Tachograaf wordt nog slimmer

Internationale wegvervoerders moeten zich voorbereiden op nieuwe tachograafregels. Met de komst van de geavanceerde smart tacho 2 verandert er het nodige in de wetgeving en komen er meer controlemogelijkheden.

Nieuwe regels voor internationaal wegvervoer
In relatief hoog tempo gaat er veel gebeuren met tachografen. Werd in juni 2019 nog de smart tacho 1 ingevoerd – in de volksmond ‘de slimme tachograaf’ genoemd – eind van de komende zomer is het al de beurt aan smart tacho 2, het nóg slimmere broertje. Bij nieuw geregistreerde vrachtauto’s die naar het buitenland rijden, moet die tachograaf vanaf 21 augustus 2023 zijn ingebouwd. Per 19 augustus 2025 is de smart tacho 2 verplicht voor alle internationaal opererende trucks en per 1 juli 2026 geldt dat ook voor bepaalde bestelauto’s.

Nieuwe functies
De nieuwe generatie tachografen is ‘slim’, omdat de apparaten controlerende overheidsdiensten in staat stellen om van afstand de eerste controles te doen. De apparatuur is bijvoorbeeld verbonden met het wereldwijd werkende satellietnavigatiesysteem GNSS en heeft een communicatiesysteem (DSRC) dat controlerende instanties in staat stelt om gegevens uit te lezen. Daarnaast is er een verbinding (interface) met intelligente transportsystemen (ITS). 

De belangrijkste eigenschap van de nieuwe smart tacho 2 is dat hij niet alleen te gebruiken is voor de oorspronkelijke taak van de tachograaf: handhaving van rij- en rusttijden. Door nieuwe functies is hij ook inzetbaar voor controle op detachering en cabotage (binnenlands vervoer van goederen over de weg voor rekening van een vervoerder uit een andere Europese lidstaat).

Daarnaast heeft de smart tacho 2 andere handige eigenschappen. Laden en lossen registreert hij bijvoorbeeld automatisch, hij houdt bij waar de vrachtauto zich aan het begin en het einde van de werkdag bevindt en bovendien stelt hij elke drie uur de positie vast. Het passeren van een grensovergang houdt de tachograaf automatisch bij. Dat scheelt de chauffeur tijd, want stoppen bij de grens is niet meer nodig om de landcode aan te passen. Controlerende instanties kunnen bovendien van afstand de maximale rijtijd op de tachograaf uitlezen. Ook dát kan tijdwinst opleveren, want chauffeurs die zich aan de regels houden, worden daardoor niet onnodig aan de kant gezet. 

smart_tacho.JPG


Controle
Een chauffeur staande houden is nog wel nodig bij overtreding van de rij- en rusttijdenregels, zo melden de autoriteiten. Bij constatering van een overtreding op afstand moet de bewuste auto aan de kant worden gezet en de apparatuur fysiek worden gecontroleerd. Is dan inderdaad sprake van een overtreding, fraude of rommelen met de apparatuur, dan volgt een boete. Maar als er niets aan de hand is, mag de chauffeur zijn weg vervolgen en moet de controlerende instantie de van afstand uitgelezen gegevens binnen drie uur wissen.  

De smart tacho 2 moet per 21 augustus van dit jaar zijn ingebouwd in nieuwe vrachtauto’s. Een minstens zo belangrijke datum is 1 januari 2025, want dan hoort de smart tacho 2 in álle vrachtauto’s te zitten die ook in het buitenland rijden. Een uitzondering daarop zijn trucks met een smart tacho 1; die krijgen uitstel tot 19 augustus 2025. Bij nationaal vervoer zijn er geen voorschriften voor vervanging van analoge of digitale tachografen door nieuwere versies. 

Bestelauto’s
Voor bestelauto’s (vanaf 2500 kilo totaalgewicht) die bedrijven in het buitenland inzetten, gaat de smart tacho 2-verplichting in op 1 juli 2026. Die maatregel houdt vooral verband met de oneigenlijke concurrentie van zogeheten Polen-sprinters. Dat zijn uitgebouwde bestelauto’s die gebruikt worden voor vrachtvervoer door chauffeurs met alleen maar een B- of BE-rijbewijs. Deze praktijk is de Europese Commissie al langer een doorn in het oog en met de tachograafverplichting roept ze dit een halt toe. 

“Een uitzondering voor deze bestelautoverplichting is er voor het eigen vervoer”, zegt Marjolein Maas, ledenadviseur bij evofenedex. “Dat krijgt vrijstelling voor het gebruik van de tachograaf als sprake is van korte ritjes in de grensstreek. Denk aan een bedrijf in Limburg dat af en toe iets bezorgt bij één Duitse klant. Daarbij moet het rijden niet de hoofdactiviteit van de bestuurder zijn.” Volgens Maas is de norm daarvoor dat de betrokken chauffeur hooguit twaalf uur per week achter het stuur doorbrengt. Wil je meer informatie over de tachograaf, kijk dan in ons kennisdossier.


Dit is een artikel van evofenedex.