De Koninklijke Marechaussee begint maandag 9 december met de eerder door het kabinet aangekondigde grenscontroles, meldt asielminister Marjolein Faber. Het gaat om een tijdelijke maatregel van zes maanden tegen “irreguliere migratie en migrantensmokkel”. TLN waarschuwt voor schade aan de transportsector.
De bewindsvrouw zegt dat forenzen en het economische verkeer “zo min mogelijk worden gehinderd”, zonder te melden hoe. Hierover is volgens Faber contact met de grensregio’s.
Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN) is tegenstander van de controles en benadrukt dat ze ernstige schade kunnen aanrichten in de transportsector. “Elke vertraging bij de grens leidt tot forse economische schade, oplopend tot wel 75 miljoen euro per maand aan directe schade voor de transportsector”, waarschuwt Post. “En dat is nog zonder de extra kosten die ontstaan wanneer vrachtwagens door vertraging hun aansluiting missen, zoals de veerboot in Hoek van Holland.”
Voorrangsregeling
Als de grenscontroles voor de overheid echt noodzakelijk zijn, pleit TLN voor een voorrangsregeling voor vrachtverkeer. Post stelt dat een dergelijke maatregel essentieel is om schade aan de sector te beperken. “Als vrachtverkeer voorrang kan krijgen, kunnen we de economische impact aanzienlijk verminderen”, zegt Post. Ze roept de overheid op om samen met de transportsector naar oplossingen te zoeken en vrachtverkeer te ontzien bij grenscontroles.
Naast de directe economische schade door vertragingen, maakt het ontbreken van een langetermijnoplossing de toekomstplannen voor de transport- en logistieke sector uiterst onzeker. Volgens TLN zet de komst van grenscontroles het Europese principe van open grenzen op losse schroeven, wat het voor transportbedrijven en logistieke dienstverleners lastiger maakt om duurzame en betrouwbare plannen te maken.
Geen extra geld
Om de grenscontroles uit te voeren, krijgt de Koninklijke Marechaussee geen extra geld of personeel toegewezen. Het aantal controles zal geleidelijk worden opgebouwd. Dat is volgens Faber afhankelijk van de beschikbare capaciteit bij de marechaussee.
Faber heeft de Europese Commissie, de Raad van Ministers, de EU-lidstaten en het Europees Parlement geïnformeerd over het plan. Dat moet vier weken van tevoren gebeuren, schrijft Europese wetgeving voor.
In het hoofdlijnenakkoord hebben PVV, VVD, NSC en BBB afgesproken om grenscontroles uit te voeren. In de afgelopen maand door de coalitiepartijen afgesloten asieldeal is afgesproken om daar dit jaar nog mee te beginnen. In deze serie afspraken ging de asielnoodwet die de PVV zo graag wilde van tafel, omdat NSC hier moeite mee had. In ruil daarvoor eiste PVV wel een aantal strengere of versneld uitgevoerde maatregelen, waaronder de grenscontroles.
Dit is een artikel van Transport & Logistiek.