15 mei 2024: Bitterballentafel: Wat is de waarde van gedeelde data voor het optimaliseren van je planning?

Terugblik:

Iedereen heeft last van files, laten we met elkaar verkennen of we in de regio hier een positieve bijdrage aan kunnen leveren door anders naar onze planningsdata te kijken. Dit willen we verkennen met jullie…de ondernemers in de regio.
Dat was de insteek van Vijfsterren Logistiek en Logistiek Digitaal voor de bitterballentafel over slim (her)doseren op 15 mei in Den Bosch.

We gingen deze middag aan de slag met de vraag; Kan je operationele voordelen halen als je pre-trip planningsdata van verschillende bedrijven in de regio over elkaar heen legt?

De regie was in handen van Nicolien Hendrickx – Programma Manager van Vijfsterren Logistiek. Na de inloop bij Brasserie F @DeGruyter, met koffie/thee en wat zoets, trapte zij de bijeenkomst af met een korte introductie van Vijfsterren Logistiek en het programma. Daarna volgde een rondje voorstellen van de aanwezigen.

Hugo Hugo Bankers – Adviseur Digitalisering bij Logistiek Digitaal nam het stokje van haar over en schetste de weg van het idee Slim Doseren. Ontstaan uit een gesprek met Wilbert van Uden van Van Uden-Bekx Transport, over de drukte op de N279. Hugo ging met het idee op pad en de route ging langs oa. TLN, Universiteit Twente, evofenedex, DIL en uiteindelijk Vijfsterren Logistiek. Om zo te beginnen in Brabant, maar ook in de regio Twente zijn al gesprekken gevoerd.

Logistiek Digitaal is een programma-onderdeel van DIL en helpt mkb’ers in transport en logistiek met digitaliseren en staat klaar om samen de volgende stap te maken.

Wil jij verder praten met Hugo of een van zijn collega’s over Slim Doseren of Logistiek Digitaal? Neem dan contact op via contact@logistiekdigitaal.nl.

Robbert JanssenMinisterie IenW / TransportBeat gaf vervolgens een aantal voorbeelden van projecten met datadelen. ‘Zonder logistiek staat alles stil’ is een bekende kreet, maar het zorgt soms ook voor overlast, schade, onveiligheid en uitstoot.

Er zijn al diverse initiatieven die moeten helpen om tot een veilig, efficiënt, en duurzaam transport te komen, daarbij ook rekening houdend met leefbaarheid, duurzaamheid en omgeving.

Data delen tussen overheid en (logistiek)bedrijfsleven kan hier een middel bij zijn. De CBS wegvervoersenquête is hier een voorbeeld van, bij de meesten wel bekend, en ook Connected Transport. Maar gemiddeld genomen is het digitaal nog niet optimaal en is de kostenverhouding van de mogelijkheden nog niet helemaal goed.

Wil jij meer weten over dit soort projecten? Neem dan contact op met Robbert via robbert.janssen@transportbeat.nl.

Na een korte pauze, met natuurlijk het eerste rondje bitterballen was het woord aan Ruud ArtsData in Logistics.
Het programma Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) onderzoekt en stimuleert het slimmer inzetten van data-uitwisseling in het goederenvervoer met de Basis Data Infrastructuur (BDI). De BDI is een afsprakenstelsel om gezamenlijk data uit te wisselen. Wie mag welke data inzien en hoe kan uitwisseling van informatie veilig plaatsvinden? Zo kunnen ketenpartijen efficiënt, veilig en vertrouwd digitaal en geautomatiseerd zakendoen.

Met de Living Labs van DIL testen ze direct in de praktijk nieuwe manieren om data te delen in de logistieke (goederenvervoer)keten. In een veilige projectomgeving leer je door te doen, wordt direct in de praktijk resultaat geleverd en stimuleren ze tegelijkertijd anderen om ook op deze manier data te gaan delen.

Wil je meer weten over DIL en de Living Labs? Neem dan contact op met Ruud via ruud.arts@datainlogistics.nl.

Rob Bemthuis – net gepromoveerd aan Universiteit Twente was de laatste spreker, om de aanwezigen wat inspiratie te geven. Technologie is vaak niet het probleem, maar hoe je het gebruikt, vertelt Rob. Je hebt een geplande keten, maar in de praktijk kan je op alle punten in deze keten problemen krijgen, waardoor de keten verstoord wordt. Op al deze punten heb je ook data, als je deze kleine ‘snippets’ data weet te ontsluiten en een selectie hiervan deelt, zou dat meer veerkracht in de keten op kunnen leveren.

Het delen van data kan gevoelig zijn, maar met bv. federatief leren, zou je selectief modellen kunnen delen, waarbij de privacy en veiligheid gewaarborgd blijft. Ook met process mining kan je processen optimaliseren en efficiënter maken.

Ben jij benieuwd naar de kennis van logistieke processen van Rob? Neem dan contact met hem op via r.h.bemthuis@utwente.nl.

Er was deze middag ook vooral veel ruimte voor interactie met de aanwezige bedrijven. Hoe gaan zij om met datadelen? Doen ze dat al? En wat zien zij als voor- en nadelen?
De aanwezigen geven vrijwel allemaal aan nog weinig data te delen en de planning doen zij meestal zelf. Wel is er het besef dat het wellicht de toekomst is, al heeft nog niet iedereen duidelijk of/hoe dat voor zijn bedrijf zou werken. De interesse hier wat meer in te duiken is er zeker wel.

De uitdaging in de logistiek is dat je niet alle data hebt, je hebt dus suboptimale informatie. Het zou handig zijn als data op een gecontroleerde manier geanalyseerd zou kunnen worden. Als je in control bent in de keten kan je daar op acteren en als je data van verschillende partijen over elkaar heen kan leggen krijg je beter inzicht.

Een dataspace/ecosysteem waar we met elkaar een plek hebben en afspraken maken, hoe we dat veilig kunnen doen en toch de controle houden over onze eigen data, zou hiervoor een mooie oplossing zijn.

Via onderstaande groene button kan je de presentaties van deze bijeenkomst nog eens teruglezen.

Na afloop van het informatieve programma was er nog volop tijd verder te praten en te brainstormen over de mogelijkheden van datadelen, met een 2de ronde bitterballen en een lekker drankje.

 
Meer informatie:
Mocht je nog vragen hebben over deze bijeenkomst of dit onderwerp, neem dan contact op met Nicolien Hendrickx via nicolienhendrickx@vijfsterrenlogistiek.nl.
 
In samenwerking met: