Huidige situatie containerlijnvaart

De situatie in de containerlijnvaart blijft onrustig. Dat merkt iedereen. Maar wat is er precies aan de hand? In de marktupdate zetten we onze ervaringen met deze situatie uiteen. We zoomen in op de gehele keten en hoe een opeenstapeling van omstandigheden de situatie in de havens beïnvloed en de productiviteit verminderd.

Hoe graag we het ook willen, vervoerende partijen kunnen de capaciteit in de zeehavens niet uitbreiden. Terwijl een hoge productiviteit bij de terminals juist gewenst is voor alle partijen:

• Rederijen, omdat zeeschepen en transshipment sneller kunnen worden afgehandeld.
• Terminals, omdat ze meer handlings per etmaal kunnen verrichten.
• Achterlandvervoerders, doordat wachttijden afnemen.
• Niet in de laatste plaats de ladingbelanghebbenden, zodat  containers weer binnen de gestelde kaders kunnen worden ingeleverd of uitgehaald.

In deze marktupdate spreken we de wens uit dat rederijen en terminals methodes weten te vinden om de productiviteit van afhandeling in de zeehavens weer naar een maximum te krijgen. Wellicht kunt u hier zelf ook een bijdrage aan leveren door de juiste partijen hierover te bevragen. Maar leest u eerst het verhaal over de keten in onze marktupdate.

Dit is een artikel van van Berkel Logistics.