Een werkervaringsplek creëren? Zo doe je dat als werkgever

Pfff, makkelijker gezegd dan gedaan: een werkervaringsplek aanbieden. ‘Het is een lastige periode, we hebben het druk, het kost tijd.’ En toch creëren deze 4 werkgevers stageplekken. Soms zelfs op een heel verrassende manier. 

Kijk om je heen en je ziet ze overal. De bakker, wegwerker, loodgieter, de operators in de fabriek, de verpleegkundigen in het ziekenhuis. Allemaal mbo’ers. ‘Ze zijn de ruggengraat van onze economie. We hebben ze straks, zeker ná de crisis, keihard nodig’, zeiden bedrijfsleven en onderwijs al.Geschikte stageplekken voor mbo-studenten zijn een must. Op de werkvloer doen ze praktijkervaring op, daar ontdekken ze wat hun vaardigheden zijn. Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) becijferde dat 20.493 van de in totaal 507 duizend mbo-studenten nog op zoek zijn naar een geschikte stage of leerbaan. Daar word je niet blij van, van zulke getallen. Het stagetekort is niet nieuw, maar door corona kan het voor ondernemers extra lastig zijn om een leerplek aan te bieden. Andersom zijn er ondernemingen die juist veel stageplekken hebben, maar geen leerlingen kunnen vinden om ze te vullen. Deze drie organisaties – in de transport, retail en zorg – lukt het toch om stagiairs op te leiden. Op soms wel héle creatieve manieren. 

#1. Schakel álle afdelingen in je bedrijf in en zorg dat opleidingen je weten te vinden
#2 Laat zien dat ook studenten van opleidingen die niet zo voor de hand liggen bij jou terecht kunnen   
#3 Laat stagiairs elkáár opleiden

‘Maar die studenten willen alleen bij bekende, grote bedrijven werken’
In de gigantische loods van DACHSER Netherlands in Waddinxveen is de werkvloer in zes kleuren verdeeld. Zesentwintig stagiairs lopen er rond, op een totaal van tweehonderd werknemers. Sommigen dragen een gele band om de arm, anderen een blauwe. Ze mogen alleen in hun eigen kleurgebied komen en zo werkt iedereen dus op veilige afstand van elkaar, vertelt Aat van der Meer, managing director DACHSER Benelux. Het bedrijf regelt de logistiek voor onder andere de chemische sector, doe-het-zelf-winkels, de tuinbranche. ‘Ook tijdens corona, of beter juist tijdens corona, creëerden we stageplekken en investeerden we daarin. We leidden zeven extra stagebegeleiders op. We richtten zes mobiele units in als kantine en recreatieruimte. Zo konden we al die tijd studenten een leerplek aanbieden. Want hoe leren ze anders hoe je een vorkheftruck bedient, of hoe je een vrachtauto laadt en lost? ‘Blijf naar nieuwe manieren zoeken om stageplekken aan te bieden, benadrukt Van der Meer.

‘Als je niet investeert in stageplekken, dan loop je in je eigen mes’
DACHSER verspreidt bijvoorbeeld ook ‘heel bewust’ de stagiairs over zoveel mogelijk afdelingen. ‘We zijn méér dan een loods. Studenten doen ervaring op bij onze marketingafdeling, human resources, de planning, finance. Dat is het voordeel van een groot bedrijf, dat je alle afdelingen kunt inzetten. Doorgaans komen onze stagiairs van het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. Marketingstudenten zijn lastiger te vinden. Vaak willen die bij een groot merk zoals Coca-Cola werken. Voor hen is het een eyeopener dat wij óók een marketingafdeling hebben waar ze kunnen leren. Het leuke is dat sinds bekend is dat wij ook marketingstageplekken aanbieden, studenten van bijvoorbeeld lokale roc’s dat aan elkaar doorgeven en bij ons terechtkomen. Aan stagiairs hebben we geen gebrek.’Zo’n 65 procent van alle stagiairs komen na hun studie bij DACHSER werken. ‘Zij zijn de toekomst van het bedrijf. De economie gaat verschrikkelijk aantrekken. Als je niet investeert in stageplekken, dan loop je in je eigen mes.’
 
Nog meer manieren om meer stageplekken te creëren

Ook de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), de organisatie waarin bedrijfsleven en onderwijs samenwerken, kwam met een actieplan met verschillende creatieve manieren om het stagetekort op te lossen. Een greep:
• Laat stagebedrijven die (nog) niet erkend zijn als leerbedrijf toch stagiairs aannemen
• Deel een stageplaats door meerdere studenten en spreid stages over het schooljaar
• Studenten kunnen een diploma behalen met minder stage-uren of via een vervangende praktijkopdracht. Daarbij wordt gekeken naar eerdere stages van de student
• Zet gepensioneerden in. Mensen die net met werken zijn gestopt, kunnen tijdelijk terugkeren  als stagebegeleider 

Dit is een artikel van Opinieblad Forum, lees het helemaal op de website van VNO/NCW.