De structurele personeelstekorten bezorgen ondernemers veel hoofdpijn. En een oplossing op de korte termijn hiervoor lijkt allerminst eenvoudig. Maar er is ook een andere manier om tegen de factor ‘arbeid’ aan te kijken. “Misschien focussen we ons te veel op het missen van medewerkers, terwijl we ook naar de bron van arbeid kunnen kijken. Dit kan interessante inzichten bieden”, tipt bedrijfsadviseur Arjen Lagerweij van evofenedex.
Terwijl de waan van de dag regeert, worden ondernemers bijna dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van de personeelstekorten, de vergrijzing, een hoog ziekteverzuim en een hoge werkdruk. Daarbij realiseren steeds meer bedrijven zich dat harder roepen om personeel geen duurzame oplossing is.
Volgens Lagerweij is het een kwestie van ‘en-en’: “Daarom kan het raadzaam zijn om op de korte termijn anders tegen de factor ‘arbeid’ aan te kijken. Hier zitten veel quickwins waar je vaak direct van kunt profiteren. Denk hierbij aan het efficiënt organiseren van het werk of aan het implementeren van technologische middelen om de productiviteit te verhogen.”
Omdenken
Volgens Lagerweij vraag het een staaltje ‘omdenken’ om slimmer te werken. “De klantvraag is de bron waaruit arbeid ontstaat. Als de klantvraag duidelijk is, kun je zoeken naar een oplossing om de vraag naar arbeid aan te passen. Of kijken hoe je taken anders kunt organiseren. Daarna kan er gekeken worden wat digitalisering en robotisering daaraan kunnen bijdragen.”
8 verspillingen
Om omdenken te activeren in een bedrijf, is het nodig om op afstand te gaan staan van de huidige wijze van het bedienen van klanten en van de wijze waarop dit georganiseerd wordt. Om bedrijven hierbij te helpen, hebben we vanuit de ‘lean agile-gereedschapskist’ 8 verspillingen gekozen die hen daarbij kunnen helpen. Dit zijn verspillingen waarmee veel winst te behalen is om de factor ‘arbeid’ te verminderen. Enkele voorbeelden hiervan:
• Wachttijden reduceren. Denk hierbij aan het wachten van een orderverzamelaar op een inruimer die het magazijn aanvult. Of medewerkers die op elkaar wachten op dat drukke punt in je magazijn. Bijvoorbeeld waar alle snellopers staan, waar de orderbonnen moeten worden opgehaald of waar de foliewikkelaar staat. Meer voorbeelden om wachttijden te verminderen.
• Bewegingen reduceren. Denk hierbij aan het verkorten van bewegingen op de werkplek bij het verpakken. En aan zo min mogelijk lopen of rijden om de orders te verzamelen (meerdere orders tegelijk, juiste stapelvolgorde en ABC-indeling). Meer voorbeelden om bewegingen te verminderen.
Je zult versteld staan van de besparing op arbeidsuren die te realiseren is door anders te kijken naar de processen en naar de organisatie daaromheen.
Digitalisering als hulpmiddel
Naast efficiënter inrichten van processen en verminderen van verspillingen, kan digitalisering ook een handig hulpmiddel zijn om arbeidsuren te besparen. Nu zijn er natuurlijk ook tekorten in de ICT-wereld, dus niet alle digitaliseringswensen kunnen direct vervuld worden. Toch zitten de meeste bedrijven op bergen van data en hebben ze slimme software in huis die ze onvoldoende gebruiken om kostbare arbeidsuren slimmer in te zetten.
Om het wat concreter te maken, geven we enkele voorbeelden van ontdekkingen die je kunt doen door gebruik te maken van de beschikbare data uit je logistieke operatie:
• Je kunt achterhalen of bijvoorbeeld bepaalde klanten, waar je weinig omzet en winst mee behaalt, artikelen bestellen uit het ‘langzaamloper’-assortiment. Dit geeft een enorme druk op de operatie en vraagt veel aandacht van de inkoopafdeling om de voorraad van dit assortiment op peil te houden.
• Je kunt ontdekken dat bepaalde klanten soortgelijke bestelpatronen hebben. Waarom dan niet in 1 ronde meerdere soortgelijke orders verzamelen?
• Je kunt via informatie over interntransportopdrachten erachter komen dat veel afstanden worden gereden zonder daadwerkelijk producten te verplaatsen (lege kilometers). Dat proces kun je slimmer aansturen.
• Je kunt onderzoek doen naar de vulgraad van rolcontainers, pallets, containers en vrachtauto’s. Slimme planning- en stack/stapelinstrumenten kunnen helpen om een hogere beladingsgraad te realiseren.
• Je kunt erachter komen in welke processen medewerkers administratieve handelingen uitvoeren, terwijl de informatie ook in systemen staat. Hier zijn nog vele slimme koppelingen te maken.
• Zet data die uit je scanners komen slim in, zodat je onnodige controles kunt vermijden en processen kunt versnellen.
Wacht ook niet met kijken naar slimme digitaliseringsoplossingen waarbij met kunstmatige intelligentie, slimme algoritmen of met bijvoorbeeld zogeheten twin-technieken (verbeteringen testen, opleiden en simuleren in een realtime, virtuele omgeving) optimalisaties te behalen zijn.
Technieken voor het mkb
Tot slot zijn er voor het mkb steeds meer interessante technieken beschikbaar, die ervoor kunnen zorgen dat taken voor het transport van de goederen overgenomen worden door autonome mobiele robots (AMR’s). Deze robots verminderen het rijden en lopen. Er zijn ook slimme verpakkingsoplossingen die zorgen dat er minder menselijke handelingen nodig zijn.
Functies veranderen en verdwijnen
Door te digitaliseren, automatiseren of te robotiseren kunnen bestaande functies veranderen of zullen nieuwe functies ontstaan. Daarbij zijn andere vaardigheden van medewerkers gewenst. Zij moeten onder andere datagedreven kunnen werken en probleemoplossend kunnen denken.
Volgens Lagerweij is het goed om daar nu al over na te denken: “Misschien staan de plannen voor digitalisering en automatisering over een paar jaar pas op de planning. Maar het is toch goed om hier nu al mee aan de slag te gaan. Bekijk het huidige personeelsbestand en onderzoek of de kritische functies bij deze innovaties zijn in te vullen. Als je pas begint met werven en opleiden als het innovatieproject gestart is, is de kans groot dat je achter het net vist.”
Efficiëntie
Zoals je hebt gelezen, kun je een oplossing voor het personeelstekort op veel manieren aanpakken. Naast de focus op goed werkgeverschap kan het ook raadzaam zijn de oplossing te zoeken in anders kijken naar arbeid in het logistieke proces. “Dit vraagt wellicht wat creativiteit en ‘omdenkcapaciteit’, maar levert vele nieuwe inzichten en efficiëntieslagen op. Dat kan ik je verzekeren”, besluit Lagerweij.
Dit is een artikel van evofenedex.