Rijden op waterstof is een alternatief naast rijden op een batterij. De nieuwe Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM) maakt het voor tankstations en vervoerders interessanter om te investeren in waterstof. Ondernemers kunnen de subsidie vanaf 15 juli aanvragen.
Einde kip-ei-discussie
Om een waterstoftankstation rendabel te krijgen, zijn er gemiddeld 10 tot 15 waterstofvrachtwagens nodig. De nieuwe SWIM-regeling stelt daarvoor € 22 miljoen euro beschikbaar in 2024. De verwachting is dat ook de komende jaren de regeling open gaat.
Om een waterstoftankstation rendabel te krijgen, zijn er gemiddeld 10 tot 15 waterstofvrachtwagens nodig. De nieuwe SWIM-regeling stelt daarvoor € 22 miljoen euro beschikbaar in 2024. De verwachting is dat ook de komende jaren de regeling open gaat.
In de aanvraag moeten de ondernemers in ieder geval één waterstoftankstation en meerdere vrachtwagens of (bestel)bussen opnemen. Zo komt er een einde aan de kip-ei-discussie: Of je eerst waterstoftankstations bouwt zodat je er kunt tanken. Of dat je eerst voertuigen nodig hebt die het tankstation rendabel maken.
Het is daarnaast niet nodig dat de deelnemende partijen alleen bij “hun eigen” waterstoftankstation tanken. De regeling moet er juist voor zorgen dat er bij zowel nieuwe als bij bestaande tankstations meer getankt zal worden.
Veelbelovend alternatief
Rijden op waterstof is naast batterij-elektrische voertuigen een veelbelovend alternatief voor schoon rijden. Vooral voor zwaar vervoer is de techniek interessant. Waterstofvoertuigen hebben een grote actieradius en brengen geen lange laadbeurten en minder problemen met het stroomnet met zich mee.
Rijden op waterstof is naast batterij-elektrische voertuigen een veelbelovend alternatief voor schoon rijden. Vooral voor zwaar vervoer is de techniek interessant. Waterstofvoertuigen hebben een grote actieradius en brengen geen lange laadbeurten en minder problemen met het stroomnet met zich mee.
Demissionair minister Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: “Waterstof kan echt gaan doorbreken. De belofte van waterstof is er al jaren. Zeker voor ondernemers die over langere afstanden schoon willen rijden met een zwaardere auto, bijvoorbeeld een vrachtwagen, kan waterstof ideaal zijn. Maar dan moeten er wel tankstations zijn en moet er genoeg te kiezen zijn voor ondernemers. Het wordt tijd dat we ervoor zorgen dat waterstof zijn belofte in gaat lossen.”
Minimaal 30 waterstoftankstations
Het doel van de SWIM is toewerken naar een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations. Momenteel zijn er 21 waterstoftankstations in Nederland, die niet allemaal geschikt zijn voor zwaar wegvervoer. In de EU is afgesproken dat er in 2030 langs alle Europese hoofdsnelwegen waterstoftankstations te vinden zijn. Voor ons land moeten dat er minimaal 30 zijn, verspreid over het hele land.
Subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM)
Het doel van de SWIM is toewerken naar een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations. Momenteel zijn er 21 waterstoftankstations in Nederland, die niet allemaal geschikt zijn voor zwaar wegvervoer. In de EU is afgesproken dat er in 2030 langs alle Europese hoofdsnelwegen waterstoftankstations te vinden zijn. Voor ons land moeten dat er minimaal 30 zijn, verspreid over het hele land.
Subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM)
Dit is een artikel van RVO.