Het beëindigen van het gedoogbeleid zou betekenen dat vanaf juli dit jaar een vrachtwagenrijbewijs nodig is om de duurzame voertuigen te mogen besturen. De Tweede Kamer wil nu dat het gedoogbeleid gehandhaafd blijft totdat er een Europese oplossing is. Een motie met dat verzoek van BBB-Tweede Kamerlid Claudia van Zanten is met ruime meerderheid aangenomen. Evofenedex, TLN, RAI Vereniging, BOVAG en VNA hadden de Tweede Kamer hiertoe opgeroepen.

Goed nieuws voor bedrijven
Dit is goed nieuws voor bedrijven die al geïnvesteerd hebben in elektrische bestelauto’s of overwegen over te stappen naar elektrisch rijden. Bijna alle Europese landen hebben momenteel een vrijstellingsregeling voor rijbewijs C. Het is daarom extra onwenselijk als Nederland hiervan zou gaan afwijken. Minister Harbers meldt dat hij nog steeds in gesprek is met de Europese Commissie, die bereid is te kijken naar mogelijkheden binnen de Europese derde rijbewijsrichtlijn.

Oplossing in overleg met Brussel
De motie van de Tweede Kamer biedt de minister extra ruimte om de gedoogconstructie te verlengen en in overleg met Brussel tot een definitieve oplossing te komen. Met de nieuwe motie is opnieuw de politieke wens geuit dat de minister afziet van de eis dat je een vrachtwagenrijbewijs moet bezitten voor het besturen van zwaardere elektrische bestelauto’s.


Dit is een artikel van Transport & Logistiek.