Piekmomenten in FMCG logistiek in goede banen

Iedereen herkent het wel; met Valentijnsdag halen we nog snel even een doosje chocola bij de supermarkt en met de eerste zonnestralen zitten de terrassen vol. Voor de consument is dat vanzelfsprekend. De schappen zijn gevuld en de menukaart op het terras is een zekerheidje. Maar achter de beschikbaarheid van al deze FMCG-producten gaat een heel netwerk schuil. Met een complexe supply chain waarin piekmomenten zich vaak gelijktijdig voordoen. Hoe zorg je er als ketenpartner voor dat de voorraden bij de horeca en retail op peil blijven in tijden van een toenemende vraag?

Wat zijn piekmomenten in de Supply Chain?
Piekmomenten zijn periodes waarbij in een relatief korte periode veel volume wordt gevraagd. Dat klinkt als een open deur, maar piekmomenten zijn er in soorten en maten. Thema’s zoals Pasen, Kerst en Back-to-school bijvoorbeeld, maar ook seizoensgebonden pieken zoals start evenementen- of het barbecueseizoen. En wat dacht je van piekmomenten door uitzonderlijke weersvoorspellingen, promotionele acties of – voor de opdrachtgever minder wenselijk – terugroepacties? Een piekmoment betekent voor alle ketenpartners altijd veel voorbereiding, naadloze afstemming met een scherpe focus op het doel.

Pieken in dalmomenten
Om de piekmomenten in goede banen te leiden gebruik je de dalmomenten. Voor de horeca is dat van oktober tot februari en voor de supermarkten in januari, februari en tijdens de bouwvak. In deze dalmomenten begint de voorbereiding voor de nieuwe pieken. Dat start met het evalueren van de voorgaande piekmomenten. Was er voldoende capaciteit? En was er voldoende kwalitatief materieel? Klopten de data waarop we beslissingen namen en waar we op planden? Wat moeten we bijsturen of verbeteren? Door niet achterover te leunen en te wachten tot de volgende piek, is pieken in een dalmoment hét juiste moment.

Flexibiliteit op projectniveau
Planning en forecasting zijn cruciaal voor een supply chain dienstverlener wanneer het gaat om het opvangen van dal- en piekmomenten. Dit zal voor niemand een verrassing zijn. Maar een gedegen planning maken kan en lukt niet altijd vanuit opdrachtgevers. Weersvoorspellingen, uitzonderlijke vragen vanuit de eindklant of vertraging van grondstoffen, zijn voorbeelden waardoor een planning mis kan gaan. Niet elk project past in de standaard. Dat vraagt dus om flexibiliteit. Direct contact met leveranciers, samenwerken met concullega’s, aangepaste werktijden of het voorladen van vrachtwagens. Natuurlijk afhankelijk van het product, want chocola kun je natuurlijk niet voorladen bij 30 graden.

Yes we can!
Planningen rond, mensen stand-by en verwachtingen helder? Mooi, dan is het nu zaak om de handen uit de mouwen te steken. Piekmomenten betekent ook gewoon hard werken. Bij Nabuurs vinden we het ook belangrijk dat we klanten volledig ontzorgen tegen marktconforme prijzen. Dat kan alleen met een can-do-mentaliteit! Of we nu onze medewerkers enthousiaste maken over een nieuwe promotionele actie waarvoor ze in het weekend een dagje werken of dat we de eindklant direct benaderen om bijvoorbeeld afspraken te maken voor een korte opslag van goederen. Niet moeilijk doen en gewoon organiseren is ons motto.

Wat kan jij als klant doen?
Sta je op het punt om een grote promotionele actie in te plannen? Laat je dienstverlener in de supply chain dit dan altijd tijdig weten. Want hoe eerder deze vraag bekend is, hoe beter beide partijen erop kunnen inspelen. Gesprekken hierover gaan wij maar graag aan om samen met jou te kijken naar de beste oplossing. Samen staan we sterk, bij pieken én dalen!

Dit is een artikel van Nabuurs.