De hoeveelheid containers die de komende jaren in Brabant wordt overgeslagen zal verdubbelen. Ook de hoeveelheid massagoederen gaat flink stijgen. Voeg daarbij thema’s als circulaire economie, planning van onderhoud, tarieven, havenverordening, veiligheid en het tegengaan van ondermijning, en je ziet: gemeenten in Brabant die een binnenhaven hebben doen er goed aan te gaan samenwerken. En precies daarom is de coöperatie Brabant Ports opgericht.
Groei opvangen
Met gezamenlijk havenbeheer en een gemeenschappelijk havenbedrijf moeten de binnenhavens in staat zijn om de genoemde groei op te vangen. Brabant Ports is naar verwachting in de eerste helft van 2026 volledig operationeel. De deelnemende gemeenten zijn Bergen op Zoom, Oosterhout, Waalwijk, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Oss, Meierijstad, Land van Cuijk, samen met het Havenbedrijf Moerdijk.
“Naast de toename van hoeveelheden containers – Brabant heeft de afgelopen jaren ruim 670.000 containers (1,2 miljoen TEU) overgeslagen – verwachten we ook een forse toename van partijen massagoederen als schroot, rubber, plastic en staal als grondstoffen voor de circulaire economie die over water vervoerd worden. Om de afhandeling via de binnenhavens goed te laten verlopen moet de efficiency worden verbeterd”. Aan het woord is Hendrik-Jan van Engelen die als directeur van het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum (MCA) Brabant het initiatief voor Brabants Ports heeft genomen.
Je leest hier alles over in de publicatie van de Provincie Noord-Brabant.
En op de website van Brabant Ports.