Onderzoek: Niet volledig automatiseren maar combinatie mens robot zorgt voor meest efficiënte logistieke operatie

Zo efficiënt mogelijk werken in het magazijn? Niet volledige automatisering is de oplossing, maar de combinatie mens en robot.
 
Automatisering is vandaag de heilige graal in de logistieke wereld. Bedrijven investeren en masse in slimme oplossingen en wie het nog niet doet moet het doen vinden logistieke managers. De komende jaren wordt dat alleen maar meer, zeker qua cobots wordt er een forse toename verwacht.
 
Mens en robots
Maar wie zijn logistieke proces zo efficiënt mogelijk wil inrichten, moet niet doorslaan in volledige automatisering. De mens is van onschatbare toegevoegde waarde. De combinatie van mens en robot in het distributiecentrum leidt immers tot grotere efficiëntie dan volledige automatisering.
 
Wereldwijd onderzoek automatisering
Dat blijkt uit een mondiale studie stellen René de Koster, hoogleraar logistiek en operations management aan de Erasmus Universiteit en Debjit Roy is hoogleraar operationele en besluitvormingswetenschappen aan het Indian Institute of Management Ahmedabad, India. Zij hebben hun bevindingen gepubliceerd op Harvard Business Research.
 
Zij hebben de prestaties bestudeerd van verschillende volledig gerobotiseerde orderafhandelingssystemen van bedrijven over de hele wereld, waaronder Witron, AutoStore, Ocado, OPEX, Exotec, Kiva Systems (nu Amazon Robotics), LiBiao en Locus Robotics.
 
Conclusie onderzoek
Hun conclusie: wanneer er veel robots nodig zijn om een ​​bepaald doorvoerniveau te bereiken, wordt het systeem onbetaalbaar. Daarentegen ontdekten ze dat magazijnsystemen over het geheel genomen veel efficiënter werken als mensen goed geïntegreerd zijn in geautomatiseerde processen en operationele ontwerpkeuzes, zoals beperkende menselijke werkzones, effectief worden geëvalueerd.
 
Mens-robot-samenwerkingssystemen (of ‘cobots’), die zijn overgenomen door bedrijven als DHL en CEVA, zagen voordelen zoals kortere reistijden en vermoeidheidsniveaus, hogere productiviteit en meer gemotiveerde werknemers, aldus De Koster en Roy. DHL werkt onder meer met cobots in zijn logistieke operatie voor Ikea. Ceva werkt in Nederland onder meer met cobots van Locus Robotics en heeft tientallen Skpypods van Exotec omarmt in zijn dc in Roosendaal.
 
Werktevredenheid personeel
Naast dat het beter is voor de procesefficiëntie, maakt een mens-robot samenwerking het systeem ook prettiger voor de medewerkers, is een andere conclusie. “Werknemers vertellen ons dat hun werk nu interessanter en veiliger is, en dat de robots hen helpen minder fouten te maken.” Operators van een groot extern logistiek bedrijf in Nederland vertelden de onderzoekers: “Het voelt supergaaf om met robots te werken” en “Dankzij de robots hoef ik nu veel minder kilometers te lopen.”


Dit is een artikel van Warehouse Totaal.