstbestendige logistiek gaat verder dan CO2-reductie. Voor een florerende sector moeten
we ook slim leren omgaan met uitdagingen als personeelstekorten, groeiende consumentenverwachtingen, schommelingen in vraag en aanbod en verstoringen in de supply chain (door bijvoorbeeld een pandemie). En dat allemaal op een manier die de leefomgeving zo min mogelijk belast.

Innovatie, ketensamenwerking, (digitale) veiligheid, flexibiliteit en schaalbaarheid zijn nodig voor een sector die waarde toevoegt en de klant optimaal bedient.

Op Logistica delen we kennis en ervaring en tonen we de nieuwe innovatie oplossingen die nodig zijn om logistieke processen steeds efficiënter in te richten en effectiever uit te voeren
Met welke kennis en innovaties help jij de sector vooruit?

Datum:
8-10 november 2022

Locatie:
Jaarbeurs
Utrecht

Meer informatie:
Ga voor alle informatie naar de website van Logistiek Profs.

22 september 2022: Instap-event: Uw import- en exportgoederen van weg naar water

Bent u die MKB-er in de regio Den Bosch die regelmatig of zo nu en dan import- of exportcontainers heeft van of naar de havens in Rotterdam, Moerdijk en/of Antwerpen? Maar ook voor import of export van of naar de UK en Spanje (Bilbao, Zaragoza, Barcelona, Madrid of Valencia)?
Dan kunt u probleemloos instappen in Den Bosch.

Kom op donderdagmiddag 12 mei 2022 naar de SMART HUB op Rietveldenkade 15 in Den Bosch. Daar laten wij u kennismaken met de mogelijkheden en voordelen van transport via het water i.p.v. over de weg. Niet door ellenlange presentaties, maar met een uniek kijkje in de logistieke keuken van overslagterminal BCTN in combinatie met de snelle en slimme logistieke afwikkeling via Spierings Smart Logistics.

Programma:
• 15:00-15:15 uur: inloop
• 15:15-15:30 uur: welkom en korte uitleg
• 15:30-16:30 uur: rondleiding terminal + warehouse, met demonstratie van de logistieke operatie
• 16:30-18:00 uur: naborrelen, met volop gelegenheid tot het stellen van uw bedrijfsspecifieke vragen.

Datum: 
Donderdag 22 september 2022
15:00-18:00 uur

Kosten:
Aan deze eerste MKB-middag zijn geen kosten verbonden. 

Inschrijven:
U kunt zich tot 15 september 2022 inschrijven voor deze leuke, informele en informatieve middag via de website van Go-Off-Road.

Locatie:
Spierings Smart Logistics en Overslagterminal BCTN
Rietveldenkade 15
5222 AJ  Den Bosch

Meer informatie:
Ga voor alle informatie naar de website van Go-Off-Road.

Deze middag wordt ondersteund door LCB Multimodaal, Joint Corridors Off-Road, Topsector Logistiek en MCA Brabant.

16 juni 2022: Jaarevent 5 jaar LCB

Op donderdag 16 juni viert Logistics Community Brabant haar 5e levensjaar. We ontvangen je op Brabantse wijze en dompelen je onder in 5 jaar LCB. We blikken terug maar kijken vooral vooruit naar nieuwe innovaties in Brabantse logistieke sectoren. We maken een bijzondere tour langs gerenomeerde bedrijven in Brabant en sluiten de dag af met een netwerkborrel voorzien van een hapje en drankje. 

Bas Holland, Maarten van Rijn, Eveline van der Vooren, Leo Kemps en Karlijn Lips nodigen je namens LCB van harte uit.


Datum:
16 juni 2022
13:00-19:00 uur

Locatie:
Ketelhuis
Doctor Poletlaan 45
5626 NC  Eindhoven

Kosten:
Helemaal niets want wij zijn jarig!

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van LCB.

8 juni 2022: Dag van de Duurzame verpakking

Wist je dat een groot deel van alle verpakkingen die bij jou in de keuken staan gemaakt zijn in Oss? Oss is namelijk al jaren een koploper binnen de food-verpakkingsindustrie. De gemeente zet zich, samen met de verpakkingsindustrie, in om de Osse verpakkingsindustrie toekomstbestendig te maken. Dit doen ze met de Regio Deal Noordoost-Brabant waarin het innovatie programma circulaire verpakkingen is opgestart. De Dag van de Duurzame Verpakking en dit event zijn hier onderdeel van. 

De derde editie van de Dag van de Duurzame Verpakking staat in het teken van toekomstbestendig verpakken.
Tijdens het event brengen we de nieuwe generatie verpakkers samen met de huidige generatie verpakkers. Ook laten we de laatste trends zien in combinatie met spraakmakende innovaties. Alles voor een toekomstbestendig publiek!

Samen (ver)pakken we de toekomst.

Datum:
8 juni 2022
13:00-17:00 uur

Locatie:
Dome-X
kanaalstraat 12 B
5347 KM  Oss

Meer informatie en aanmelden:
Ga naar de website van Dag van de Duurzame Verpakking voor alle informatie en aanmelden.

7 juni 2022: Online Banenmarkt Noordoost-Brabant

Personeelstekort door de coronacrisis? Of al jaren moeite met het vinden van geschikt personeel? Doe op 7 juni mee aan de Online Banenmarkt Noordoost-Brabant. Hét online event in de regio dat werkgevers en werkzoekenden met elkaar in contact brengt.

Hoe werkt het?
De Online Banenmarkt Noordoost-Brabant wordt georganiseerd via een besloten Linkedin-groep. Op dinsdag 7 juni verzamelen werkgevers en werkzoekenden zich in deze groep. Als werkgever kun je actuele vacatures en oproepen delen en geïnteresseerden kunnen hierop reageren. Werkzoekenden presenteren zich ook via de besloten LinkedIn-groep. Je kunt hun oproepen bekijken en eventueel direct contact opnemen.

Aanmelden in 4 stappen
1. Ga naar de besloten LinkedIn-groep via deze link
2. Klik op de knop ‘Lid worden’
3. Je krijgt binnen 24 uur een melding dat je lid bent geworden van de groep
4. Gefeliciteerd! Je bent lid van de groep en kunt op 7 juni deelnemen aan de online banenmarkt

Praktische informatie
Datum: Dinsdag 7 juni 2022
Tijd: 10.00 – 13.00 uur
Waar: Online via deze LinkedIn-groep

Naast de banenmarkt van 7 juni, vinden er in 2022 nog meer banenmarkten plaats. Elke eerste dinsdag van de even maanden, om precies te zijn. Specifiek gaat het om: 1 februari, 5 april, 7 juni, 4 oktober en 6 december 2022. Zien we je daar?!

De Online Banenmarkt Noordoost-Brabant is een initiatief van het Werkgeversservicepunt Noordoost-Brabant (WSPNOB); een samenwerkingsverband van de 15 gemeenten uit de regio, het UWV en de ontwikkelbedrijven Weener XL, WSD en IBN.

Lees ook op de website van WSP Noordoost-Brabant.

1 juni 2022: Van den Bosch opent deuren voor nieuw talent

Aansluitend op de lancering van het nieuwe carrièreplatform career.vandenbosch.com organiseert Van den Bosch op woensdag 1 juni 2022 een eerste career event in de Van den Bosch Academy in Erp. Om zowel nieuw als ervaren talent kennis te laten maken met de logistiek dienstverlener en de wereld van de bulklogistiek, worden voor de eerste keer de deuren van het in-house trainingscentrum geopend.

 “Op deze manier willen we potentiële medewerkers op een laagdrempelige manier een kijkje laten nemen bij Van den Bosch”, vertelt Michiel van Kessel, Director Staff Services. “We werken niet met tijdsblokken, een vast programma of inschrijving. Tussen 17.00 en 19.00 is iedereen die geïnteresseerd is in Van den Bosch welkom om binnen te lopen. Het biedt de kans om vrijblijvend kennis met ons te maken. Ook als er op dit moment geen geschikte vacature openstaat, maar de bezoeker wel geïnteresseerd is in de carrièremogelijkheden.”

Van ICT-specialist tot afstudeerstage
Van den Bosch wordt tijdens het evenement in de volle breedte uitgelicht, van management tot operatie. “Ieder talent is welkom, van ICT-specialist tot aan planners en chauffeurs. Ook als je op zoek bent naar een (afstudeer)stage of een leer-werkplek”, vertelt Van Kessel. “Daarom wordt iedere afdeling op het event vertegenwoordigd door diverse medewerkers. Zij delen hun verhaal, gaan het inhoudelijke gesprek aan of beantwoorden eventuele vragen.”

Binnenkijken bij de Academy
Het is de eerste keer dat de Academy toegankelijk is voor publiek sinds het in-house trainingscentrum geopend werd in maart 2021. Van Kessel: “Ik kijk ernaar uit om weer mensen te ontmoeten. Het is fijn om iets van onze organisatie te kunnen laten zien, zeker als het gaat om een decor van ruim vijfhonderd vierkante meter waar theorie en praktijk samenkomen. In de huidige arbeidsmarkt ben ik ervan overtuigd dat zulke ontmoetingen belangrijk zijn. Dat je dan mensen kunt verwelkomen op zo’n speciale plek als de Academy is extra bijzonder.”

Datum:
woensdag 1 juni 2022
17:00-19:00 uur

Locatie:
Van den Bosch Academy
Bussele 30
5469 DT  Erp

Meer informatie:
Kijk voor informatie over het evenement of werken bij Van den Bosch op career.vandenbosch.com.

23 mei 2022: Bijeenkomst: De wereld van Augmented, Virtual en Mixed Reality

De projecten Digital Data Square Zuid-Nederland (DDSZ) en Data Science voor Logistieke Innovatie (DALI) organiseren op 23 mei een themabijeenkomst rondom het onderwerp Augmented, Virtual & Mixed Reality. Het doel is om kennis, trends, ontwikkelingen en actuele projecten te presenten aan deelnemers van DDSZ, DALI en overige geinteresseerden.

Met de inzet van digitale technologieën kunnen processen en werkzaamheden vereenvoudigd en efficiënter uitgevoerd worden. Een deel van die technologieën wordt ingezet om de werkelijkheid te verrijken of te simuleren en staan bekend als augmented reality,  virtual reality en mixed reality. Voor het bedrijfsleven bieden deze technologieën interessante mogelijkheden. Zo worden ze al ingezet voor trainingsdoeleinden, het instrueren van medewerkers in operationele processen en het uitvoeren van en ondersteunen bij inspecties op afstand.  Ondanks succesvolle voorbeelden, zijn er ook nog veel vragen over deze moderne technologieën zoals:  

• Wat is de zin en onzin van Augmented, Virtual en Mixed Reality?
• Welke technologieën worden reeds succesvol toegepast in de logistiek en supply chain? 
• Welke toegevoegde waarde kunnen augmented, virtual en/of mixed reality hebben voor onze organisatie?

Programma:
• 14:00 uur: Inloop overige genodigden
• 14:30 uur: Opening Bas Groot
• 14:40: Enversed: Wat is er allemaal al mogelijk?
• 15:00 uur: Break out sessie 1
• 15:35 uur: Drinks & Wissel
• 15:50 uur: Break out sessie 2
• 16:20 uur: Ophalen vragen / opmerkingen
• 16:30 uur: Discussie olv Nicolien Hendrickx
• 17:00 uur: Netwerkborrel en Demo’s
• 18:00 uur: Einde

Demo’s:
XR – Toepassing in training en commercieel proces: visueel maken van abstracte activiteiten.
B&V: training bedijfshulpverlening
Cofano: toepassing in operationeel proces: Stacken van container
Autosimulator van BUas: leren en training / complexe situatie behapbaar maken

Datum:
23 mei 2022
14:00-18:00 uur

Locatie:
Enversed – Veemgebouw – Etage 7
Torenallee 100-02 
5617 BE  Eindhoven

Meer informatie over de bereikbaarheid per auto, openbaar vervoer en parkeren, vind je hier.

Aanmelden:
Klik voor aanmelden tot 20 mei op onderstaande groene button.

 



19 mei 2022: Ontbijtsessie: Hoe behoud ik mijn personeel?

In tijden van arbeidskrapte richten we ons voornamelijk op het aantrekken van nieuw personeel. Toch is het investeren in het behoud van je huidige medewerkers een must als het gaat om het creëren van een duurzaam personeelsbestand. Maar hoe doe je dat? Om jou te ondersteunen bij het behouden van je personeel, organiseert het WSP Noordoost-Brabant in samenwerking met Noordoost-Brabant Werkt op 19 mei een ontbijtsessie voor werkgevers en HR-managers uit de regio.

Laat je inspireren door werkgevers uit de regio
Persoonlijke ontwikkeling, flexibele arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden: zaken die doorslaggevend zijn om de nieuwe generatie werkenden aan je organisatie te binden. Hoe speel je hier als werkgever op in? Wat is er nodig om tegemoet te komen aan de wensen van jouw medewerkers? Welke mogelijkheden heb je allemaal? Je komt erachter op 19 mei tijdens de ontbijtsessie voor werkgevers en HR-functionarissen uit de regio. Een moment om van elkaar te leren, geïnspireerd te worden en met elkaar te netwerken. Eindelijk weer live!

Tijdens de ontbijtsessie word jij aan het denken gezet door HR-professional, schrijver, spreker en bovenal aansteker Judith Webber. Ook leren we van drie inspirerende werkgevers uit de regio en krijg je een update over de stand van zaken van de (regionale) arbeidsmarkt. Dagvoorzitter Peter van Aar begeleidt de dag.
Uiteraard verzorgen we een vers ontbijt en is er tijd om te netwerken en jullie bevindingen uit te wisselen!

Deze ontbijtsessie is gratis toegankelijk voor werkgevers en HR-medewerkers/managers uit de regio Noordoost-Brabant.

Datum:
19 mei 2022
7:30 uur: inloop met ontbijt
8:00 – 10:30 uur: programma

Locatie:
Gemeentehuis Oss (Raadszaal)
Raadhuislaan 2
5341 GM  Oss

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van WSP Noordoost-Brabant of klik hier door naar de flyer.

18 mei 2022: Webinar: Optimaliseer eerst, dan pas digitaal

Voor veel internationaal ondernemende bedrijven is het belangrijk import- en exportprocessen te digitaliseren om mee te kunnen in een snel veranderende wereld. Maar procesdigitalisering is niet iets wat je zomaar even doet. Het is belangrijk eerst alle processen goed in kaart te brengen en deze te optimaliseren, voordat je overgaat tot digitalisering.

Maar hoe doe je dat op een zo efficiënt mogelijke manier?
Tijdens het webinar ‘Optimaal eerst, dan pas digitaal’, geeft Audrey Root, supply chain excellence manager EMEA bij het Amerikaanse Apex Tool Group, je inzicht in de stappen die je kunt zetten bij het optimaal inrichten van je processen, voordat je start met het digitaliseren van jouw import en export. Audrey, binnen Apex Tool Group verantwoordelijk voor douanezaken, customer service en logistiek, is binnen haar organisatie betrokken geweest bij de implementatie van softwaresystemen en weet precies waarop je moet letten bij de aanschaf van een softwaretool. Ook weet ze hoe je van geautomatiseerde systemen gebruik kunt maken, voor bijvoorbeeld het naleven van de sanctiewetgeving.

Naast Audrey Root spreekt tijdens dit webinar ook Wiemela Mangroo, bij evofenedex verantwoordelijk voor het ondersteunen van bedrijven, managers en teams bij de aanpak van hun exportactiviteiten.

Ben jij binnen je bedrijf verantwoordelijk voor import en/of export en wil je binnenkort starten met de digitale transformatie? Neem deel aan dit webinar en je bent hierop goed voorbereid.

Webinarserie ‘Digitalisering in de handel en logistiek’  
Dit webinar is onderdeel van de serie ‘Digitalisering in de handel en logistiek’ waarin we het mkb meenemen in de mogelijkheden die data en digitalisering biedt voor een soepele handel en logistieke operatie. Ook besteden we aandacht aan de juiste voorbereiding zodat je goed beslagen ten ijs komt. We behandelen praktijkvoorbeelden maar geven ook tips en handvatten om deze mogelijkheden ook in jouw organisatie toe te passen. Zo blijf je nu, maar ook in de toekomst, wendbaar, efficiënt en succesvol. 

Datum:
18 mei 2022
11:00-12:00 uur

Locatie:
Online

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van evofenedex.

17 mei 2022: Inspiratiesessie: Planning met Digital Twins

Goed plannen is complex, maar erg belangrijk. Gelukkig nemen de mogelijkheden om goed te plannen ook sterk toe. In een serie van 4 inspiratiesessies – rondom Digital Twins, Transparantie, Forecasting, en Circulaire economie – neemt LCB Smart Industry je graag mee in de mogelijkheden.   

Op 17 mei vindt de eerste inspiratiesessie plaats met als onderwerp ‘Digital Twins’. Met een Digital Twin boots je de werkelijkheid na in een digitale variant. Dit brengt verschillende voordelen met zich mee. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om: 
• tijdens de ontwerpfase van een systeem alvast te testen of het gaat functioneren; 
• te monitoren of het systeem zich nog gedraagt zoals verwacht (anomaly detection) zodat er proactief ingegrepen kan worden;  
• te testen of het systeem nog beter functioneert met een bepaalde wijziging (die in de praktijk niet eenvoudig te implementeren is);  
• te testen onder welke omstandigheden het systeem goed blijft functioneren (stress-test). 

Maar hoe kan je nu het beste gebruik maken van Digital Twins? Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat een Digital Twin daadwerkelijk waarde toevoegt aan jouw processen of bedrijf? En, hoe zien de 11 categorieën aan toepassingen er uit die geïdentificeerd voor Digital Twins? 

Schuif op 17 mei online aan bij Logistics Community Brabant om samen de mogelijkheden van Digital Twins te ontdekken. Het doel van de bijeenkomst is om je te inspireren en om te identificeren waar behoefte aan is op dit gebied.  

Programma:
11:50 – 12:00 uur: Online Inloop 
12:00 – 12:05 uur: Welkom 
12:05 – 12:25 uur: Introductie van Digital Twins : Jeroen Broekhuijsen, TNO 
12:25 – 12:45 uur: Case over Digital Twins: Guido van Gageldonk, Prespective 
12:45 – 12:55 uur: Case over Digital Twins: Roland van de Kerkhof, LCB Smart Industry
12:55 – 13:00 uur: Afsluiting 

Datum:
Dinsdag 17 mei 2022
12:00 tot 13:00 uur

Volgende inspiratiesessies:
31 mei 2022: transparantie
14 juni 2022: forecasting
28 juni 2022: circulaire economie

Locatie:
Online via Microsoft Teams. Op een later tijdstip ontvang je hiervoor link.

Kosten:
Gratis

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van LCB.
Stuur deze uitnodiging gerust door naar geïnteresseerden. 

Organisatie:
Logistics Community Brabant
Thema Smart Industry
www.lcb.nu 

14 mei 2022: Jaarcongres Jong Logistiek Nederland

In 2020 bestond Jong Logistiek Nederland 10 jaar en deze mijlpaal staat centraal en willen we vieren tijdens het JLN Jaarcongres op 14 mei 2022. 

Down Logistics Memory Lane!
Het zal een bijzondere editie worden waarbij we zowel terugblikken als vooruit kijken op 10 jaar Jong Logistiek Nederland.
Uiteraard blijft het daar niet bij! Het programma zal gevuld worden met interessante sprekers uit het bedrijfsleven, break-out sessies / workshops en voldoende mogelijkheden om te netwerken.

Meer informatie volgt binnenkort!

Datum:
14 mei 2022
10:00-18:30 uur

Locatie:
Spoorwegmuseum
Utrecht

Meer informatie:
Ga voor meer informatie naar de website van Jong Logistiek Nederland.

13 mei 2022: Training: Business Intelligence voor logistiek en supply chain

Van onderbuik naar onderbouwd
Wat is het rendement per klant, rit of bestemming?
Voldoen we aan de overeengekomen service levels?
Wat zijn voor ons de optimale voorraadhoogten? 

Het zijn de dagelijkse uitdagingen voor bedrijven in logistiek en supply chain. Natuurlijk kun je sturen op onderbuikgevoel en ervaring, beter is het om te beslissen op basis van data. Maar met het verzamelen van gegevens ben je er nog niet; het risico dat je vastloopt in de getallenberg is groot. 

Door data slim en structureel te analyseren en te visualiseren:
• beslis je op basis van inzicht en overzicht;
• kun je beter voorspellen;
• overtuig je interne en externe stakeholders;
• creëer je structurele procesverbeteringen; 
• realiseer je een blijvend hoger rendement. 

Business Intelligence software helpt hierbij. Je krijgt meer inzicht door data uit verschillende eigen bronnen als TMS, WMS, CRM en ERP te integreren. Met BI-software kun je bovendien eigen data eenvoudig verrijken met data uit externe bronnen. Denk aan geo-coördinaten voor postcodes, gegevens over weersinvloeden, de verkeersdrukte op de verschillende weekdagen of aan afvaarttijden in Azië. 

Samen met vakgenoten aan de slag met Business Intelligence
Breda University of applied sciences (BUas) organiseert samen met Logistics Community Brabant (LCB) de training Business intelligence voor logistiek en supply chain.
Trainer Mark Nettenbreijers is al lange tijd actief in de logistiek en supply chain en heeft veel ervaring met het opzetten van business intelligence toepassingen. Als zelfstandig adviseur helpt hij hier nu andere bedrijven mee.

Tijdens deze training ga je samen met vakgenoten aan de slag met business intelligence. Het verzamelen, combineren en integreren van data uit verschillende bronnen, datamanagement, data-analyse en het omzetten van data naar heldere visualisaties en dashboards, komen uitgebreid aan bod. Je leert werken met Microsoft Power BI, een krachtige tool die uitblinkt in visualisaties en dashboards. 

Dit levert het op:
• Je weet de theorie van business intelligence te vertalen naar concrete toepassingen binnen jouw organisatie. 
• Je hebt uitgebreide kennis over het verzamelen van hoogwaardige data en datamanagement.
• Je kunt goed overweg met Microsoft Power BI om data te analyseren en deze te visualiseren in krachtige dashboards.
• Een projectplan, zodat je in je organisatie direct verder kunt met business intelligence. 
• Hoger rendement door structurele verbetering van je bedrijfsprocessen.

Voor wie:
De training is speciaal ontwikkeld voor logistiek engineers, business controllers, data engineers, managers en andere professionals in de logistiek en supply chain.

Locatie:
BUas Campus / Innovation Square
Mgr. Hopmansstraat 2
4817 JS  Breda

Wanneer:
De training start op 13 mei 2022 en bestaat uit 6 bijeenkomsten van 13.00 tot 17.00 uur. 
Trainingsdata: 13 mei, 20 mei, 3 juni, 10 juni, 17 juni en 24 juni. 

Groepsgrootte:
Er kunnen maximaal 14 cursisten aan de training deelnemen. 

Jouw investering: 
€ 1.395,- exclusief BTW per deelnemer / LCB-leden krijgen korting en betalen slechts € 1.255,- exclusief BTW per deelnemer.

Benodigdheden:
Deelnemers hebben bij deze training een eigen Windows laptop nodig waarop de gratis desktopversie Microsoft Power BI is geïnstalleerd. Informatie volgt bij inschrijving.

Dit vonden de deelnemers:
Ik vond de opbouw van de training goed. Voordat we daadwerkelijk aan de slag gingen met Power BI, lag de nadruk vooral op de data, wat eigenlijk het belangrijkste is voor je rapport. Het maken van de grafiekjes kost maar 5% van de tijd. Het grootste deel van de tijd zit ‘m in het verzamelen van data en modeleren (80%) en het opstellen van je datamodel (15%).
Tycho de Carpentier, Data Engineer – DSV Solutions Nederland B.V.

Trots op de gemaakte rapportages: Wekelijkse vendor performance gesprekken, op basis van een rapportage volledig in Power BI. Verder hebben we een ketenteam-dashboard opgezet waarbij voor elke stap in het proces de doorlooptijd en het on-time % getoond wordt.
Niels Korevaar, Logistics Services Specialist – Medical Export Group.

Aanmelden:
Meld je aan via de website van LCB
 
Meer weten:
Meer informatie over de training? Bel of mail naar Bas Groot: groot.b@buas.nl of 06-29512513.

12 mei 2022: Instap-event: Uw import- en exportgoederen van weg naar water

Bent u die MKB-er in de regio Den Bosch die regelmatig of zo nu en dan import- of exportcontainers heeft van of naar de havens in Rotterdam, Moerdijk en/of Antwerpen? Maar ook voor import of export van of naar de UK en Spanje (Bilbao, Zaragoza, Barcelona, Madrid of Valencia)?
Dan kunt u probleemloos instappen in Den Bosch.

Kom op donderdagmiddag 12 mei 2022 naar de SMART HUB op Rietveldenkade 15 in Den Bosch. Daar laten wij u kennismaken met de mogelijkheden en voordelen van transport via het water i.p.v. over de weg. Niet door ellenlange presentaties, maar met een uniek kijkje in de logistieke keuken van overslagterminal BCTN in combinatie met de snelle en slimme logistieke afwikkeling via Spierings Smart Logistics.

Programma:
• 15:00-15:15 uur: inloop
• 15:15-15:30 uur: welkom en korte uitleg
• 15:30-16:30 uur: rondleiding terminal + warehouse, met demonstratie van de logistieke operatie
• 16:30-18:00 uur: naborrelen, met volop gelegenheid tot het stellen van uw bedrijfsspecifieke vragen.

Datum: 
Donderdag 12 mei 2022
15:00-18:00 uur

Kosten:
Aan deze eerste MKB-middag zijn geen kosten verbonden. 

Inschrijven:
U kunt zich tot 5 mei 2022  inschrijven voor deze leuke, informele en informatieve middag via de website van Go-Off-Road.

Locatie:
Spierings Smart Logistics en Overslagterminal BCTN
Rietveldenkade 15
5222 AJ  Den Bosch

Meer informatie:
Ga voor alle informatie naar de website van Go-Off-Road.

Deze middag wordt ondersteund door LCB Multimodaal, Joint Corridors Off-Road, Topsector Logistiek en MCA Brabant.

10 mei 2022: Online check-in Digitalisering

Terugblik:

Digitalisering is een breed begrip en omvat verschillende onderwerpen. In de basis staat het voor: 
Het digitaal maken van analoge en handmatige processen. Door nieuwe technologieën en innovaties kunnen we informatie en bestaande processen op een betere en efficiëntere manier verwerken.

Afgelopen maanden hebben de Logistieke Platforms (LPNoB, LPO en LPsH) ism. Vijfsterren Logistiek inzichtelijk proberen te maken waar de behoeften rond digitalisering liggen van de leden. Er zijn aardig wat reacties gekomen op onze mails, en op 3 vragen kon al een concreet antwoord gegeven worden;

1. Digitale rapportages & beslisinformatie (Business Intelligence met Microsoft Power BI of anderszins).
Op dit punt kunnen we al direct verwijzen, naar de website van LCB waar jullie direct op kunnen aanhaken/inschrijven.
2. Voorrang krijgen bij intelligente verkeersregelinstallaties voor vrachtverkeer in NL (er zijn er inmiddels meer dan 850 geplaatst). Hierop hebben we ook antwoorden, zie deze presentatie.
3. Gebruik van subsidies i.r.t. digitalisering (denk aan RVO en TKI Dinalog).
Ga naar deze presentatie met een verzameling van informatie rondom subsidies.

Om op de overige vragen terug te komen organiseerden we op dinsdag 10 mei een digitale check-in. Om zo een contact moment en dialoog te faciliteren voor de leden. Er is immers ook al veel kennis in de groep aanwezig. Er was volop ruimte voor het stellen van vragen aan de deskundigen en daarover met elkaar in gesprek te gaan.

Deze online ochtendsessie werd geleid door Nicolien Henrickx – Programma Manager van Vijfsterren Logistiek en LPNoB.

Na een korte inleiding gaf zij het woord aan Hans Togtema Collect+Go, die de aanwezigen meenam in de recente ontwikkelingen van e-CMR. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en ingaand op vragen van de aanwezigen besprak hij de voordelen voor logistieke bedrijven. De mogelijkheden worden steeds groter en al in 31 landen is het e-CMR toepasbaar.
De ontwikkeling van deze systemen doen zij niet in isolatie, maar in samenwerking met oa. LCB en Topsector Logistiek.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van e-CMR in jouw bedrijf? Neem dan contact op met Hans via hans.togtema@collectgo.eu of 073-6892727.

Bekijk de presentatie van Hans via onderstaande groene button.


Vervolgens was het de beurt aan Pedro PoppelaarsIT Adviseur/Data Coach om te vertellen over de trends en toekomst van BI & Reporting. In MKB is men veel bezig met datagedreven werken, zo wordt er bv. steeds meer gebruik gemaakt van TMS/WMS.
Het belangrijkste hierbij is het ontsluiten van de juiste databronnen en een goede datakwaliteit. Van hieruit kan je gaan modelleren en analyseren, om meer inzicht te krijgen. Hierna kan je gaan ‘spelen’ met dashboards, om zo de data te visualiseren, en eenvoudig en overzichtelijk de informatie intern en extern te kunnen delen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden hiervan in jouw bedrijf? Neem dan contact op met Pedro via pedro@1005.nu.

Bekijk de presentatie van Pedro via onderstaande groene button.


Een andere mogelijkheid om MKB’ers op gang te helpen met digitalisering is het JADS MKB Datalab. Zij voeren projecten uit met Data Science studenten. Daarnaast bieden ze verschillende tools om je te helpen een Data Science project met impact te definiëren. Alle informatie hierover vind je op hun website.

LCB organiseert regelmatig interessante bijeenkomsten/cursussen/workshops op het gebied van digitalisering. Houd de agenda van LCB in de gaten. We delen deze agenda-items ook op onze website.

Ben je op zoek naar financieringsmogelijkheden voor jouw (digitalisering)projecten? MIT-Innovatiemakelaar is een subsidie van max. €10.000 per MKB-ondernemer. Lees er hier alles over.

Mocht je nog vragen hebben over deze bijeenkomst of aandacht willen voor andere onderwerpen op het gebied van digitalisering?
Neem dan contact op met Nicolien Hendrickx (LPNoB/VSL) via nicolien@relations.work, Eric Oomen (LPO) via eric.oomen@logistiekplatformoss.nl of Leo Sedee (LPsH) via l.sedee@s-hertogenbosch.nl.

 

Deze bijeenkomst is mede mogelijk gemaakt door DDSZ.

10 mei 2022: Warehouse Insights

Warehouse Insights is hét vernieuwde event voor professionals in logistiek. Met een enorme voorraad inspirerende sprekers en leerzame kennissessies staan we stil bij de laatste ontwikkelingen en uitdagingen. Het programma wordt gebouwd rondom drie thema’s:
• Future Proof Logistics
• Digitale Innovaties
• Material Handling

En belangrijker: we verbinden honderden professionals en specialisten met elkaar, die samen een enorme bak aan kennis, inzicht en innovatie bezitten. En of je daar bij wil zijn!

Waarom Warehouse Insights?
De logistieke sector staat voor grote uitdagingen. De razendsnelle opkomst van e-commerce, een sterk globaliserende wereld, de noodzaak om te verduurzamen, en – natuurlijk – een pandemie die het internationale transport onder grote druk zet. En dat is allemaal direct voelbaar in warehouses, die daardoor onder grote druk staan om te innoveren. De markt vraagt om slimme oplossingen. Meer automatisering, meer digitalisering, meer innovatieve technologie. En daar hebben we elkaar keihard voor nodig. Daarom organiseren we Warehouse Insights.

Datum:
10 mei 2022
8:30-17:00 uur

Locatie:
Midden Nederland Hallen
Thorbeckelaan 123 
3771 ED  Barneveld

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Warehouse Insights.

21 april 2022: Mobility Meet-Up: E-trucks in de praktijk

Elektrische vrachtwagens hebben de toekomst. Ze zijn uitstootvrij, goedkoop in onderhoud, stil en goed voor het imago. Wel zijn ze nog duur in aanschaf.  

Vanaf 1 juni kunnen bedrijven bij aanschaf echter de subsidie AanZET aanvragen. Daarmee wordt de totale kostprijs van een e-truck definitief lager dan die van een diesel.

Nieuwsgierig als wij zijn, gaan wij in aanloop naar deze nieuwe situatie met ervaringsdeskundigen in gesprek. We vragen hen onder meer:
• Hoe rijdt een e-truck?
• Wat is de stand van zaken m.b.t. het laden van een e-truck?
• Wat is de actieradius van een e-truck?
• Gaat het beladen van een e-truck anders dan die van een vrachtwagen ‘op fossiel’?
• Hoe verloopt het onderhoud van een e-truck?
• Wat is de kostprijs per kilometer van een e-truck?

De tafelheer is Rogier Elshout. Breek LIVE in met vragen en suggesties!

Datum:
21 april 2022
15:00-16:00 uur

Locatie:
Online

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Ecomobiel.

21 april 2022: Agri en Food Logistiek Congres 2022

‘Vaker, verser, vlugger?’
Tijdens de eerste editie van het Agri en Food Logistiek Congres heeft Vers de hoofdfocus. Het Agri en Food Logistiek Congres vindt plaats op 21 april. We gaan aan de slag met een aantal actuele vraagstukken binnen de agri, food en logistieke sector:
• Tegen welke problemen in de supply chain loopt de sector aan?
• Hoe voldoen we aan de vraag van de klant waarin alles vaker, verser en vlugger moet, maar waarin de doelstelling tegelijkertijd is om zo duurzaam mogelijk te verpakken, bewaren en te transporteren?

Programma:
• 12:00-13:00 uur: Opening en lunch
• 13:00-14:45 uur: Vaker, verser, vlugger: Wat zijn de uitdagingen?
• 14:45-15:15 uur: Koffiepauze
• 15:15-16:45 uur: Vaker, verser, vlugger: Wat zijn de oplossingen?
• 16:45-18:00 uur: Netwerkborrel op beursvloer Multimodaal Transport Expo

Datum:
21 april 2022
12:00-18:00 uur

Locatie:
Breepark Breda
Bavelseparklaan
4817 ZX Breda

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van Agri en Food Logistiek Congres.

21 april 2022: Multimodaal Transport Expo

Multimodaal heeft zich de afgelopen jaren weten te onderscheiden met het inhoudelijke programma. Daar wijken we daarom ook dit jaar niet van af. Alle inhoudelijke sessies vinden plaats vanuit vijf open zalen op de beursvloer zodat ontmoeten en kennis naadloos in elkaar overgaan.

Op 4.000 vierkante meter beursvloer presenteren verschillende bedrijven uit de Nederlandse en Vlaamse logistieke sector zich. Maak kennis met hun bedrijf én met de nieuwste ontwikkelingen en innovaties uit de sector. De beursbezoeker krijgt een inkijkje in de nieuwste technologische ontwikkelingen. Binnenkort presenteren we alle standhouders en wat je van hen kunt verwachten op de beurs.

Mainstage
Er komt één groot podium waar we de hele dag grote namen uit de transportsector (transporteurs, verladers, terminals, expediteurs etc.) presenteren. In een huiskamer setting worden deze voor de sector relevante professionals door onze journalisten aan de tand gevoeld.
Met onder meer:
• Cuno Vat (Managing director: Neele-Vat Logistics)
• Elisabeth Post (voorzitter: TLN)
• René Buck (directeur: Buck Consultancy International)
• Leo Kemps (directeur: LCB)
• Wando Boevé (Wando Boevé Consultancy)

 

Kennispaviljoen
In het kennispaviljoen vinden de bezoekers elkaar tijdens inhoudelijke presentaties en inspirerende paneldiscussies.
Denk aan de thema’s:
• Congestie in de haven
• Multimodale Digitalisering
• Zero emissie stadsdistributie
• Joint corridors
• Bouwlogistiek
• Chauffeurstekort
• Waterstof
• Containers in het achterland
• Spoor                                        
 
Workshopruimtes
Er zijn drie workshopruimtes op de beursvloer. Deze ruimtes hebben net als de mainstage een open karakter om bezoekers op de beursvloer te laten zien wat er zich afspeelt. De workshopruimtes gebruiken we enerzijds om partners de ruimte te geven zichzelf te presenteren en anderzijds om in gesprek te gaan met de beursbezoeker.
Onderwerpen van workshops die gegeven worden zijn:
• Data gedreven logistiek (LCB)
• De rol van waterstof in verduurzaming logistiek (Buck)
• AI Supply Chain (TKI)
• Kansen Binnenvaart (Port of Antwerp)
• Carbon Footprinting (TKI)
• Theemswegtracé (Port of Rotterdam)
• Logistiek van de Toekomst (TKI)
 
Datum:
21 april 2022
9:00-18:00 uur
 
Locatie:
Breepark Breda
Bavelseparklaan
4817 ZX Breda
 
Deelnamekosten:
U kunt kosteloos deelnemen aan de Multimodaal Transport Expo 2022!
 
Meer informatie en aanmelden:
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de website van Multimodaal Transport Expo.

12 april 2022: Verander de interactie

Volgens Karin Karis is er niets zo concreet als de wijsheid van je lichaam en is het hoogste tijd die de plek op de werkvloer te geven die het verdient. “Je gedrag en de keuzes die je maakt worden grotendeels bepaald door je lichaam. Toch denken we nog steeds dat ons hoofd, met haar rationele, abstraherende kennis, de waarheid in pacht heeft als het gaat om zaken doen en samenwerken. De waarheid is dat je hoofd en je lijf onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en elkaar beïnvloeden. Het erkennen en kunnen gebruiken van die verbinding vergroot je mogelijkheden en flexibiliteit.”

In haar presentatie neemt Karin je mee in haar fascinatie voor het lichaam op ons gedrag en laat ze je de samenwerking tussen hoofd en lijf ervaren. Ze daagt je uit te onderzoeken wat het toepassen daarvan zou betekenen voor het vormgeven van acties die aansluiten bij wat je belangrijk vindt in de interactie met jezelf en de samenwerking met anderen. Hoe kun je door je houding en bewegen te veranderen en bewust te worden van je intentie, de interactie met jezelf en de wereld om je heen veranderen?

Karin Karis
Al meer dan 20 jaar begeleidt zij mensen in het vinden van hun persoonlijke kracht. Begonnen als fysiotherapeut, leerde ze de houding en manier van bewegen van mensen te observeren en interpreteren. Het heeft haar veel geleerd over de relatie tussen lichaam en geest. In de vele jaren daarna heeft ze als ergotherapeut in de neurorevalidatie gewerkt. Ze begeleidde daar mensen met een beroerte. Het was haar taak om hen terug te brengen naar hun kern en kracht. Om zo weer een zinvol leven op te bouwen. Ze zag dat mensen die verantwoordelijkheid nemen voor hun keuzes, verder komen in de revalidatie en een ander, krachtiger mens worden. Het leerde haar veel over drijfveren en ongekende kracht die we als mens allemaal in ons hebben.

Aikido is al jaren een grote inspiratiebron en de onderliggende filosofie is de basis voor hoe Karin in het leven staat. Het geeft inzicht in eigen reactiepatronen en hoe je die kunt veranderen en trainen. De laatste jaren zet ze mensen in hun kracht als personal coach en (team)trainer waarbij ze gebruik maakt van haar 25 jaar ervaring in verschillende vak- en interesse gebieden. Ze heeft zich gespecialiseerd in embodied leadership ofwel leiderschap door fysiek bewustzijn: kitochange.nl

Datum:
12 april 2022
18:00 – 21:30 uur

Locatie:
Chain Logistics
Jagersveld 6a
5405 BW  Uden

Aanmelden:
Aanmelden kan op de website van Chain Logistics.

7 april 2022: Trends in Export

Al jaren hét event voor ondernemers die internationaal zakendoen!
Het Trends in Export evenement staat dit jaar in het teken van het thema digitalisering. Een logische keuze want digitalisering en internationaal ondernemen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En dat gaat verder dan een goede digitale infrastructuur om digitaal vergaderen en e-commerce te faciliteren. Er zijn namelijk nog de nodige stappen te zetten als het gaat om het digitaliseren van de internationale supply chain. De adoptie van nieuwe technologie speelt hierin een belangrijke rol. Verder neemt Danny Mekić u mee in de wereld van morgen tijdens zijn keynote.

Nieuwsgierig naar het volledige programma?

Naast de laatste stand van zaken rondom export en het thema digitalisering ontvangt u uit de eerste hand de uitkomsten van het onderzoek Trends in Export. De visie en verwachtingen van honderden exporteurs worden overzichtelijk aan u gepresenteerd en uiteraard krijgt u het rapport na afloop mee naar huis. Daarnaast kunt u aan diverse tafelsessies deelnemen waarin diverse actuele onderwerpen besproken worden.

Kortom: Trends in Export heeft dit jaar ook weer veel moois te bieden en is onmisbaar voor iedereen die in de export werkt.

Datum:
7 april 2022

Locatie:
Johan Cruijff ArenA
1 Johan Cruijff Boulevard
1100 DL  Amsterdam

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie naar de website van Trends in Export of meld je hier direct aan.

6 april 2022: Bijeenkomst: De wereld van AVS

De projecten Digital Data Square Zuid-Nederland (DDSZ) en Data Science voor Logistieke Innovatie (DALI) organiseren op 6 april een themabijeenkomst rondom het onderwerp AVS (augmented & virtual reality, serious gaming) / Mixed reality. Het doel is om kennis, trends, ontwikkelingen en actuele projecten te presenten aan deelnemers van DDSZ, DALI en overige geinteresseerden.

Er is een voorlopig programma met inhoud vastgesteld. Het definitieve programma wordt binnenkort bekend gemaakt. 

Geplande projecten/demo’s:
• Fontys met Broekman en Herbalife 
• TU Delft met Situational awareness & serious gaming 
• Midpoint Brabant met Trainingskit 

Voorlopig programma:
• 13:00-14:00 uur: consortium meeting DDSZ/DALI inclusief lunch (ongeveer 50 personen)
• 14:00-14:30 uur: inloop andere genodigden (totaal tot 100 personen)
• 14:30-15:15 uur: plenaire spreker/inspiratie 
• 15:15-16:00 uur: breakouts inhoudelijk programma + demo’s
• 16:00-16:15 uur: koffie break 
• 16:15-17:30 uur: breakouts inhoudelijk programma + demo’s
• 17:30-19:00 uur: netwerk borrel (demo’s kunnen doorlopen tijdens de borrel)

Datum:
6 april 2022
13:00-19:00 uur

Locatie:
Breda University of applied Sciences
Mgr. Hopmansstraat 2
4817 JS  Breda

Meer informatie en aanmelden:
Klik voor meer informatie en aanmelden op onderstaande groene button.


5 april 2022: Innovatieconferentie logistiek ‘Onderzoeksresultaten in de schijnwerpers’

Op 5 april 2022 organiseren TKI Dinalog, de Topsector Logistiek en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een innovatieconferentie met de titel ‘Onderzoeksresultaten in de schijnwerpers’. De innovatieconferentie richt zich op de onderzoeks- en innovatiegemeenschap van de Topsector Logistiek en heeft als doel om deze community samen te brengen, de resultaten uit zes jaar wetenschappelijk onderzoek naar complexe logistieke vraagstukken een podium te geven en kennis met elkaar te delen.

In de afgelopen zes jaar is een groot aantal projecten afgerond in het kader van het onderzoeksprogramma van de Topsector Logistiek. Hoog tijd dus om samen te komen en de resultaten en toepassingen van dit onderzoek te delen. Tijdens de Innovatieconferentie Logistiek ontmoet u uw logistieke collega’s uit de onderzoek, het bedrijfsleven en de overheid. U vindt op de website meer informatie over de verschillende onderdelen van deze conferentie.

Alle bij de onderzoeksprogrammering van NWO en TKI Dinalog betrokken (of daarin geïnteresseerde) ondernemers en bedrijven, overheden, experts en onderzoekers zijn van harte welkom om deel te nemen aan deze bijzondere middag.

Programma:
De conferentie vormt een samenvattende editie na twee succesvolle conferenties in 2017 en 2020 die respectievelijk in het teken van netwerkvorming en formuleren van de Actieagenda Topsector Logistiek stonden.

Het programma van de innovatieconferentie zal vorm krijgen rond de hoofdthema’s van de Actieagenda Topsector Logistiek: Duurzame Logistiek, Datagedreven Logistiek en Ketenregie. Deelnemers worden via verschillende sessies in contact gebracht met onderzoekers, het bedrijfsleven en beleidsmakers, waarbij volop gelegenheid is voor netwerken en kansen voor synergie en samenwerking kunnen worden verkend. Tijdens verschillende interactieve sessies reflecteren we op de eindresultaten uit de onderzoeksprojecten, de toepassing en impact in de praktijk, de geleerde lessen en mogelijke onderzoekskansen voor de toekomst.

Het programma wordt begeleidt door dagvoorzitter Joost Hoebink.

• 11:00 uur: Inloop Spoorwegmuseum en plaatsnemen
• 12:00 uur: Een werklunch en ontmoeten; de interactieve plenaire aftrap. Tijdens deze werklunch neemt u plaats aan tafel met uw logistieke collega’s uit onderzoek, het bedrijfsleven en de overheid. Astrid Buijssen, Rob Zuidwijk en Jos van Hillegersberg dagen u uit te discussiëren over actuele vraagstukken
• 13:30 uur: Deelsessie ronde I (Bekijk hier alle deelsessies)
• 14:30 uur: Pauze en overloop deelsessies
• 15:15 uur: Deelsessie ronde II (Bekijk hier alle deelsessies)
• 16:30 uur: Wrap-up en College Tour met Albert Veenstra. Drie razende reporters geven een korte terugkoppeling van de deelsessies. Hierna wordt het podium gegeven aan scheidend  wetenschappelijk directeur TKI Dinalog Albert Veenstra, die samen met dagvoorzitter Joost Hoebink een College Tour zullen geven ter ere van zijn afscheid als directeur van TKI Dinalog. Na de College Tour is er nog de mogelijkheid om Albert persoonlijk te spreken of iets aan te bieden.
• 17:00 uur: Borrelen en netwerken

Datum:
5 april 2022
11:00-18:00 uur

Locatie:
Spoorwegmuseum Utrecht

Kosten:
Deelname aan de conferentie is gratis, inschrijving is mogelijk vanaf begin 2022.

Meer informatie:
Ga voor meer informatie naar de website van Innovatieconferentie Logistiek of TKI Dinalog.

15 maart 2022: Dag van de Slimme Logistiek!

Op 15 maart vindt de ‘Dag van de Slimme Logistiek’ plaats in Veghel, georganiseerd door team Smart Logistics van SmartwayZ.NL. Tijdens deze dag maken zij zichtbaar wat logistieke data voor úw organisatie kan betekenen. Tijdens inspiratiesessies komen diverse logistieke datatoepassingen aan bod, zoals Connected Transport Corridors, Last Mile Guidance en BestelBeter. U kunt direct aanhaken bij lopende initiatieven of de mogelijkheden, specifiek voor uw organisatie, bespreken met de projectleiders. Bovendien kunt u op het Kennisplein nóg meer informatie en inspiratie opdoen én natuurlijk netwerken. Na deze dag kunt u aan de slag met slimme logistieke (data)toepassingen! 

Het middagprogramma is gericht op de overheid en het avondprogramma op logistieke ondernemers en (logistieke) IT-bedrijven. Uiteraard mag u ook beide dagdelen bijwonen. 

Ga voor alle informatie naar de website van SmartwayZ.NL.

Datum: 
Dinsdag 15 maart 2022
13:30-21:00 uur

Locatie:
Cultuur Haven Veghel (ingang Cultuurfabriek)
Verlengde Noordkade 10-12
5462 EH Veghel

Aanmelden:
Deelname aan de Dag van de Slimme Logistiek is gratis. Aanmelden is verplicht. Dit kan via het aanmeldformulier voor het middagprogramma (overheid) of via het aanmeldformulier voor het avondprogramma (logistieke ondernemers en IT-bedrijven). Deze dag wilt u niet missen!

11 maart: Leerwerkprogramma: Digitale Transformatie en Data Gedreven Logistiek

Als tijd je kostbaarste bezit is
Het organiseren van data kan veel efficiënter met datagedreven organiseren, blockchain en een digitale lopende band. Wat de fysieke lopende band heeft gedaan in fabrieken, neemt de digitale lopende band over in kantoren. Jaarlijks zitten we meer dan 2,3 miljard uur onnodig in kantoren. Met deze cursus wordt digitale – en daarmee menselijke – verspilling in kantoren tegengegaan. 
 
Logistieke dienstverleners worden databedrijven
In samenwerking met Weconomics Foundation biedt LCB de cursus Digitale Transformatie en Data Gedreven Logistiek aan. De cursus is een (niet technisch) leerwerk programma, met een focus op ontwerp en organisatieontwikkeling binnen de context van echte digitale transformatie. Het richt zich op nieuwe business-  en operating modellen en het tegengaan van digitale verspilling door middel van blockchain, smart contracts, datalogistiek en de digitale lopende band.
 
Doel:
De cursus een (niet technisch) leerwerkprogramma dat zich richt op:
• Digitaal leiderschap en digitale transformatie.
• Het ontwerpen en ontwikkelen van blockchain consortia en digitale ecosystemen.
• De implementatie van een digitale lopende band.
 
Inhoud:
Tijdens de cursus wordt 1 dag per week interactief onderwijs gevolgd, waarbij de cursist onder begeleiding een hoogwaardig curriculum doorloopt op het gebied van datagedreven organiseren, digitale transformatie, blockchain en de digitale lopende band. De cursist wordt hierin ondersteund met eigen boeken, cases, simulaties, games en andere materialen uit het kenniscentrum van Weconomics en LCB. Het programma eindigt met een mondeling examen, ontwerpopdracht, presentatie tijdens een miniconferentie en bij voldoende beoordeling hiervan eindigt het programma met een diploma.
 
Voor wie:
De cursus is bedoeld voor voor blockchain geïnteresseerden, organisatie-ontwerpers, business developers, innovatiemanagers, consultants, IT-architecten, researchers, marketing-, finance-, legal-, fiscal, facility- en HR-professionals.
 
Partners:
Deze cursus wordt tevens aangeboden door Weconomics onder de naam: Weconomics Certified Program. Omdat het programma prima past binnen de projectdoelen van LCB, bieden LCB en Weconomics dit programma met korting aan voor LCB-leden. Daarnaast is het voor organisaties mogelijk om een opdracht aan te leveren. Het Weconomics Certified Program is door Computable genomineerd als één van de beste opleidingen op het gebied van datagedreven organiseren en blockchain.
 
Aanvang:
De cursus start op 11 maart met een gratis proefles
09:30 en 16:30 uur
 

Locatie:
Breda University of applied Sciences
Mgr. Hopmansstraat 2  
4817 JS  Breda

Meer informatie en aanmelden:
Ga voor alle informatie en aanmelden naar de website van Weconomics.
Of neem contact op met Pieter Keeris via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728.
 
 
In het project ‘Digital Data Square Zuid-Nederland’ werkt Logistics Community Brabant samen met haar regiopartners REWIN West-Brabant, Midpoint Brabant, Vijfsterren Logistiek en Supply Chain Platform Zuidoost-Brabant, om de digitaliseringsgraad van het Supply Chain werkveld in Zuid-Nederland verder te verhogen.
 
 
 

Voorjaar 2022: Inspiratiesessie: Jouw werkgeversmerk versterken?

Geen afstel, maar wederom uitstel…
Deze bijeenkomst stond eerder gepland voor 29 oktober 2020, toen 13 januari 2022, maar is nogmaals verzet wegens corona. Bij het organiseren van deze workshop hebben we met elkaar bij aanvang afgesproken dat deze meeting alleen een succes kan zijn indien we ‘live’ met elkaar in gesprek zijn. Fysiek met elkaar in gesprek en discussie is de meerwaarde van deze bijeenkomst. We hopen van harte dat dit in het voorjaar van 2022 veilig mogelijk is en willen jou dan graag live ontmoeten in het Logistics House.

Worstel je met hoe je jouw bedrijf op de kaart zet als aantrekkelijke werkgever? Weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je jouw ‘Employer Branding’ strategie evalueren samen met organisaties uit andere branches?

Vijfsterren Logistiek organiseert, in samenwerking met UWV en Weener XL, een kosteloze inspiratiesessie inzake ‘Employer Branding’. Wij nodigen je van harte uit om hieraan deel te nemen. Nadat een specialist vanuit UWV je meer heeft verteld over het begrip ‘Employer Branding’, gaan we op een praktische manier aan de slag met het verstevigen van jouw werkgeversmerk.

Het programma volgt hier onder. Voor het begin van de sessie ontvang je een voorbereidende opdracht, zodat jij de opgedane kennis al tijdens de sessie direct kunt toepassen op jouw organisatie.

Programma:
• 8:30 uur: Inloop
• 9:00 uur: Start programma
– Wat is employer Branding
– Diverse opdrachten die je met diverse branches maakt en bespreekt
– Delen van kennis/ opdrachten/ uitkomsten met elkaar
– Reflecteren
• 12:30 uur: Afsluiting

Datum:
Voorjaar 2022
8:30-12:30 uur

Locatie:
Logistics House
Kanaalstraat 12b
5347 KM  Oss

Aanmelden:
Zodra de definitieve datum bekend is, kan je je aanmelden via deze website.

Meer informatie:
Voor meer informatie over deze bijeenkomst kan je contact opnemen met Pieter Keeris via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728.
Of met Tessy Floris via tessy.floris@uwv.nl of 06-11039217.

22 februari 2022: Workshop: Artificial Intelligence design canvas

Als vervolg en verdieping op het DALI – webinar over AI in de Logistiek en Supply Chain, nodigen wij u van harte uit voor de AI design canvas workshop onder leiding van Sebastian Piest en Marcel Wouterse.  

Wij geloven dat technologie organisaties gaat ondersteunen om winstgevend te zijn of te worden. En ieder logistiek bedrijf, klein of groot, zich zal moeten aanpassen om relevant te blijven en te kunnen blijven bestaan. 

Inhoud:
In de AI design canvas workshop staan de volgende vragen centraal:
• Hoe ga je concreet aan de slag met ideeën voor AI in de logistiek en supply chain?
• Wat zijn de belangrijkste bouwblokken?
• Hoe combineer je logistiek vakmanschap met slimme algoritmes?
• Wat is werkelijk te implementeren?

Voor wie:
In de workshop gaat u actief aan de slag met het AI design canvas. In het canvas komen technologie en praktische ervaring samen en de uitwerking geeft inzicht in de bouwblokken en vervolgstappen. Om actie te creëren en concreet te worden, biedt de workshop plaats voor een besloten groep van 5 bedrijven. Aan de workshop nemen van ieder bedrijf twee personen deel: 
• Een persoon met IT ervaring, die zicht heeft op de input en verwerking van data, en
• Een persoon van het algemeen management, die de processen en organisatorische gevolgen kan overzien

Voorbereiding en intake:
Om maximaal rendement uit de workshop te halen, vindt er ter voorbereiding een online intake plaats en bekijkt u vooraf een tutorial. Op basis van een intake gaat ieder deelnemend bedrijf in de workshop gericht 1 of meerdere ideeën uitwerken en concretiseren met het AI design canvas. 

Wij gaan voortbouwen op de kennis die we hebben gedeeld tijdens het webinar AI in de Logistiek en Supply Chain. Heb je dit webinar gemist of wil je kennis opfrissen? Kijk hier delen terug. 

Datum:
22 februari 2022
09:00-17:00 uur

Aantal deelnemers:
2 deelnemers per bedrijf. Maximaal 5 bedrijven.

Voorwaarden:
Deze workshop wordt bewust voor een kleine groep deelnemers aangeboden zodat we gericht aan de slag kunnen gaan.
Aan deze eerste workshop zijn bij deelname geen kosten verbonden. Bij no-show brengen we € 500,- per deelnemend bedrijf in rekening.

Workshop begeleiders:
Sebastian Piest (TU Twente) en Marcel Wouterse (Breda University of Applied Sciences)

Locatie:
Landgoed Nuwenhuys
Reeptiend 50
4836 AV  Breda

Aanmelden:
Meld je aan via de website van LCB.

Vragen:
Voor vragen over deze workshop: kunt u contact opnemen met Bas Groot via groot.b@buas.nl of 06-29512513.

17 februari 2022: Workshop: Data-driven Logistics in practice

The possibilities of data in designing efficient and sustainable supply chains with Argusi and Optiply
On February 17th, 2022, the companies Optiply and Argusi will share their knowledge and experiences regarding data-driven logistics in practice. 
• Via Optiply you will learn about the possibilities of data-driven forecasting, purchasing and stock management. 
• Through Argusi you get acquainted with the possibilities of Supply Chain analytics and play the Network game that Argusi has developed. 

This workshop is organised together with Jong Logistiek Nederland. We want to share experiences and products from the DALI – project with students and young professionals in Logistics & Supply Chain.

Optiply: building a sustainable supply chain
Factors influencing purchasing and inventory decisions are becoming increasingly dynamic and complex. In terms of quantity and complexity, the available data can no longer be processed and analysed by the human brain. Optiply has developed an application for data-driven forecasting & decision making for replenishment. This tool helps companies to set up the supply chain. During this meeting you will gain insight into increasing complexity in making purchasing and inventory decisions, what data and data quality a company needs for data-driven forecasting & decision making and how this leads to a more efficient and sustainable supply chain.

Argusi: The Network Design Game
Due to globalization, development of new markets, mergers, acquisitions, new suppliers and customers, the performance of a network is under constant pressure. One of the most strategic company’s decision concerns the network structure. Where are production facilities, warehouses and distribution centres located, how and from where are customers served and at what service levels? In the Network Design Game participants have to design and optimize a supply chain network of a consumer goods company in teams of 3 persons. The purpose of the Network Design Game is to: 
• Learn and experience how to model and evaluate a supply chain network. 
• Experience the supply chain network trade-offs such as costs versus service and transportation versus location costs. 
• Design and evaluate different scenarios in several rounds. 
• And at the end, we have ONE WINNER: the team who designs the most efficient network. 

Program:
• 15:30-15:45: Walk-in with coffee, tea, soda
• 15:45-16:00: General introduction into DALI and the cases developed within DALI 
• 16:00-16:45: Optiply: building a sustainable supply chain, by Sander van den Broek, CTO – Optiply
• 16:45-17:00: Short break
• 17:00-18:30: Argusi: The Network Design Game, by Menno Rustenburg, Senior Manager – Argusi
• 18:30-19:30: Closing with pizza and drinks

Date:
17 februari 2022
15:30-19:30 uur

Location:
Breda University of applied Sciences
Mgr. Hopmansstraat 2
4817 JS  Breda

More information and registration:
Go to the LCB website for more information and registration.

27 Januari 2022: Uw import- en exportgoederen van weg naar water

Bent u die MKB-er in de regio ‘s-Hertogenbosch die regelmatig of zo nu en dan import- of exportgoederen heeft van of naar de havens in Rotterdam en Antwerpen?
En wilt u weten hoe u dat slimmer, beter, goedkoper en duurzamer kunt doen?

Kom dan naar de SMART HUB op Rietveldenkade 15 in ‘s-Hertogenbosch. Daar laten wij u kennismaken met de mogelijkheden en voordelen van transport via het water i.p.v. over de weg. Niet middels ellenlange presentaties, maar met een uniek kijkje in de logistieke keuken van overslagterminal BCTN in combinatie met de snelle en slimme logistieke afwikkeling via Spierings Smart Logistics. 

Programma:
• 15:00-15:15 uur: inloop
• 15:15-15:30 uur: welkom en korte uitleg
• 15:30-16:30 uur: rondleiding terminal + warehouse, met demonstratie van de logistieke operatie
• 16:30-18:00 uur: naborrelen, met volop gelegenheid tot het stellen van uw bedrijfsspecifieke vragen.

Datum: 
Donderdag 27 januari 2022
15:00-18:00 uur
Dit event is uitgesteld ivm. corona, een nieuwe datum volgt.

Kosten:
Aan deze eerste MKB-middag zijn geen kosten verbonden. 

Registreren:
U kunt zich tot 20 januari inschrijven voor deze leuke, informele en informatieve middag via de website van LCB.

Locatie:
Spierings Smart Logistics
Rietveldenkade 15
5222 AJ  ‘s-Hertogenbosch

Meer informatie:
Ga voor alle informatie naar de website van LCB.

Deze middag wordt ondersteund door LCB Multimodaal, Joint Corridors Off-Road, Topsector Logistiek en MCA Brabant.

25 Januari 2022: Dag van de Slimme Logistiek!

25 Januari 2022 is door SmartwayZ.NL uitgeroepen tot Dag van de Slimme Logistiek! Dat is niet voor niets natuurlijk. ‘Zonder transport staat alles stil’ is een bekende slogan. Slimme logistieke toepassingen zorgen er echter voor dat vervoerders efficiënt, duurzaam en veilig kunnen rijden. Dat is niet alleen interessant voor logistieke ondernemers, maar net zo belangrijk voor overheden.

Tijdens de Dag van de Slimme Logistiek maken we zichtbaar wat data voor de logistieke sector en overheden kan betekenen. We inspireren met ontwikkelingen op het gebied van logistieke data en laten u de slimme logistieke datatoepassingen beleven. We tonen resultaten van samenwerkingen, behaalde successen en nieuwe kansrijke initiatieven. Ook het verantwoord omgaan met data krijgt de nodige aandacht op deze dag. We houden pitches, speeddates en er is een kennisplein.

We willen een programma bieden dat aansluit bij de kennis en behoeften van de betreffende doelgroep. Daarom richten we ons tijdens het middagprogramma op overheidsmedewerkers en tijdens het avondprogramma op logistieke ondernemers. U bent uiteraard vrij om (ook) het andere dagdeel bij te wonen. Dit geldt ook voor andere geïnteresseerden. Geef uw keuze aan bij de aanmelding.

Datum: 
Dinsdag 25 januari 2022
13:30-21:00 uur

Locatie:
Cultuur Haven Veghel (ingang Cultuurfabriek)
Verlengde Noordkade 10-12
5462 EH Veghel

Aanmelden:
Deelname aan de Dag van de Slimme Logistiek is gratis. Aanmelden is verplicht. Dit kan via het aanmeldformulier. Deze dag wilt u niet missen!

Meer informatie:
Ga voor alle informatie naar de website van SmartwayZ.NL.

18 januari 2022: Webinar: Marktverwachting B2C logistiek en (stads)distributie

Terugblik:

De logistieke vastgoedmarkt is in de afgelopen tien jaar verdubbeld in omvang. Richting 2030 groeit de markt nog met circa tien tot twintig miljoen vierkante meter. Business-to-Consumer (B2C) is de grote drijfveer achter deze groei. Levertijd is cruciaal. Same day en zelfs binnen tien minuten begint de nieuwe norm te worden. Nu al exploderen logistieke netwerken, terwijl het einde van de groei nog niet in zicht is.

Er zijn veel XXL-magazijnen gebouwd, maar ook parcel hubs. Tegelijkertijd zien we dat steeds meer bedrijven zelf de ‘handshake’, de finale aflevering bij de klant willen blijven doen. Denk aan Coolblue, Picnic, AH, et cetera. De business wil dichter op de klant zitten, stadsdistributie en overslagpunten om zo te kunnen voldoen aan zero-emissie eisen maar ook om de groei in retouren en end-of-life-producten te organiseren.

In dit webinar werden de feiten en marktverwachtingen van logistiek vastgoed op korte en middellange termijn besproken. In het bijzonder werd ingegaan op de ontwikkelingen in en aan de randen van stedelijke gebieden. Wat is het perspectief van logistiek vastgoed op korte en middellange termijn? Krijgt stadslogistiek de verwachte boost in 2022? U krijgt inzichten vanuit het lopende onderzoek naar bedrijfsvestigingen, verwachtingen op basis van prognoses en input vanuit één van de grootste spelers in de markt op dit vlak.

Gastspreker was Wouter van Benten, CEO van DHL Parcel: een van dé leidende spelers als spin in het web tussen alle B2C-spelers en consumenten. DHL Parcel zoomde in op de ontwikkelingen in de B2C en haar locatiestrategie.

Kijk hieronder het webinar van Stec Groep terug.

18 november 2021: Workshop Duurzame Inzetbaarheid

Terugblik:

Het tekort aan medewerkers wordt ook in onze sector steeds problematischer. Daarom wordt het binden en boeien van bestaande medewerkers relevanter dan ooit; hoe zorg je ervoor dat zij op een gezonde en fitte manier aan het werk kunnen blijven. Tijdens deze online bijeenkomst van Vijfsterren Logistiek met Maarten Schellekens van Welder deelden we kennis en ervaringen over initiatieven rond duurzaam inzetbare medewerkers. Onder andere de cases van Trans-Imex en Versteijnen kwamen hier als voorbeeld voorbij.

Noordoost-Brabant Werkt biedt concrete tools om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. Én heeft regionale subsidievouchers om dat mogelijk te maken. Dit regionale subsidieprogramma is gebaseerd op de 18 punten van de DI-Scan. Hiermee maak je inzichtelijk hoe goed jouw organisatie scoort op duurzaam inzetbare medewerkers en hoe je hier op in kan spelen. Op 3 niveaus; individu, team en organisatie. Daarnaast kan je jouw scores vergelijken met andere bedrijven.

Nadat Maarten een aantal voorbeelden gaf van organisaties die al actief aan de slag zijn gegaan met duurzame inzetbaarheid, was er vooral ruimte om samen in gesprek te gaan. 
Aan de hand van een aantal vragen bleek dat veel bedrijven nog moeite hebben om praktisch om te gaan met de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers; hoe pak je het aan, en hoe kom je van een thema naar een concreet plan. Het is goed hierbij te kijken naar waaraan behoefte is in de organisatie, wat gaat er al goed en wat kan er nog beter, en hoe begeleid je mensen in hun loopbaan.

Vaak stoeien bedrijven nog een beetje met een ontwikkelplan of gestructureerde functioneringsgesprekken. De afgelopen jaren, zeker in een beroepsgroep als de logistiek, was hier minder behoefte aan. De korte lijnen binnen een bedrijf en een informeel praatje bij een kopje koffie was voor de meeste goed genoeg. De laatste tijd komt hier wel een omslag in en is er meer aandacht voor. Bij deze gesprekjes wordt over het algemeen ook geen informatie genoteerd, terwijl het verzamelen van deze data wel belangrijk kan zijn om een analyse te maken van hoe het echt gaat met de medewerkers en het bedrijf. Het kan je veel opleveren als er meer data-analyses op HR-niveau gemaakt zouden worden.

Als logistiek bedrijf gevestigd in Noordoost-Brabant kun je investeren in duurzaam inzetbare medewerkers met de regionale subsidievouchers. Deze subsidies lopen al 2 jaar en ook voor de komende 2 jaar zijn er vouchers. Je krijgt dan 80% van je investering vergoed, zonder verder administratie te hoeven bijhouden. Je kunt deze bv. gebruiken voor het updaten van je ontwikkelgesprekken, het trainen van leidinggevenden of het inzetten van een digitaal leer- en ontwikkelplatform. Een voorwaarde om deel te nemen is dat de kennis en ervaring met elkaar gedeeld kan worden.
Deelnemers aan de bijeenkomst mogen als eerste gebruik maken van de subsidievouchers. 

De reacties op deze bijeenkomst waren erg positief, altijd interessant en inspirerend om samen te sparren en zo ideeën op te doen. Én een aantal deelnemers is zeker van plan om verder te praten met Maarten over de mogelijkheden voor hun bedrijf.

Klik op onderstaande groene button voor de presentatie.


Meer informatie:

Ben je geïnteresseerd in dit subsidieprogramma en wil je meer informatie? Neem dan contact op met Maarten Schellekens via maarten.schellekens@welder.nl of 06-29003508
Of neem contact op met Pieter Keeris via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728.

Alle informatie over investeren in duurzaam inzetbare medewerkers en de vouchers vind je op de website www.duurzaaminzetbaar-nob.nl.

In samenwerking met:



4 november 2021: Werkconferentie: Logistiek beweegt de Circulaire Economie

De transitie naar een circulaire economie is in volle gang. Voor zowel de logistieke sector als handels- en productiebedrijven biedt deze transitie grote kansen, waarbij één van de vragen is wie de rol als verbindende én regisserende partij in de keten oppakt. Welke rol speelt de functie logistiek binnen de circulaire economie en kan deze als drijvende kracht dienen? En wat vraagt de maatschappij van de logistiek? 

Deze vragen staan centraal bij de vierde werkconferentie Logistiek beweegt de Circulaire Economie op donderdag 4 november aanstaande; deze keer op locatie in Zoetermeer. Het initiatief ligt bij een brede en ambitieuze groep van organisaties: Lectorenplatform Logitimo, TKI Dinalog, Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA, Evofenedex, Stichting Het Groene Brein en Stichting Transactieland.

De conferentie zal een interessante mix zijn tussen werksessies waar concrete vragen van circulaire ondernemers en logistieke dienstverleners onder handen worden genomen, lezingen van wetenschappers en beleidsmakers, pitches over de laatste innovaties op het snijvlak logistiek en circulariteit en masterclasses over nieuwe samenwerkings- en businessmodellen.

Centrale thema’s tijdens de conferentie zijn:
• Wat kunnen startups en gevestigde organisaties van elkaar leren?
• Wat zijn de laatste innovaties op het snijvlak van logistiek en circulariteit?
• Wat kunnen we leren van de nieuwste samenwerkings- en business modellen?
• Hoe brengen we jouw case een stap dichterbij succes?

Programma:
• 09:00-09:30 uur: Inloop
• 09:30-10:30 uur: Plenair programma met keynote sprekers
• 10:30-12:30 uur: Werksessies (ronde 1) & masterclasses
• 12:30-12:45 uur: Op de zeepkist – vier pitches over zaken die u echt moet weten
• 12:45-13:30 uur: Netwerklunch
• 13:30-15:30 uur: Werksessies (ronde 2)
• 15:30 -16:15 uur: Plenair programma met conclusies van de dag
• 16:15-17:00 uur: Borrel

Datum:
4 november 2021
9:30-16:00 uur

Locatie:
Evofenedex
Signaalrood 60
2718 SG
Zoetermeer

Aanmelden:
Meld je nu aan via onderstaande groene button! En neem ook de vrijheid om deze uitnodiging naar geïnteresseerden in je eigen netwerk door te sturen.


Als je je aanmeldt, krijg je binnenkort meer informatie over de precieze locatie van de bijeenkomst, een uitgewerkt programma én meer informatie over de verschillende masterclasses, werksessies en lezingen. Als je zelf graag een actieve rol wilt spelen of als je vragen/opmerkingen hebt, laat het weten aan Ruben Kwak via ruben.kwak@transactieland.nl of Jan Heijns via jan.heijns@hetgroenebrein.nl.

NB – Vanzelfsprekend houden we alle ontwikkelingen rondom corona scherp in de gaten. We volgen de adviezen van de overheid en nemen tijdens het evenement alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen in acht.

Graag tot ziens op deze conferentie.