Vanuit Vijfsterren Logistiek gaan we in gesprek met bedrijven uit de regio Uden/Veghel, Oss en Den Bosch om te kijken wat voor hen van toegevoegde waarde is binnen ons logistieke platform Vijfsterren Logistiek. We fungeren als netwerkorganisatie en verbinder van kennis en bedrijven in de regio, met name op de onderwerpen digitalisering, verduurzaming/energie transitie en arbeidsmarkt.
We vinden het belangrijk om binnen het netwerk op te halen wat er bij de diverse bedrijven speelt en deze ontwikkelingen ook onderling te delen. We nodigen je uit om ook jouw verhaal te vertellen en daarmee collega-ondernemers te inspireren.
We trappen deze serie af met Bart Willems, Manager Supply Chain bij Udea in Veghel. Udea is een groothandel in biologische levensmiddelen, natuurlijke drogisterijproducten en duurzame non-food. Daarnaast is Udea franchisegever van de biologische supermarktketen Ekoplaza en levert aan biologisch specialisten en foodservice.
De idealen van Udea
Udea staat voor een betere wereld, waarin we verantwoording nemen voor een gezonde en duurzame voedselketen en biologisch voor iedereen bereikbaar willen maken. Een van onze kernwaarden is een duurzame verbinding van boer tot bord, oftewel; een langdurige en persoonlijk relatie met de boer en gezonde voeding zonder gifstoffen op je bord.
We zijn een familiebedrijf met een open, transparante cultuur waarbij we iedereen respecteren en iedereen zichzelf moet kunnen zijn. Duurzaamheid zit in ons DNA.
We zijn gegroeid naar waar nu we staat omdat we altijd gepresteerd hebben. Niet lullen, maar poetsen. We investeren veel in het ontwikkelen van nieuwe brands, zo hebben we dit jaar wisselwaar op de markt gebracht waarbij basisproducten zoals granola, rijst of peulvruchten in een glazen statiegeld pot zijn verpakt. Met dit soort initiatieven proberen we impact te maken.
We zien dat mensen die rechtstreeks bij ons solliciteren vaak bij onze idealen passen, al merk ik ook dat de merknaam Udea nog niet heel bekend is, de naam Ekoplaza kennen wel meer mensen, zeker als er een winkel in de buurt zit. Het is belangrijk voor ons om meer zichtbaar te zijn, we mogen wat meer energie in onze marketingstrategie stoppen. Ik ben wel benieuwd hoe andere bedrijven dat doen en wat wij daarvan kunnen leren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is heel belangrijk voor Udea. We doen jaarlijks actief mee met de Superlijst Groen. Tevens hebben we een loyaltyprogramma wat Ekovriend heet. Als consument spaar je per iedere besteedde euro, één punt welke je kan besteden aan extra korting maar bijvoorbeeld ook aan duurzaamheidprojecten die we opstarten of ondersteunen. Zo hebben we bijvoorbeeld een koolstofboeren project waarbij we speciale bomen aanplanten op en rondom hen akkers die Co2 uit de lucht onttrekken. Onze winkels zijn allemaal al energie-neutraal, net als ons eigen pand, alleen zit de meeste uitstoot nog in ons wagenpark en de mobiliteit van de medewerkers.
We willen voorbereid zijn op de energietransitie en onderzoeken de mogelijkheden. De 3de elektrische vrachtwagen hebben we net in gebruik genomen, we hebben plek om er 7 te laden, maar we rijden met 30 vrachtwagens. Het is dus tactisch instappen om alvast te oefenen met elektrische wagens. Wij hebben ook een LNG-voertuig. Voor de laatste investering hebben we ervoor gekozen om dieselvoertuigen te kopen, die zijn nu wel allemaal HVO-ready.
We zoeken naar een goede balans en kiezen bewust momenten om verder te stappen om ook in transport onze footprint zo laag mogelijk te krijgen.
Digitalisering
We hebben vier jaar geleden ons semi-automatisch krattenmagazijn ‘Adapto’ geïmplementeerd en voorafgaand daar aan ons WMS-systeem. Dit soort implementaties gaan helaas niet altijd feilloos. Als je nou ergens automatisering neerzet en je wilt het gaan uitbreiden, hoe ga je daar als organisatie mee om, welke investeringen doe je? Werk je met 1 partij samen, of kan je ook andere systemen hierop aansluiten? Dat zijn ook vraagstukken die we op dit moment hebben, zodat je verder kunt groeien en met behoud van kwaliteit je productiviteit kunt verhogen. Wat ik daarin interessant vind is hoe de collega’s in deze regio naar automatisering kijken. Met welke partijen werken ze samen? Tegen wat voor implementatie problemen lopen ze aan? Dit zijn wel interessante topics om met andere ondernemers te bespreken en dat past mooi binnen de context van VSL.
Veiligheid
Hier kijk ik vooral naar het veiligheidsplan binnen een magazijn. Ik ben niet bedrijfsblind, maar neem weinig ervaring mee van buitenaf, daarom is voor mij juist benchmarken heel belangrijk. Wat vind ik normaal bij Udea en wat is normaal in de sector? Dit soort dingen kun je heel weinig op internet vinden, omdat mensen of bedrijven hier vaak gesloten over zijn. Ik zou het wel interessant vinden om hierover in gesprek te gaan met andere organisaties.
Arbeidsmarkt
Het grootste gezamenlijke probleem is toch wel de arbeidsmarkt. We hebben regelmatig een aantal leuke functies open staan. Op MBO niveau 4/5 zijn de vacatures lastig in te vullen. We zoeken mensen die snappen wat werken in de logistiek inhoudt, zelf werk zien, zelfstandig en flexibel zijn, en geen 9 tot 5 mentaliteit hebben, want zeker in de voedsellogistiek gaan de orders constant door. Ze moeten eigenlijk niet alleen echt operationeel bezig zijn, maar ook een stukje tactisch.
We werken samen met o.a. het summa college waar we regelmatig stagiaires van hebben. Daarnaast heb ik ook een aantal stagiaires gehad die een associate degree deden, dat niveau sluit prima aan, een goede basis om bijvoorbeeld in te stappen in de rol van shiftleider.
Hoe bereik je de arbeidsmarkt? En hoe is de employee journey ingericht bij andere organisaties? Dat vind ik interessant om eens te bekijken.
In anderhalf jaar tijd is het aantal eigen medewerkers behoorlijk gedaald ten opzichte van het aantal uitzendkrachten dat we hebben. We steken daarom ontzettend veel energie in onboardingprogramma’s. We moeten goed zorgen voor die nieuwe medewerkers en proberen ze vanaf dag zichzelf thuis te laten voelen anders zijn ze helaas zo weer weg.
Veel Nederlandse mensen willen niet meer fulltime in een magazijn werken, vanwege het werk, de uren en misschien zelfs de temperatuur kiezen ze liever voor een andere baan. We hebben arbeidsmigranten daarom hard nodig, maar dankzij een krappe huizenmarkt is het moeilijk voor hen aan een woning te komen waardoor het voor ons lastig is om een duurzame verbintenis aan te gaan, terwijl daar toch echt onze ambitie ligt. Misschien is dat ook een thema voor Vijfsterren Logistiek.
Hoe kijk je naar Vijfsterren Logistiek?
Ik denk wel dat het belangrijk is om een netwerkvereniging te hebben, met focus op de branche. Kennisdeling en gezamenlijk in kleine kring of wat groter, ervaringen uitwisselen is een goede en mooie rol voor VSL. Dat stelt ons als onderneming in staat lokaal te netwerken en bij te blijven op belangrijke onderwerpen.
Het is interessant om te kijken hoe andere bedrijven in de logistiek thema’s en problemen aanpakken, ik kijk uit naar de volgende onderwerpen op de agenda van VSL.