Terugblik:
Innovatieve Start-ups maken alles voor het eerst mee: nieuw in de markt, nieuwe klanten aantrekken, eerste medewerkers aannemen, managen van plotseling snelle groei, de eerste stappen over de grens. CEO’s van grote bedrijven hebben deze processen meermaals doorlopen en hebben daarmee een schat aan kennis en ervaring waarvan start-ups kunnen leren. Als CEO heb je alles al meegemaakt en heb je behoefte aan innovatie, frisse ideeën en een andere kijk op de business. Start-ups brengen dingen mee waar CEO’s van kunnen leren.
Daarom organiseerde OndernemersLift+ in samenwerking met Vijfsterren Logistiek op 30 september 2021 in Dome-X in Oss al weer de achtste editie van ‘CEO meets Start-up’. Een mooie manier om van elkaar te leren, te inspireren, te verbinden of misschien nog wel meer. Terugkoppeling uit eerdere edities leert dat de CEO’s inspiratie opdoen door de pitches en de discussies met de Start-ups. De Start-ups vertrekken met nieuwe inzichten, nieuwe connecties en soms ook met een nieuwe klant, mentor of investeerder.
Het programma werd geleid door Ad Crommentuijn van OndernemersLift+ en na een korte inleiding van Pieter Keeris over Vijfsterren Logistiek en Huub Dormans over OndernemersLift+, waren de Start-ups aan de beurt.
De Start-ups hadden vier minuten de tijd om hun idee/onderneming te pitchen en gingen daarna in gesprek met de CEO’s/Experts. Over welke stappen ze nu kunnen zetten, wat zijn hun sterke punten, waar kan nog wat verbeterd worden, met wie moeten ze contact leggen en andere waardevolle tips. Het belangrijkste is steeds dat je als Start-up snapt welk probleem je op wilt lossen, niet alleen vanuit jezelf gedacht, maar vooral vanuit jouw klant gezien.
Ook tijdens de pauze en borrel achteraf hadden zij ruim tijd om met de CEO’s/Experts én elkaar te sparren.
De Start-up’s die dit jaar hun plannen presenteerden zijn:
• Bas Koning – Techwolves/Chef du Web
Instructies en productinformaties zijn vaak niet gebruiksvriendelijk of flexibel aan te passen. Techwolves levert Augmented Reality (AR) toepassingen, waarmee op een laagdrempelige manier instructies en kennis gedeeld kunnen worden. Door een digitale informatielaag te leggen op een fysiek product. Of simpel uitgelegd; er wordt een code op een product geplaatst, met een app op je telefoon kan je deze code scannen en je krijgt direct de instructies of kennis die je nodig hebt. Bijvoorbeeld interessant voor verhuurbedrijven van elektrische fietsen/scooters, auto’s, campers/caravans/boten of gereedschap, maar deze techniek is natuurlijk veel breder inzetbaar.
Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Bas via www.chefduweb.nl.
• Morvann van Eyk – AgriPER
Door steeds drogere zomers is het beregenen van gewassen voor agrariërs een must geworden. Met de huidige aggregaten op diesel worden de kosten daardoor steeds hoger en het is niet milieuvriendelijk. AgriPER heeft het eerste mobiele opvouwbare zonne-aggregaat ter wereld gebouwd. Deze levert voldoende stroom voor een professionele pomp en is ook inzetbaar voor andere doelen, zoals het opladen van een elektrisch voertuig of terugleveren van stroom aan het net. Én het werkt stil, gemakkelijk en vooral schoon, de uitstoot van CO2 en rookgassen is 0%. AgriPER zoekt nog bedrijven die het zonne-aggregaat in de praktijk willen testen.
Wil je hier meer over weten? Ga dan voor meer informatie en contact naar www.agriper.nl.
• Kiran Doerga – Mama Su
Steeds meer mensen willen een gezonde, smakelijke en voedzame maaltijd, maar door een drukke levensstijl komt het er niet altijd van deze zelf te koken. In de supermarkten liggen te weinig authentieke exotische maaltijden. MamaSu staat voor lekkere, authentieke, kwalitatieve Surinaamse gerechten of producten die zijn ontstaan in de keuken van de Surinaamse moeders. Op dit moment zijn de dagverse maaltijden online/lokaal te bestellen en daarnaast wordt er gewerkt aan een eigen productlijn met oa. sambals, kruiden, specerijen, sauzen en snacks. Maar het doel is door te groeien zodat heel Nederland kan genieten van de authentieke Surinaamse keuken.
Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Kiran via www.mamasu.nl.
• Jos de Jonge – HelloContainer
Containerschepen zijn erg milieuvervuilend, ze stoten oa. CO2 en stikstofoxide uit, met water- en luchtvervuiling als gevolg. Het boeken van containers wordt beheerst door partijen die niet gedreven worden door innovatie; zij zien verduurzaming en automatisering als grote bedreigingen, het gevolg hiervan is dat er geen transparantie en innovatie is. De oplossing van HelloContainer hiervoor is een digitaal platform voor exporteurs van containers, waar alles zelf te beheren is, en dat inzicht en controle geeft. Niet alleen voorzien ze de klanten van een compleet overzicht met betrekking tot prijzen, vaarschema’s en kwaliteit, maar ook de hoeveelheid CO2 uitstoot wordt in beeld gebracht. Door verschillende opties op een rij te zetten, sporen ze hun klanten aan tot het maken van duurzamere keuzes. Daarnaast digitaliseert HelloContainer administratieve handelingen, zoals het opmaken van offertes, exportdocumenten en communicatie met vervoerders en havens. Uit de ervaringen tot nu toe blijkt dat er zo schoner, voordeliger, sneller én efficiënter gewerkt kan worden. Hun doelgroep is exporteurs die voorop lopen en CO2 willen besparen, daarnaast zoeken ze IT-professionals voor hun team met goed gemotiveerde specialisten.
Wil je hier meer over weten? Ga dan voor meer informatie en contact naar www.hellocontainer.com.
• Bas Kuntz – Izipack
Er worden zo’n miljard pakketjes besteld per jaar en bezorgers rijden af en aan, dat is niet heel efficiënt. Daarnaast stoten bestelbussen in de woonwijk CO2 en stikstof uit en vormen ze een groot risico voor de verkeersveiligheid. Izipack werkt daarom aan een korte logistieke keten waarbij slimme pakketkluizen aan de randen van de stad worden gevuld en geleegd door een lokale hubpartner, er zijn hubs verspreid door het hele land. Daarnaast heb je zelf controle wanneer jouw pakketje geleverd wordt en kan je meerdere pakketjes tegelijk laten bezorgen. Er rijden dan minder bestelbussen door de wijk of er kan gebruik gemaakt worden van nog duurzamere fietskoeriers.
Wil je hier meer over weten? Ga dan voor meer informatie en contact naar www.izipack.nl.
• Marloes Weerepas en Janneke Bergholtz – Maasheggen Kruiden/De Meerstoel
Marloes en Janneke zien 2 problemen; het natuurlandschap in UNESCO Maasheggen is sterk achteruit gegaan, en goed en gezond koken is lastig, want je weet vaak niet wat er achter een product schuilgaat. De Maasheggen Kruidenthee bestaat uit drie alledaagse, krachtige en gezonde kruiden. De meidoorn, vlierbloesem en rode klaver, zomaar te vinden in het UNESCO biosfeergebied de Maasheggen. Niet alleen lekker maar ook gezond. Deze kruiden dragen bij aan de biodiversiteit van de Maasheggen. Het is hun doel om de kruiden en planten die ze oogsten het jaar erop extra te zaaien. Er wordt veel samengewerkt met boeren, vrijwilligers, landschapsbeheer en dagbesteding uit de omgeving. Deze thee wordt op dit moment kleinschalig geproduceerd en is te verkrijgen via De Meerstoel, maar ze zijn nog op zoek naar meer verkooppunten en andere manieren om uit te breiden.
Wil je hier meer over weten? Ga dan voor meer informatie en contact naar www.meerstoel.nl/maasheggenthee.
• Lars Heemskerk – Augmex (was helaas verhinderd)
Wil je hier meer over weten? Ga dan voor meer informatie en contact naar www.augmex.com.
OndernemersLift+ en Vijfsterren Logistiek willen CEO’s/Experts Koen Manders (Manders BV), Martin Smits (SPS BV), Theo van Kempen (Trouw Nutrition), Damian van Essen (Vidox Media) en Nick Tulling (Werk en Vakmanschap Oss) hartelijk danken voor hun deelname aan deze inspirerende bijeenkomst.
Informatie:
Voor meer informatie over dit jaarlijkse event kan je contact opnemen met Pieter Keeris via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl of 06-15006728.