Techniek voor nieuw distributiecentrum PLUS een stevige klus

Nog ruim een jaar. Zo lang duurt het nog zeker voor supermarktketen PLUS het nieuwe distributiecentrum op Vorstengrafdonk in Oss in gebruik gaat nemen. Nu wordt het gigantische pand gevuld met techniek en dat duurt maanden.
Er zou her en der op het buitenterrein al wat onkruid gewied kunnen worden, PLUS-vlaggen wapperen vrolijk in een herfstbriesje, de slagboom staat uitnodigend open en de los- en laaddocks wachten berustend op de volle – dan wel lege – vrachtwagens.

Alles wijst er op dat het gigantische Osse distributiecentrum van de supermarktketen PLUS lijdzaam wacht om in gebruik genomen te worden. Maar dat duurt nog zeker een jaar. Want als alles volgens planning verloopt zullen pas eind 2022 of begin 2023 de eerste 270 PLUS-winkels vanuit Oss bevoorraad worden.

Het pand – gebouwd door Bouwbedrijf Van de Ven – is inmiddels geheel af en lijkt gebruiksklaar. Maar schijn bedriegt. Want hoewel er op het dak al ruim 11.000 zonnepanelen liggen, alle kantoren voorzien zijn van vloerbedekking en het bijenhotel en de nestkastjes voor de vleermuizen al bewoond zijn; moet er nog veel, heel veel werk verricht worden. En dan vooral werkzaamheden die door het Duitse bedrijf Witron uitgevoerd moeten gaan worden. Witron zorgt voor de onvoorstelbaar grote hoeveelheid techniek in het distributiecentrum, dat doorgaat voor een van de meest moderne en duurzame van Nederland.

De complete machine
Dagelijks zijn er op het Osse PLUS-terrein – gauw negentien voetbalvelden groot – zo’n tachtig tot tweehonderd mensen in de weer. Die, in opdracht van Witron of de diverse onderaannemers, het vrijwel volledig geautomatiseerde distributiecentrum stapsgewijs inrichten. ,,Zij bouwen als het ware dé complete machine. Ik noem het ook wel de fabriek. Die moet ervoor zorgen dat goederen vlot binnenkomen en er ook net zo vlot weer uit kunnen”, zegt Rowell Versleijen, als directeur Logistiek bij PLUS verantwoordelijk voor het distributiecentrum.

Er wordt nu onder andere gebouwd aan magazijnstellingen van bijna dertig meter hoog, er worden sprinklerinstallaties aangebracht, volautomatische palletliften geïnstalleerd en uiterst geavanceerde volautomatische order-picking-machines geplaatst, die straks met zo’n 30 tot 40 kilometer per uur tussen de stellingen snellen.

En die werkzaamheden duren zeker nog tot het eind van het volgende jaar, aldus Versleijen. In mei 2022 worden de eerste systemen opgeleverd en getest, zo hoopt hij. Om dan vervolgens in november 2022 bij wijze van serieuze proef in gebruik genomen te worden voor de bevoorrading van de eerste tien, twintig Plus-supermarkten. ,,En geleidelijk integreren we dan onze huidige vier distributiecentra in Midden-Beemster, Ittervoort, Hendrik-Ido-Ambacht en Haaksbergen in onze Osse vestiging. Dat gehele proces duurt ook zo’n negen tot twaalf maanden. Pas vanaf dan – eind 2023 – kunnen we al onze 270 winkel bevoorraden. Inderdaad een megaklus”, zegt Versleijen in de wetenschap dat er hoogstwaarschijnlijk nog een fusie met supermarktketen Coop volgt, die wellicht weer tot zo’n logistieke uitdaging zou kunnen leiden. Want dat zou betekenen dat het gefuseerde supermarktbedrijf samen zo’n 550 winkels telt.

Tienduizend verschillende producten
Volgens Versleijen is het nieuwe DC van PLUS state-of-the-art. ,,Moderner zal je ze niet vinden. Op deze 46.000 vierkante meter gaan we ruim tienduizend verschillende producten opslaan. Alles wat niet gekoeld of bevroren is. Van zakken chips tot potjes sambal en van kratten bier tot flacons met shampoo. In totaal kunnen we straks 26.000 pallets opslaan. Het merendeel van alle artikelen moet vervolgens volledig automatisch omgepakt worden op verzameltrays.

Het gigantische distributiecentrum in Oss – een van de grootste gebouwen in de wijde omgeving – is opgedeeld in min of meer drie delen met eigen los- en laaddocks, in totaal zijn er 92 deuren. De docks met de 100-nummers vormen de emballage. Die met de 200-nummers is voor de uitgaande producten naar de winkels en de deuren met 300-nummers zijn voor alle inkomende goederen. Dagelijks zullen een paar honderd vrachtwagens af en aan rijden. De leveranciers komen hun eigen producten brengen. Mooi weetje: via een zogeheten ‘kettingbaan’ kan een vrachtauto – vol geladen met bijvoorbeeld drankenpallets – binnen twaalf minuten volkomen automatisch gelost worden.

In het nieuwe DC zullen vanaf begin 2023 ruim driehonderd mensen aan het werk zijn. Voor de ‘kernteams’ – zij die de leiding over het totale proces hebben – worden inmiddels al medewerkers geworven. Ook Witron – dat in het DC verantwoordelijk blijft voor de techniek – is al op zoek naar zo’n vijftig technici. Zij gaan het onderhoud en services uitvoeren. ,,We gaan volgend jaar zeker veel nieuwe collega’s in Oss en omgeving werven. Iedereen krijgt uitgebreide training en opleiding. Dat is noodzakelijk, want er mogen straks geen fouten gemaakt worden. Dat zouden we anders meteen merken in onze winkels.”

Dit is een artikel van Brabants Dagblad.