Van 22 april t/m 2 juni ligt de Notitie Reikwijdte en Detailniveau ter inzage. Hierin staat welke oplossingen (alternatieven) de provincie verder wil onderzoeken in een milieueffectrapportage en hoe deze onderzocht worden. Iedereen kan op de notitie reageren door het indienen van een zienswijze.
De verbeterde N279 is een belangrijke stap dichterbij. Met het publiceren van de zogeheten Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) liggen nu vijf alternatieven op tafel die kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van de provinciale weg. Tot en met 2 juni kan iedereen op de NRD reageren.
De provinciale weg N279 tussen Asten en Veghel loopt zeker in de ochtend- en avondspits steeds voller. Daarom werkt de provincie Noord-Brabant samen met zes gemeenten, het waterschap Aa en Maas en met Rijkswaterstaat aan de verbetering van de N279. Het eerdere Provinciaal Inpassingsplan (PIP) om te komen tot een betere N279 werd door de Raad van State vernietigd. Dit proces vraagt dan ook uitdrukkelijk om zorgvuldigheid, waarbij veel verschillende belangen en ontwikkelingen worden meegewogen.
Dit nieuwe traject startte in mei 2024 formeel met het in beeld brengen van mogelijke oplossingen voor de provinciale weg. Dat gebeurde met input vanuit de gemeenten Meierijstad, Laarbeek, Gemert-Bakel, Helmond, Deurne en Asten. Net als van dorpsraden, natuurpartijen, ondernemers, agrariërs en omwonenden. In totaal kwamen meer dan vijfhonderd reacties binnen die allemaal zijn beoordeeld. In een tweetal selecties is bepaald welke aangedragen oplossingen realistisch zijn.
Vijf alternatieven
Alle overgebleven alternatieven zijn nu opgenomen in de NRD. Het zijn vijf alternatieven, waarvan de effecten op onder meer leefbaarheid, gezondheid en milieu in de volgende fase verder onderzocht worden met een zogeheten MER-beoordeling. Zodat straks precies duidelijk is welke oplossingen inpasbaar en effectief zijn. De uiteindelijke keuze voor de N279 zou kunnen vallen op één van die alternatieven. Maar het kan evengoed een combinatie zijn die elementen bevat uit meerdere alternatieven.
• Alternatief 1 legt de nadruk op het beperken van extra ruimtegebruik. Door aanpassingen te doen die minimaal nodig zijn om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid te verbeteren, met zo min mogelijk invloed op de leefbaarheid.
• Alternatief 2 legt meer focus op het verbeteren van de bereikbaarheid. Over bijna het gehele tracé wordt in deze variant een middenberm toegevoegd. Ook wordt een aantal kruisingen ongelijkvloers gemaakt.
• Alternatief 3 richt zich vooral op het vergroten van de capaciteit, door het toevoegen van extra rijsroken. Bij Veghel en Helmond komt in dit alternatief een parallelstructuur waarmee doorgaand verkeer gescheiden wordt van lokaal verkeer.
• Alternatief 4 onderzoekt verschillende mogelijkheden voor een omleiding rondom Veghel. Voor de rest van het tracé zal deze optie gecombineerd worden met een van de andere alternatieven. Vooralsnog is dat alternatief 1.
• Alternatief 5 betreft een omleiding bij Dierdonk. Dit alternatief biedt verkeerskundige meerwaarde, maar heeft ook een grote impact op de omgeving van de weg. Door bij Helmond zowel de omleiding als aanpassingen aan het huidige tracé mee te nemen in het vervolgonderzoek, kunnen we in de volgende fase beter onderbouwd een keuze maken.
“We zetten vandaag een hele belangrijke stap”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). “Of je nou ondernemer bent in Veghel of forens in Helmond: we willen allemaal vlot en veilig over de N279 kunnen rijden, met zo min mogelijk overlast voor de omgeving. Dat betekent dat we zorgvuldig moeten zijn en de beste oplossingen moeten kiezen voor de lange termijn. De publicatie van de NRD is daarin een belangrijke mijlpaal. Intussen zitten we natuurlijk niet stil. Met kleine maatregelen maken we de N279 nu al veiliger, zoals met de sloop van De Sluis en het wegnemen van gevaarlijke oversteken. En we zetten vol in op het aantrekkelijker maken van andere vormen van vervoer. Bijvoorbeeld door beter ov en een snelfietspad tussen Gemert en Helmond”
Reageren op de NRD (indienen zienswijze)
De NRD ligt vanaf vandaag zes weken ter inzage, iedereen kan tot en met 2 juni een zienswijze indienen. Deze zienwijzen worden verwerkt in een nota die samen met de NRD wordt vastgesteld door Gedeputeerde Staten in het najaar van 2025. De informatie die de MER-beoordeling oplevert, moet leiden tot de best haalbare oplossing voor de N279: het voorkeursalternatief. De planning is op dit moment dat het voorkeursalternatief eind 2026 wordt vastgesteld.
Lees in dit artikel hoe u een zienswijze kunt indienen. Naar artikel ‘hoe reageren op de NRD’
Ga voor het hele artikel naar de website van Provincie Noord-Brabant.