Zijn jouw medewerkers nog blij met jou als werkgever

Stel je voor. Je werkt je suf, maar je werkgever ziet je niet en eigenlijk is je beloning ook niets bijzonders. Collega’s denken hetzelfde en maken zich zorgen of het bedrijf wel bij hen past. Een teamgevoel is er al helemaal niet. De enige reden waarom je ’s ochtends tóch opstaat en naar je werk gaat is omdat je je rekeningen nou eenmaal moet betalen.

Als jouw werknemer dit ervaart, beleeft hij of zij een slechte ‘employee experience’, ofwel: de ervaring die hij of zij als medewerker heeft bij jou als werkgever is niet goed. En dat zorgt uiteraard voor een hoog verloop, iets wat we – zeker in deze arbeidsmarkt – willen voorkomen. In dit artikel nemen we je mee in alles rondom de employee experience.

Een employee experience
Hoe je werknemer het ervaart om bij jou te werken, is belangrijk. Deze beleving is de employee experience. Het gaat dan om alles wat hij of zij tijdens het werk meemaakt en beleeft, dat met jou als werkgever te maken heeft. Met andere woorden: alle interactie tussen de organisatie en de medewerkers.

Dan kan je dus denken aan de werkzaamheden, de omgeving (werkplek), verwachtingen van werknemers, maar ook aanwezigheid of transparantie van arbeidsvoorwaarden. Duidelijke afspraken, maar ook teamuitjes. Denk maar zo: alles wat de medewerker tijdens het werken ervaart wat hem positief of negatief beïnvloedt.

Werken aan een goede beleving
Een goede employee experience biedt enkele voordelen. Allereerst voor werknemers, maar ook voor werkgevers. Deze voordelen lichten we toe. Alle positieve ervaringen dragen bij aan een enthousiaste werknemer die zich aan het bedrijf bindt en inzet voor het bedrijfsbelang. Hoe meer enthousiasme en positief gevoel er heerst onder werknemers, des te meer er een teamgevoel ontstaat. Ook draagt het bij aan een loyale werknemer: iemand die jou niet zomaar verlaat voor ‘een beter bod’. Want ook dat zien we in de krappe arbeidsmarkt, concurrenten azen op jouw grootste kapitaal: je mensen.

Dus, om toe te werken naar een sterk team, dat presteert, het goed heeft en bij je blijft, wil jij een goede employee experience verzorgen! Hoe doe je dat?

Een goede employee experience in de praktijk
Dat jij aan zet bent, is een feit. Je hebt enkele stappen te doorlopen, om te weten waar je staat. Hoe ga je nu, overtuigd van het belang, aan de slag?

Begin bij het bevragen van je mensen. Laat hen bijvoorbeeld (anoniem) een vragenlijst invullen of ga ‘live’ met ze in gesprek. Vraag wat ze nodig hebben, wat ze belangrijk vinden, waar ze van dromen. En geef de mogelijkheid om ideeën in te dienen. Zorg vervolgens voor een samenvatting van de belangrijkste punten waar je aan wilt werken. Vergeet ook niet te delen wat al goed gaat: benadruk ook de positieve kanten

Ken je waardepropositie en schrijf deze op. En dan bedoelen we niet wie jij als mens bent, maar hoe je als organisatie en als werkgever functioneert. Welke normen en waarden gelden er? Leef je deze ook na? Wat is de unieke waarde die jij als werkgever kunt bieden aan je werknemers? Schrijf ook op wat je denkt dat je grootste kapitaal, je medewerkers, belangrijk vinden. Door een goed verhaal te hebben, kun je een onderscheidende positie als werkgever in de markt innemen en trek je de werknemers aan die bij je passen.

Schakel een adviseur in. Bijvoorbeeld als je twijfelt over je beleid en de arbeidsvoorwaarden die je biedt. Of als je tips wilt over hoe je dit beleid kunt aanscherpen. Het lijkt misschien overbodig, maar je werknemers vinden dit steeds belangrijker. Het weegt zwaar. Doe er wat mee, nu je weet dat dat zo belangrijk is. Wie schakel je in? Nou, het WSP Noordoost-Brabant: neem contact op met ons.


Dit is een artikel van WSP Noordoost-Brabant.