De C02-emissieklasse speelt een belangrijke rol in het vaststellen van het nieuwe Eurovignettarief (en later de Vrachtwagenheffing). De voor het voertuig geldende klasse (1 t/m 5) is te vinden in het kentekenregister (OVI). Ondanks een eerdere correctie-actie van de RDW zijn naar schatting mogelijk nog 16.500 vrachtauto’s in de verkeerde klasse ingedeeld.
RDW en fabrikanten/importeurs zijn druk bezig om tot de juiste gegevens te komen. De Belastingdienst heeft na meldingen van TLN besloten de handhaving voorlopig op te schorten.
In de eerdere berichten van 17 maart Eurovignet: controleer waarde CO2-emissieklasse en 28 maart Problemen rond onjuiste waardes CO2-emissieklasse nog niet opgelost hebben wij uitgebreid aandacht besteed aan de problemen rond de onjuiste CO2-emissieklassen voor vrachtauto’s. Na een correctie van de RDW waarbij de gegevens van ca. 1.200 vrachtauto’s zijn aangepast, leken de grootste problemen voorbij. Een misrekening, want uit later onderzoek blijken er mogelijk nog duizenden vrachtauto’s te zijn met een onjuiste emissieklasse.
Check de CO2-emissieklasse van je Eurovignet
Het probleem betreft voornamelijk vrachtauto’s die in de periode van 2019 tot 2025 via de versnelde regeling zijn geregistreerd. Dat zijn hoofdzakelijk trekkers die met een Europese goedkeuring zonder afzonderlijk onderzoek aan het voertuig bij de RDW een kenteken hebben gekregen. Bij het digitaal aanleveren van de hiervoor benodigde informatie door de fabrikant/importeur hoefden bepaalde gegevens voor de vaststelling van de CO2-emissieklasse nog niet verplicht meegeleverd te worden. Ontbreekt deze informatie, dan komen voertuigen automatisch in de laagste (minst schone) klasse 1. Op basis van het bij het voertuig meegeleverde certificaat van overeenstemming (CVO) is relatief eenvoudig te bepalen wat de juiste klasse is. Veel trekkers uit deze periode zijn klasse 2 of zelfs klasse 3. Dat kan voor het Eurovignet op jaarbasis zomaar €150,- (verschil klasse 1 en 2) of € 300 (verschil klasse 1 en 3) per voertuig schelen. We adviseren je daarom om na te gaan of je het Eurovignet voor de juiste CO2-emissieklasse hebt aangeschaft.
Lees het hele artikel op de website van TLN.