We maken ons op voor de transitie naar zero-emissie energieleverancier

Ondernemers in de omgeving van Nieuwegein kunnen sinds 2021 met hun personenauto’s en bestelwagens waterstof tanken bij Van Kessel. Niet alleen ‘launching customer’ Jos Scholman maakt er gebruik van, merkt Stan van Kessel, vierde generatie in familiebedrijf Van Kessel, op. Meer dan de helft van het aantal tankbeurten komt voor rekening van andere bedrijven.
“Het gaat stap voor stap. Logisch, want de aanschaf van werkmaterieel of auto’s met een brandstofcel is op dit moment drie- tot zesmaal duurder dan een dieselvariant.”

Ruimte beschikbaar
Van Kessel exploiteert een netwerk van Greenpoint tankstations in Nederland. Op logistieke knooppunten wil hij daarmee tanklocaties realiseren waar bedrijven terecht kunnen voor HVO fossielvrije diesel, snelladers voor elektriciteit en groene waterstof. “We hebben er de ruimte voor beschikbaar en voor een aantal locaties zijn de vergunningen voor plaatsing van een waterstof-pomp aanwezig,” vertelt hij in de hoofdvestiging in Milheeze. “We starten in gebieden waar een verlader en vervoerder, of een groep van bedrijven, de transitie naar batterijelektrisch of waterstof wil maken. Het gaat om een grote investering en we komen er niet door enkel aan de kant te blijven applaudisseren.”
 
Geschiedenis van transities
Van Kessel bestaat 102 jaar en terugblikkend bestaat de historie uit een aaneenschakeling van energietransities. Stan vertelt dat het begon met de handel in lampolie en dat later steenkool, huisbrandolie en centrale verwarming in het geschiedenisboek zijn gekomen. “We zijn nu leverancier van smeermiddelen, benzine en diesel. De vraag naar smeermiddelen blijft, maar de vraag naar benzine en diesel zal afnemen. Nu maken we ons op voor de transitie naar zero-emissie energieleverancier en dan speciaal voor bedrijven.”“We leveren momenteel al laadpalen aan bedrijven, maar we verwachten dat elektrische trucks ook vaak onderweg even snel moeten kunnen bijladen. Daarnaast zal waterstof tanken toch vooral op tankstations gaan gebeuren. Een station inrichten met laadpalen en waterstofpompen vraagt grote investeringen en heel veel ruimte, met veiligheidscontouren ten opzichte van omliggende woningen en bedrijfsgebouwen.”
 
Nieuwe locaties
Met de ingebruikname van een waterstofpomp bij de Greenpoint in Dordrecht heeft Van Kessel nu twee locaties. Stan zegt serieuze gesprekken te voeren met bedrijven in Veghel, Asten, Ede en Haps. “Maar ook in Bleiswijk, Sliedrecht en Zeewolde bestaat belangstelling.”Voor de bevoorrading van de tankstations met waterstof heeft Van Kessel geïnvesteerd in vijf opleggers. Met een zesde die door een afleverinstallatie aan boord als mobiele afvulinstallatie dienst doet voor materieel in grond- water- en wegenbouw. “Een graafmachine met een waterstoftank werkt zero-emissie en daarmee zijn werkzaamheden in de buurt van natuurgebieden uit te voeren. Wij zorgen ervoor dat die graafmachine kan blijven draaien. Nog wel met een trekker voor de oplegger die op HVO rijdt, want de ADR verbiedt het gebruik van elektrische of waterstoftrekkers voor transport van gevaarlijke stoffen. Dat zal bij de komende herziening van het ADR wel veranderen, hoop ik.”
 
Zelf produceren
Transport verminderen door zelf bij tankstations waterstof te produceren is iets dat wat Van Kessel betreft ook tot de mogelijkheden behoort. “Maar we moeten dan wel groene waterstof kunnen maken. We zijn nu met projecten bezig in Oude-Tonge en Nieuwegein om zelf groene waterstof te kunnen produceren.”

Interview en foto door Ed Coenen. Dit interview met Stan van Kessel verscheen eerder in Evofenedex magazine.


Van Kessel gaat elektrische truck inzetten voor distributie van smeermiddelen en AdBlue

Groot nieuws: wij hebben een elektrische truck besteld! Het gaat om een Volvo FM Electric 4×2 trekker met een vermogen van 490 kW en een actieradius van 300 kilometer. De truck zal ingezet worden voor de distributie van smeermiddelen en AdBlue.

Stan van Kessel geeft meer uitleg: “We hebben besloten tot aanschaf van deze truck enerzijds omdat we erg bezig zijn de het verlagen van de CO2 voetafdruk van ons transport. Maar de belangrijkste reden is dat we zelf ervaring op willen doen met wat er allemaal komt kijken bij de inzet van een elektrische truck, en dan met name op gebied van laadinfrastructuur en het kostenmodel.”

Ervaring opdoen met opladen en HBE’s
“We gaan deze truck zowel ’s nachts thuis opladen als onderweg bij de fastchargers op onze Greenpoint locaties om zoveel mogelijk ervaring op te doen”, aldus Stan van Kessel. “Daarnaast gaan we ook HBE’s genereren en kijken wat dat met de kilometer kostprijs doet.”

De truck is besteld bij BAS Trucks in Veghel, één van de grootste leveranciers van elektrische trucks in Nederland. Hij wordt naar verwachting in Q1 2024 uitgeleverd. Op onze Linkedin pagina zullen we regelmatig updates posten over onze ervaringen. Wordt vervolgd!


Dit zijn artikelen van Van Kessel.