West-Brabant winnaar Logistieke Hotspot 2023

Brabant mag zich wederom trotse winnaar noemen van de Logistieke Hotspot van het jaar. Sinds 2017 valt deze prijs steevast in Brabant. De eer viel deze keer toe aan de regio West-Brabant. Den Bosch-Oss-Veghel eindigde dit jaar op een 4de plaats.

Vorig jaar was de top drie een volledig Brabantse aangelegenheid met de omgeving Tilburg-Waalwijk op nummer 1, Den Bosch-Oss-Veghel op 2 en West-Brabant op 3. Dit jaar hebben de runners-up Almere-Lelystad-Zeewolde en Keypoint Midden Limburg (Roermond-Weert) de andere plekken in de top drie weten te veroveren. Niettemin gaat Brabant weer fier aan de leiding. “We zijn supertrots op West-Brabant en vooral ook dat de prijs in Brabant blijft”, reageert Daan Quaars. “Vanuit mijn nieuwe rol als directeur van Logistics Community Brabant behartig ik de belangen van héél logistiek Brabant, dus het zou mooi zijn als alle Brabantse regio’s volgend jaar weer in de top drie vertegenwoordigd zijn. Want deze provincie is feitelijk dé logistieke regio van het land.”

“Het Brabantse succes komt niet alleen vanwege de gunstige geografische ligging, zegt Daan. Ook door de complete mix van vervoersmodaliteiten, de beschikbaarheid van geschoold personeel, de infrastructuur en de hechte samenwerking tussen ondernemers en overheid. Daarnaast zetten de logistieke ‘hotspots’ in de provincie ook vol in op innovatie, verduurzaming en digitalisering. “Dat worden echt de belangrijkste trends voor alle logistieke hotspots de komende jaren.”

Logistieke Hotspots-verkiezing
De jaarlijkse prijs voor de beste logistieke hotspot werd tijdens de Summit Logistieke Hotspots 2023 in ontvangst genomen door de nieuwe LCB-directeur Daan Quaars die per 1 december Leo Kemps opvolgt, Remco Heus, account manager bij de Port of Moerdijk, en Jack Zagers, directeur bij Otentic Logistics.

De Top 20 Logistieke Hotspots van Nederland – 2023
De regio West-Brabant (Oosterhout-Breda-Roosendaal-Bergen op Zoom-Moerdijk) is door een panel van 49 experts gekozen tot nummer 1 logistieke hotspot van Nederland.

In de top 10 worden (1) West-Brabant, (2) Almere-Lelystad-Zeewolde en (3) Keyport Midden-Limburg gevolgd door (4) Oss-Veghel-’s-Hertogenbosch (was 2 in 2022), (5) Zuid-Limburg Maastricht-Heerlen-Sittard-Geleen (was 11 in 2022), (6) A12 Corridor (Lansingerland-Zoetermeer-Zuidplas-Waddinxveen, was 6 in 2022), (7) Tilburg-Waalwijk (was 1 in 2022), (8) Rivierenland (Tiel-Geldermalsen-Zaltbommel, was 7 in 2022), (9) Venlo-Venray (was 8 in 2022) en (10) Arnhem-Nijmegen (was 5 in 2022).

West-Brabant maakt al sinds 2016 deel uit van de top drie van het jaarlijkse onderzoek van Logistiek.nl, op basis van de bevindingen van een onafhankelijk panel. In totaal deden 49 experts uit de volle breedte van het logistiek spectrum mee. De overall-score kwam tot stand door de ranking van de experts op vragen over personeel, bouwgrond, brownfields en duurzaamheid van minimaal tien hotspots te combineren met de uitgebrachte stemmen op de overige items. Voorkeursstemmen werden gegeven voor de items: motivatie van het personeel, infrastructuur, bereikbaarheid van de hotspot, de mate van e-fulfilment, de mate van crossborder logistiek, de meest geschikte nationale hotspot en de medewerking van gemeentes.

Kleine verschillen in de top van het klassement
De verschillen qua score tussen de nummers twee en zeven in de ranglijst Logistieke Hotspots is heel gering. Vrijwel alle hotspots lopen tegen de grenzen van de groei en ruimtegebrek aan. ‘Logistiek in een uitdagende markt’ was niet voor niks het thema van de Summit Logistieke Hotspots 2023 in de Innovation Hub van Supply Chain Valley op het 400 hectare omvattende bedrijventerrein Trade Port Noord bij Venlo.

Uitdagingen zijn er genoeg voor een sector die vanuit de samenleving onder druk is komen te staan. Veel grote ontwikkelingen zoals bedrijventerrein Haven in Waalwijk en Logistiek Park Moerdijk (tot voor kort) en de aanleg van infrastructuur, zoals verbreding van snelwegen liggen stil vanwege de stikstofcrisis. En er zijn meer vragen. Waar is nog wel ruimte en personeel beschikbaar, ook voor stadsdistributie? Waar moeten arbeidsmigranten wonen? Is er eigenlijk wel stroom? Zijn de torenhoge huren nog op te brengen? En vooral: wat zijn de praktische oplossingen?

Bron: Logistiek.nl 

Dit is een artikel van LCB.