Van Berkel blijft flink groeien

Steeds meer bedrijven willen vervoer per water, dus blijft Van Berkel flink groeien. Maar liefst 57.000 volle containers zijn er vorig jaar van en naar de containerterminals in Veghel, Oss en Cuijk verscheept. Van Berkel Logistics maakt een flinke groei door. En de rek is er nog lang niet uit, zo verzekert het bedrijf.

Vrijwel dagelijks, zo rond een uur of acht a negen, vertrekt er bij de containerterminal van Van Berkel Logistics in Veghel een schip. Nadat het in de vroege ochtenduren een fikse lading met volle containers heeft gelost, zet dezelfde kraan weer andere volle containers in het ruim van het schip. Dat schip zet vervolgens, geladen met tientallen containers, koers richting de haven van Rotterdam, om daar hetzelfde kunstje te flikken om weer volgeladen richting Noordoost-Brabant te varen. 
 
Groei containervervoer zit er lekker in

Zo varen er zo’n twintig keer per week containerschepen tussen Rotterdam en de terminals in Veghel, Oss en Cuijk, alle drie eigendom van Van Berkel Logistics. De groei van het containervervoer zit er lekker in, stelt Michel van Dijk, operationeel directeur van Van Berkel Logistics, tevreden vast. Het aantal volle containers is via de terminals in Veghel (55.000 vierkante meter), Oss (20.000 vierkante meter) en Cuijk (20.00 vierkante meter) vorig jaar met 24 procent toegenomen. Vorig jaar vervoerde het bedrijf in totaal 57.000 volle containers. Dat waren er een jaar eerder nog 46.000.

We hebben in Oss een heel mooie occasion gekocht, maar we moeten er nog wel wat aan doen.
Van Dijk ziet de nabije toekomst zonnig in. Hij verwacht dit jaar zo’n 70.000 containers te kunnen verschepen. ,,In deze regio heeft corona hard toegeslagen, maar de economie en de bedrijvigheid in deze regio is zeer vitaal gebleken. Daar profiteren we van en we leveren er tevens een bijdrage aan.” De agrarische wereld en de voedingsindustrie zijn van oudsher de grote klanten van Van Berkel Logistics. Het bedrijf heeft er zo’n duizend in totaal, in omvang variërend van één container tot een paar duizend per jaar.

Gaat via onze handen
Maar ook bedrijven als FrieslandCampina, Swinkels Family Brewers (Bavaria), Mars en Jumbo en Sligro vervoeren (een deel van hun) producten in de containers van Van Berkel. ,,Mensen hebben vaak geen idee dat wijnen uit de hele wereld via containers van ons in de winkel komen te liggen. Maar we hebben ook een klant die substraten produceert voor de zacht fruitteelt. Toch goed voor zo’n drieduizend containers per jaar.  En ook de bedden van Swiss Sense uit Uden gaan per water. Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken of het gaat via onze handen.”  

Eind vorig jaar nam de Van Berkel Groep de containerterminal van de Osse Overslag Centrale (OOC) over. OOC heeft daardoor de handen vrij om zich te richten op de andere bedrijfstak: overslag van bulk (onverpakte lading). Droge bulk, zoals zand en grind, natte bulk (olie, diesel, biobrandstoffenn) en breakbulk, oftewel goederen waarvan de hoeveelheid per stuk worden opgegeven, zoals rollen staal, zakken cacao en papier.
Het bedrijf wil zich bovendien verder ontwikkelen in het vervoer per trein.  Voor de Osse terminal aan het Burgemeester Deelenkanaal, dat beschikt over een een kade van 310 meter, voorziet Van Dijk een goede toekomst. Van Dijk: ,,We hebben in Oss een heel mooie occasion gekocht, maar we moeten er nog wel wat aan doen. Er is sprake van wat achterstallig onderhoud.” 
 
Van één container in 2004, naar de huidige 57.000. We zijn groot geworden met onze loonwer­kers­men­ta­li­teit. Niet stoppen voor het werk klaar isZo wil Van Berkel Logistics, onderdeel van familiebedrijf Van Berkel Groep, de kade in Oss stevig aanpakken en moet er onder meer een nieuwe kraan komen die de containers efficiënt van schip op de kade zet en vice versa. ,,Ook moeten we commercieel en technisch wel wat stappen zetten, maar in potentie kan het een lucratieve terminal worden.” 
Volgens Van Dijk kan de Osse terminal nog wel wat impulsen gebruiken. ,,We moeten en gaan nieuwe klanten vinden. Omdat we nu over drie terminals beschikken, kunnen die over en weer van elkaar profiteren. En, zeker net zo belangrijk, de multimodale logistiek zit overduidelijk in de lift. Steeds meer bedrijven willen vervoer per water. Dat is goedkoper, efficiënter en beter voor het milieu.”
 

Tweehonderd medewerkers
De historie van Van Berkel Logistics voert terug naar 2004, toen werd de Inland Terminal Veghel opgericht, als onderdeel van de Van Berkel Groep. Deze groep bestaat 65 jaar, heeft zo’n tweehonderd medewerkers en een jaarlijkse omzet van om en nabij de 40 miljoen euro. De tweede generatie Van Berkel, waarvan vier broers de aandelen in handen hebben, bracht de activiteiten onder in vier divisies, waaronder bouwstoffen en biomassa. Het onderdeel Van Berkel Logistics had een voortvarende start en groeide explosief in de jaren na de oprichting. Van Dijk: ,,Van één container in 2004, naar de huidige 57.000. We zijn groot geworden met onze loonwerkersmentaliteit. Niet stoppen voor het werk klaar is.”

Van levensbe­lang is de kennis die wij hebben opgebouwd van het multimoda­le vervoer. Want achter iedere container gaat een heel verhaal schuil. Vandaag de dag bestaat het team van Van Berkel Logistics uit ruim negentig medewerkers. Dit zijn deels kantoormedewerkers voor de planning en administratie, en deels kraanmachinisten en vrachtwagenchauffeurs die de eigen vloot van zes reachstackers (voertuigen waarmee container kunnen worden verplaatst), een portaalkraan, 37 vrachtwagens en acht terminaltrekkers besturen voor het voor- en natransport op de terminals. ,,Van levensbelang is de kennis die wij hebben opgebouwd van het multimodale vervoer. Want achter werkelijk iedere container gaat een heel verhaal schuil. Die wereld wordt steeds complexer. Alleen wij moeten voor iedere container minstens 170 datavelden invullen. Dat vergt kennis en ervaring. En die hebben wij in huis.”


Artikel uit Brabants Dagblad van 15-02-2021

Van Berkel Logistics