Visie TLN op effecten handelspolitiek Trump voor transport en logistiek

De recente verhoging van de Amerikaanse invoerheffingen zet de mondiale handels- en logistieke ketens onder druk. De impact daarvan reikt verder dan de trans-Atlantische handel alleen: het raakt ook bedrijven die zelf geen directe handelsrelatie met de Verenigde Staten hebben.

De verstoring van routes, de verschuiving van productie- en assemblagelocaties en de onzekerheid over oorsprongsregels leiden tot piekbelasting, vertragingen en hogere kosten in het Europese goederenvervoer. Wat zich mondiaal afspeelt, vertaalt zich razendsnel naar knelpunten en drukte op onze nationale knooppunten zoals de havens van Rotterdam en Antwerpen. Het is daarom van essentieel belang dat we deze ontwikkelingen niet alleen bezien vanuit een handels- of douaneperspectief, maar ook door de bril van het Nederlandse logistieke systeem als geheel. In onderstaand artikel zet TLN haar standpunt uiteen over deze ontwikkelingen en de gevolgen voor het Nederlandse logistieke systeem.

Noodzaak tot actie: versterk het Nederlandse logistieke systeem tegen wereldwijde handelsdruk
Voor de Nederlandse logistieke sector betekenen de aanpassingen van de invoerheffingen een acute behoefte aan aanpassingsvermogen en stabiliteit. TLN roept daarom op tot gecoördineerde actie van overheden en ketenpartners om transporteurs, expediteurs en terminals in staat te stellen met deze dynamiek om te gaan. Dit geldt voor wegvervoer, binnenvaart én spoor. Daarbij vraagt TLN nadrukkelijk aandacht voor de positie van het midden- en kleinbedrijf, dat extra kwetsbaar is voor geopolitieke schokken.

Deze schokgolven komen op een moment dat het logistieke systeem in Nederland al onder hoge druk staat. Steeds vaker kiezen rederijen voor Antwerpen en/of Hamburg (en slaan Rotterdam over) vanwege de lange wachttijden bij de terminals. Door de woningbouwopgave in de regio Rijnmond en de verwachte verdere groei van de containerstromen, zal de congestie in de Rotterdamse haven de komende jaren alleen maar meer toenemen. Dit vraagt urgent om meer capaciteit voor het logistieke systeem, zodat pieken beter op te vangen zijn.


Lees het hele artikel op de website van TLN.