Robotisering en digitalisering nemen geleidelijk steeds meer functies en werkzaamheden over. Dit heeft een behoorlijke impact op bedrijven in het algemeen en op medewerkers in het bijzonder. We beschrijven in dit artikel de impact op een aantal functies.
Technologische ontwikkelingen in de logistiek gaan razendsnel. Waar bijvoorbeeld Radio-frequency identification (RFID) tien jaar geleden nog moeizaam werd geïmplementeerd, is, anno 2024, RFID breed toepasbaar geworden. Toenemende digitalisering en robotisering gaan een fors effect hebben op de werkzaamheden van professionals in de logistiek. Onderstaand een overzicht van de functies waarvan de werkzaamheden de komende jaren ingrijpend kunnen gaan veranderen.
1. Magazijnmedewerker
Veel van de repeterende taken, zoals orders verzamelen, sorteren en verpakken, kunnen geautomatiseerd door robots worden uitgevoerd. Zoals momenteel wordt gedaan in het hypermoderne distributiecentrum van Picnic. Magazijnmedewerkers kunnen zich in de toekomst gaan richten op toezicht, onderhoud en op complexe taken, die niet door robots kunnen worden uitgevoerd.
2. Transportplanner
Op dit moment (2024) houden veel bedrijven hun transportplanning onder controle met tijdrovende registratie in Microsoft Excel. Terwijl er geavanceerde software bestaat die, met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en big data, in korte tijd de meest optimale transportplanning kan berekenen. Transportplanners krijgen in de toekomst daarom een rol in het monitoren van geautomatiseerde systemen, het onderhouden van persoonlijk contact en in het omgaan met uitzonderlijke situaties.
3. Voorraadbeheerder
Digitalisering maakt realtime tracking en monitoring van voorraad mogelijk, waardoor traditionele voorraadbeheerrollen veranderen naar analytische posities waarin data-analyse centraal staat. En dit kan al ver gaan, zo vliegen bij Ikea inmiddels drones, aangestuurd door AI, in het magazijn rond.
4. Supplychaincoördinator
Door de integratie van softwaresystemen tussen klanten en leveranciers, wordt het coördineren van de supplychain steeds verder geautomatiseerd. Supplychaincoördinatoren zullen zich meer gaan focussen op het managen van deze softwaresystemen, op data-analyse en op het oplossen van verstoringen.
5. (Vrachtwagen/ heftruck) chauffeur
Op dit moment (2024) zorgt het chauffeurstekort ervoor dat bedrijven moeite hebben om hun activiteiten uit te breiden. Daarom neemt de aantrekkingskracht van zelfrijdende systemen steeds meer toe. Met de eerste successen voor personenvervoer, zal er uiteindelijk ook een doorontwikkeling plaatsvinden naar het goederenvervoer, waarin nu de eerste testen met autonoom wegtransport al plaatsvinden. Met de opkomst van autonome voertuigen, zullen chauffeurs uiteindelijk een andere functie moeten gaan vervullen.
6. Inkoopmanager
Digitalisering biedt realtime inzicht in leveranciersprestaties en voorraadsituaties, waardoor inkoopmanagers hun focus verleggen naar strategisch voorraadbeheer en risicomanagement, waarbij ze volledig ondersteund worden door data-analyse.
Deze veranderingen benadrukken dat vaardigheden in technologie en data-analyse, steeds belangrijker worden in logistieke functies, terwijl traditionele fysieke taken meer door robots en geautomatiseerde systemen kunnen worden overgenomen.
Voorbereiden
“Bedrijven moeten steeds meer rekening houden met eisen vanuit overheden en met klanten die meer van hen gaan van vragen op het vlak van datadelen en efficiency. Eisen waaraan alleen voldaan kan worden door verdergaande digitalisering en robotisering. De techniek is daarbij steeds minder een struikelblok om de logistieke optimalisatie te realiseren. Maar de medewerkers moeten wel hun vaardigheden en kennis up-to-date krijgen. Medewerkers meekrijgen in deze digitale revolutie moet bovenaan staan als bedrijfsprioriteit en zal geen eenvoudige opgave blijken”, stelt Anneloes van Klaveren, projectleider digitalisering bij evofendex.
Dit is een artikel van evofenedex.