Vanuit Vijfsterren Logistiek gaan we in gesprek met bedrijven uit de regio Uden/Veghel, Oss en Den Bosch om te kijken wat voor hen van toegevoegde waarde is binnen ons logistieke platform Vijfsterren Logistiek. We fungeren als netwerkorganisatie en verbinder van kennis en bedrijven in de regio, met name op de onderwerpen digitalisering, verduurzaming/energie transitie en arbeidsmarkt.
We vinden het belangrijk om binnen het netwerk op te halen wat er bij de diverse bedrijven speelt en deze ontwikkelingen ook onderling te delen. We nodigen je uit om ook jouw verhaal te vertellen en daarmee collega-ondernemers te inspireren.
We spraken met Ron Beekmans en Pim Hoefnagel over de huidige stand van zaken bij Sanders|Fritom. Sanders|Fritom is een zeer mensgericht bedrijf, hecht veel waarde aan respectvol met elkaar omgaan, servicegerichtheid en betrouwbaarheid. We stellen de klant bij alles wat we doen centraal en zorgen altijd voor een passende oplossing. Dankzij ons fijnmazige distributienetwerk komen we overal in de Benelux. Elke dag werken we hard aan het afleveren van alle zendingen van onze klanten. Door alle onderdelen van het logistieke traject in eigen hand te houden, is de flexibiliteit van Sanders|Fritom maximaal. Voor ons geldt: als de klant blij is, zijn wij dat ook!
Thema’s
We hebben dit gesprek vanuit 3 belangrijke thema’s die in de sector spelen: Duurzaamheid, arbeidsmarkt en digitalisering. Hoe is Sander|Fritom hiermee bezig?
Zero Emissie zones
Als je kijkt naar duurzaamheid hebben wij de uitdaging dat wij veel in zero-emissie zones moeten zijn. Wij hebben daar een tiental auto’s voor nodig, die het liefst vanuit Uden kunnen rijden, maar daar moet je als bedrijf wel klaar voor zijn en het is een uitdaging in je planning. De prijzen van elektrische voertuigen worden wel lager en de actieradius wordt groter, maar de grootste bottleneck is voldoende capaciteit krijgen op het elektriciteitsnetwerk.
Gelukkig hebben wij nog de luxe dat we 2000 zonnepanelen op het dak hebben liggen en we zouden gebruik kunnen maken van batterijen, maar we zijn nog aan het overwegen wat het juiste moment is om in te stappen. Als ik bereken dat we 9 maanden zonopbrengst hebben en 3 maanden niet. Samen met de zeer beperkt beschikbare capaciteit vanuit het elektriciteitsnet, is het voor nu een bijna onmogelijke uitdaging om iedere dag met een tiental elektrische voertuigen te rijden. We komen nu tot maximaal 2. Er moet dus nog wat veranderen om dit alles mogelijk te maken.
Voor nu hebben we ingespeeld op de situatie door in een aantal extra bakwagens te investeren om de termijn tot 2030 maximaal te benutten. En hopelijk zijn de ontwikkelingen in die tussentijd zo dat we wel kunnen voldoen aan de gestelde eisen. Anders ben ik benieuwd hoe wij, en andere bedrijven in Nederland, dat gaan doen.
Wij rijden bij Sanders|Fritom al ruime tijd met HVO100 in onze eigen voertuigen. Dit bespaart tot 90% op de CO2 uitstoot. Alternatieve brandstoffen als HVO, LNG-vrachtwagens of hybrides zijn nu echter niet geschikt voor de emissiezones. Ik denk wel dat daarin een deel van de tussentijdse oplossing zou kunnen liggen, maar er is te weinig aandacht voor de tussenperiode en er wordt te veel naar het einddoel gekeken. We zitten in een werkgroep met 6 andere bedrijven, waarin we overleggen maar vooral vanuit de lobby richting beleidsmakers zou er meer aandacht moeten komen voor de energietransitie en dan met name de tussenperiode. Ook op ons bedrijventerrein is het wel een thema om daarin samen op te trekken, maar niet iedereen heeft evenveel elektriciteit nodig, dus het probleem is niet voor iedereen even groot. Er lopen initiatieven en we zwengelen het ook wel aan, maar het gaat langzaam, het houdt ons wel dagelijks bezig.
Digitalisering en arbeidsmarkt
We zijn bezig met het inzetten en opleiden van mensen om data goed te verwerken. Het is belangrijk de data betrouwbaar te krijgen voor bv. de CSRD-rapportageplicht. Ook wij zijn geïnteresseerd in AI, wat kan je daarmee, bij welke toepassingen wordt het al gebruikt en hoe gaan anderen hiermee. Of is het nog steeds een toverwoord?
Data wordt steeds belangrijker binnen een logistiek bedrijf. Dit vraagt om medewerkers met een hoger opleidingsniveau. Het is belangrijk de juiste mensen met kennis vast te houden. Soms maakt iemand even een uitstapje naar een ander bedrijf maar gelukkig komen ze ook weer terug en zien ze hoe mooi en fijn het is om hier te werken. Mensen met kennis van IT-systemen die de projecten oppakken zijn heel belangrijk. Wij gebruiken de planningssoftware van PTV en kijken naar de tool Optiflow waarmee deels automatisch wordt geplant i.p.v. daar met 2 man 4 tot 5 uur over te doen, dat is winst.
Daarnaast willen steeds meer mensen hun tijd anders indelen en minder ’s avonds werken. Goed lopende systemen maken je minder afhankelijk van de inzet van mensen. Je moet als bedrijf dus wel blijven investeren in digitalisering.
Ook op HR-gebied kan je met digitalisering, en ook met hulp van AI, met minder mensen af.
De groep chauffeurs die parttime wil werken wordt steeds groter, plannings technisch is dit ook een uitdaging.
Het laden en lossen gebeurt nog veel handmatig, wij gebruiken nog geen robots. Dit is deels door de wisselende samenstelling van de te verwerken goederen.
We zijn aan het kijken voor de inzet van volautomatische palletwagens. Dat is wel een investering en aanpassing van je warehouse, maar het neemt veel werk uit handen. Dat scheelt arbeidsuren plus ze worden niet ziek. We hebben sinds vorig jaar een nieuw pand dat juist hiervoor geschikt is Bij het orderpicken doen we niets automatisch, behalve het scannen.
Arbeidsmarkt
Een grote uitdaging is om chauffeurs geïnteresseerd te krijgen om distributiewerk te gaan doen. Bij ons is het werk afwisselend met veel contact met klanten. De ene chauffeur vindt dit juist heel mooi. Je bent het verlengstuk van onze klant naar haar klant. Maar dat moet je als chauffeur wel leuk vinden, sommigen rijden liever 3 keer op een dag alleen van A naar B. Het past ook wel bij onze organisatie dat ook het laatste bezorgstukje klantgericht is.
Om (jonge) mensen geïnteresseerd te krijgen voor het vak, hebben we veel contacten met scholen en het UWV. We zijn zeker online goed zichtbaar en hebben daar ook een behoorlijk marketingbudget voor vrijgemaakt. We zijn blij om onlangs gekozen te zijn tot het tweede beste Leerbedrijf in Transport en Logistiek. Het aantal leerlingen dat kiest voor logistiek wordt ieder jaar kleiner, ook als bedrijven hebben we daar een rol in.
De branche moet in een positiever licht komen!
Hoe kijk je naar Vijfsterren Logistiek?
Vijfsterren Logistiek zou in samenwerking met organisaties als LCB, STL, TLN en Logistiekelingen een mooie rol kunnen spelen in het opkrikken van het imago van logistiek en dit breed trekken naar onderwijsinstellingen en overheidsorganen.
Met een platform om samenwerken en kennisdelen in de regio Uden/Veghel, Oss en Den Bosch te stimuleren. Het zou mooi zijn om daar een paar grote kartrekkers voor te hebben, zodat er ook budget is om hier een professionaliseringsslag in maken. Venlo Supply Valley is een mooi voorbeeld van goede samenwerking.