Samenwerking bij bijzonder Shortseavervoer

Met een zeeschip ook de binnenwateren op: als de betrokken locaties  gunstig liggen, is dit een goed en duurzaam alternatief voor goederenvervoer. Van Berkel Logistics, LV Shipping & Transport en Gaffert lieten het zien bij een omvangrijk vervoer van 125 fabrieksruimten van Groot-Brittannië naar Nederland.

“Zonder wrijving geen glans”, zo typeert Jeroen Markus van Van Berkel Logistics het project dat deze logistiek dienstverlener kortgeleden heeft uitgevoerd met vervoersbedrijven LV Shipping & Transport en Gaffert. “Er was een intensieve samenwerking nodig om dit project tot een goed einde te brengen; we hadden elkaars expertise en flexibiliteit echt nodig.” Het project waar Markus het over heeft, is het vervoer vanuit Groot-Brittannië naar Nederland van 125 modules voor de bouw van een in animal Healthcare-re gespecialiseerd bedrijf in Boxmeer. Hierbij zorgde Van Berkel Logistics voor de overslag en de tijdelijke opslag van de modules via Inland Terminal Veghel en Inland Terminal Cuijk. 
” Het grote voordeel hiervan was, dat de lading in Rotterdam niet hoefde te worden overgeslagen. Dat scheelt tijd, maar verkleint ook de kans op schade”

Aan het project kleefden minstens twee bijzonderheden: ten eerste dat de lading in één en hetzelfde vaartuig is vervoerd vanuit de productielocatie in Noordoost-Engeland naar Veghel, en ten tweede dat die lading niet uit ‘gewone’ containers bestond, maar uit hele fabrieksruimten, soms ook al voorzien van ingebouwde apparatuur.

Shortsea shipping
We spreken hier van shortsea of sea- river-shipping: vervoer binnen Europa over zee én binnenwater. LV Shipping & Transport regelde het schip om vanuit de productielocatie in Newcastle naar de terminal in Veghel te varen, een zogenoemde kruiplijncoaster. Andere vervoerwijzen, met trucks en/of overslag in Rotterdam, waren volgens LV al snel terzijde geschoven. Een kruiplijncoaster is een relatief klein zeeschip waarmee lading tot ver landinwaarts gebracht kan worden. “Het grote voordeel hiervan was, zeker ook voor onze opdrachtgever in Engeland, dat de lading in Rotterdam niet hoefde te worden overgeslagen. Dat scheelt tijd, maar verkleint ook de kans op schade”, zegt Markus.

Obstakels
Voor het logistieke stuk op en vanaf de terminal heeft LV dienstverlener Van Berkel in de arm genomen. En die huurde vervolgens voor de hijswerkzaamheden en het vervolgvervoer Gaffert in, gespecialiseerd in horizontaal en verticaal transport. “De modules varieerden in gewicht van acht tot veertig ton. De zwaardere konden wij met onze reachstackers niet verplaatsen, en Gaffert is juist daarin gespecialiseerd”, aldus Markus.

Directeur Theo Gaffert van het gelijknamige bedrijf legt uit wat hij moest doen om voorbereid te zijn op dit transport: “De afmetingen en gewichten van de modules waren heel verschillend. Om mogelijke obstakels op de route vóór te zijn, hebben wij een routeonderzoek gedaan. Op basis daarvan hebben we maatregelen genomen om het vervoer zonder problemen te laten verlopen. Denk bijvoorbeeld aan takken snoeien en straatmeubilair wegdraaien. Maar ook hebben we bij de A73 een doorsteek gemaakt door de middenberm, om zo via de andere rijbaan onder het viaduct door te kunnen. Daar was het viaduct namelijk vijftien centimeter hoger.” 

De omstandigheden waren ideaal om de lading bijna helemaal over het water te laten vervoeren, vervolgt Markus. “De productielocatie van de modules is Newcastle, en dat ligt aan de rivier de Tyne. En Veghel ligt aan de Zuid-Willems-vaart, het verlengde van het Máximakanaal. Vanuit Veghel was het nog maar een paar kilometer per truck naar Boxmeer.” Het hele traject kan bevaren worden door schepen van CEMT-klasse IV, die maximaal drie meter diep gaan en 9,60 meter breed zijn. De kruiplijncoaster Waterway, waarmee het transport werd uitgevoerd, valt in die klasse. 

Lees het hele artikel van auteur Louise Wagenaar op de website van evofenedex

Modal shift
In april is een regeling van kracht geworden waarmee de overstap van wegvervoer naar binnenvaart of spoorvervoer wordt gestimuleerd. Voor de corridors Oost en Zuidoost hebben de overheid, Topsector Logistiek en Logistieke Alliantie, samen met vervoerders en verladers, een financiële regeling ontworpen om bedrijven hierin te ondersteunen. Daarnaast kunnen ondernemers zich aanmelden voor de gratis Modal Shift-scan van evofenedex. Met deze scan, die 45 minuten duurt, brengt een adviseur van de vereniging de vervoersstromen in kaart en ontvangt het bedrijf een advies over zijn modalshiftmogelijkheden.