Zo haalt en houdt Jumbo medewerkers binnen

Personeelstekort speelt ook Jumbo parten. Om medewerkers binnen te halen en te houden, investeert het bedrijf onder meer in zijn eigen academy.
 
Personeel is de sleutel tot het succes van de supermarktketen. Jumbo, dat ook fors inzet op automatisering in zijn distributiecentra, investeert daarom in zijn eigen academy om mensen te halen en te houden.
 
Karel de Jong, supply chain directeur Jumbo: “Je kunt heel veel focus leggen op het werven van nieuwe medewerkers, maar als het aan de achterkant net zo hard er weer uit loopt, dan ben je een duiventil. Wij hebben onze Jumbo Academy waarin taal- en vaktrainingen worden gehouden zodat mensen de kans krijgen zich te ontwikkelen bijvoorbeeld van logistiek medewerker naar reachtruck. We hebben inmiddels ook opleidingstrajecten van aankomend orderverzamelaar of thuisbezorger tot vrachtwagenchauffeur.” Dat vertelt De Jong in een groot interview met Warehouse Totaal.
 
Leiderschap Jumbo
En dat soort trajecten hebben we ook op het gebied van leiderschap. Ik denk dat leiderschap heel erg belangrijk is in het behoud van medewerkers. Dus in ons Jumbo-leiderschapskompas, zoals we dat dan noemen, is échte aandacht voor de medewerker een heel belangrijk aspect. Dat uit zich in voldoende overleg; leidinggevende vrijspelen om op de werkvloer te zijn. Heel bewust minder kantoortjes en computerwerkzaamheden en meer tijd voor de medewerkers en de werkvloer. En ja, bij ons gaan ook wel eens dingen niet goed, zoals in ons e-fulfilmentcentrum in Raalte waar de werkdruk te hoog opliep en de manier van communicatie beter moet. Via onder meer open rondetafelgesprekken en onze Jumbo Academy proberen we dit op te lossen.
 

Dit is een artikel van Warehouse Totaal.