Roel Megens van Sligro: ‘Dit is nog altijd heel arbeidsintensief’

Regelmatig staat er een busje van een pakketvervoerder voor zijn deur. Als eindverantwoordelijke voor de logistiek van Sligro en daarvoor bij Blokker ondervindt Roel Megens in het werk en thuis hoe spannend e-commerce de logistiek heeft gemaakt. Maar ook ingewikkeld. “Het gemak waarmee producten worden teruggestuurd; dat moet echt anders. We hebben wat dat betreft een monster gecreëerd.”

Wat Roel Megens betreft behoort Sligro als foodservice groothandel al jaren lang tot de grote online spelers in het b-2-b segment; simpelweg omdat vrijwel alle bestellingen online binnenkomen. Zelf heeft Megens een tijdlang leiding gegeven aan het e-dc van Blokker in Gouda toen dat nog als een apart onderdeel werd beschouwd binnen de logistieke organisatie van de winkelketen. In 2019, twee maanden voor corona uitbrak, maakte Megens de overstap naar Sligro om daar de logistieke organisatie verder te professionaliseren. Dat werd een spannende periode tijdens de pandemie en in de opstart van de horeca daarna. Heeft dat zijn visie op logistiek en e-fulfilment verandert?

Doe je eigenlijk zelf veel online bestellingen?
“Zelf ben ik zeker een fanatieke online consument, mijn vrouw ook. Er komen hier regelmatig busjes voor de deur om pakketjes af te leveren. Vooral in de coronatijd, toen we veel thuis hebben gewerkt is dat behoorlijk toegenomen en hebben we het gemak van online bestellen en laten bezorgen enorm leren waarderen. In een winkel kom ik alleen om me te laten inspireren. De afgelopen tijd hebben we ons huis gebouwd en dan is het soms toch fijn om iets fysiek te zien, als het gaat om kleuren bijvoorbeeld. Soms ziet op een website iets er fantastisch uit, maar blijkt het helaas plastic rommel te zijn. De combinatie is goed voor mij. Voor kleding vind ik online handig. Als je het juiste merk en de maat hebt, dan ik het een kwestie van klikken voor een nieuw kledingstuk. Ook laten we de wekelijkse boodschappen thuis bezorgen.”

Wat maakt logistiek spannend in de online business?
“Prijstransparantie maakt echt een groot verschil. Het maakt niet uit waar je producten vandaan haalt, je kunt altijd vergelijken tussen een groot aantal aanbieders. Dat zorgt voor veel meer transport. Maar logistiek gezien is het vooral de snelheid die het ingewikkeld maakt. Ooit hadden we vandaag-voor-morgen maar het is inmiddels nu-voor-nu; als je kijkt naar flitsbezorgers bijvoorbeeld. Daar maak ik me ook wel zorgen over. Want bezorgen is niet gratis. Het kan vaak niet uit. Zeker als veel artikelen retour worden gestuurd.”

Interessant om te zien hoe retailers de puzzel leggen
“Alleen met voldoende schaalgrootte kun je als retailer daarin mee gaan. Het is echt heel interessant om te zien hoe bedrijven die puzzel leggen en het oplossen in de keten. E-commerce vergt het uiterste van de logistiek.”
 
Roel Megens, logistiek manager Sligro (foto: Bart Nijs)
Roel Megens, logistiek manager Sligro (foto: Bart Nijs)

Heb je daar een ingewikkeld concept voor nodig?
“Bij Sligro spreken we vaak over een ‘ademend netwerk’. We maken gebruik van onze bezorgservice om daar dan crossdock stromen van verse producten aan toe te voegen. De volgende dag bieden we de geconsolideerde aflevering in één keer aan bij bijvoorbeeld een horecabedrijf. Mocht er nog iets ontbreken dan kunnen we dat eventueel via een Sligro zelfbedieningsgroothandel in de buurt aanvullen en in dezelfde levering meenemen. Ons netwerk is groot en best wel complex, maar het zorgt er wel voor dat we een hoge servicegraad kunnen hanteren.”

Is er nog voldoende groeipotentieel en waar dan?
“Onze samenwerking met Heineken is daar een goed voorbeeld van. Behalve dat we horecaondernemers bier en frisdrank brengen, combineren we dat ook desgewenst met borrelhapjes bijvoorbeeld. Zo kunnen we dat uitbouwen. Over het algemeen zie je de behoefte toenemen bij klanten om meer gebundeld aangeleverd te krijgen. Wellicht met meer aflevermomenten. Anders dan in de supermarktwereld kennen we in de foodservice nog relatief veel kleine, lokale partijen. Dat gaat zeker nog wel leiden tot consolidatie. Sligro heeft in de loop der jaren zo’n honderd overnames gedaan; dat is nog niet voorbij. Daarnaast ontwikkelen we concepten voor specifieke klantgroepen, onder andere met ons zusterbedrijf Van Hoeckel voor de zorgsector.”

Wat zou je op duurzaamheidsgebied willen aanpakken?
“Duurzaam transport, elektrisch vervoer in binnensteden, zoals in Amsterdam. Daar draaien we een interessante multimodale pilot vanuit de Westhaven en we gaan dit voorjaar nog 25 nieuwe elektrische trucks toevoegen voor het afleveren in de stad. Daarnaast zetten we in op het managen van afvalstromen en producten die we niet hebben verkocht om daar een goede bestemming voor te vinden, zoals de Voedselbank. Verder natuurlijk de energietransitie ook met zonnepanelen op onze panden, die we steeds meer gasloos maken. We proberen intern ons zoveel mogelijk bewust te zijn van ons energieverbruik.”

Wat ben je inmiddels tegengekomen als klassieke valkuilen?
“Ik vind de verpakking toch wel echt een vraagstuk waar meer aandacht voor zou moeten zijn. Waarom verpakken wij producten, die al goed verpakt zijn, nog een keer. In de Blokker tijd zijn we al begonnen om bijvoorbeeld strijkplanken niet nog eens extra te verpakken maar het verzendlabel op de plastic folie te plakken. Dat scheelt in verpakking maar ook in kosten. Als tweede aspect het gemak waarmee producten worden teruggestuurd. Dat moet echt anders. We hebben wat dat betreft een monster gecreëerd.”

Dat is dan vooral aan de klantkant – hoe zit het met het eigen proces?
“De uitdaging is, voor bedrijven zoals wij met een breed assortiment, om producten die regelmatig tegelijk worden besteld maar toch gescheiden van elkaar liggen opgeslagen, zo efficiënt mogelijk bij elkaar te brengen in het pickproces. Voorbeeld: kaas en kaasplankje. Natuurlijk hebben de grote spelers in de e-commerce wereld al heel wat gedaan aan mechanisering en automatisering. Maar toch zie je na pakweg tien jaar ontwikkeling in e-fulfilment nog altijd heel veel mensen aan paktafels bezig om pakketjes samen te stellen voor een online klant. Het is nog steeds een arbeidsintensief proces.”

Vind je dat de online consument teveel is verwend?
“In de strijd om aantrekkelijk te zijn voor online bestellers hebben webshops er heel veel aan gedaan om ze te pamperen. Het oprekken van cut-off tijden, gratis verzenden en retourneren. Hebben ze ook een visie hoe dat de komende tien jaar verder moet gaan? Als logistiek professional probeer ik er toch een beetje rekening mee te houden wat de logistieke consequentie is van je bestelgedrag. Je laat een tuinmeubelset niet zomaar weer ophalen, omdat er een schroefje ontbreekt. Ik denk dat we met elkaar echt meer ons best moeten doen om op dat punt meer bewustwording bij te brengen.”


Dit is een artikel van Heres Stad voor Logistiek.nl.