Vrouwen in de sector transport en logistiek

Goed en genoeg personeel vinden blijft voor de sector transport en logistiek een uitdaging. Een belangrijke groep voor de instroom zijn vrouwen. Het aandeel vrouwelijke werknemers neemt toe. De instroomcijfers van vrouwen liggen boven de uitstroom. Hieronder een greep uit onze Arbeidsmarktrapportage 2023.
 
Aandeel vrouwen in de sector transport en logistiek
Eind 2022 is 13% van de werknemers in de sector vrouw (bijna 22.000 vrouwen).
Het aantal vrouwelijke werknemers neemt toe en zal naar verwachting de komende jaren ook verder toenemen. Het aandeel vrouwen dat werkt (vrouwelijke beroepsbevolking) groeit. De meeste vrouwen in de sector zijn werkzaam in finance/sales/ administratie/ICT. Daarna volgen de functies vrachtwagenchauffeur en manager/directeur/verantwoordelijke voor de vestiging.
 
Aandeel vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs neemt toe
In het tweede kwartaal van 2023 is bijna 5% van de chauffeurs in de sector vrouw. Het aandeel vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs neemt de laatste jaren steeds verder toe. Onder logistiek medewerkers en transportplanners (werkzaam binnen en buiten de sector transport) is het aandeel vrouwen 25%.

In bijna twee derde van bedrijven in de sector werken vrouwen
In 63% van de bedrijven in de sector zijn vrouwen werkzaam. Bij bedrijven met vrouwen werken gemiddeld 3 vrouwen. Bij kleine bedrijven (max. 20 werknemers) met vrouwen werkt gemiddeld 1 vrouw, bij middelgrote bedrijven werken gemiddeld 3 vrouwen en bij grote bedrijven (101+ werknemers) gemiddeld 29 vrouwen.

Personeels- en baankenmerken vrouwen in sector
• Bijna een derde van de vrouwen die werken als vrachtwagenchauffeur heeft een flexibel contract. Voor mannen is dit bijna ongeveer een vijfde. Zij hebben dan een tijdelijk contract, zijn oproepkracht of uitzendkracht.
• Van de vrouwen werkzaam als transportplanner of logistiek medewerker is ongeveer een vijfde laag opgeleid. Een derde van de vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs is laag opgeleid. Van de mannelijke vrachtwagenchauffeurs is dit ruim de helft.
• De helft van vrouwelijke chauffeurs en logistiek medewerkers of transportplanners werkt parttime. 16% van de mannelijke vrachtwagenchauffeurs en 17% van de mannelijke logistiek medewerkers werkt in 2023 parttime.
• 45% van de vrouwen die werken als vrachtwagenchauffeur is jonger dan 35 jaar. Bij de mannelijke chauffeurs is dit minder dan een derde. Het aandeel 55+ is bij de chauffeurs een stuk hoger onder de mannen.

Voordelen van vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs volgens werknemers: meer aandacht voor het privéleven en tevredener klanten
Aan werknemers in de sector is gevraagd welke voordelen het heeft voor het bedrijf om vrouwelijke chauffeurs te hebben. De helft van de werknemers vindt dat er geen voordeel is van het in dienst hebben van vrouwelijke chauffeurs. Mannen en vrouwen staan dus op dezelfde voet. Werknemers die wel voordelen zien, noemen het vaakst meer aandacht voor het privéleven en meer persoonlijke aandacht.

Bekijk hier het thema vrouwen in de sector van de Arbeidsmarktrapportage 2023.



Dit is een artikel van STL.