Minister Barry Madlener van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft donderdag 22 mei in een brief aan de Tweede Kamer aangekondigd dat er landelijk geld vrij gemaakt wordt voor de aanleg van truckparkings. In de brief laat minister Madlener weten 150 miljoen euro beschikbaar te stellen voor ‘verbetering van de bereikbaarheid en veiligheid op korte termijn, zoals sociale veiligheid, goederenvervoer en truckparkings.’ TLN is na jaren lange lobby blij met deze toezegging en ziet dit als een belangrijke eerste stap. Het biedt kansen om nu daadwerkelijk door te pakken met de realisatie en uitbreiding van veilige en goed uitgeruste parkeerplaatsen.
Nederland kampt met een tekort van 4.400 vrachtwagenparkeerplaatsen. Op 22 mei heeft Transport en Logistiek Nederland (TLN), samen met vakbonden CNV en FNV, het Verbeterplan Parkeren aangeboden aan gedeputeerden van vijf provincies. Daarnaast heeft TLN-voorzitter Elisabeth Post het plan persoonlijk overhandigd aan minister Madlener. Uit de gesprekken met zowel de minister als de gedeputeerden blijkt dat het probleem breed wordt onderkend. De grootste belemmering blijkt echter de financiering te zijn. Hoewel het precieze bedrag nog niet bekend is, is TLN verheugd over de toezegging dat er extra middelen beschikbaar komen voor de aanleg en verbetering van truckparkings.
Extra geld nodig
Voor de ontwikkeling van een truckparking zijn financiële middelen nodig. De totale kosten kunnen oplopen tot meerdere miljoenen euro’s, onder andere door investeringen in de aankoop van grond, de inrichting en ontwikkeling van het terrein, en de aanleg van basisvoorzieningen zoals sanitaire faciliteiten, douches en eetgelegenheden. Ook zijn hoogwaardige beveiligingsmaatregelen nodig.
Voor exploitanten vormen deze kosten een te grote financiële last om zelfstandig te dragen. Daarom is aanvullende financiering noodzakelijk. Cofinanciering door overheden is hierbij van groot belang om de realisatie van veilige, goed uitgeruste en toekomstbestendige truckparkings mogelijk te maken. Alleen met gezamenlijke inspanningen van publieke en private partijen kunnen truckparking worden ontwikkeld en geëxploiteerd.
Lees het hele artikel op de website van TLN.